Ervaring met caravan en voortent

14-06-2020 20:07 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met een caravan met voortent die je meeneemt op vakantie? Dus niet op een vaste plek.

Wij overwegen een grote caravan aan te schaffen. Een van 7 of 8 meter. We hebben een Opel Vivaro diesel bus waar hij door getrokken moet worden.

We hopen dat een caravan ons meer vrijheid gaat geven om overal naartoe op vakantie te gaan met onze meervoudig gehandicapte zoon. Het idee is dan om hem in een speciaal bed in de voortent te leggen en daar ook de zorg te doen en hem te kunnen katheteriseren en afdouchen bijvoorbeeld.

Mijn vraag is:

- Is het te doen om met zo'n lange caravan te rijden?
- Is het veel werk om zo'n voortent op te zetten? Hoe lang dan?
- Is een voortent wind- en waterdicht te krijgen?

Meer tips en ervaringen zijn welkom!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
15-06-2020 13:24
Poldervrouw ik vind het lief dat je wil helpen maar je bent wel negatief. We zijn het aan het onderzoeken en we gaan heus niet zomaar een caravan kopen terwijl we niet weten hoe en wat. Alleen is mijn ervaring dat je in de onderzoekende fase best out of the box mag denken en niet alleen maar in beperkingen. Als je eens wist hoe vaak we de afgelopen jaren niet al hebben gehoord dat iets niet kan wat achteraf wel kan dan zou je me misschien beter begrijpen.

Ik snap je heel goed, maar ik begrijp echt niet waarom je het jezelf nodeloos moeilijk maakt.
Kamperen is altijd wat behelpen, ook met een luxe caravan.
Je bent het hele jaar al druk genoeg (ik volg je al even) en dan is vakantie toch wel iets waar je van kunt bijkomen.
Als je met je caravan gaat en gaat trekken is het echt gedoe..
En ook al heb je van alles aangepast, dan nog is het geen vakantie. Over alles moet je nadenken.

Ik vind het altijd erg bewonderenswaardig als mensen zo normaal mogelijk leven met een kind of partner die gehandicapt is, maar er zijn grenzen wat mij betreft. Ik zou echt gaan voor een ontspannen vakantie. En dat kan ook op meerdere locaties in een huisje wat aangepast is. Dan zie je ook verschillende omgevingen. Als je dat afzet tegen de aanschaf van een aangepaste luxe caravan en andere auto, dan kan je vaak genoeg naar een huisje voor dat geld en heb je tenminste comfort.
Met zo’n grote caravan kan je sowieso niet op de bonnefooi gaan. Je zal elke plek vooraf moeten reserveren.
poldervrouw schreef:
15-06-2020 14:01
Ik snap je heel goed, maar ik begrijp echt niet waarom je het jezelf nodeloos moeilijk maakt.
Kamperen is altijd wat behelpen, ook met een luxe caravan.
Je bent het hele jaar al druk genoeg (ik volg je al even) en dan is vakantie toch wel iets waar je van kunt bijkomen.
Als je met je caravan gaat en gaat trekken is het echt gedoe..
En ook al heb je van alles aangepast, dan nog is het geen vakantie. Over alles moet je nadenken.

Ik vind het altijd erg bewonderenswaardig als mensen zo normaal mogelijk leven met een kind of partner die gehandicapt is, maar er zijn grenzen wat mij betreft. Ik zou echt gaan voor een ontspannen vakantie. En dat kan ook op meerdere locaties in een huisje wat aangepast is. Dan zie je ook verschillende omgevingen. Als je dat afzet tegen de aanschaf van een aangepaste luxe caravan en andere auto, dan kan je vaak genoeg naar een huisje voor dat geld en heb je tenminste comfort.
Maar jij bent TO niet he?
TO is op zoek naar mogelijkheden, ze vraagt niet of het jou wat lijkt toch?
Flair1995 schreef:
15-06-2020 10:25
Wij hebben een grote aangepaste caravan met veel hulpmiddelen en voortent. Het is zeker te doen. Geld hebben is wel fijn, wij kochten een 2e hands caravan van 6,50 meter en rijden die met bus die 2000 kg mag trekken. Er zit wel een mover op en is een tandem Asser , dat je daarmee geen campings op komt is ook een misvatting, evt met uitleg lukt het ons prima.
6,50 meter scheelt nogal met de 8/9 meter die hier eerder werd genoemd. Met zo’n grote caravan kan je op veel campings gewoon echt niet terecht.
Ik vind kamperen helemaal niet 'het is altijd behelpen'. Dat is natuurlijk maar net wat je mindset is. Ik vind het heerlijk dat je gedwongen wordt om rustig aan te doen omdat alles meer tijd kost. Ik vind het heerlijk om gewoon theewater in een pannetje te koken ipv een waterkoker. Gewoon lekker back to basics en dan te concluderen dat je prima zonder al die luxe kan. Dat is wellicht voor een ander behelpen, maar dus niet voor iedereen.

Top dat je op zoek gaat naar tips Boannan.
Zelf hebben wij een aantal jaar een opblaastent gehad, maar die vond ik echt niet sneller staan dan eentje met drie of vier boogstokken. Sterker nog, die heb ik sneller omhoog (wel met meer zweet, dan dan wel). Dus ik zou niet persé iets opblaasbaars aanraden. Zeker als je wilt rondtrekken zou ik kijken of je de caravan goed kunt verbouwen, en douchen en dergelijke niet makkelijker kan doen in een invalide douche.
Ik vind een uur om een voortent op te zetten wel heel erg optimistisch, zeker bij zo'n grote voortent.
Zelf ben ik 2 a 3 uur bezig om hem volledig strak en vast opgezet te krijgen inclusief de losse delen, de haringen, het windscherm onder de caravan, de haringen in de grond, de verlichting, eventuele kastjes inrichten en het grondzeil gelegd.

Ook het afbreken van de voortent doe je vaak niet in een uurtje. Dit doe je meestal 's-morgens en je wilt toch alles schoon en droog mee hebben. Drogen kan best even duren.

In jullie plaats zou ik inderdaad eens informeren naar een opblaasbare voortent.
Niet geschoten is altijd mis
Je zal inderdaad een BE rijbewijs moeten halen je MMT van de Vivaro en de max 1800 kg van een caravan gaan over de 3500 kg komen. Gelukkig stelt het niet veel voor 1 dag lessen en daarna examen. Ik heb hem zonder talent in een keer gehaald. Niet door laten afschrikken! Het rijden met de caravan is wat mij betreft goed te doen. Je moet alleen geen haast hebben.
Bitje93 schreef:
15-06-2020 16:51
Ik vind een uur om een voortent op te zetten wel heel erg optimistisch, zeker bij zo'n grote voortent.
Zelf ben ik 2 a 3 uur bezig om hem volledig strak en vast opgezet te krijgen inclusief de losse delen, de haringen, het windscherm onder de caravan, de haringen in de grond, de verlichting, eventuele kastjes inrichten en het grondzeil gelegd.

Ook het afbreken van de voortent doe je vaak niet in een uurtje. Dit doe je meestal 's-morgens en je wilt toch alles schoon en droog mee hebben. Drogen kan best even duren.

In jullie plaats zou ik inderdaad eens informeren naar een opblaasbare voortent.
Afbreken doen wij altijd de dag voor vertrek al. Meestal moet je om 10 uur de camping af en dan wordt het wel heel erg haasten. De laatste dag is dus altijd met een blote-billen caravan zoals wij hem noemen dan :mrgreen: geen gezicht, zo’n kale caravan zonder tent of luifel eraan.
boannan schreef:
14-06-2020 20:07

Mijn vraag is:

- Is het te doen om met zo'n lange caravan te rijden?
Als je de benodigde papieren er voor hebt wel. Ik heb alleen B en rijd met een caravan van 4 meter. Gaat prima. Achteruit rijden wat lastig.
boannan schreef:
- Is het veel werk om zo'n voortent op te zetten? Hoe lang dan?
Uurtje met z'n tweeën. Even oefenen op een grasveldje in de buurt
boannan schreef:
- Is een voortent wind- en waterdicht te krijgen?

Meer tips en ervaringen zijn welkom!
ja natuurlijk. Dat zijn ze al.

Waar je je beter "zorgen" om kunt maken is als je jullie gehandicapte kind niet kan laten slapen in de voortent. Want waar willen jullie heen? Wat voor voorzieningen hebben jullie nodig? Kun je nl je kind zonder draaglift douchen? Want de meeste campings hebben die niet. Denk na over dat soort dingen. De vragen die je hierboven vind zijn te googlen. ;)
Whomi schreef:
15-06-2020 19:01
Afbreken doen wij altijd de dag voor vertrek al. Meestal moet je om 10 uur de camping af en dan wordt het wel heel erg haasten. De laatste dag is dus altijd met een blote-billen caravan zoals wij hem noemen dan :mrgreen: geen gezicht, zo’n kale caravan zonder tent of luifel eraan.
Hier doe ik dat ook.. voelen ons altijd een beetje zielig als je dan zo voor je kale caravan zit...
Wat fijn dat Flair1995 je op het juiste spoor heeft gezet. Nog veel uit te zoeken en te ontdekken, maar hoe leuk is het als het - in onze ogen - haast onmogelijke toch mogelijk blijkt te zijn. You go girl! Ik ga naar je zwaaien als ik een Vivaro met een hele grote caravan erachter tegenkom.
ups1ded0wn wijzigde dit bericht op 15-06-2020 19:28
Reden: Fleur heet Flair
0.69% gewijzigd
Ik wilde even laten weten dat we deze week een caravan gekocht hebben. Eentje van 6m38uit 2008. De caravan is al omgebouwd omdat de vorige eigenaren ook een meervoudig gehandicapt kind hadden. Douche en toilet zijn opgeofferd voor een speciaal bed op hoogte, extra brede deur, oprijplaten om de rolstoel de caravan in te rijden, veel ruimte binnenin gecreëerd.

Voor het toilet kopen we een porta potti en zij gebruikten voor hun kind een buitendouche. Man heeft gisteren gelijk zijn rijbewijs gehaald dus we kunnen plannen gaan maken voor volgend jaar!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Fijn! Ook prettig dat zoon wel gewoon in de caravan kan ipv in de voortent :) wij stonden afgelopen zomer weer met natte voeten in de voortent namelijk. Dat lijkt me niet handig als zoon daar zou slapen ;) toilet hebben we dit jaar niet eens aangesloten verder. Die mis je echt niet. Douchen heb ik nog nooit gedaan in de caravan, veel te krap. Dus ook daar mis je niets aan. Klinkt als een goede caravan voor jullie en met dit formaat kan je op de meeste campings wel gewoon staan. Hoop dat het jullie gaat bevallen!
Wat fijn dat jullie gevonden hebben wat jullie zochten!
Misschien nog een tip om voor jullie zelf het comfort wat te vergroten: er zijn redelijk wat campings waar je privé sanitair kan huren. Vaak is dat een huisje met douche, wc en wastafel op je standplaats.
Hoef je geen porta potti mee te nemen, en je hebt altijd warm en koud water binnen handbereik.
Wat leuk! Ik wens jullie heel veel kampeerplezier!
sjansje schreef:
30-08-2020 13:05
Wat fijn dat jullie gevonden hebben wat jullie zochten!
Misschien nog een tip om voor jullie zelf het comfort wat te vergroten: er zijn redelijk wat campings waar je privé sanitair kan huren. Vaak is dat een huisje met douche, wc en wastafel op je standplaats.
Hoef je geen porta potti mee te nemen, en je hebt altijd warm en koud water binnen handbereik.
Ik kom die huisjes op je plek juist weer niet zo vaak tegen. Vaker dat het een aparte badkamer bij het sanitairgebouw is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven