Schelpen stranden Nederland
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:04
Ik ga over een paar weken een dag met een vriendin weg. Ze neemt haar dochter met een verstandelijke beperking mee. Haar dochter is dol op het strand en op schelpen. Heeft iemand een tip voor een strand in Nederland waar we schelpen kunnen gaan zoeken (als het weer mee zit?) Wij wonen in Brabant maar verder weg is geen probleem, mogelijk kijken we ook voor een overnachting in de buurt.
vrijdag 28 augustus 2020 om 18:07
Ik weet van een strand met zeer veel haaientanden, mogelijk zijn er ook stranden waar je veel mooie grote schelpen kunt vinden. Wij gaan wel eens naar een paar plekken in zeeland, waar het tegenvalt.

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:19
Schelpen heb je overal op ieder strand en ze zijn ongeveer allemaal hetzelfde. Hele grote schelpen heb je niet echt in Nederland, wel veel verschillende. Als je gaat als het eb is vind je er meer. Fat maakt niet veel uit voor kinderen als ik dat wel eens zie. Naast schelpen vind je ook ( dode ) krabbetjes, skeletten van inktvissen,kwalletjes. Ook grappig zijn heremietkreeftjes. Die wonen in een lege schelp en zijn met veel in de vloedlijn. Ze staan in een rijtje van groot naar klein als ze.van schelp wisselen en nemen dan de schelp van een voorganger over.

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:25
Klopt, stroming scheelt. Grappig weetje: als de stroming van links komt liggen er meer linkerschoenen op het strand. Maar, ook de linkerhelft van schelpen. De linkerkant wordt bepaald door hoe de sluitspier loopt.

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:46
Dat is echt niet overal hetzelfde hoor.In_Tenebris schreef: ↑28-08-2020 18:19Schelpen heb je overal op ieder strand en ze zijn ongeveer allemaal hetzelfde. Hele grote schelpen heb je niet echt in Nederland, wel veel verschillende. Als je gaat als het eb is vind je er meer. Fat maakt niet veel uit voor kinderen als ik dat wel eens zie. Naast schelpen vind je ook ( dode ) krabbetjes, skeletten van inktvissen,kwalletjes. Ook grappig zijn heremietkreeftjes. Die wonen in een lege schelp en zijn met veel in de vloedlijn. Ze staan in een rijtje van groot naar klein als ze.van schelp wisselen en nemen dan de schelp van een voorganger over.

vrijdag 28 augustus 2020 om 18:53
Je moet eigenlijk naar stranden gaan die niet veel door mensen gebruikt wordt. Google maar eens op kaloot.In_Tenebris schreef: ↑28-08-2020 18:51Ik zie toch weinig verschil, behalve dat het per dag kan wisselen. Maar wat is er anders dan, wat kan er verschillen? Ben echt benieuwd!

vrijdag 28 augustus 2020 om 19:20
Wow, dank je wel! Wist niet eens dat dat bestond. Weet wel dat er regelmatig kiezen e.d. opgehaald worden van mammoeten door vissers, maar fossiele schelpen en haaientanden op het strand kende ik nog niet.

vrijdag 28 augustus 2020 om 20:04
Ik begreep dat dat komt door die grote schepen. Dat er daardoor meer aanspoelt. En daar komen geen mensen voor dagrecreatie volgens mijIn_Tenebris schreef: ↑28-08-2020 19:20Wow, dank je wel! Wist niet eens dat dat bestond. Weet wel dat er regelmatig kiezen e.d. opgehaald worden van mammoeten door vissers, maar fossiele schelpen en haaientanden op het strand kende ik nog niet.
zaterdag 29 augustus 2020 om 09:43
Ik woon dichtbij de noordzeekust, je kan niet standaard stellen dat op dit strand veel schelpen liggen en op dat strand minder.
Een paar weken terug liep ik langs een stuk strand wat echt bezaaid lag met schelpen, een kilometer verder lag er bijna niets. Toen ik er van de week weer eens liep lag er op het zelfde stuk niet echt heel veel.
Hier liggen de laatste tijd wel heel veel scheermesjes, en dan niet 10 maar duizenden.
Een paar weken terug liep ik langs een stuk strand wat echt bezaaid lag met schelpen, een kilometer verder lag er bijna niets. Toen ik er van de week weer eens liep lag er op het zelfde stuk niet echt heel veel.
Hier liggen de laatste tijd wel heel veel scheermesjes, en dan niet 10 maar duizenden.

zaterdag 29 augustus 2020 om 09:48
In_Tenebris schreef: ↑28-08-2020 18:25Klopt, stroming scheelt. Grappig weetje: als de stroming van links komt liggen er meer linkerschoenen op het strand. Maar, ook de linkerhelft van schelpen. De linkerkant wordt bepaald door hoe de sluitspier loopt.
Huh, deze snap ik niet.

zaterdag 29 augustus 2020 om 10:12
Het hangt van de stroming af wat er aanspoelt op het strand. Dat komt door hele kleine vorm verschillen. Aan de Nederlandse kust spoelen meer linkerschoenen aan en aan de Schotse kust meer rechterschoenen.
https://www.trouw.nl/nieuws/het-mysteri ... ~bf5df029/
Dat het zoals pipootje zegt wel degelijk uit maakt welk strand blijkt uit een ander artikel. Het komt er weer op neer dat stroming bepalend is. Factoren als muien, zandbanken, een pier of zand opspuiten bepalen wat er op het strand ligt.
Bij ons liggen heel veel kleine stukjes donker hout op het strand. Dat zijn stukjes die losgekomen zijn uit oude veenlagen. Ik dacht altijd dat het gewoon hout was van pallets of iets anders dat overboord was gegaan. Af en toe zie je mensen die houtstukjes oprapen om er iets creatiefs mee te doen.
Dit is een link waar veel in staat:
https://www.trouw.nl/nieuws/langs-de-vl ... ~b16078e8/
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 29-08-2020 10:20
0.19% gewijzigd

zaterdag 29 augustus 2020 om 10:18
Die scheermesjes inderdaad, hele stroken liggen er hier. Sowieso zie je ze altijd wel, maar af en toe is het extreem. Heb er dit jaar al een paar keer mijn voet aan open gehaald. Altijd een snee op de plek waar je voet overgaat in je tenen.mariska1974 schreef: ↑29-08-2020 09:43Ik woon dichtbij de noordzeekust, je kan niet standaard stellen dat op dit strand veel schelpen liggen en op dat strand minder.
In zuidelijke landen is het een delicatesse. Ze komen oorspronkelijk voor in warmer water. De dode exemplaren spoelen hier aan.

zaterdag 29 augustus 2020 om 10:37
Interessant, nooit geweten.
zaterdag 29 augustus 2020 om 18:27
Wij zochten als kind ook naar haaientanden. Ook veel gevonden altijd. Later las ik een artikel dat deze er neer werden gestrooid om toeristen te trekken....

zaterdag 29 augustus 2020 om 19:18
Maasvlakte daar kun je niet alleen schelpen vinden maar ook stukjes bot van een mammoet. Er is al veel gevonden daar. En het is er niet zo massaal druk 
https://opalsonly.nl/zelf-fossielen-zoe ... aasvlakte/

https://opalsonly.nl/zelf-fossielen-zoe ... aasvlakte/
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 30-08-2020 17:43
7.69% gewijzigd
zaterdag 29 augustus 2020 om 20:21
Bij Nieuwvliet bad zijn veel grote schelpen te vinden. Ook haaientanden en fossielen zijn bij Cadzand/Nieuwvliet veel te vinden.
Vorige week bij de Kaloot nog een haaientand gevonden.
De Kaloot is best leuk om schelpen te zoeken maar verder is het geen leuk of schoon strand vind ik. Het ligt aan de Westerschelde dus is sowieso anders dan een strand aan de Noordzee. Zou hier zelf niet snel een dagje naartoe gaan.
Verder is er op de stranden op Walcheren ook vanalles te vinden, Domburg, oostkapelle, Zoutelande.
Dit zijn mijn favorieten, ook omdat de stranden daar erg mooi zijn.
Let er wel even op of het eb of vloed is, scheelt uiteraard heel veel met de schelpen en andere dingen die er liggen.
Vorige week bij de Kaloot nog een haaientand gevonden.
De Kaloot is best leuk om schelpen te zoeken maar verder is het geen leuk of schoon strand vind ik. Het ligt aan de Westerschelde dus is sowieso anders dan een strand aan de Noordzee. Zou hier zelf niet snel een dagje naartoe gaan.
Verder is er op de stranden op Walcheren ook vanalles te vinden, Domburg, oostkapelle, Zoutelande.
Dit zijn mijn favorieten, ook omdat de stranden daar erg mooi zijn.
Let er wel even op of het eb of vloed is, scheelt uiteraard heel veel met de schelpen en andere dingen die er liggen.