Hormonaal effect op gemoed
vrijdag 14 augustus 2020 om 12:28
Ik ben al jaren aan de prikpil, maar het laatste jaar heb ik 4 weken voordat ik een nieuwe kan zetten al last van mijn hormonen.
Ik krijg last van angsten, beetje down, prikkelbaar. En daar wil ik vanaf.
Nu heb ik er laatst al met de poh-somatiek over gesproken en zij kwam met het idee om een koperspiraal te gebruiken. Ze heeft dus totaal niet begrepen dat ik zo word van mijn eigen hormonen. Ik moet dus iets van anticonceptie gebruiken om me happy te voelen.
Depo provera is een anticonceptie met alleen progesteron. Is er nog zoiets dat langdurig werkt? Of is er een pil met alleen progesteron? Ik heb eerder microgynon geslikt, maar daarvan was ik 3 weken per maand ongesteld. En daar zit dus ook oestrogeen in.
Omdat de poh al met een nutteloos advies kwam wil ik graag goed beslagen ten ijs komen bij de ha.
Zou de implanon een oplossing zijn? Ik lees dat de afgifte steeds minder wordt, zou dat dan kunnen betekenen dat ik na een jaar bijvoorbeeld mij alweer slecht begin te voelen?
Of kan je ook een andere bron van progestagenen slikken?
Ik krijg last van angsten, beetje down, prikkelbaar. En daar wil ik vanaf.
Nu heb ik er laatst al met de poh-somatiek over gesproken en zij kwam met het idee om een koperspiraal te gebruiken. Ze heeft dus totaal niet begrepen dat ik zo word van mijn eigen hormonen. Ik moet dus iets van anticonceptie gebruiken om me happy te voelen.
Depo provera is een anticonceptie met alleen progesteron. Is er nog zoiets dat langdurig werkt? Of is er een pil met alleen progesteron? Ik heb eerder microgynon geslikt, maar daarvan was ik 3 weken per maand ongesteld. En daar zit dus ook oestrogeen in.
Omdat de poh al met een nutteloos advies kwam wil ik graag goed beslagen ten ijs komen bij de ha.
Zou de implanon een oplossing zijn? Ik lees dat de afgifte steeds minder wordt, zou dat dan kunnen betekenen dat ik na een jaar bijvoorbeeld mij alweer slecht begin te voelen?
Of kan je ook een andere bron van progestagenen slikken?
vrijdag 14 augustus 2020 om 15:45
Ik heb dus inderdaad migraine als ik niet aan de prikpil ben. (Ook deze had ik nog niet meegenomen in mijn overweging)Blablabla97 schreef: ↑14-08-2020 14:18Neem je specifiek alleen een anticonceptiemiddel met progesteron vanwege migraine met aura TO? In dat geval zou je de minipil kunnen overwegen, verder zijn de mogelijkheden in dit geval beperkt helaas![]()
Sterkte in ieder geval!
Dat wordt dus nog een hele puzzel om wat te vinden dat mij helpt en het niet erger maakt.
vrijdag 14 augustus 2020 om 15:59
He wat k*t van de migraine! Op basis van ervaring zou ik niet een pil met oestrogeen proberen, ik heb helaas de mogelijke (zeldzame, dat wel!) gevolgen mogen ervaren.
De minipil werkt voor mij goed, een keer per 1 a 2 jaar een bloeding en veel minder migraine. Wel heb ik begrepen dat hij wat bewerkelijker is als AC, maar daar gebruik ik hem zelf niet voor dus kan daar ook geen ervaringen over delen.
De minipil werkt voor mij goed, een keer per 1 a 2 jaar een bloeding en veel minder migraine. Wel heb ik begrepen dat hij wat bewerkelijker is als AC, maar daar gebruik ik hem zelf niet voor dus kan daar ook geen ervaringen over delen.
vrijdag 14 augustus 2020 om 17:23
Het lastige is dus dat die minipil ook alleen progestagenen bevat en geen oestrogenen. Die heb ik waarschijnlijk nodig.Blablabla97 schreef: ↑14-08-2020 15:59He wat k*t van de migraine! Op basis van ervaring zou ik niet een pil met oestrogeen proberen, ik heb helaas de mogelijke (zeldzame, dat wel!) gevolgen mogen ervaren.
Ik ga wel met de huisarts in overleg. Misschien dat ik oestrogeen ook los kan krijgen naast de prikpil
vrijdag 14 augustus 2020 om 19:30
vrijdag 14 augustus 2020 om 20:26
Zoals ook in alle bijsluiters staat worden pillen met oestrogeen ontraden als je aan migraine (met aura) lijdt. Ontzettend jammer want ook ik voelde me veel lekkerder bij een pil met oestrogeen, maar het wordt niet zomaar afgeraden.viva-amber schreef: ↑14-08-2020 19:30Waarschijnlijk reageer je goed op het oestrogeen en niet op het hormoon progesteron. Ik slik al jaren mijn pil door : de Yasmine.
vrijdag 14 augustus 2020 om 20:32
Ik heb ook migraine met aura en met mijn huisarts heb ik gesproken over de keuze tussen alle kwaden en toch het riscio genomen, omdat ik zo minder aanvallen heb. Mijn migraine medicijn heeft ook bijwerkingen die slecht zijn voor het cardio vasculaire systeem en elke aanval kan een kleine schade geven in de hersens.
Het is een afweging, alleen de Diane-35 mocht ik niet meer slikken, jaren gedaan vanwege huidproblemen.
Het is een afweging, alleen de Diane-35 mocht ik niet meer slikken, jaren gedaan vanwege huidproblemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 14 augustus 2020 om 20:52
Dat lijkt me stug want ik gebruik al jaren de prikpil en daarin zit alleen maar progesteron. En heb met die pil nooit migraines. Eind 2017 gestopt met de prikpil om de wens voor een tweede. Ben in april 2019 weer begonnen omdat ik toen eerst maandeljjjs, toen tweewekelijks en toen wekelijks migraine kreeg.viva-amber schreef: ↑14-08-2020 19:30Waarschijnlijk reageer je goed op het oestrogeen en niet op het hormoon progesteron. Ik slik al jaren mijn pil door : de Yasmine.
En het klinkt misschien gek, maar dan heb ik liever een paar weken in het kwartaal dat ik me even niet happy voel dan dat ik migraine heb. Zeker met een 4 jarige.

vrijdag 14 augustus 2020 om 22:47
Waarom mag je de Diane 35 niet meer slikken? Mag ik je een pb sturen heb nog wat vragen... volgens mij heb ik soortgelijke problemen nl.viva-amber schreef: ↑14-08-2020 20:32Ik heb ook migraine met aura en met mijn huisarts heb ik gesproken over de keuze tussen alle kwaden en toch het riscio genomen, omdat ik zo minder aanvallen heb. Mijn migraine medicijn heeft ook bijwerkingen die slecht zijn voor het cardio vasculaire systeem en elke aanval kan een kleine schade geven in de hersens.
zondag 16 augustus 2020 om 14:48
Ik mocht het niet meer ivm verhoogd trombose gevaar en nog een paar gezondheidsrisico’sHobbelster schreef: ↑14-08-2020 22:47Waarom mag je de Diane 35 niet meer slikken? Mag ik je een pb sturen heb nog wat vragen... volgens mij heb ik soortgelijke problemen nl.
zondag 16 augustus 2020 om 14:50
Ja mag wel. De ha was betrokken bij het onderzoek naar Diane 35.Hobbelster schreef: ↑14-08-2020 22:47Waarom mag je de Diane 35 niet meer slikken? Mag ik je een pb sturen heb nog wat vragen... volgens mij heb ik soortgelijke problemen nl.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 20 augustus 2020 om 10:01
Even een update. Heb de vervangend huisarts gebeld. Ik viel de laatste week pas om 3:30 ongeveer in slaap.
Ben nu 3 dagen aan de vroegere microgynon 30. En jongens wat een verschil. Ben niet meer angstig, reageer weer normaal en ik slaap weer. Ik hoop dat dit zo blijft en de migraine wegblijft.
Fingers crossed!
Ben nu 3 dagen aan de vroegere microgynon 30. En jongens wat een verschil. Ben niet meer angstig, reageer weer normaal en ik slaap weer. Ik hoop dat dit zo blijft en de migraine wegblijft.
Fingers crossed!
donderdag 20 augustus 2020 om 10:04
YES!!Hecamel schreef: ↑20-08-2020 10:01Even een update. Heb de vervangend huisarts gebeld. Ik viel de laatste week pas om 3:30 ongeveer in slaap.
Fingers crossed!
oh wat herkenbaar!
Kon de pildoos ook wel zoenen!

donderdag 20 augustus 2020 om 12:51
Nou echt!Hobbelster schreef: ↑20-08-2020 12:04Superfijn Hecamel!!! Hopen dat t zo blijft. Sowieso doet goed slapen echt zooooo veel!
Man vertelde dat onze hond vannacht een aantal keren geblaft had. Niets van gehoord!
donderdag 20 augustus 2020 om 12:55
donderdag 20 augustus 2020 om 18:13
Ja erg eigenlijk. En dat terwijl het zo makkelijk op te lossen is. En dan zeggen ik wil geen hormonen. Maar de reden dat je je zo ruk voelt zijn je eigen hormonen.lilalinda schreef: ↑20-08-2020 12:55Ik vertel het vaker, op het forum, ook aan vriendinnen. Hoe het me geholpen heeft. Maar een groot deel van de vrouwen vindt toch dat het erbij hoort en moddert door. Ik vind dat zo zonde, als je pech hebt, loop je van begin 40 tot eind 50 (10-15 jaar) aan te kloten
De vervangend huisarts (man) zei aan het eind van het gesprek ook: ben blij dat ik een man ben.
donderdag 20 augustus 2020 om 18:36
Heb jij geen last van bijwerkingen van de minipil? Ik gebruikte hem een tijdje en kreeg enorme haaruitval. Mijn haardos is echt gehalveerd, zo erg. Nu ik ermee gestopt ben herstelt het langzaam maar nooit meer deze pil voor mij. Ik kwam er ook van aan.Blablabla97 schreef: ↑14-08-2020 15:59He wat k*t van de migraine! Op basis van ervaring zou ik niet een pil met oestrogeen proberen, ik heb helaas de mogelijke (zeldzame, dat wel!) gevolgen mogen ervaren.
donderdag 20 augustus 2020 om 18:42
Ga maandag bellen met huisarts voor de pil. Heb sowieso advies van de gyn om mirena te laten plaatsen of aan pil te gaan ivm grote vleesboom, maar hoop zo ook beter te kunnen dealen met de overgang....Hecamel schreef: ↑20-08-2020 10:01Even een update. Heb de vervangend huisarts gebeld. Ik viel de laatste week pas om 3:30 ongeveer in slaap.
Fingers crossed!
donderdag 20 augustus 2020 om 18:51
Inderdaad.lilalinda schreef: ↑20-08-2020 12:55Ik vertel het vaker, op het forum, ook aan vriendinnen. Hoe het me geholpen heeft. Maar een groot deel van de vrouwen vindt toch dat het erbij hoort en moddert door. Ik vind dat zo zonde, als je pech hebt, loop je van begin 40 tot eind 50 (10-15 jaar) aan te kloten
Ben nu 49 en moet er niet aan denken zonder de pil.

donderdag 20 augustus 2020 om 22:00
Ja dat kan wel zijn, maar van de toegediende hormonen kun je dus weer allerlei bijwerkingen krijgen die je ook niet wilt!
donderdag 20 augustus 2020 om 22:02
donderdag 20 augustus 2020 om 23:13
Goed zo!!!! We moeten goed voor onszelf zorgen!Sterrenstof74 schreef: ↑20-08-2020 18:42Ga maandag bellen met huisarts voor de pil. Heb sowieso advies van de gyn om mirena te laten plaatsen of aan pil te gaan ivm grote vleesboom, maar hoop zo ook beter te kunnen dealen met de overgang....
En die overgang is nergens voor nodig.