Gezondheid alle pijlers

Klaplong

27-08-2020 18:14 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen hier ervaring mee? Hoe is het herstel verlopen?
peertjes wijzigde dit bericht op 28-08-2020 16:02
53.45% gewijzigd
Alleen ervaring na een ongeval, ribben gebroken en 1 had een gaatje geprikt.
Heb toen een dag of 3 aan de drain gehangen.
Herstel erna was vooral pijnlijk door de gebroken ribben. Ik heb wel een week of 4 op bed gelegen daardoor. Na ongeveer 8 weken ben ik weer gaan sporten, ik heb geen problemen gehad van de long, waarschijnlojk ook omdat ie na 8 wkn gewoon goed hersteld is.
Rust, wat zegt het ziekenhuis?

Ben je een roker?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
2 8 jaar geleden klaplong gehad. Ook zomaar. Fietste gewoon naar huis. Was ook nog 6 maanden zwanger. 7 dagen aan de drain gehangen eer het gaatje dicht was. Lag ook nog bij een demente vrouw op de kamer waardoor ik constant bang was dat ze m'n drain eruit zou halen. Snap tot op heden niet waarom ze haar bij mij op de kamer legde. Had niks met haar longen. Maar goed, n'a een week naar huis en nooit meer klaplong gehad. Mocht alleen niet thuis bevallen vanwege het persen en dat ik dan weer een klaplong kon krijgen. Vond ik wel jammer
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
Ik rookte overigens niet
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
Man heeft er kort na de geboorte van onze oudste eentje gehad.
Dat is nu ruim 9 jaar terug.
Je merkt dat bij pijn aan de long of ribben hij nog wel eens schrikt.
Maar eigenlijk nooit meer wat gebeurd.

Beterschap❤
Ik ben geopereerd, de long is soort van vastgezet.

Mag enkele weken niets zwaars doen zoals stofzuigen, tillen, dat soort gedoe. Niet sporten.

Ben erg moe nu maar heb natuurlijk narcose gehad en veel zware pijnstilling.

Conditie en longfunctie is zo goed als nul. Vind best eng dat weer te moeten opbouwen.
Dan woon ik ook nog in een appartement en moet twee trappen op zo gezegd.

Rook al jaren niet meer. Daarvoor wel jaren gerookt.
yourlocalhero schreef:
27-08-2020 19:50
Man heeft er kort na de geboorte van onze oudste eentje gehad.
Dat is nu ruim 9 jaar terug.
Je merkt dat bij pijn aan de long of ribben hij nog wel eens schrikt.
Maar eigenlijk nooit meer wat gebeurd.

Beterschap❤
Ook geopereerd toen of alleen een drain?
Wat vervelend, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent en opziet tegen het weer opbouwen van conditie en je longfunctie.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel via mijn werk in de zorg regelmatig mee te maken gehad.

Heb je in het ziekenhuis uitleg gehad over het weer opbouwen? Heb je bv een fysiotherapeut gesproken? Die kan je goed begeleiden, concrete tips geven en stimuleren of juist afremmen wanneer nodig.
Pippeloentje, ik heb inderdaad mn fysio gemaild. Kom ik al jaren en wellicht kan hij mij helpen hiermee.

Vond de uitleg van het ziekenhuis minimaal.
Peertjes schreef:
27-08-2020 20:18
Ook geopereerd toen of alleen een drain?
Alleen een drain. Enkel als het nogmaals was gebeurd had een operatie plaatsgevonden.
Half jaartje later was mijn schoonzusje trouwens diegene met een klaplong.
Jammer dat je de uitleg minimaal vond. Maar, als je morgen weg gaat uit het ziekenhuis, spreek je in de ochtend vast nog een arts, en daar kun je anders nog om vragen. Ik zou dan zeker nog wat concrete vragen stellen als je die hebt (verwachte duur herstel, of en wanneer controle afspraak op de poli, wanneer zelf contact opnemen bij klachten, bv).

Ik begrijp dat je in het ziekenhuis geen fysiotherapie hebt gehad? Indien wel, dan kun je vragen of die een overdracht naar je eigen fysio maakt, dat maakt de overgang wellicht iets makkelijker.

Succes met herstel thuis.
Ja morgen vraag ik dat inderdaad even na.

Heb enkel fysio gehad voor bepaalde ademhalingsoefening (ergens in blazen) maar dat was enkel vandaag.
Zodra de drain eruit zou zijn zouden we gaan oefenen met trap lopen, maar toen ging drain er onverwacht uit en werd ik ontslagen voor de volgende dag.
Wat bedoel je met een soort van vastgezet?

Ik heb 13 jaar geleden twee keer een spontane klaplong (rechts) gehad. De eerste keer was het alleen het bovenste flapje en hebben ze de long weer hersteld met een drain (5 dagen ziekenhuis). De tweede keer (4 weken later) was ie compleet geklapt en is ie vastgezet met een vats-operatie. Toen hebben ze het borst- en longvlies bovenaan aan elkaar geplakt. Ik kreeg weer een drain en lag tien dagen op mijn rug op bed. Wat een ellende. Poepen en plassen in een po. Niet kunnen draaien. En wat een pijn.
Maar het allerergst was het inbrengen van de drain. Twee keer de hel.

Ik heb twee maanden niet gewerkt en ben daarna op therapeutische basis weer begonnen. Na een maand of vier werkte ik weer al mijn uren, 25 uur per week. Ik ben heel lang vermoeid geweest. En ik heb nog jaren lang in het najaar pijn gehad aan mijn long. Hopelijk valt het dit jaar mee.

De informatie vanuit het ziekenhuis was bij mij ook minimaal. Sterkte!
Lizzy75 schreef:
27-08-2020 21:52
Wat bedoel je met een soort van vastgezet?

Ik heb 13 jaar geleden twee keer een spontane klaplong (rechts) gehad. De eerste keer was het alleen het bovenste flapje en hebben ze de long weer hersteld met een drain (5 dagen ziekenhuis). De tweede keer (4 weken later) was ie compleet geklapt en is ie vastgezet met een vats-operatie. Toen hebben ze het borst- en longvlies bovenaan aan elkaar geplakt. Ik kreeg weer een drain en lag tien dagen op mijn rug op bed. Wat een ellende. Poepen en plassen in een po. Niet kunnen draaien. En wat een pijn.
Maar het allerergst was het inbrengen van de drain. Twee keer de hel.

Ik heb twee maanden niet gewerkt en ben daarna op therapeutische basis weer begonnen. Na een maand of vier werkte ik weer al mijn uren, 25 uur per week. Ik ben heel lang vermoeid geweest. En ik heb nog jaren lang in het najaar pijn gehad aan mijn long. Hopelijk valt het dit jaar mee.

De informatie vanuit het ziekenhuis was bij mij ook minimaal. Sterkte!
Dit hebben ze gedaan ja
Ik heb 5 jaar terug een klaplong gehad na een auto ongeluk. 7 dagen een drain gehad.
Ik sportte heel fanatiek voor mijn ongeluk.
Eigenlijk was ik ondanks de gebroken ribben, gekneusd borstbeen na 3 a 4 weken alweer de oude.
Ik heb geen operatie gehad. Dus dat zal wel schelen.
It's not just about who is REAL to your face; it's also about who stays LOYAL behind your back.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven