Klok tikt, vriend wil wachten
vrijdag 11 september 2020 om 11:57
Dag allemaal,
mijn vriend en ik (allebei van '92 en dus 28j; stabiele relatie van 5j) zitten in een serieuze impasse wat betreft de timing om kinderen te krijgen. Van mij mocht dit al gisteren, terwijl hij nog lang wil wachten. Hij zegt dat hij nog geen kinderen wil omdat zijn leven dan stopt, wat ik dan weer overdreven vind.
We hebben al geprobeerd om toch een soort van timing af te spreken, zijnde volgend jaar september beginnen proberen. Vriend is ervan overtuigd dat het dan onmiddellijk raak is (tot mijn grote frustratie) én vindt het dan zelfs nog altijd wat te vroeg.
Ik krijg dan weer van overal verhalen rond mijn hoofd geslingerd dat het wel eens langer kan duren dan enkele maanden (logisch) maar hij blijft daar koppig niet in geloven en zou dat ook niet erg vinden als het langer duurt.
Mijn vraag aan jullie; hebben er mensen onder jullie hetzelfde ervaren? Hoe gingen jullie hiermee om? We hebben hier echt al teveel ruzie over gehad en ik weet het even niet meer...Ik weet alleen dat ik elke dag toch wel ongelukkig ben vanwege deze impasse
PS: aan opmerkingen van 'je bent toch nog jong' heb ik niets aan want de klok tikt of ze tikt niet :p
PPS: toegevoegd wegens de vele opmerkingen; hij wil écht wel kinderen (en ja, met mij
) ooit
mijn vriend en ik (allebei van '92 en dus 28j; stabiele relatie van 5j) zitten in een serieuze impasse wat betreft de timing om kinderen te krijgen. Van mij mocht dit al gisteren, terwijl hij nog lang wil wachten. Hij zegt dat hij nog geen kinderen wil omdat zijn leven dan stopt, wat ik dan weer overdreven vind.
We hebben al geprobeerd om toch een soort van timing af te spreken, zijnde volgend jaar september beginnen proberen. Vriend is ervan overtuigd dat het dan onmiddellijk raak is (tot mijn grote frustratie) én vindt het dan zelfs nog altijd wat te vroeg.
Ik krijg dan weer van overal verhalen rond mijn hoofd geslingerd dat het wel eens langer kan duren dan enkele maanden (logisch) maar hij blijft daar koppig niet in geloven en zou dat ook niet erg vinden als het langer duurt.
Mijn vraag aan jullie; hebben er mensen onder jullie hetzelfde ervaren? Hoe gingen jullie hiermee om? We hebben hier echt al teveel ruzie over gehad en ik weet het even niet meer...Ik weet alleen dat ik elke dag toch wel ongelukkig ben vanwege deze impasse

PS: aan opmerkingen van 'je bent toch nog jong' heb ik niets aan want de klok tikt of ze tikt niet :p
PPS: toegevoegd wegens de vele opmerkingen; hij wil écht wel kinderen (en ja, met mij

ongeduldigaard wijzigde dit bericht op 11-09-2020 13:44
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
4.99% gewijzigd

vrijdag 11 september 2020 om 13:37
vrijdag 11 september 2020 om 13:38
Precies. De klok tikt (uitzonderingen daargelaten) in principe nog niet op je 28e.rumforviva schreef: ↑11-09-2020 13:25Toch ben je jong zat. Je moet alleen even helder krijgen of vriend ze überhaupt wil.
Jij hebt wel klepperende eierstokken.
Tja herkenbaar, man had ook alle tijd van de wereld. En ook het idee dat als je anticonceptie stopt, je een dag later eigenlijk al bijna zwanger bent.
Ik ben een gesprek aangegaan over wanneer hij evt zou willen en het daarna laten rusten. Uiteindelijk wilde hij 2 maanden voor de datum die hij in z'n hoofd had beginnen.
Dus, je hebt meer informatie van hem nodig.
.
vrijdag 11 september 2020 om 13:41
We zitten in een stabiele relatie van 5 jaar, willen eventueel ooit trouwen (maar hoeft niet want we zijn zeker van de relatie) én hij heeft aangegeven dat hij heel graag kinderen met mij wil.-jolijn- schreef: ↑11-09-2020 12:19De echte vraag is: ziet deze man het eigenlijk wel zitten om met jou kinderen te krijgen? Want een paar jaar uitstellen vermindert jouw vruchtbaarheid, maar ook jouw kans om eventueel nog met een ander kinderen te krijgen. Voor hem daarentegen is er dan weinig te verliezen: hij kan over 5 of 10 jaar nog prima kinderen krijgen met een andere vrouw.
vrijdag 11 september 2020 om 13:43
vrijdag 11 september 2020 om 13:43
Hij proclameert dat nogal graag en hoort dat ook van collega's. Hij bedoelt allicht meer dat het leven zoals we kenden, stopt. Je verliest natuurlijk een stuk van je vrijheid, kan geen avontuurlijke reizen meer maken etc..

vrijdag 11 september 2020 om 13:44
Uh nee, want die auto kan op je tachtigste ook nog......
Daar is geen medische molen voor nodig als het niet vanzelf lukt. Medische molen duurt al gauw een jaar of vier en boven je vijfendertigste neemt je vruchtbaarheid echt meer af.
Bij het plannen van je kinderwens lijkt het mij daarom slim om die jaren van een eventuele medische molen zo te plannen dat die voor je 35e klaar kunnen zijn. Zeker als je een wens voor meerdere kinderen hebt.
vrijdag 11 september 2020 om 13:53
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik wil dus even duidelijk maken dat wij elkaar heel graag zien, een mooie stabiele relatie van 5j hebben, beiden een vaste goede job hebben, al een huis hebben gekocht etc etc.
En mijn vriend heeft al aangegeven dat hij zeker ooit kinderen wil...met mij, dat is dan toch ook even mooi meegenomen!
Alleen zitten we dus niet op één lijn qua timing. Ik hoop stilletjes nog dat hij plots zegt dat hij er toch klaar voor is...dacht dat dat wel gebeurde bij mannen?
Ik ga ook akkoord dat de klok niet tikt maar dat het inderdaad klepperende eierstokken zijn
En mijn vriend heeft al aangegeven dat hij zeker ooit kinderen wil...met mij, dat is dan toch ook even mooi meegenomen!
Alleen zitten we dus niet op één lijn qua timing. Ik hoop stilletjes nog dat hij plots zegt dat hij er toch klaar voor is...dacht dat dat wel gebeurde bij mannen?

Ik ga ook akkoord dat de klok niet tikt maar dat het inderdaad klepperende eierstokken zijn

Haha, herkenbaar dit. Wij waren 26 en 29 bij de oudste en hebben er inmiddels twee. Nu zijn we 31 en 34 en denken we weleens: nu was ook prima geweest om ermee te beginnen.

Nee. Misschien heb je volgend jaar geen baan. Of misschien verdien je dan niet genoeg. Of misschien heb je dan onvoorziene kosten.Andersom schreef: ↑11-09-2020 13:44Uh nee, want die auto kan op je tachtigste ook nog......
Daar is geen medische molen voor nodig als het niet vanzelf lukt. Medische molen duurt al gauw een jaar of vier en boven je vijfendertigste neemt je vruchtbaarheid echt meer af.
Bij het plannen van je kinderwens lijkt het mij daarom slim om die jaren van een eventuele medische molen zo te plannen dat die voor je 35e klaar kunnen zijn. Zeker als je een wens voor meerdere kinderen hebt.
Punt is dat het ‘klok-argument’ net iets te makkelijk wordt gebruikt.
Ik snap dat vrouwen een grotere druk voelen om zich voort te planten. Maar zoals je ziet in dit topic, leidt dat ook tot drogredenaties en gedram.
vrijdag 11 september 2020 om 13:55
Dat valt zo mee, goede afspraken en je leven verandert wel, maar niet zo erg hoor. Zeker niet met 1 kind.Ongeduldigaard schreef: ↑11-09-2020 13:43Hij proclameert dat nogal graag en hoort dat ook van collega's. Hij bedoelt allicht meer dat het leven zoals we kenden, stopt. Je verliest natuurlijk een stuk van je vrijheid, kan geen avontuurlijke reizen meer maken etc..
En je vriend kan veel zeggen, maar goed ik ben bevooroordeeld

Realiseer je dat als je op jouw 30e opnieuw moet beginnen het goed kan, maar je wel geluk moet hebben. Ik was 4 maanden vrijgezel toen ik mijn huidige man tegenkwam, wij zijn na 2 jaar getrouwd en net daarvoor begonnen met proberen kinderen te krijgen. Dat duurde bijna een jaar.
Veel vriendinnen heb langer dan 4 maanden moeten zoeken naar een leuke vent en zijn niet na 2 jaar getrouwd, gestopt met de pil. Dat kan zo een jaar of 4 a 5 worden.
vrijdag 11 september 2020 om 13:55
Alsjeblieft zeg, al mijn vriendinnen en kennissen(1 uitzondering) zijn toch na hun dertigste ouder geworden.Andersom schreef: ↑11-09-2020 13:44Uh nee, want die auto kan op je tachtigste ook nog......
Medische molen duurt toch geen vier jaar, dat zijn toch ook uitzonderingen?
Je bent toch tot je 42st behandelbaar?
Als je op je dertigste begint met proberen en het lukt niet ben een jaar verder.
Dat is 31 als je in het extreme geval de mmm die volgens jou 4 jaar duurt ben je 35.
Bij de tweede weten ze de oorzaak van de problemen al, me dunkt, dan duurt het al geen 4 jaar meer.
Je zal mij wel oud vinden, maar het is vrij gemiddeld.
ardni wijzigde dit bericht op 11-09-2020 13:58
17.84% gewijzigd
vrijdag 11 september 2020 om 13:58
Eind twintig was voor ons allebei ook vroeg. Wij waren elkaar net tegen gekomen (dat is natuurlijk anders) en hebben eerst een paar jaar leuke dingen gedaan. Reizen, veel uiteten, theater, geld hebben want eindelijk de echte baan. Inmiddels halverwege 30 en zwanger van nr 2.
Het leven stopt niet met kinderen, het verandert wel echt. Beetje afhankelijk van je vangnet. Al die leuke dingen kunnen nog. Maar niet spontaan. Reizen kan ook nog, ook verre reizen kunnen nog, alleen niet zoals hiervoor.
Mijn punt, jullie zijn zeker niet te jong om aan kinderen te beginnen. Maar als je vriend er nog niet aan toe is, dan bepaalt dat het tempo. En het hoeft echt niet te betekenen dat hij nooit wil (dat is wel goed om over te praten). Het heeft enorme impact op je leven. Mooie impact, wel echt een enorme verandering.
Het leven stopt niet met kinderen, het verandert wel echt. Beetje afhankelijk van je vangnet. Al die leuke dingen kunnen nog. Maar niet spontaan. Reizen kan ook nog, ook verre reizen kunnen nog, alleen niet zoals hiervoor.
Mijn punt, jullie zijn zeker niet te jong om aan kinderen te beginnen. Maar als je vriend er nog niet aan toe is, dan bepaalt dat het tempo. En het hoeft echt niet te betekenen dat hij nooit wil (dat is wel goed om over te praten). Het heeft enorme impact op je leven. Mooie impact, wel echt een enorme verandering.

vrijdag 11 september 2020 om 14:02
Ik zei ook plots dat ik er klaar voor was, echter na jaren gedram en gezeur van mijn vriendinOngeduldigaard schreef: ↑11-09-2020 13:53Ik hoop stilletjes nog dat hij plots zegt dat hij er toch klaar voor is...dacht dat dat wel gebeurde bij mannen?

Ik chargeer een beetje, maar op mijn 28ste had ik nog echt geen zin in een kind. Dacht ook dat mijn leven zou ophouden te bestaan. Daar kwam pas verandering in toen
-de eerste grijze baardharen zich aandienden en ik begon in te zien dat ik niet voor altijd jong zou blijven
-ik door kreeg dat het niet eerlijk was om mijn vriendin nóg langer te laten wachten
Waar ik echter allergisch voor was was de we-hebben-toch-alles-op-een-rij-redenatie. Daarmee haal je hem niet over de streep! Ik zou m’n pijlen meer richten op grijze baardharen. Laat ook vallen dat een kind geen ouwe lul als pa wil hebben.

anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 11-09-2020 14:05
12.80% gewijzigd
vrijdag 11 september 2020 om 14:08
Haha! Ja ik ben zelf een kind van oude ouders (mama 34, papa 37 toen ik werd geboren) en vind dat nu zo jammer dat ze toch al wat ouder zijn en niet meer zo fit als vroeger...ik denk dat het daar ook wel mee te maken heeft. En ik heb ook veel mensen in mijn omgeving die mij schrik aanjagen dat het allemaal lang kan duren, dat helpt ook niet natuurlijk -_-kadanz schreef: ↑11-09-2020 14:02Ik zei ook plots dat ik er klaar voor was, echter na jaren gedram en gezeur van mijn vriendin
Ik chargeer een beetje, maar op mijn 28ste had ik nog echt geen zin in een kind. Dacht ook dat mijn leven zou ophouden te bestaan. Daar kwam pas verandering in toen
-de eerste grijze baardharen zich aandienden en ik begon in te zien dat ik niet voor altijd jong zou blijven
-ik door kreeg dat het niet eerlijk was om mijn vriendin nóg langer te laten wachten
Waar ik echter allergisch voor was was de we-hebben-toch-alles-op-een-rij-redenatie. Daarmee haal je hem niet over de streep! Ik zou m’n pijlen meer richten op grijze baardharen. Laat ook vallen dat een kind geen ouwe lul als pa wil hebben.![]()
Ik kan mijn vriend precies ook niet overtuigen dat een kind er ook niet onmiddellijk is en dat hij nog 9 maanden kan doen wat hij wil als het eenmaal zover is :p. Hij denkt dan ook dat hij moet gaan stoppen met zijn hobby's etc etc. Hij wordt dan weer beinvloed door zijn (mannelijke) collega's die zeggen dat ze eeuwig moe zijn en niks meer kunnen doen sinds ze kinderen hebben..
vrijdag 11 september 2020 om 14:12
Dan zijn al jouw vrienden en kennissen boven gemiddeld, als je naar de cijfers kijkt (en ben ik zelf ook hoor, dus dat is geen verwijt ofzo).ardni schreef: ↑11-09-2020 13:55Alsjeblieft zeg, al mijn vriendinnen en kennissen(1 uitzondering) zijn toch na hun dertigste ouder geworden.
Medische molen duurt toch geen vier jaar, dat zijn toch ook uitzonderingen?
Je bent toch tot je 42st behandelbaar?
Als je op je dertigste begint met proberen en het lukt niet ben een jaar verder.
Dat is 31 als je in het extreme geval de mmm die volgens jou 4 jaar duurt ben je 35.
Bij de tweede weten ze de oorzaak van de problemen al, me dunkt, dan duurt het al geen 4 jaar meer.
Je zal mij wel oud vinden, maar het is vrij gemiddeld.
Maar er zijn ook medische redenen buiten de zwangerschap om waarom het voor sommigen dus wél verstandig is er eerder aan te beginnen. Denk aan grotere kans vroege overgang, bepaalde vormen diabetes, bepaalde progressieve ziektes etc..

vrijdag 11 september 2020 om 14:13
Ongeduldigaard schreef: ↑11-09-2020 14:08Haha! Ja ik ben zelf een kind van oude ouders (mama 34, papa 37 toen ik werd geboren) en vind dat nu zo jammer dat ze toch al wat ouder zijn en niet meer zo fit als vroeger...ik denk dat het daar ook wel mee te maken heeft. En ik heb ook veel mensen in mijn omgeving die mij schrik aanjagen dat het allemaal lang kan duren, dat helpt ook niet natuurlijk -_-
Ik kan mijn vriend precies ook niet overtuigen dat een kind er ook niet onmiddellijk is en dat hij nog 9 maanden kan doen wat hij wil als het eenmaal zover is :p. Hij denkt dan ook dat hij moet gaan stoppen met zijn hobby's etc etc. Hij wordt dan weer beinvloed door zijn (mannelijke) collega's die zeggen dat ze eeuwig moe zijn en niks meer kunnen doen sinds ze kinderen hebben..
Maar is dit alles over een paar jaar (of ooit wanneer dat ook is...) anders dan?

vrijdag 11 september 2020 om 14:14
Madeliefjees schreef: ↑11-09-2020 12:27Een oud gezegde: als je wacht op het juiste moment, sterf je kinderloos.
Hij wil ze niet. De wens hoort zo groot te zijn, dat je er alles wel voor wilt opgeven.
Dat wil hij dus niet.
Wat een onzin.
Zat mensen die eerst wat geleefd willen hebben voordat ze aan kinderen willen beginnen.
TO zal niet anders kunnen dan het accepteren of iemand anders vinden die binnen een jaar aan kinderen wil beginnen.
vrijdag 11 september 2020 om 14:17
Ja dit! Heb je hem wel eens gevraagd hoe hij zijn leven over 5 of 10 jaar voor zich ziet? Cliché, i know..Abundance-of-Freedom schreef: ↑11-09-2020 14:13Maar is dit alles over een paar jaar (of ooit wanneer dat ook is...) anders dan?
vrijdag 11 september 2020 om 14:21
Volgens het CBS is de gemiddelde leeftijd 29,9, dat is zo goed als 30Tortie schreef: ↑11-09-2020 14:12Dan zijn al jouw vrienden en kennissen boven gemiddeld, als je naar de cijfers kijkt (en ben ik zelf ook hoor, dus dat is geen verwijt ofzo).
Maar er zijn ook medische redenen buiten de zwangerschap om waarom het voor sommigen dus wél verstandig is er eerder aan te beginnen. Denk aan grotere kans vroege overgang, bepaalde vormen diabetes, bepaalde progressieve ziektes etc..
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/19 ... -29-9-jaar.
In 2018 lag het aantal vrouwen dat het eerste kind tussen 30-35 jaar al hoger dan het aantal vrouwen dat het eerste kind tussen 25-30 kreeg.
Wellicht ook even de tabel of grafiek: Eerste kinderen naar leeftijd moeder kijken.
Echter met kinderwens heb je natuurlijk helemaal niks aan dit soort data.
vrijdag 11 september 2020 om 14:21
Ik ben wel echt van mening dat ruzie maken geen zin heeft en dit is iets heel persoonlijks waar je samen uit moet komen (Of niet). Zonder drammen, Als hij de komende 10 jaar nog geen kinderen wil, geloof hem dan maar trek je eigen conclusies dat jullie dan wellicht toch niet zo goed bij elkaar passen. Het is zijn goed recht, maar ook die van jou dat je dan verder kijkt naar iemand die ook net als jij eerder kinderen zou willen.