Keizersnede of stuitbevalling, ervaringen?!

20-08-2020 14:48 68 berichten
Goedemiddag iedereen,

Helaas is bij ons een versie (uitwendige draaipoging i.v.m. stuitligging, onvolkomen stuit) niet gelukt.. Nu moeten we nadenken over een stuitbevalling of een keizersnede.

Ik ben op zoek naar ervaringen van andere moeders hoe dat is verlopen :-). Zijn er moeders die al ervaringen hebben met het 1 of het ander en wil je die delen? En hoe kwam je tot je beslissing..

Zelf vind ik het lastig neig meer naar een keizersnede i.v.m. dat het minder risicovol is voor het kindje. Al blijft het ziekenhuis wel hameren op dat een stuitbevalling ook kan en je hierdoor minder lang hoeft te herstellen..

Lastig.. :roll:
Oeh, ik zou zeker de keizersnede kiezen. Mijn oudste is geboren in stuit (4 weken prematuur) en hij heeft nog steeds medische problemen tgv zn stuitgeboorte.

Na zn geboorte heb ik meerdere verhalen gehoord van stuitbevallingen die net als de mijne, niet zo goed zijn gelopen als een normale bevalling.
Ik zou bij een eerste kind (dus zonder gemakkelijke, snelle bevalling in de voorgeschiedenis) niet vaginaal willen bevallen van een kindje in stuit. De risico's zijn gering, maar toch een stuk groter dan bij keizersnede. De kans op overlijden van de baby is vaginaal 2/1000 en bij keizersnede 0,5/1000.

Ken je deze website? https://www.keuzehulp.info/pp/baringstuit/intro
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter lag min of meer overdwars. Een versie heb ik geweigerd omdat ze nog zoveel ruimte had dat ze zo weer terug kon. Na een totaalruptuur en een subtotaalruptuur met bijbehorende schade zag ik een stuitbevalling niet zitten.
Ze was ons vierde kind en ik vond de keizersnee en het herstel daarvan echt vele malen makkelijker dan de drie bevallingen daarvoor.
De eerste dagen was het even afzien, maar ik ben nog nooit zo snel hersteld van een vaginale bevalling. En ja, men probeerde me te overtuigen dat een stuitbevalling toch echt beter was, grote buikoperatie, risico’s enzovoorts maar ik ben blij dat ik zo heb gedaan.
Ik had hetzelfde. Gewone bevalling was in principe wel mogelijk, maar extra risico. Mijn gynaecoloog stelde het als volgt: een gewone bevalling is meer risico voor het kind en minder voor jou, keizersnede is minder risico voor het kind en meer voor jou. Met dat laatste bedoelde ze dat een operatie standaard risico's met zich meebrengt. Tja, zo gesteld was het geen moeilijke beslissing. Keizersnede dus. Eenmaal zover bleek dat mijn kind met zijn beentjes gestrekt en zijn voetjes richting zijn oren lag. Dat was nooit gelukt met een gewone bevalling, hoorde ik toen. Beetje jammer dat de ligging dus niet erg accuraat in beeld is gebracht, maar gelukkig hadden we de juiste beslissing genomen.
Dus geen moeilijk vraagstuk hier. Het herstel was de eerste twee weken pittig, daarna ging het met grote sprongen vooruit. Viel me achteraf alles mee. En het is makkelijk gezegd dat herstel van een gewone bevalling sneller gaat, maar dan moet die bevalling wel goed verlopen. Je hoort toch ook wel dat herstellen van een ruptuur of een knip of wat maar mis kan gaan, ook niet meevalt.
Mijn laatste kind heeft zich tijdens de bevalling in stuit gedraaid. Ik had al persweeen toen ze daar achter kwamen. De gyn zei dat een stuitbevalling meestal goed gaat. Maar dat vonden we toch niet goed genoeg. Zeker niet omdat we al 2 kinderen met een redelijk groot hoofd hadden gekregen en geen van de 2 bevallingen vlekkeloos was verlopen. De 3e is uiteindelijk een spoedkeizersnee onder narcose geworden.

Verdiep je in de risico's van beide bevallingen en doe wat jij denkt dat goed is.
subnautica wijzigde dit bericht op 20-08-2020 15:05
1.75% gewijzigd
Onze oudste is met een keizersnede geboren omdat hij te groot was, daar kwamen ze achter vlak voordat ik persweeen kreeg en hij was vlak daarvoor, tussen de weeën door, gedraaid. Hij was een sterrenkijker. Dus toen is besloten een spoedkeizersnede te doen.
Was niet fijn. Herstel duurde lang maar dat kwam niet door de keizersnede zelf maar door wat er vooraf allemaal al was gebeurd.
Doe vooral wat voor jou zelf goed voelt!!
Onze oudste lag in stuit. Ik wilde heel graag vaginaal bevallen omdat ik dan de tweede keer nog thuis kon bevallen, de hersteltijd korter is en ik nachtmerrie verhalen had gehoord over het mislukken van de borstvoeding na een ks.
Baby lag in de ‘beste’ stuitligging (weet even niet meer hoe dat heet) en was niet heel groot. Gynaecoloog zei dat ze bij een stuitbevalling extra goed opletten en als er ook maar iets niet volgens het boekje zou lopen, dan zou ik binnen mum van tijd op de ok liggen. Dit samen met mijn eigen drive heeft ons doen besluiten voor een vaginale bevalling te gaan.
Die verliep volgens het boekje! Ik had alleen wel vrij vroeg persdrang omdat een kontje anders op de ontsluiting drukt dan een hoofd.
Man vertelde dat de bevalling heel bijzonder was. Eerst het kontje er uit, toen flapte de beentjes naar beneden en later kwam de rest van baby. Ik was ook super blij dat ik snel naar huis kon en op een knip na geen pijn verder had.

Hoe sta je er zelf in? Hoe ligt je baby en hoe groot is je baby? Ziet je gynaecoloog het zitten? Is het je eerste?
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Ik had een spoedkeizersnede bij de tweede. Herstel vond ik echt tegenvallen t.o.v. vaginaal bevallen. Maar de risico's met een stuitbevalling zijn er ook.
Heb een keizersnede gehad. Zou het zo weer doen. Het viel me alles mee en het herstel ging ook voorspoedig.
Mijn eerste stuitbevalling werd te laat ontdekt dat ze in stuit lag, dat werd net loeiende sirenes naar het zkh en een spoed keizersnede.
Geen idee hoe ik haar eruit had moeten krijgen.
Het herstel hiervan was ook drama. Compleet uitgeput en onder de morfine, alles ontstoken, Bert

Ik zou voor een primaire keizersnede in alle rust gaan.
Wat fijn al die reacties zo snel..
Het is inderdaad mijn eerste en was al onder controle in het ziekenhuis i.v.m. groeiachterstand.
Gynaecoloog had zelf een stuitbevalling gehad dus had het meer daar over dan een keizersnede. Ze zei wel dat je er zelf echt achter moet staan en gemotiveerd voor moet zijn maar dat ik even goed de voor- en nadelen moet lezen. Ook gaf ze aan dat alles dan inderdaad snel moet verlopen (snelle ontsluiting etc.) omdat 50% alsnog een spoedkeizersnede moet ondergaan..
Mijn oudste lag ook i stuit, uitwendige versie lukte niet omdat haar nekje wat scheef lag.
Met 36 weken spontane weeën en de dienstdoende gynaecoloog en de verpleging bleef maar doorzagen dat ik prima vaginaal kon bevallen.
Ik durfde het niet aan, zag het al voor me dat het hoofdje er niet uit wilde en ik dus een kind had slingeren tussen m'n benen.

De keizersnede viel me heel erg mee, de 3de dag mocht ik naar huis en ik heb me aan de adviezen gehouden qua tillen en huishouden.
Ben blij dat ik me niet heb laten ompraten, het voelde gewoon niet goed om vaginaal te bevallen. M'n jongste lag wel goed en hij is vaginaal geboren
Kokoro schreef:
20-08-2020 14:53
Ik zou bij een eerste kind (dus zonder gemakkelijke, snelle bevalling in de voorgeschiedenis) niet vaginaal willen bevallen van een kindje in stuit. De risico's zijn gering, maar toch een stuk groter dan bij keizersnede. De kans op overlijden van de baby is vaginaal 2/1000 en bij keizersnede 0,5/1000.

Ken je deze website? https://www.keuzehulp.info/pp/baringstuit/intro
Nee die ken ik niet.. wat handig! Dankjewel!
Hier ook zo. Versie mislukt, baby bleef in stuit. Eerste kindje.

Ik heb gekozen voor een geplande keizersnee, een gentle sectio. Vooral omdat inderdaad het risico voor baby het kleinst is en mijn allergrootste (irrationele?) angst was dat het een spoedsectio onder algehele narcose zou worden.

Ik kijk er echt met een heel goed gevoel op terug. Alles rustig, weloverwogen. Heel bewust meegemaakt. Man overal bijgeweest. Ik vond het heel, heel spannend (zacht uitgedrukt) en iedereen was zo begaan en meelevend. Tot aan de gyn toe die vroeg of ik een liedje op z'n telefoon wilde uitzoeken om een beetje tot rust te komen.

Baby was er binnen 5 minuten uit. Eerst bij ons, daarna snelle check door de kinderarts, daarna weer bij ons. Man en baby op de OK totdat ik gehecht was en ook weg mocht. Daarna baby aangelegd op de uitslaapkamer waar de ruggenprik moest uitwerken. Al die tijd een vaste kraamverpleegster bij ons, voor ons.

Na 48 uur mochten we naar huis. Ik was al heel mobiel, vond ook de kraamhulp. Herstel is mij echt super meegevallen. 6 weken niet autorijden vond ik wel lastig maar dat was vooral omdat ik me al zo snel weer zo goed voelde en weer 'alles' wilde doen. Ik zou het bij een volgende weer zo doen.
anoniem_659c07a83cf81 wijzigde dit bericht op 20-08-2020 15:52
0.08% gewijzigd
Keizersnede.

De kans dat je kind of jij blijvende schade over houd aan een stuitbevalling is echt vele malen groter dan bij aan de keizersnede.
Voor jou maar voor je kind nog veel meer risico bij de stuitbevalling op probelemen tijdens of na de geboorte.

Ik heb 2 x een keizersnede gehad, goed over gehad en onderzoek van UMC bekeken en ik zag het niet zitten. En nee, ik heb geen trauma omdat ik nooit zelf hebt geperst.

Bij mijn oudste checkte in, de dag van de keizersnede. Lieve kamergenoot had stuitbevalling gehad. Kindje had parese aan haar amrpje en zij was volledig uitgescheurd. Kinderarts en fysio bij de baby en zij maar huilen.
Ik vond zo vreselijk naar. Helemaal toen ze aan mij vroeg waarom ik een keizersnede kreeg. :-?
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 20-08-2020 15:54
34.46% gewijzigd
Zeker als het de eerste is zou ik voor een keizersnede gaan. Bij een volgend kind is het gangetje toch enigzins gebaand (anderhalf uur persen bij de eerste en vijf bij de tweede) 50% die alsnog een keizersnede moet vind ik ook veel.

Sterkte!
Saartjepoes2 schreef:
20-08-2020 15:53
Zeker als het de eerste is zou ik voor een keizersnede gaan. Bij een volgend kind is het gangetje toch enigzins gebaand (anderhalf uur persen bij de eerste en vijf bij de tweede) 50% die alsnog een keizersnede moet vind ik ook veel.

Sterkte!
Als je bij de eerste een geplande keizersnede hebt gehad is er niks gebaand he? ;)
Hier ook bij eerste kind een stuitligging en omdat ze vrij groot werd geschat, mocht ik niet eens kiezen voor een vaginale stuitbevalling. Ik vond dit echt ontzettend jammer, want buiten dat ik gewoon echt niet op een keizersnede zat te wachten, heeft het ook gevolgen voor een volgende bevalling. Ik had het dus onwijs graag vaginaal geprobeerd als het had gemogen.

Ik vond mijn keizersnede, hoewel die volgens het boekje ging, behoorlijk tegenvallen. Vooral in de kraamweek was ik te immobiel om dingen als 'het eerste pakje aan doen' 'eerste keer badderen' etc te doen. De volledige verzorging kwam op man aan.

Borstvoeding kwam hier trouwens zonder enkel probleem op gang.

Je wordt echt heel goed in de gaten gehouden tijdens een vaginale stuitbevalling en als de voortgang ook maar even niet gaat zoals gewenst, doen ze alsnog een keizersnede. En ja, dat heet dan een spoedkeizersnede, maar als het verder goed gaat met het kindje is er niet zoveel spoed bij hoor.

Ik heb verder wel degelijk het gevoel alsof ik een heel stuk gemist heb door m'n geplande keizersnede.

Ben nu weer zwanger en hoopte heel erg dat het dit keer wel een natuurlijke bevalling zou kunnen worden, helaas ligt de baby tot nu toe weer in stuit, dus ik voel de bui al hangen.
Hier ook geplande keizersnede na mislukte versie. Verpleegkundige in het zh gaf stiekem aan dan de gynaecologen toch altijd wel een beetje zenuwachtig werden van een stuitbevalling. Keuze was voor mij makkelijk.
Ondanks dat ik nadat dochter eruit was erg veel pijn had omdat waarschijnlijk de ruggenprik uitgewerkt was zou ik het toch zo weer doen. Hoewel ik dan wel even een babbeltje extra ga maken met de aneastesist 😉.
Ben nu weer zwanger en neig toch weer naar een ks. Het herstel viel me verder erg mee.
Mijn dochter lag ook in stuit. Draaipoging mislukt. Ik liep al bij de gynaecoloog vanwege hoge bloeddruk en mede daardoor een flinke groeiachterstand. De gynaecoloog dacht dat haar conditie goed genoeg was voor een stuitbevalling, dus ik mocht kiezen. Maar ik vond de risico's voor haar te groot en koos voor de keizersnede. Ook omdat als je leest, hoe vaak het dan toch een keizersnede wordt, je naar mijn idee beter uitgerust en rustig naar de ok kunt gaan, dan dat je uitgeput en gestresst bent van een halve bevalling die niet lukt. Maar goed, dat was mijn gedachtegang.

Uiteindelijk is het nog een spoedkeizersnede geworden omdat mijn bloeddruk niet meer omlaag wilde en het hellp-syndroom een serieus risico voor mij werd. Daardoor is ze een paar dagen voor de geplande keizersnede al gehaald. Het herstel verliep prima. Mijn dochter was inderdaad ernstig dysmatuur en moest 10 dagen blijven om te monitoren hoe ze het deed. Doordat ik geopereerd was, konden ze mijn verblijf ook 10 dagen rekken. Borstvoeding lukte niet echt qua aanhappen en productie, maar als dat alles is... Na 6 weken kolven heb ik het opgegeven en ben volledig op fles overgegaan.
Versie lukte bij de oudste wel maar ze schoot na loslaten weer langzaam terug in stuit. Ik vond het herstel niet zo meevallen, maar wel minder erg dan op voorhand gedacht bij de eerste. Ik was ook eigenwijs dus liep te snel rond, want ik ben toch geen watje... en dat heeft herstel juist langer laten duren.

Bij de 2e kon de versie niet. En was ik flink ouder en liep niet alles zoals gepland, litteken bleef ontsteken en ik had een gekneusde rib. Omdat ze er niet uit wilde en in een rare hoek lag. Ook schoot de ruggeprik omhoog, was even gedoe en schrikken.

Maar heel eerlijk... liever ik dan kind en bij de baby kan een klein probleem meteen iets blijvends achterlaten of levensgevaarlijk zijn.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 20-08-2020 16:56
20.24% gewijzigd
Hier precies hetzelfde dus volg deze post graag. @Beertje88; gaan ze bij jou nog een tweede versie poging doen?
Ikhaatgeduld schreef:
20-08-2020 16:27
Hier ook geplande keizersnede na mislukte versie. Verpleegkundige in het zh gaf stiekem aan dan de gynaecologen toch altijd wel een beetje zenuwachtig werden van een stuitbevalling. Keuze was voor mij makkelijk.
Ondanks dat ik nadat dochter eruit was erg veel pijn had omdat waarschijnlijk de ruggenprik uitgewerkt was zou ik het toch zo weer doen. Hoewel ik dan wel even een babbeltje extra ga maken met de aneastesist 😉.
Ben nu weer zwanger en neig toch weer naar een ks. Het herstel viel me verder erg mee.
Jeetje!!! Ik schrik echt van dingen die ik hier lees en incompetente medewerkers pfff wat heftig voor je.
Hier een gewone bevalling gehad en een spoedks. De ks viel me qua herstel 100 keer meer mee.
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven