Nieuwe laptop, tips?

02-09-2020 14:45 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn laptop heeft het na 9 (!) jaar opgegeven en ik ben wil dus een nieuwe gaan kopen.
Mijn voorkeur gaat uit naar 17 inch (ik vind groot scherm fijn en hoef 'm niet heel vaak mee te nemen), i5, 512 GB opslag, 8 GB werkgeheugen, ssd, IPS en mat scherm. Budget: max 800/900 euro.
Ik twijfel nu zelf tussen deze 2 laptops;
- HP 17-by3730nd: https://www.bol.com/nl/p/hp-17-by3730nd ... oductTitle
- ASUS vivobook 17: https://www.bol.com/nl/p/asus-f509fb-ej ... oductTitle

Ik zie tussen deze 2 laptops maar weinig verschillen. De Asus is wat fancy'er, de HP is misschien net wat beter qua merk.

Hebben jullie tips? Of nog andere opties? (liefst wel HP/Asus)
Dankjewel alvast!!
Je weet al wat je wilt.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met HP laptops.

Verder gaat het om de specificaties. Al die series etc. binnen een merk zeggen niet zoveel en is meer van hetzelfde met zelfde behuizing
Mijn zwager zit in de IT en zweert bij ASUS.
Ik zweer bij een mat scherm.
Boogschutter10 schreef:
02-09-2020 14:49
Je weet al wat je wilt.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met HP laptops.

Verder gaat het om de specificaties. Al die series etc. binnen een merk zeggen niet zoveel en is meer van hetzelfde met zelfde behuizing
Thanks. Ik weet idd ongeveer wat ik wil, maar er is zoveel keuze.. Heb je nog tips over welke van de 2 beter is of nog andere opties?
Heb je onafhankelijke tests geraadpleegd?
zomerkees schreef:
02-09-2020 15:04
Heb je onafhankelijke tests geraadpleegd?
Ja ik heb gekeken op kieskeurig, maar daar lijken beide laptops hetzelfde qua specificaties etc.
ik zou voor de ASUS gaan, en dan kijken wat bij coolblue de voorwaarden zijn. Kun je deze bijvoorbeeld binnen 30 dagen ruilen als je alles compleet en netjes houdt.
Neem de Asus, die heeft toetsenbordverlichting. Geloof me, dat is echt heel fijn.
Als je zo lang met een laptop doet zou ik er eentje nemen die nét wat beter is: https://www.bol.com/nl/p/asus-vivobook- ... 000522689/
16GB geheugen
i7 processor
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 02-09-2020 15:23
54.75% gewijzigd
Ik zou ook voor de asus gaan. Gaan in mijn bescheiden ervaring langer mee dan HP laptops :)
Blankepit schreef:
02-09-2020 15:20
Neem de Asus, die heeft toetsenbordverlichting. Geloof me, dat is echt heel fijn.
Als je zo lang met een laptop doet zou ik er eentje nemen die nét wat beter is: https://www.bol.com/nl/p/asus-vivobook- ... 000522689/
16GB geheugen
i7 processor
Waar heb je gevonden dat de Asus toetsenbordverlichting heeft? Ik dacht namelijk dat ze dat alle twee niet hadden.
Een Asus i7 kan idd ook, maar zo lang je niet heel veel fotobewerking etc. doet is i5 goed genoeg toch?
Femke93 schreef:
02-09-2020 15:29
Waar heb je gevonden dat de Asus toetsenbordverlichting heeft? Ik dacht namelijk dat ze dat alle twee niet hadden.
Een Asus i7 kan idd ook, maar zo lang je niet heel veel fotobewerking etc. doet is i5 goed genoeg toch?
Toetsenbordverlichting stond bij de specificaties.

i5 is nu prima voor normaal office- en internetwerk, maar als je lang wil doen met je laptop ben je over 6 jaar erg blij dat je toch die snellere i7 hebt.
Blankepit schreef:
02-09-2020 15:34
Toetsenbordverlichting stond bij de specificaties.

i5 is nu prima voor normaal office- en internetwerk, maar als je lang wil doen met je laptop ben je over 6 jaar erg blij dat je toch die snellere i7 hebt.
Ohja ik zie 't, maar bij de hp staat het ook bij de specificaties.. Ik geloof dat ze het allebei niet hebben, maar denk ook niet dat ik dat veel zou gebruiken.
Toch nog eens nadenken over i7 dan. Nadeel van degene waar je de link van stuurde is dat die TN scherm heeft ipv IPS.
Femke93 schreef:
02-09-2020 15:37
Ohja ik zie 't, maar bij de hp staat het ook bij de specificaties.. Ik geloof dat ze het allebei niet hebben, maar denk ook niet dat ik dat veel zou gebruiken.
Toch nog eens nadenken over i7 dan. Nadeel van degene waar je de link van stuurde is dat die TN scherm heeft ipv IPS.
Misschien dat het helpt als je ze in een winkel kan bekijken? Dan weet je gelijk hoe het toetsenbord bevalt, hoe goed de webcam is, dat soort dingen?
Blankepit schreef:
02-09-2020 15:39
Misschien dat het helpt als je ze in een winkel kan bekijken? Dan weet je gelijk hoe het toetsenbord bevalt, hoe goed de webcam is, dat soort dingen?
Ik ben gisteren bij de mediamarkt gaan kijken, maar daar hadden ze ze beide niet. Wel vergelijkbare modellen (15 inch).
Leken beide prima te zijn..
Femke93 schreef:
02-09-2020 15:40
Ik ben gisteren bij de mediamarkt gaan kijken, maar daar hadden ze ze beide niet. Wel vergelijkbare modellen (15 inch).
Leken beide prima te zijn..
Nou dan gaat het erom welke je het mooiste vindt! :)
Ik heb jaren een hp gehad. Nu een asus en ik wil echt nooit meer een andere. Werkt sneller en heb een touchscreen en dat is ook heel fijn.
Hecamel schreef:
02-09-2020 16:06
Ik heb jaren een hp gehad. Nu een asus en ik wil echt nooit meer een andere. Werkt sneller en heb een touchscreen en dat is ook heel fijn.
Goed om te horen! En die hp en asus waren vergelijkbare modellen met dezelfde processor etc.?
Na jullie reacties denk ik dat het de Asus gaat worden!
Neem geen HP, die dingen gaan kapot net wanneer de garantie voorbij is. Ik werk bij een IT bedrijf en wij hebben nooit HP’s. Ik zou voor Asus of Lenovo gaan.

Als je foto’s en video’s wil bewerken dan moet je voor 16GB geheugen gaan en een i7 processor.
Mijn hp probook is na 8 jaar 24/7 gebruik bijna en heel wat meezeulen nog altijd heerlijk snel in gebruik.
Ik zou ook even in een winkel de laptop bekijken die je wilt gaan kopen. Sommige laptops hebben goede specificaties e.d. maar voelen erg kwetsbaar aan qua behuizing (veel plastic).

Kopen via Bol heeft als nadeel dat als er wat is, je eerst toestemming nodig hebt van Bol om hem op te sturen. Ook moet je hem dan zelf opsturen. Koop je hem via een winkelketen dan stuurt de winkel hem naar de fabrikant voor je op.
Femke93 schreef:
02-09-2020 16:12
Goed om te horen! En die hp en asus waren vergelijkbare modellen met dezelfde processor etc.?
Na jullie reacties denk ik dat het de Asus gaat worden!
Ik had zelfs eerst een hp besteld. Maar bij cool blue mag je die binnen 30 dagen retour sturen. Heb ik gedaan en de asus besteld. Zoveel fijner.

Hp lijkt een beetje te blijven hangen in oudere tijden.

De hp had een ryzen en de asus een i5.
zomerkees schreef:
02-09-2020 14:56
Mijn zwager zit in de IT en zweert bij ASUS.
Ik ook en op zich is er niets mis met Asus, maar wij werken allemaal met Apple (al is dat nieuw boven budget).

Persoonlijke voorkeur dus. :)
Beide niet ga voor Lenovo maar dan wel de Thinkpad lijn onverwoestbaar wel vaak kleiner.
Femke93 schreef:
02-09-2020 14:45
Hoi allemaal,

Mijn laptop heeft het na 9 (!) jaar opgegeven en ik ben wil dus een nieuwe gaan kopen.
Mijn voorkeur gaat uit naar 17 inch (ik vind groot scherm fijn en hoef 'm niet heel vaak mee te nemen), i5, 512 GB opslag, 8 GB werkgeheugen, ssd, IPS en mat scherm. Budget: max 800/900 euro.
Ik twijfel nu zelf tussen deze 2 laptops;
- HP 17-by3730nd: https://www.bol.com/nl/p/hp-17-by3730nd ... oductTitle
- ASUS vivobook 17: https://www.bol.com/nl/p/asus-f509fb-ej ... oductTitle

Ik zie tussen deze 2 laptops maar weinig verschillen. De Asus is wat fancy'er, de HP is misschien net wat beter qua merk.

Hebben jullie tips? Of nog andere opties? (liefst wel HP/Asus)
Dankjewel alvast!!
Hoe hard is die eis van 17"? Zou 15.6" ook wat zijn? ik koop mijn laptops namelijk altijd tweedehands, en dat zijn gebruikte zakelijke laptops. Die dan door een bedrijfje opgekocht worden, helemaal "schoongemaakt" worden. En als je voor 15'6'' zou willen gaan, kun je aan een zakelijk gebruikte Dell laptop komen voor 443 euro. Deze laptop voldoet op scherm grootte na aan al je eisen, inclusief mat scherm, je krijgt bij dit bedrijf een jaar garantie.

Ik heb al twee keer een gebruikte zakelijke Dell laptop bij ze besteld en ben heel tevreden, toen ik ze ontving was het echt niet aan de laptops te zien dat ze gebruikt waren. (Ik gebruik Dell omdat ze omdat ik zeker weet dat ze Linux friendly zijn, was in het verleden niet bij alle merken zo).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven