GZ opleiding en zwangerschap
zondag 12 juli 2020 om 18:55
Nou idd zeg!!! Ik werk 3 dagen pw, net als de meeste van mijn GZ collega's en dat is geen enkel probleem. En ja, ik heb meerwaarde van mijn opleiding met 3 dagen pw werken. Ik kan 90% van mijn takenpakket inleveren zonder opleiding.
dinsdag 14 juli 2020 om 21:30
Super bedankt voor je reactieMrsLady schreef: ↑12-07-2020 15:43Valt me op dat wel meer reageren die volgens mij geen idee hebben wat de GZ-opleiding inhoudt. Maar Wissewis spant inderdaad de kroon.
TO, ik zou er gewoon voor gaan. Zoals al eerder gezegd bepaalt je werkgever wie de plek krijgt. Als die nu al geruime tijd jou op die plek willen hebben dan kan ik me niet voorstellen dat ze dat ineens intrekken als blijkt dat je zwanger bent. Overigens zou ik het dan misschien wel pas na de sollicitatieprocedure melden indien dat mogelijk is. Ik heb in mijn groep ook een opleideling die al zwanger was voordat de opleiding startte. Bij een andere groep die een half jaar eerder is gestart, is meer dan de helft zwanger of al zwanger geweest gedurende de opleiding. Ook meerdere die al bij aanvang van de opleiding zwanger waren. Het Rino weet eigenlijk niet beter dan dat er geen enkele groep is die het volledige programma als volledige groep kan doorlopen.
Trouwens iedereen bedankt die de moeite heeft genomen om te reageren! Het heeft mij ontzettend geholpen om er wat nuchterder in te staan.
Btw... ik vertelde dat de 1e keer leidde tot een miskraam en 2e keer niet raak was (althans dat dacht ik).. Was nl. overtijd maar testte 3x negatief. Nu ben ik alweer 5 dagen overtijd. Zojuist weer getest. En het uitslag is positief.. Ik weet nou niet echt waar ik op moet vertrouwen, maar mogelijk ben ik dus toch al zwanger
bellocci wijzigde dit bericht op 14-07-2020 21:34
0.65% gewijzigd
woensdag 15 juli 2020 om 13:33
Dank je wel!OkkiePetite schreef: ↑15-07-2020 07:59Ohhh wat spannend, voorzichtig gefeliciteerd ! Een streep is streep hoor! Mogelijk eisprong later dan gedacht![]()
dinsdag 8 september 2020 om 18:27
Hoi hoi, daar was ik weer. Ik weet niet of ik een nieuwe topic moet openen of mijn vraag hier kan stellen. Doe even een gok op deze manier.
Zoals jullie weten ben ik zwanger (inmiddels 12 weken!). Het gesprek als kandidaat voor piog heb ik inmiddels ook een poos achter de rug. Nou zit ik met het volgende en ben ik benieuwd naar jullie adviezen.
De KP’er was erg positief en gaf gelijk aan het einde van het gesprek al aan dat hij het ziet zitten en geen hobbels ziet. Hij gaf ook gelijk aan mij te zullen aanmelden bij Rino als kandidaat. Heel fijn nieuws natuurlijk!
Echter tijdens het gesprek vroeg hij naar mijn kinderwens (ik was toen natuurlijk al 7 weken zwanger). Daarop antwoordde ik dat ik die wel heb. Waarop hij naar mijn idee wel erg lang op doorging dat de opleiding zwaar is en dat een zwangerschap zorgt voor vertraging. Dat dit ongewenst zou zijn en hij mij adviseerde om een planning uit te stellen tot het tweede jaar. Hierop heb ik gevraagd of het voor mij als kandidaat negatieve gevolgen zou hebben als ik een kinderwens heb. Hij gaf aan dat hij niet mag afwijzen op zwangerschap.
Ik twijfelde lang of ik dit na mijn 10 weken echo moest vermelden. Ik heb het toen wel verteld aan degene die mijn werkbegeleider wordt (heb ik goed contact mee) en zij gaf aan dat ik het voor me moet houden tot ik heb getekend. Ze dacht namelijk dat het toch wel tegen mij gebruikt zou kunnen worden.
Ergens voelt het voor mij naar om iets achter te houden, maar ben misschien dan ook weer te eerlijk. Anderzijds zou ik het ook jammer vinden als ik hierdoor (met een of ander smoes) toch word afgewezen.
Wat zouden jullie doen in zo een situatie?
Zoals jullie weten ben ik zwanger (inmiddels 12 weken!). Het gesprek als kandidaat voor piog heb ik inmiddels ook een poos achter de rug. Nou zit ik met het volgende en ben ik benieuwd naar jullie adviezen.
De KP’er was erg positief en gaf gelijk aan het einde van het gesprek al aan dat hij het ziet zitten en geen hobbels ziet. Hij gaf ook gelijk aan mij te zullen aanmelden bij Rino als kandidaat. Heel fijn nieuws natuurlijk!
Echter tijdens het gesprek vroeg hij naar mijn kinderwens (ik was toen natuurlijk al 7 weken zwanger). Daarop antwoordde ik dat ik die wel heb. Waarop hij naar mijn idee wel erg lang op doorging dat de opleiding zwaar is en dat een zwangerschap zorgt voor vertraging. Dat dit ongewenst zou zijn en hij mij adviseerde om een planning uit te stellen tot het tweede jaar. Hierop heb ik gevraagd of het voor mij als kandidaat negatieve gevolgen zou hebben als ik een kinderwens heb. Hij gaf aan dat hij niet mag afwijzen op zwangerschap.
Ik twijfelde lang of ik dit na mijn 10 weken echo moest vermelden. Ik heb het toen wel verteld aan degene die mijn werkbegeleider wordt (heb ik goed contact mee) en zij gaf aan dat ik het voor me moet houden tot ik heb getekend. Ze dacht namelijk dat het toch wel tegen mij gebruikt zou kunnen worden.
Ergens voelt het voor mij naar om iets achter te houden, maar ben misschien dan ook weer te eerlijk. Anderzijds zou ik het ook jammer vinden als ik hierdoor (met een of ander smoes) toch word afgewezen.
Wat zouden jullie doen in zo een situatie?
dinsdag 8 september 2020 om 18:33
Ik zou inderdaad pas het melden als je al getekend hebt. Ik heb in dezelfde situatie gezeten, alleen niet opleiding maar een baan die ik heeeeeeeeeeeeel graag wilde. Ik zou wel eerlijk zijn zodra je verteld, waarom je het niet eerder hebt verteld. Dat heb ik gedaan en werd goed opgenomen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
dinsdag 8 september 2020 om 18:41
Ik zou het ook niet zeggen. Je bent het niet verplicht te melden he, en als de inschatting van je werkbegeleider is om je mond nog even te houden is dat veelzeggend.
Ik zou wel al bedenken hoe om te gaan met de vertraging die je oploopt.
Wat ik om mij heen zag is dat de meesten in hun verlof al wel weer lessen gingen volgen (1 dag pw), ook om aansluiting met de groep te houden. Meestal was hun partner dan thuis met de baby en ging er een kolfapparaat mee.
Dat je uitloopt met praktijkuren, tja. Dat houdt vooral in dat je werkbegeleiding en supervisie nog een tijdje doorloopt nadat het cursorisch deel is afgerond. Is bij de parttimers ook. Overleef je ook wel en de instelling ook.
Oh en gefeliciteerd!
Wat ik om mij heen zag is dat de meesten in hun verlof al wel weer lessen gingen volgen (1 dag pw), ook om aansluiting met de groep te houden. Meestal was hun partner dan thuis met de baby en ging er een kolfapparaat mee.
Dat je uitloopt met praktijkuren, tja. Dat houdt vooral in dat je werkbegeleiding en supervisie nog een tijdje doorloopt nadat het cursorisch deel is afgerond. Is bij de parttimers ook. Overleef je ook wel en de instelling ook.
Oh en gefeliciteerd!
dinsdag 8 september 2020 om 18:50
Echt waar? Hoe heb je dat dan aangepakt? Het voelt voor mij zo suf om na het ondertekenen te zeggen: “oh trouwens.. ik ben zwanger”VGM1980 schreef: ↑08-09-2020 18:33Ik zou inderdaad pas het melden als je al getekend hebt. Ik heb in dezelfde situatie gezeten, alleen niet opleiding maar een baan die ik heeeeeeeeeeeeel graag wilde. Ik zou wel eerlijk zijn zodra je verteld, waarom je het niet eerder hebt verteld. Dat heb ik gedaan en werd goed opgenomen.
dinsdag 8 september 2020 om 18:54
Dank je wel Aija!Aija schreef: ↑08-09-2020 18:41Ik zou het ook niet zeggen. Je bent het niet verplicht te melden he, en als de inschatting van je werkbegeleider is om je mond nog even te houden is dat veelzeggend.
Oh en gefeliciteerd!
Ik heb inderdaad het beleid van Rino ingelezen. Daarin staat vermeld dat een 100% aanwezigheidsverplichting is (mits ziekte of zwangerschap). Ga er dus vanuit dat er wel rekening wordt gehouden tijdens bevalling en/of (hopelijk geen) complicaties. Het is verder begrijpelijk dat ik tijdens met verlof inderdaad wel gewoon mijn studie-uren moet maken. Ik ben best bereid om daar praktisch zoveel mogelijk voor te regelen. Mijn schoonmoeder zou het geen probleem vinden om tijdens mijn studie de baby op te vangen.

dinsdag 8 september 2020 om 21:12
Ik sluit me aan bij de rest. Als er tijdens de sollicitatie al zo erg de nadruk op heeft gelegen dan zou ik het niet vertellen. Overigens vindt een groot deel van het cursorisch onderwijs bij ons nu online plaats en is de verwachting dat dit ook nog wel even zo blijft, dus wat dat betreft ideaal voor de zwangeren. Daardoor heeft een groepsgenootje van me de vorige module nog kunnen afronden toen haar zwangerschapsverlof al gestart was, is ze in de zomervakantie bevallen en volgt ze nu alweer het onderwijs. Ondanks dat het online onderwijs verder vreselijk is, heeft het dus ook wel wat voordelen.
dinsdag 8 september 2020 om 21:36
Die 100% aanwezigheidaplicht klopt. Als je ziek bent, dan krijg je een vervangende opdracht voor die dag. Als je te veel van een vak mist (zoals in zwangerschapsverlof) dan moet je het vak later, bij een andere groep, overdoen. Vandaar dat veel mensen tijdens hun verlof toch nog zoveel mogelijk proberen te volgen. Officieel moet je trouwens werken terwijl je de lessen volgt, en is het dus wat dubieus of het zou mogen tijdens je verlof. Maar iedereen die ik ken doet hetBellocci schreef: ↑08-09-2020 18:54Dank je wel Aija!
Ik heb inderdaad het beleid van Rino ingelezen. Daarin staat vermeld dat een 100% aanwezigheidsverplichting is (mits ziekte of zwangerschap). Ga er dus vanuit dat er wel rekening wordt gehouden tijdens bevalling en/of (hopelijk geen) complicaties. Het is verder begrijpelijk dat ik tijdens met verlof inderdaad wel gewoon mijn studie-uren moet maken. Ik ben best bereid om daar praktisch zoveel mogelijk voor te regelen. Mijn schoonmoeder zou het geen probleem vinden om tijdens mijn studie de baby op te vangen.

Overigens ben ik nu zelf (pril) zwanger, en net klaar met mijn eerste jaar. Als alles goed gaat beval ik dus tijdens de opleiding. Maar mijn situatie is natuurlijk wat anders dan die van jou, omdat ik al lang in opleiding ben.
In jouw geval zou ik denk ik ook wachten met vertellen tor je getekend hebt, als dat tenminste kan (hoe lang duurt dat nog?).
dinsdag 8 september 2020 om 23:33
Wat goed om te weten. Ik begreep inderdaad dat dit jaar nog veel online zal zijn. Hopelijk volgend jaar ook. Ik heb gelukkig ook 100 uur vrijstelling ivm de cgt cursus. Dus hopelijk valt dat ook een beetje samen rond de bevalling.MrsLady schreef: ↑08-09-2020 21:12Ik sluit me aan bij de rest. Als er tijdens de sollicitatie al zo erg de nadruk op heeft gelegen dan zou ik het niet vertellen. Overigens vindt een groot deel van het cursorisch onderwijs bij ons nu online plaats en is de verwachting dat dit ook nog wel even zo blijft, dus wat dat betreft ideaal voor de zwangeren. Daardoor heeft een groepsgenootje van me de vorige module nog kunnen afronden toen haar zwangerschapsverlof al gestart was, is ze in de zomervakantie bevallen en volgt ze nu alweer het onderwijs. Ondanks dat het online onderwijs verder vreselijk is, heeft het dus ook wel wat voordelen.
dinsdag 8 september 2020 om 23:38
Ah wat leuk! Van harte gefeliciteerdMaisnon3 schreef: ↑08-09-2020 21:36Die 100% aanwezigheidaplicht klopt. Als je ziek bent, dan krijg je een vervangende opdracht voor die dag. Als je te veel van een vak mist (zoals in zwangerschapsverlof) dan moet je het vak later, bij een andere groep, overdoen. Vandaar dat veel mensen tijdens hun verlof toch nog zoveel mogelijk proberen te volgen. Officieel moet je trouwens werken terwijl je de lessen volgt, en is het dus wat dubieus of het zou mogen tijdens je verlof. Maar iedereen die ik ken doet hetKwestie van niet te veel ruchtbaarheid aan geven. Ik begreep dat sommige hoofddocenten het helemaal geen probleem vinden en dat anderen wel eens wat moeilijk kunnen doen.
Overigens ben ik nu zelf (pril) zwanger, en net klaar met mijn eerste jaar. Als alles goed gaat beval ik dus tijdens de opleiding. Maar mijn situatie is natuurlijk wat anders dan die van jou, omdat ik al lang in opleiding ben.
In jouw geval zou ik denk ik ook wachten met vertellen tor je getekend hebt, als dat tenminste kan (hoe lang duurt dat nog?).
Jeejtje ik was in de veronderstelling dat je tijdens verlof wel de studie kon volgen. Moet ik maar tegen die tijd goed navragen. Ik hoop dat er inderdaad rekening wordt gehouden. Anders betekent het dat je na de bevalling direct aan de slag moet? Of een hoop moet missen? Zou toch ook wel vervelend zijn.
Ik ben nu dus net 12 weken zwanger en in maart uitgerekend. Ik heb van Rino onlangs een mail gehad over voordracht. Dus de aanmelding is bij Rino. Ik weet eigenlijk niet hoe lang het allemaal duurt. Vind het ook echt lastig wanneer en hoe ik het dan moet vertellen na het ondertekenen.

woensdag 9 september 2020 om 06:31
Gefeliciteerd!! In dit geval zou ik het kolf apparaat lekker laten en gewoon meteen flesvoeding doen. Dat deden mijn klasgenoten en scheelde zoveel tijd/energie.Aija schreef: ↑08-09-2020 18:41Ik zou het ook niet zeggen. Je bent het niet verplicht te melden he, en als de inschatting van je werkbegeleider is om je mond nog even te houden is dat veelzeggend.
Oh en gefeliciteerd!
woensdag 9 september 2020 om 07:33
Nou, als ze jouw naam al doorgegeven hebben aan de rino vind ik het eigenlijk een ander verhaal. Blijkbaar zijn ze er intern al helemaal uit dat ze jou voordragen, en hebben dat al aan de rino gemeld. Dan vindt er nog een gesprek plaats op de rino, maar dat is echt een formaliteit. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar op afgewezen werd, er vanuit gaande dat je verder aan de eisen voldoet. Het lijkt me erg raar als ze je dan nog terug zouden trekken omdat je zwanger bent. En hoe gaan ze dat brengen naar de rino dan? Maar goed, ik ken jouw organisatie en leidinggevende natuurlijk niet.Bellocci schreef: ↑08-09-2020 23:38Ah wat leuk! Van harte gefeliciteerdleuk zo een lotgenoot op Viva haha.
Jeejtje ik was in de veronderstelling dat je tijdens verlof wel de studie kon volgen. Moet ik maar tegen die tijd goed navragen. Ik hoop dat er inderdaad rekening wordt gehouden. Anders betekent het dat je na de bevalling direct aan de slag moet? Of een hoop moet missen? Zou toch ook wel vervelend zijn.
Ik ben nu dus net 12 weken zwanger en in maart uitgerekend. Ik heb van Rino onlangs een mail gehad over voordracht. Dus de aanmelding is bij Rino. Ik weet eigenlijk niet hoe lang het allemaal duurt. Vind het ook echt lastig wanneer en hoe ik het dan moet vertellen na het ondertekenen.
Over de lessen die je mist: dat verschilt een beetje. De rino is echt heel precies (bijna kinderachtig) in sommige regels. Veel mensen die ik ken zijn in hun verlof wel al begonnen met lessen volgen, en dat ging ook gewoon. Maar ik hoor dus ook verhalen dat je misschien een beetje in het midden moet laten of je er ook al weer naast werkt. In je verlof een hoop missen is in principe niet zo'n groot probleem. Dan loop je uit en haalt het later in. Uitlopen gebeurd natuurlijk sowieso voor je praktijkuren. Het nadeel is dan alleen dat sommige mensen dan een periode twee lesdagen per week hebben (hun eigen les na het verlof en een inhaal les voor een vak dat ze missen). Dat wordt wel als zwaar ervaren soms. Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer het vak wat je gemist hebt opnieuw gegeven wordt.
Maar ik denk maar zo: er worden massa's mensen zwanger tijdens de GZ, en iedereen haalt over het algemeen gewoon zijn opleiding. Dus het zal vast goed komen!
woensdag 9 september 2020 om 07:36
Bij de meeste werkgevers is het zo dat je maximaal 4 jaar mag doen over de 2 jarige opleiding tot GZ psycholoog. Dan zou een zwangerschap dus kunnen. Wel is het zo dat het best een pittig traject is, de combi van werken en leren. Wanneer het niet lukt of wanneer je ziek wordt dan moet je de opleiding vaak terug betalen. In de meeste contracten zijn daarop geen uitzonderingen.
Ik vind het wel een hele goede kans om GZ psycholoog te worden. Lang niet iedereen krijgt die kans en als zelfstandig behandelaar heb je veel betere carriere kansen. MOSTERD
Gefeliciteerd en ik zou er voor gaan. Vertraging is wellicht voor je werkgever ongewenst maar het is niet onoverkomelijk. Indien jij het in 4 jaar kan halen dan heeft iedereen daar wat aan. Je werkbegeleider heeft gelijk.
Ik vind het wel een hele goede kans om GZ psycholoog te worden. Lang niet iedereen krijgt die kans en als zelfstandig behandelaar heb je veel betere carriere kansen. MOSTERD
Gefeliciteerd en ik zou er voor gaan. Vertraging is wellicht voor je werkgever ongewenst maar het is niet onoverkomelijk. Indien jij het in 4 jaar kan halen dan heeft iedereen daar wat aan. Je werkbegeleider heeft gelijk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 9 september 2020 om 07:42
Ik heb het niet direct daarna verteld, maar 1 week gewacht en toen langs kantoor gelopen en gezegd:
Ik wil nog graag iets vertelllen. Ik ben zwanger, ik ben zoveel weken en de reden dat ik het nu pas vertel is omdat... (omdat dit mijn droombaan is
en ik zó ontzettend graag wilde maar bang was voor afwijzing)
Overigens gewoon gekolfd hoor, ik had een dubbele kolf dus met een kwartiertje kolven was het zo geregeld. Bovendien heb je recht op totaal 2 uur kolftijd per lesdga/werkdag. Daar kwam ik dus bij lange na niet aan.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
woensdag 9 september 2020 om 08:46
Nou ja, ik sta hier toch wel versteld van. Het is toch gewoon discriminatie om als vrouw naar je kinderwens gevraagd te worden? Zouden ze dat ook aan mannen vragen? Ja, je bent zwanger en er zal het een en ander aangepast moeten worden. Prima toch? Na lang in het buitenland gewoond te hebben ben ik toch elke keer stomverbaasd over dit soort discriminatiepraktijken in Nederland.
prodigaldaughter wijzigde dit bericht op 20-08-2021 16:04
2.77% gewijzigd

woensdag 9 september 2020 om 12:23
Sluit ik me bij aan. Ik dacht dat het intern nog niet duidelijk was dat jij het ging worden, maar als je al bent voorgedragen bij Rino dan is het wel duidelijk. Het toelatingsgesprek bij Rino is echt maar een formaliteit. Dat was bij mij alleen een voorstelrondje om een deel van je groep alvast te leren kennen.Maisnon3 schreef: ↑09-09-2020 07:33Nou, als ze jouw naam al doorgegeven hebben aan de rino vind ik het eigenlijk een ander verhaal. Blijkbaar zijn ze er intern al helemaal uit dat ze jou voordragen, en hebben dat al aan de rino gemeld. Dan vindt er nog een gesprek plaats op de rino, maar dat is echt een formaliteit. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar op afgewezen werd, er vanuit gaande dat je verder aan de eisen voldoet. Het lijkt me erg raar als ze je dan nog terug zouden trekken omdat je zwanger bent. En hoe gaan ze dat brengen naar de rino dan? Maar goed, ik ken jouw organisatie en leidinggevende natuurlijk niet.
Over de lessen die je mist: dat verschilt een beetje. De rino is echt heel precies (bijna kinderachtig) in sommige regels. Veel mensen die ik ken zijn in hun verlof wel al begonnen met lessen volgen, en dat ging ook gewoon. Maar ik hoor dus ook verhalen dat je misschien een beetje in het midden moet laten of je er ook al weer naast werkt. In je verlof een hoop missen is in principe niet zo'n groot probleem. Dan loop je uit en haalt het later in. Uitlopen gebeurd natuurlijk sowieso voor je praktijkuren. Het nadeel is dan alleen dat sommige mensen dan een periode twee lesdagen per week hebben (hun eigen les na het verlof en een inhaal les voor een vak dat ze missen). Dat wordt wel als zwaar ervaren soms. Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer het vak wat je gemist hebt opnieuw gegeven wordt.
Maar ik denk maar zo: er worden massa's mensen zwanger tijdens de GZ, en iedereen haalt over het algemeen gewoon zijn opleiding. Dus het zal vast goed komen!