Gezondheid alle pijlers

Blaasontstekings kuur Cysticare Kruidvat

30-08-2020 15:57 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Het vorig weekend kreeg ik opeens in de nacht na een tijd lang mijn plas ophouden een heftige blaas ontsteking ( plaste constant bloed). Ik had de hele nacht niet geslapen, mijn moeder heeft toen bij de Kruidvat de kuur van Cysticare gehaald . Ik heb deze kuur van Cysticare volledig afgemaakt en netjes 2 x per dag geslikt.

Ik kan wel zeggen dat het de meest heftige blaasontsteking ooit was .Na de eerste nacht steeds kleine beetjes bloed te hebben geplast werd het duidelijk minder door o.a. cranberry sap en die kuur maar nu de kuur afgelopen is heb ik nog steeds een beetje een raar / branderig gevoel beneden ( geen pijn bij plassen).

Mijn gevoel zeg dus dat de bacterie nog niet helemaal weg is.. Kan ik het beste nog een paar dagen afwachten en dan toch even contact opnemen met de dokter ?
poldervrouw schreef:
30-08-2020 18:13
Mijn huisarts vindt dat dus links. Voor je het weet loopt het uit op wat anders
Klopt. Maar je kunt niet zoveel als je huisarts zich strak aan die richtlijn houdt. Gelukkig heb ik nu een andere.
poldervrouw schreef:
30-08-2020 18:13
Mijn huisarts vindt dat dus links. Voor je het weet loopt het uit op wat anders
Het goede nieuws: jij en ik hebben eerder een nierbekkenontsteking gehad en krijgen nu altijd direct een kuur volgens NHG standaard. Mooi. Want echt niet dat ik dat ooit nog mee wil maken...
Chocolade, altijd goed!
LaFleurNoire schreef:
30-08-2020 17:23
Dat denk ik niet. Richtlijn is tegenwoordig om idd heel terughoudend te zijn met antibiotica en eerst een week af te wachten of het vanzelf over gaat met huismiddeltjes zoals veel drinken, niet de urine ophouden en goed uitplassen enzovoort.
Ik heb het “geluk” dat ik altijd wat bloed in mijn urine heb en de uroloog er heel duidelijk over was dat ik niet mag blijven rondlopen met een blaasontsteking zonder behandeling, maar anders zou ik ook te horen krijgen dat ik eerst moest afwachten of mijn lijf het zelf op zou lossen.
Wat een onzin, dat is echt niet het protocol bij blaasontsteking of je hebt een ontzettende slechte huisarts. Juist omdat een onbehandelde blaasontsteking snel en makkelijk kan overgaan tot een nierbekkenontsteking.
linnylow schreef:
30-08-2020 17:48
Maar nu kan ik sowieso niet gaan dus moet wel even wachten.

Ik vind het sowieso een beetje gek dat je bij een blaasontsteking eerst je plas moet inleveren voor je de kuur krijgt want ik kan vaak echt niet slapen en functioneren erdoor. En vaak duurt dat ook zeker een hele dag voor dat ze je plas nagekeken hebben en dan kan je de volgende dag pas de kuur halen bij de apotheek.

Dus kan ik nu ook best even een dagje wachten.

Ze hebben gewoon een sneltest hoor bij de huisarts en bij de huisartsenpost. Binnen 10 minuten heb jij je uitslag hoor. Alleen als je zwanger bent zetten ze het na de sneltest ook nog op kweek en dat duurt inderdaad een paar dagen. Maar dan heb je al lang de antibiotica mee want ze weten al dat je blaasontsteking hebt.
Miek_ schreef:
30-08-2020 18:51
Wat een onzin, dat is echt niet het protocol bij blaasontsteking of je hebt een ontzettende slechte huisarts. Juist omdat een onbehandelde blaasontsteking snel en makkelijk kan overgaan tot een nierbekkenontsteking.
Google eerst maar eens de NHG richtlijn voordat je hoog van de toren gaat blazen. Of lees de link die hier al geplaatst is.
Neemt niet weg dat ik idd niet tevreden was over mijn huisarts.
linnylow schreef:
30-08-2020 17:31
Ja, ik vind het ook onnodig gelijk maatregelen te nemen heb gister nacht de laatste pil gepakt wil het even afwachten niet heeel lang hoor 2 dagen zoiets...
Je noemt het een kuur alsof het antibiotica is, naar dat is natuurlijk niet zo. Het is een extract van wat kruiden die de zuurgraad van je plas verhogen zodat een beginnende ontsteking kan worden overwonnen, maar dat is wat anders dan een acute ontsteking met bloed e.d.. Een echte antibiotica kuur mag niet zonder recept worden verkocht. Je hebt een grote kans dat de infectie door sluimert.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Miek_ schreef:
30-08-2020 18:51
https://www.thuisarts.nl/blaasontstekin ... king-vrouw

Behandeling van een blaasontsteking (vrouw)

Bij blaasontsteking bespreekt de huisarts deze 3 mogelijkheden:

Afwachten: bij de helft van de vrouwen gaat blaasontsteking binnen 1 week vanzelf over. Als u weinig of kort klachten heeft, kunt u 1 week afwachten. Zo nodig kunt u een paar dagen een pijnstiller slikken. Bijvoorbeeld paracetamol : 3 tot 4 keer per dag 2 pillen van 500 mg tegelijk.
Antibiotica slikken: door antibiotica zijn uw klachten sneller over. Ook is de kans iets kleiner dat u nierbekkenontsteking krijgt. Antibiotica kunnen bijwerkingen geven, bijvoorbeeld vaginale schimmelinfectie, misselijkheid of braken. Ook kunnen bacteriën ongevoelig worden voor antibiotica.
Een 'uitgesteld recept' voor antibiotica: de huisarts geeft u alvast een recept voor antibiotica mee. Maar u gaat de antibiotica niet meteen slikken. U kijkt eerst een paar dagen of de blaasontsteking vanzelf overgaat.
Blijven de klachten of worden ze erger? Dan haalt u de antibiotica bij de apotheek en gaat u de antibiotica slikken.
TheeMetChocolade schreef:
30-08-2020 18:30
Het goede nieuws: jij en ik hebben eerder een nierbekkenontsteking gehad en krijgen nu altijd direct een kuur volgens NHG standaard. Mooi. Want echt niet dat ik dat ooit nog mee wil maken...
precies.. ik was echt zo ziek.. en pijn.. vreselijk,
LaFleurNoire schreef:
30-08-2020 18:26
Klopt. Maar je kunt niet zoveel als je huisarts zich strak aan die richtlijn houdt. Gelukkig heb ik nu een andere.
mijn huisarts kijkt naar de patient ipv richtlijn,.. goddank
Miek_ schreef:
30-08-2020 18:53
Ze hebben gewoon een sneltest hoor bij de huisarts en bij de huisartsenpost. Binnen 10 minuten heb jij je uitslag hoor. Alleen als je zwanger bent zetten ze het na de sneltest ook nog op kweek en dat duurt inderdaad een paar dagen. Maar dan heb je al lang de antibiotica mee want ze weten al dat je blaasontsteking hebt.
die test bij huisarts kan je bijna op wachten. Kweek duurde een week (ik had nog meer dan alleen nierbekken bleek..)..
poldervrouw schreef:
30-08-2020 21:16
precies.. ik was echt zo ziek.. en pijn.. vreselijk,
Ja, ik ook, en die koude rillingen: vreselijk!!
Chocolade, altijd goed!
linnylow schreef:
30-08-2020 17:14
Bedankt voor jullie adviezen :) ik wacht het wel een paar dagen af nog. Als het gevoel niet verdwijnt dan ga ik toch even voor de zekerheid mijn plas afgeven bij de huisarts.
Ok. Je twijfelt en vraagt hier advies. Zo ongeveer iedereen zegt dat je de huisarts moet bellen en niet moet doorlopen.
En wat doe jij. Je wacht nog even af....
Waarom dan hier advies vragen?

:frusty:
LaFleurNoire schreef:
30-08-2020 20:27
Google eerst maar eens de NHG richtlijn voordat je hoog van de toren gaat blazen. Of lees de link die hier al geplaatst is.
Neemt niet weg dat ik idd niet tevreden was over mijn huisarts.
Ik heb minstens 40x in mijn leven blaasontsteking gehad, vanaf puber zijnde tot recent en geen enkele huisarts (en ik heb er meerdere gehad) heeft gezegd wacht maar een week. Gelukkig maar, de enige keer dat ik niet direct dezelfde dag naar de huisarts of huisartsenpost ben gegaan had ik direct een nierbekkenontsteking.
Ik snap niet dat mensen zo relaxed kunnen zijn als het gaat om je eigen gezondheid serieus! Het is maar een kwestie van half uurtje urine inleveren. 10min later uitslag.
TO, waarom ben je deze week niet naar de huisarts gegaan?
Zelf dokteren bij bloed plassen is echt dom.
viva-amber schreef:
30-08-2020 20:40
Je noemt het een kuur alsof het antibiotica is, naar dat is natuurlijk niet zo. Het is een extract van wat kruiden die de zuurgraad van je plas verhogen zodat een beginnende ontsteking kan worden overwonnen, maar dat is wat anders dan een acute ontsteking met bloed e.d.. Een echte antibiotica kuur mag niet zonder recept worden verkocht. Je hebt een grote kans dat de infectie door sluimert.
Ja, dat klopt wel inderdaad. Is wel een groot verschil tussen hopelijk was die “ kuur “ genoeg. Ik heb momenteel nergens last van.
lila01 schreef:
31-08-2020 00:09
TO, waarom ben je deze week niet naar de huisarts gegaan?
Zelf dokteren bij bloed plassen is echt dom.
Omdat het gelijk minder was bij de cranberry drank en de eerste pil van Cysticare dus ik wilde dat afmaken eerst.
Miek_ schreef:
30-08-2020 23:01
Ik heb minstens 40x in mijn leven blaasontsteking gehad, vanaf puber zijnde tot recent en geen enkele huisarts (en ik heb er meerdere gehad) heeft gezegd wacht maar een week. Gelukkig maar, de enige keer dat ik niet direct dezelfde dag naar de huisarts of huisartsenpost ben gegaan had ik direct een nierbekkenontsteking.
Dat is rot voor je. Ik heb mijn portie blaasklachten ook wel gehad en heb permanent bloed in mijn urine. Maar dat doet natuurlijk niets af van de wel degelijk bestaande richtlijn van de NHG die hierboven nogmaals geplaatst is en je ook gewoon even kunt lezen. Je doet alsof ik die zelf even bedacht heb.
Het is een richtlijn dus artsen hoeven zich er niet aan te houden maar een fors aantal doet dat wel.
linnylow schreef:
30-08-2020 17:48
Maar nu kan ik sowieso niet gaan dus moet wel even wachten.

Ik vind het sowieso een beetje gek dat je bij een blaasontsteking eerst je plas moet inleveren voor je de kuur krijgt want ik kan vaak echt niet slapen en functioneren erdoor. En vaak duurt dat ook zeker een hele dag voor dat ze je plas nagekeken hebben en dan kan je de volgende dag pas de kuur halen bij de apotheek.

Dus kan ik nu ook best even een dagje wachten.
Dat is echt onzin. Ik werk in een huisartsenpraktijk. Urine brengen voor 10, dan kun je voor 14 bellen over de uitslag en heeft de huisarts als het een ontsteking betreft, het recept al naar de apotheek gestuurd.
linnylow schreef:
31-08-2020 01:07
Ja, dat klopt wel inderdaad. Is wel een groot verschil tussen hopelijk was die “ kuur “ genoeg. Ik heb momenteel nergens last van.
In de OP geef je aan nog wel last te hebben
gizzmo-returns schreef:
31-08-2020 08:23
Laat gaan. Alleen maar dom gepraat en eigenwijs.
gizzmo-returns schreef:
31-08-2020 08:23
Ja, klopt dacht dat het even weg was maar het is er nu helaas ook weer het is / voelt niet hoe het hoort.
linnylow schreef:
31-08-2020 12:52
Ja, klopt dacht dat het even weg was maar het is er nu helaas ook weer het is / voelt niet hoe het hoort.
Wat zei je huisarts ervan vanochtend?
Ga gewoon naar de HA. Daar is ie voor.
Net gebeld moest alsnog even plasje inleveren zei ze liefst met ochtend urine maar omdat al zo laat was kon het nu ook of morgen vroeg dan werd even gekeken.

Dus dat doe ik maar dan voor de zekerheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven