Klaplong
donderdag 27 augustus 2020 om 18:19
Alleen ervaring na een ongeval, ribben gebroken en 1 had een gaatje geprikt.
Heb toen een dag of 3 aan de drain gehangen.
Herstel erna was vooral pijnlijk door de gebroken ribben. Ik heb wel een week of 4 op bed gelegen daardoor. Na ongeveer 8 weken ben ik weer gaan sporten, ik heb geen problemen gehad van de long, waarschijnlojk ook omdat ie na 8 wkn gewoon goed hersteld is.
Heb toen een dag of 3 aan de drain gehangen.
Herstel erna was vooral pijnlijk door de gebroken ribben. Ik heb wel een week of 4 op bed gelegen daardoor. Na ongeveer 8 weken ben ik weer gaan sporten, ik heb geen problemen gehad van de long, waarschijnlojk ook omdat ie na 8 wkn gewoon goed hersteld is.
donderdag 27 augustus 2020 om 18:38
2 8 jaar geleden klaplong gehad. Ook zomaar. Fietste gewoon naar huis. Was ook nog 6 maanden zwanger. 7 dagen aan de drain gehangen eer het gaatje dicht was. Lag ook nog bij een demente vrouw op de kamer waardoor ik constant bang was dat ze m'n drain eruit zou halen. Snap tot op heden niet waarom ze haar bij mij op de kamer legde. Had niks met haar longen. Maar goed, n'a een week naar huis en nooit meer klaplong gehad. Mocht alleen niet thuis bevallen vanwege het persen en dat ik dan weer een klaplong kon krijgen. Vond ik wel jammer
Be yourself, everyone else is already taken.
Oscar Wilde
donderdag 27 augustus 2020 om 20:18
Ik ben geopereerd, de long is soort van vastgezet.
Mag enkele weken niets zwaars doen zoals stofzuigen, tillen, dat soort gedoe. Niet sporten.
Ben erg moe nu maar heb natuurlijk narcose gehad en veel zware pijnstilling.
Conditie en longfunctie is zo goed als nul. Vind best eng dat weer te moeten opbouwen.
Dan woon ik ook nog in een appartement en moet twee trappen op zo gezegd.
Rook al jaren niet meer. Daarvoor wel jaren gerookt.
Mag enkele weken niets zwaars doen zoals stofzuigen, tillen, dat soort gedoe. Niet sporten.
Ben erg moe nu maar heb natuurlijk narcose gehad en veel zware pijnstilling.
Conditie en longfunctie is zo goed als nul. Vind best eng dat weer te moeten opbouwen.
Dan woon ik ook nog in een appartement en moet twee trappen op zo gezegd.
Rook al jaren niet meer. Daarvoor wel jaren gerookt.
donderdag 27 augustus 2020 om 20:18
Ook geopereerd toen of alleen een drain?yourlocalhero schreef: ↑27-08-2020 19:50Man heeft er kort na de geboorte van onze oudste eentje gehad.
Dat is nu ruim 9 jaar terug.
Je merkt dat bij pijn aan de long of ribben hij nog wel eens schrikt.
Maar eigenlijk nooit meer wat gebeurd.
Beterschap❤
donderdag 27 augustus 2020 om 20:25
Wat vervelend, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent en opziet tegen het weer opbouwen van conditie en je longfunctie.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel via mijn werk in de zorg regelmatig mee te maken gehad.
Heb je in het ziekenhuis uitleg gehad over het weer opbouwen? Heb je bv een fysiotherapeut gesproken? Die kan je goed begeleiden, concrete tips geven en stimuleren of juist afremmen wanneer nodig.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel via mijn werk in de zorg regelmatig mee te maken gehad.
Heb je in het ziekenhuis uitleg gehad over het weer opbouwen? Heb je bv een fysiotherapeut gesproken? Die kan je goed begeleiden, concrete tips geven en stimuleren of juist afremmen wanneer nodig.
donderdag 27 augustus 2020 om 21:04
donderdag 27 augustus 2020 om 21:05
Jammer dat je de uitleg minimaal vond. Maar, als je morgen weg gaat uit het ziekenhuis, spreek je in de ochtend vast nog een arts, en daar kun je anders nog om vragen. Ik zou dan zeker nog wat concrete vragen stellen als je die hebt (verwachte duur herstel, of en wanneer controle afspraak op de poli, wanneer zelf contact opnemen bij klachten, bv).
Ik begrijp dat je in het ziekenhuis geen fysiotherapie hebt gehad? Indien wel, dan kun je vragen of die een overdracht naar je eigen fysio maakt, dat maakt de overgang wellicht iets makkelijker.
Succes met herstel thuis.
Ik begrijp dat je in het ziekenhuis geen fysiotherapie hebt gehad? Indien wel, dan kun je vragen of die een overdracht naar je eigen fysio maakt, dat maakt de overgang wellicht iets makkelijker.
Succes met herstel thuis.
donderdag 27 augustus 2020 om 21:10
donderdag 27 augustus 2020 om 21:52
Wat bedoel je met een soort van vastgezet?
Ik heb 13 jaar geleden twee keer een spontane klaplong (rechts) gehad. De eerste keer was het alleen het bovenste flapje en hebben ze de long weer hersteld met een drain (5 dagen ziekenhuis). De tweede keer (4 weken later) was ie compleet geklapt en is ie vastgezet met een vats-operatie. Toen hebben ze het borst- en longvlies bovenaan aan elkaar geplakt. Ik kreeg weer een drain en lag tien dagen op mijn rug op bed. Wat een ellende. Poepen en plassen in een po. Niet kunnen draaien. En wat een pijn.
Maar het allerergst was het inbrengen van de drain. Twee keer de hel.
Ik heb twee maanden niet gewerkt en ben daarna op therapeutische basis weer begonnen. Na een maand of vier werkte ik weer al mijn uren, 25 uur per week. Ik ben heel lang vermoeid geweest. En ik heb nog jaren lang in het najaar pijn gehad aan mijn long. Hopelijk valt het dit jaar mee.
De informatie vanuit het ziekenhuis was bij mij ook minimaal. Sterkte!
Ik heb 13 jaar geleden twee keer een spontane klaplong (rechts) gehad. De eerste keer was het alleen het bovenste flapje en hebben ze de long weer hersteld met een drain (5 dagen ziekenhuis). De tweede keer (4 weken later) was ie compleet geklapt en is ie vastgezet met een vats-operatie. Toen hebben ze het borst- en longvlies bovenaan aan elkaar geplakt. Ik kreeg weer een drain en lag tien dagen op mijn rug op bed. Wat een ellende. Poepen en plassen in een po. Niet kunnen draaien. En wat een pijn.
Ik heb twee maanden niet gewerkt en ben daarna op therapeutische basis weer begonnen. Na een maand of vier werkte ik weer al mijn uren, 25 uur per week. Ik ben heel lang vermoeid geweest. En ik heb nog jaren lang in het najaar pijn gehad aan mijn long. Hopelijk valt het dit jaar mee.
donderdag 27 augustus 2020 om 22:30
Dit hebben ze gedaan jaLizzy75 schreef: ↑27-08-2020 21:52Wat bedoel je met een soort van vastgezet?
vrijdag 28 augustus 2020 om 01:23
Ik heb 5 jaar terug een klaplong gehad na een auto ongeluk. 7 dagen een drain gehad.
Ik sportte heel fanatiek voor mijn ongeluk.
Eigenlijk was ik ondanks de gebroken ribben, gekneusd borstbeen na 3 a 4 weken alweer de oude.
Ik heb geen operatie gehad. Dus dat zal wel schelen.
Ik sportte heel fanatiek voor mijn ongeluk.
Eigenlijk was ik ondanks de gebroken ribben, gekneusd borstbeen na 3 a 4 weken alweer de oude.
Ik heb geen operatie gehad. Dus dat zal wel schelen.
It's not just about who is REAL to your face; it's also about who stays LOYAL behind your back.