Gezondheid alle pijlers

Nederlanders krijgen vaker kanker dan andere EU-inwoners

28-08-2020 18:26 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/binnenland/nederlande ... oogle.com/

Ik vond dit wel een onderwerp wat de moeite waard is om over van gedachte wisselen.

Blijkbaar krijgen we vaker kanker, maar is het sterftecijfer wel lager dan in andere landen. Behalve bij eierstokkanker, daar is precies andersom.

Waar zou dat aan kunnen liggen? Leven we zoveel ongezonder dan in andere landen?

Wat zijn jullie ideeën hierover?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
https://www.trouw.nl/binnenland/meer-ka ... ~b86d84f1/
Uit deze link:
'Kanker komt in Nederland niet alleen meer voor, het zorgt ook vaker voor een dodelijke afloop. Qua sterfgevallen staat Nederland in Europa op nummer zes volgens het onderzoek van de Europese Commissie. “Qua sterfte wijken we wel minder af van het Europees gemiddelde dan in aantallen patiënten,” zegt Visser. Bovendien zijn de overlevingskansen voor Nederlandse kankerpatiënten relatief hoog: 65 procent van de kankerpatiënten is vijf jaar na de diagnose nog in leven. “Dit geeft aan dat de gezondheidszorg in Nederland erg goed is.”'

Die twee vetgedrukte zijn toch met elkaar in tegenspraak? Of lees ik het verkeerd?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
28-08-2020 20:15
Uit deze link:
'Kanker komt in Nederland niet alleen meer voor, het zorgt ook vaker voor een dodelijke afloop. Qua sterfgevallen staat Nederland in Europa op nummer zes volgens het onderzoek van de Europese Commissie. “Qua sterfte wijken we wel minder af van het Europees gemiddelde dan in aantallen patiënten,” zegt Visser. Bovendien zijn de overlevingskansen voor Nederlandse kankerpatiënten relatief hoog: 65 procent van de kankerpatiënten is vijf jaar na de diagnose nog in leven. “Dit geeft aan dat de gezondheidszorg in Nederland erg goed is.”'

Die twee vetgedrukte zijn toch met elkaar in tegenspraak? Of lees ik het verkeerd?
Het zit hem, denk ik, in het woordje relatief.
S-Meds schreef:
28-08-2020 18:49
het gaat om longkanker en huidkanker, nederlanders roken meer dan elders (met name de vrouwen) en we hebben een gevoelige huid voor verbranding. Borstkanker monitoren we veel beter door het bevolkingsonderzoek, daarom is het genezingspercentage ook hoger. Er wordt meer opgespoord in een vroeg stadium en daarom ook meer kans op genezing.
Als ik op het bevolkingsonderzoek had moeten wachten w.b. opsporen van borstkanker, was ik wellicht al dood geweest.
En dat darmkankeronderzoek is ook niet zaligmakend. M'n vader had volgens het bevolkingsonderzoek geen kanker, volgens latere bloedtesten ook nooit trouwens, maar toch had hij ver uitgezaaide darmkanker. Reken je dus ook niet rijk als je dat onderzoek laat doen.
Vlak overigen niet de stoffen uit waar veel mensen werkgerelateerd dagelijks mee te maken hebben in de industrie en dergelijke.
Dit heeft in ieder geval mijn vader de das omgedaan. In dit geval geen kanker overigens, maar toch.
Tiana_76 schreef:
28-08-2020 19:14
Lichaamslengte kan wel weer van invloed zijn. Hoe langer, hoe hoger de kans op bepaalde kankersoorten. Staat me iets van bij in elk geval.

Dat zat ik zelf ook wel eens te denken. Ik heb dit (informeel) ook wel eens geopperd toen dit soort vergelijkingen over kankerincidentie verschenen maar daar werd toen niet echt naar geluisterd. Toch denk ik dat dat een van de redenen is.
redbulletje schreef:
28-08-2020 23:15
Als ik op het bevolkingsonderzoek had moeten wachten w.b. opsporen van borstkanker, was ik wellicht al dood geweest.
En dat darmkankeronderzoek is ook niet zaligmakend. M'n vader had volgens het bevolkingsonderzoek geen kanker, volgens latere bloedtesten ook nooit trouwens, maar toch had hij ver uitgezaaide darmkanker. Reken je dus ook niet rijk als je dat onderzoek laat doen.
Dit is dus een omgekeerde redenering, gebaseerd op N=1.

Door de bevolkingsonderzoeken worden er veel meer gevallen in een veel vroeger stadium opgespoord, waardoor de genezingskansen stijgen.

Dat gaat over de grote groep, de gehele bevolking.

Nergens wordt beweerd dat daarmee alle gevallen worden opgespoord.

Bij het borstkankeronderzoek wordt je zelfs verteld dat je ook nog gewoon regelmatig zelf je borsten moet onderzoeken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Die bevolkingsonderzoeken leveren maar een klein beetje extra diagnoses op die anders nooit gesteld zouden zijn. Het doel is uiteraard de kanker in een eerder stadium op te sporen.
Ik doe nooit zelf borstonderzoek. Zou het best willen maar ik voel het gewoon niet. Mijn borsten zijn heel onregelmatig vanbinnen met allerlei (blijkbaar onschuldige) bultjes, knobbels en klieren. Niks van te maken voor mij.
Ik ga wel braaf naar het bevolkingsonderzoek en hoop er het beste van.
Antoon69 schreef:
29-08-2020 15:38
Die bevolkingsonderzoeken leveren maar een klein beetje extra diagnoses op die anders nooit gesteld zouden zijn. Het doel is uiteraard de kanker in een eerder stadium op te sporen.

Nou bij borstkanker blijkt het toch behoorlijk zinvol. Toen het een tijdje stopgezet is i.v.m. corona waren er ineens opvallend minder gevallen van borstkanker.
Correctie: minder ontdekking van gevallen van borstkanker.
herfstappeltaart schreef:
29-08-2020 15:48
Nou bij borstkanker blijkt het toch behoorlijk zinvol. Toen het een tijdje stopgezet is i.v.m. corona waren er ineens opvallend minder gevallen van borstkanker.
Correctie: minder ontdekking van gevallen van borstkanker.

Tuurlijk zijn die bevolkingsonderzoeken enorm belangrijk. Maar wat ik wil zeggen is dat uiteindelijk die onontdekte gevallen ook wel gevonden zullen worden, alleen veel later.
Antoon69 schreef:
29-08-2020 16:13
Tuurlijk zijn die bevolkingsonderzoeken enorm belangrijk. Maar wat ik wil zeggen is dat uiteindelijk die onontdekte gevallen ook wel gevonden zullen worden, alleen veel later.

O zo. Ja en dat is het hem juist. Dan is het vaak te laat voor een doeltreffende behandeling.
Tiana_76 schreef:
28-08-2020 19:14
Lichaamslengte kan wel weer van invloed zijn. Hoe langer, hoe hoger de kans op bepaalde kankersoorten. Staat me iets van bij in elk geval.

Heb ik ook wel eens gelezen, in combinatie met prostaatkanker.
We krijgen ook steeds later of helemaal geen kinderen meer als vrouw zijnde. Dit verhoogt ook de kans op borstkanker.
S-Meds schreef:
28-08-2020 18:49
het gaat om longkanker en huidkanker, nederlanders roken meer dan elders (met name de vrouwen) en we hebben een gevoelige huid voor verbranding. Borstkanker monitoren we veel beter door het bevolkingsonderzoek, daarom is het genezingspercentage ook hoger. Er wordt meer opgespoord in een vroeg stadium en daarom ook meer kans op genezing.
Dat betwijfel ik. Als je in Duitsland kijkt zie je op straat en overal waar je komt zoveel meer mensen roken dan in Nederland. Ook kom je om de haverklap nog van die sigarettenautomaten tegen overal. Ik denk toch dat daar het aantal rokende mensen echt wel hoger is dan bij ons.
Whomi schreef:
29-08-2020 17:25
Dat betwijfel ik. Als je in Duitsland kijkt zie je op straat en overal waar je komt zoveel meer mensen roken dan in Nederland. Ook kom je om de haverklap nog van die sigarettenautomaten tegen overal. Ik denk toch dat daar het aantal rokende mensen echt wel hoger is dan bij ons.

Er werd gezegd dat hier in het verleden de emancipatiegolf relatief vroeg is begonnen. Mede daardoor gingen er veel vrouwen roken en daar zie je nu, 40 jaar later de gevolgen van. Degenen die nu roken hebben nu nog geen longkanker.
mick87 schreef:
29-08-2020 17:18
We krijgen ook steeds later of helemaal geen kinderen meer als vrouw zijnde. Dit verhoogt ook de kans op borstkanker.

Klopt. Ook borstvoeding heeft er invloed op.
herfstappeltaart schreef:
29-08-2020 17:49
Klopt. Ook borstvoeding heeft er invloed op.
Dan zouden de gevallen van borstkanker van moeders uit eind jaren '70, en in de jaren '80 ook een piek moeten laten zien toch?
Tiana_76 schreef:
29-08-2020 18:04
Dan zouden de gevallen van borstkanker van moeders uit eind jaren '70, en in de jaren '80 ook een piek moeten laten zien toch?
Borstvoeding geven is gunstig. Laat of geen kinderen krijgen geeft verhoogde kans. Ook dagelijks een wijntje of andere alcohol verhoogt kans.
mick87 schreef:
29-08-2020 18:42
Borstvoeding geven is gunstig.
Klopt. En in de periode die ik noemde nam flesvoeding de overhand.
mick87 schreef:
29-08-2020 18:42
Borstvoeding geven is gunstig. Laat of geen kinderen krijgen geeft verhoogde kans. Ook dagelijks een wijntje of andere alcohol verhoogt kans.

Ja precies, dat bedoel ik.
S-Meds schreef:
28-08-2020 19:04
frankrijk, italie, spanje, duitsland, groot brittannië, belgie, polen, tsjechie, oostenrijk et cetera zijn allemaal grootverbruikers van zuivel. Nederland is geen uitzondering hoor
Dat klopt niet helemaal wat je zegt, in het zuiden van Europa zijn heel veel mensen lactose intolerant (net als in de rest van de wereld) en we hebben het hier over koeienmelk terwijl in veel europese landen ook geitenmelk veel geconsumeerd wordt. Dit heb ik van Wikipedia maar zo zijn er veel onderzoeken:

Bezwaren tegen het gebruik van melk als voedingsmiddel
Er worden bezwaren geuit met betrekking tot het gebruiken van melk en melkproducten. De argumenten van tegenstanders van het nuttigen van melk zijn met name de volgende:

Het zou onnatuurlijk zijn dat mensen na de zoogperiode nog melk blijven drinken en dan ook nog eens van een andere diersoort. Daarbij wordt vaak de vergelijking gemaakt dat koemelk voor kalfjes is zoals moedermelk voor baby's is.
Melk zou geen noodzakelijk voedsel zijn omdat de voedingsstoffen van melk ook in andere producten voldoende aanwezig zijn. Voor dit argument wordt vaak gewezen op landen waar de bevolking (onder andere wegens lactose-intolerantie) weinig melk en andere zuivelproducten gebruikt, maar toch gezond is. Zo heeft Japan een heel lage zuivelconsumptie per hoofd van de bevolking, maar de hoogste levensverwachting ter wereld.
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het drinken van melk eerder tot zwakkere dan tot sterkere botten leidt.[4][5][6][7][8][9]
Volgens verschillende wetenschappelijke studies bestaat er een verband tussen de consumptie van melk en prostaatkanker.[10][11][12][13][14]
Uit Zweeds wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het drinken van melk de kans op eierstokkanker vergroot.[15]
Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat de consumptie van melk de kans op acne vergroot.[16]
De productie van melk zou gepaard gaan met veel dierenleed. Voor dit argument worden verschillende voorbeelden aangedragen. Zo worden koeien steeds opnieuw zwanger gemaakt om te bevallen van een kalf dat binnen een paar dagen al bij de moeder wordt weggehaald. Daarnaast worden stiertjes vaak al snel gedood (omdat ze geen melk kunnen geven) en wordt de koe na elke bevalling steeds weer gedwongen om grote hoeveelheden melk te geven. Ook komen melkkoeien steeds minder vaak buiten en vindt het transport naar het slachthuis vaak onder slechte omstandigheden plaats.
De productie van melk zou slecht zijn voor het milieu vanwege de grote hoeveelheden voedsel die nodig zijn voor de koeien. Daarnaast stoten die koeien grote hoeveelheden methaan uit, dat een sterker broeikasgas is dan kooldioxide.

Zoals ik al zei, het is een mogelijkheid maar de Nederlandse overheid heeft altijd hele agressieve propaganda gevoerd voor het elke dag drinken van melk. Bedenk dat we heel lang geleden in elkaar zijn gezet, een tijd dat de mens niet elke dag de beschikking had over zo veel melk, net als de mens vroeger zich ook niet zo te buiten ging aan graan en suiker. Door onwetendheid heeft ook de wetenschap lang gedacht dat we geen volvette producten moesten innemen vanwege te hoge cholesterol, ook daar zijn ze op teruggekomen of dat je vla moet eten als je aan diarree bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven