Klok tikt, vriend wil wachten

11-09-2020 11:57 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

mijn vriend en ik (allebei van '92 en dus 28j; stabiele relatie van 5j) zitten in een serieuze impasse wat betreft de timing om kinderen te krijgen. Van mij mocht dit al gisteren, terwijl hij nog lang wil wachten. Hij zegt dat hij nog geen kinderen wil omdat zijn leven dan stopt, wat ik dan weer overdreven vind.

We hebben al geprobeerd om toch een soort van timing af te spreken, zijnde volgend jaar september beginnen proberen. Vriend is ervan overtuigd dat het dan onmiddellijk raak is (tot mijn grote frustratie) én vindt het dan zelfs nog altijd wat te vroeg.
Ik krijg dan weer van overal verhalen rond mijn hoofd geslingerd dat het wel eens langer kan duren dan enkele maanden (logisch) maar hij blijft daar koppig niet in geloven en zou dat ook niet erg vinden als het langer duurt.

Mijn vraag aan jullie; hebben er mensen onder jullie hetzelfde ervaren? Hoe gingen jullie hiermee om? We hebben hier echt al teveel ruzie over gehad en ik weet het even niet meer...Ik weet alleen dat ik elke dag toch wel ongelukkig ben vanwege deze impasse :(

PS: aan opmerkingen van 'je bent toch nog jong' heb ik niets aan want de klok tikt of ze tikt niet :p
PPS: toegevoegd wegens de vele opmerkingen; hij wil écht wel kinderen (en ja, met mij ;)) ooit
ongeduldigaard wijzigde dit bericht op 11-09-2020 13:44
Reden: toevoeging
4.99% gewijzigd
kadanz schreef:
11-09-2020 14:02
Ik zei ook plots dat ik er klaar voor was, echter na jaren gedram en gezeur van mijn vriendin ;)

Ik chargeer een beetje, maar op mijn 28ste had ik nog echt geen zin in een kind. Dacht ook dat mijn leven zou ophouden te bestaan. Daar kwam pas verandering in toen
-de eerste grijze baardharen zich aandienden en ik begon in te zien dat ik niet voor altijd jong zou blijven
-ik door kreeg dat het niet eerlijk was om mijn vriendin nóg langer te laten wachten

Waar ik echter allergisch voor was was de we-hebben-toch-alles-op-een-rij-redenatie. Daarmee haal je hem niet over de streep! Ik zou m’n pijlen meer richten op grijze baardharen. Laat ook vallen dat een kind geen ouwe lul als pa wil hebben. :)
Mijn man’s eerste reactie was: ‘ja leuk, over een jaar of 15 ofzo.’ En ik: ‘dan ben ik 40 en jij 44.’ En hij: ‘nou? Mijn vader is ook bijna 60.’ :proud:

Dus ik heel voorzichtig: ‘maar schat, hij is niet al 28 jaar bijna 60 hè.’

Maar mijn man had gewoon een beetje last van het Peter Pansyndroom denk ik en het moest écht even bij hem landen dat hij al 10 jaar volwassen bleek te zijn :nut:

Nu vindt hij zichzelf weer te oud voor een derde. ‘Nee dan ben ik minstens 36, veel te oud voor een vader’. Maar goed, daar hebben we het nog wel eens over als we allemaal gewend zijn aan nr. 2 ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ongeduldigaard schreef:
11-09-2020 13:43
5 jaar :) Nu is hij idd nog maar 28 maar volgend jaar zijn we toch al 29 en we verjaren beiden vroeg in het jaar dus tegen einde volgend jaar zijn we ook bijna 30:)
Sorry, maar je klinkt als een kind van 5, dat naar eigen zeggen al bijna 6 is.
Jullie zijn 28, punt.
Herfstblaadje19 schreef:
11-09-2020 13:53
Haha, herkenbaar dit. Wij waren 26 en 29 bij de oudste en hebben er inmiddels twee. Nu zijn we 31 en 34 en denken we weleens: nu was ook prima geweest om ermee te beginnen. :proud: Maar we wilden het allebei zó graag.
Haha yup. En ik moet zeggen: ik vond het ook heerlijk om moeder te worden, dus het is helemaal goed zo. Kan er alleen echt niet bij dat ik over een paar maanden een basisschoolkind heb. Hóé dan?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ongeduldigaard schreef:
11-09-2020 14:08
Haha! Ja ik ben zelf een kind van oude ouders (mama 34, papa 37 toen ik werd geboren) en vind dat nu zo jammer dat ze toch al wat ouder zijn en niet meer zo fit als vroeger...ik denk dat het daar ook wel mee te maken heeft. En ik heb ook veel mensen in mijn omgeving die mij schrik aanjagen dat het allemaal lang kan duren, dat helpt ook niet natuurlijk -_-
Ik kan mijn vriend precies ook niet overtuigen dat een kind er ook niet onmiddellijk is en dat hij nog 9 maanden kan doen wat hij wil als het eenmaal zover is :p. Hij denkt dan ook dat hij moet gaan stoppen met zijn hobby's etc etc. Hij wordt dan weer beinvloed door zijn (mannelijke) collega's die zeggen dat ze eeuwig moe zijn en niks meer kunnen doen sinds ze kinderen hebben..
Met 34 en 37 ben je geen oude ouders.

En jij laat je beïnvloeden door anderen (die zeggen dat het lang kan duren voor je zwanger bent) maar hij mag dat niet (door vrienden die zeggen dat ze eeuwig moe zijn)? :sarcastic:

Jullie zullen hier toch samen uit moeten komen. Feit is dat je leven flink verandert en er in principe qua leeftijd geen haast is.
Koop een megaverpakking condooms voor hem en zeg dat je zelf met anticonceptie stopt.

Als hij niet wil, mag hij er ook voor zorgen dat er niets komt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik herken het wel hoor TO. Lastige situatie, want inderdaad heeft drammen en ruzieen geen enkele zin. Maar juist omdat man het wegwuifde met een ‘nog lang niet, maar ooit wel hoor’ kon ik helemaal niks met zijn antwoord. Dat leidde er dan weer toe dat ik het moeilijk los kon laten en dus kwam het onderwerp steeds weer terug. Dat veel vrouwen in mijn familie met vruchtbaarheidsproblemen kampen, hielp niet mee in mijn urgentiegevoel.

Wat bij ons uiteindelijk hielp was zaken concreet maken. Bespreken wat hij nodig had om zich er wel ‘volwassen genoeg’ voor te voelen en wat hij had willen hebben beleefd voordat het tijdelijk niet meer kon.
In ons geval waren dat oa bepaalde carrierestappen gemaakt hebben zodat hij de vrijheid voelde om een papa-dag op te nemen (in zijn werkveld prima te doen, maar soms wel handig om niet als jongste junior met die vraag te komen), een bepaalde reis maken en hij wilde heel graag eerst trouwen met een groot feest (ja, zulke mannen bestaan dus). Uiteindelijk heeft hij mij ten huwelijk gevraagd toen ik 27 was en een jaar later ging de anticonceptie de deur uit na onze bruiloft. Dat jaar kon ik het zwanger willen raken veel beter loslaten doordat ik druk was met de voorbereidingen van de bruiloft en de concrete datum dat we zouden gaan proberen bekend was.

Toen duurde het nog bijna 2 jaar voordat ik zwanger was en waren we allebei blij dat we het niet langer uitgesteld hebben.
Maar die collega mannen met kinderen overdrijven niet. Dan is het gebrek aan grote reizen nog een van de minst ingrijpende veranderingen. Mijn man is heel blij met zijn bijna 3 kindjes, maar met vlagen is hij erg jaloers op vriend die in zijn vrije tijd gaat motor rijden, veel leuke vrouwen leert kennen ;) en gewoon kan doen waar hij zin in heeft.

Zieke niet slapende kinderen, een vrouw met een laag libido omdat ze bv geeft, stress omdat je allebei voltijds werkt.. daar kun je je nu nog niks bij voorstellen
Wij hebben het er graag voor over, maar als je vriend er nog niet klaar voor is zet dit je relatie echt wel onder druk! Ik zou het dus niet door drammen..
Dus jullie situatie is dat jullie veel ruzie maken vanwege een kinderwens, en trouwen hoeft niet want jullie zijn zeker van de relatie.

Ik zit er al even over na te denken, maar ik vind die zinnen beide onlogisch.
Trouwen doe je toch niet om bevestigd te krijgen dat de ander bij je wil blijven, maar om alles goed geregeld te hebben voor elkaar, juist als je zeker weet dat je verder wil met elkaar? En als je kinderen wil, dan ga je toch juist aan een rustig vaarwater werken waarin ruzies helemaal niet nodig zijn?
anoniem_400504 wijzigde dit bericht op 11-09-2020 14:35
14.97% gewijzigd
Snoesje666 schreef:
11-09-2020 14:29
Koop een megaverpakking condooms voor hem en zeg dat je zelf met anticonceptie stopt.

En prik er her- en der wat gaatjes in. :hello:

(Grapje, het is een grapje)
lux- schreef:
11-09-2020 14:22
Mijn man’s eerste reactie was: ‘ja leuk, over een jaar of 15 ofzo.’ En ik: ‘dan ben ik 40 en jij 44.’ En hij: ‘nou? Mijn vader is ook bijna 60.’ :proud:

Dus ik heel voorzichtig: ‘maar schat, hij is niet al 28 jaar bijna 60 hè.’

Maar mijn man had gewoon een beetje last van het Peter Pansyndroom denk ik en het moest écht even bij hem landen dat hij al 10 jaar volwassen bleek te zijn :nut:

Nu vindt hij zichzelf weer te oud voor een derde. ‘Nee dan ben ik minstens 36, veel te oud voor een vader’. Maar goed, daar hebben we het nog wel eens over als we allemaal gewend zijn aan nr. 2 ;-D
Haha, herkenbaar. Juist omdat ik een oudere vader had ging ik er van uit dat ik tijd zat had. Inderdaad, Peter Pan.

Het kwartje valt denk ik echt wel vroeg of laat.
Tortie schreef:
11-09-2020 14:32
En prik er her- en der wat gaatjes in. :hello:

(Grapje, het is een grapje)

:proud:
ivanova_87 schreef:
11-09-2020 14:30
Maar die collega mannen met kinderen overdrijven niet. Dan is het gebrek aan grote reizen nog een van de minst ingrijpende veranderingen. Mijn man is heel blij met zijn bijna 3 kindjes, maar met vlagen is hij erg jaloers op vriend die in zijn vrije tijd gaat motor rijden, veel leuke vrouwen leert kennen ;) en gewoon kan doen waar hij zin in heeft.

Zieke niet slapende kinderen, een vrouw met een laag libido omdat ze bv geeft, stress omdat je allebei voltijds werkt.. daar kun je je nu nog niks bij voorstellen
Wij hebben het er graag voor over, maar als je vriend er nog niet klaar voor is zet dit je relatie echt wel onder druk! Ik zou het dus niet door drammen..
:hyper: echt doe niet zo zwartgallig....en dat libido heb je zelf in de hand. Jouw partner kan in goed overleg toch ook motorrijden?
Adaline schreef:
Wat bij ons uiteindelijk hielp was zaken concreet maken. Bespreken wat hij nodig had om zich er wel ‘volwassen genoeg’ voor te voelen en wat hij had willen hebben beleefd voordat het tijdelijk niet meer kon.
Dit. Ik wilde ook eerder dan man. Drammen en jammeren heeft geen zin en niet eerlijk tegenover je man. Zijn nee is net zoveel waard als jouw ja.

Maak duidelijk wat er nog moet gebeuren voordat hij de stap wilt maken. Ook voor hem goed om daar eens over na te denken. Hier wilde man nog z’n studie afronden, nog bepaalde reizen maken en nog een poos kunnen genieten van bepaalde vrijheden.
Als dat eenmaal duidelijk is, dan weet je ook waar je op wacht.
Lach hard, duik diep, kom terug..
ivanova_87 schreef:

En áls ze dan toch een keer zin heeft wordt het een vluggertje want tja, met die kids die elk moment wakker kunnen worden/een explosieve luier kunnen produceren/de tent afbreken beneden/gewoon gezellig ertussen willen kruipen, zit rustig vrijen er ook niet meer in.

En als je dan eindelijk de rust hebt en samen in bed belandt, landt er altijd wel een op een stuk duplo of een speelgoedvliegtuig. Of hoor je de jingle van Brandweerman Sam op de achtergrond. Zo romantisch ;)

En de vermoeidheid van een spokend kind. Ellende vond ik dat. Dat ik op het consultatiebureau kwam met 9 maanden ofzo en gewoon niet meer op de naam en geboortedatum van mijn bloedeigen kind kon komen omdat ik al wekenlang gewoon níét sliep.

Het is ‘t echt waard vind ik, en er is veel meer leuks dan stoms, maar alleen als je zelf bevangen bent door de babyfever. Anders denk je denk ik vooral: bezint eer ge begint, in ‘s hemelsnaam.
Snoesje666 schreef:

Lekker volwassen ook.
kadanz schreef:
11-09-2020 14:35
Haha, herkenbaar. Juist omdat ik een oudere vader had ging ik er van uit dat ik tijd zat had. Inderdaad, Peter Pan.

Het kwartje valt denk ik echt wel vroeg of laat.
Denk ik ook. Maar je mag hem best een beetje zachtjes nudgen vind ik. Maar ik deed dat niet met ‘straks is het te laat’ maar meer met ‘wat doe je dat leuk, met dat jochie, je bent goed met kinderen.’ Etc.
Nog eens bedankt voor de reacties!

Corona heeft ook ergens wel wat impact op zijn beslissing want door Corona hebben we onze grote reis niet kunnen maken, gaan er geen festivals door etc. Het heeft enigszins toch wel de zomer een beetje verpest he.

Hij wil heel graag nog reizen en we zouden volgend jaar dan onze grote reis maken, dus hopelijk kan dat tegen dan...

Wel even aan toevoegen dat we enkele jaren geleden al eens 3 maanden zijn gaan rondtrekken en het reizen voor mij echt wel voldoende is geweest :p
ongeduldigaard wijzigde dit bericht op 11-09-2020 14:58
Reden: toevoeging
16.70% gewijzigd
Ongeduldigaard schreef:
11-09-2020 14:53

Corona heeft ook ergens wel wat impact op zijn beslissing want door Corona hebben we onze grote reis niet kunnen maken, gaan er geen festivals door etc. Het heeft enigszins toch wel de zomer een beetje verpest he.

Hij wil heel graag nog reizen en we zouden volgend jaar dan onze grote reis maken, dus hopelijk kan dat tegen dan...

Ook begrijpelijk! Is de reis de enige reden dat hij het nog niet wil? Of heeft hij meer concrete dingen?
Want dat vond ik wel een goede van wat iemand hierboven schreef, om uit te vragen wat hij gedaan wil hebben voordat er kinderen komen en wanneer. (En dan kunnen jullie misschien ook wel samen ontdekken of dat daadwerkelijk alleen voor het krijgen van kinderen kan, of misschien ook erna?)
Heiterundsanft schreef:
11-09-2020 14:32
Dus jullie situatie is dat jullie veel ruzie maken vanwege een kinderwens, en trouwen hoeft niet want jullie zijn zeker van de relatie.

Ik zit er al even over na te denken, maar ik vind die zinnen beide onlogisch.
Trouwen doe je toch niet om bevestigd te krijgen dat de ander bij je wil blijven, maar om alles goed geregeld te hebben voor elkaar, juist als je zeker weet dat je verder wil met elkaar? En als je kinderen wil, dan ga je toch juist aan een rustig vaarwater werken waarin ruzies helemaal niet nodig zijn?
nou, je kan dit soort zaken voor elkaar ook regelen zonder te trouwen hoor.
Jouw vriend heeft andere levenswensen dan nu een kind. Als jij wel nu een kind wil, dan zou ik gaan shoppen voor een man met een net zo'n dwingende kinderwens. Je huidige vriend wil wellicht nog een paar jaar van het leven genieten zonder (financieel) handenbindertje.
Ongeduldigaard schreef:
11-09-2020 14:53

Wel even aan toevoegen dat we enkele jaren geleden al eens 3 maanden zijn gaan rondtrekken en het reizen voor mij echt wel voldoende is geweest :p
Iemand die van reizen houdt die zal niet op zijn 28e zijn glazen op dat front al willen ingooien. Met kind zit je gebonden aan de dure drukke schoolvakanties en je krijgt een heel ander type reis als je toch die baby/peuter/kleuter mee sleept.
Ik geef je vriend groot gelijk om zijn passie niet op te willen geven.
julius schreef:
11-09-2020 12:22
Als je vriend het idee heeft dat zijn leven stopt als ie een kind krijgt, dan zou ik me hard afvragen waarom je met hem een kind wil.

Dit idd. Waarom zou dit over een jaar ineens anders zijn? Pas op dat je niet mee gaat in het blijven uitstellen. Straks wil hij alsnog niet en dan is het maar de vraag of je op korte termijn de juiste treft die ook wil. Zelf werd ik onverwacht zwanger eind 20, toen kreeg mijn vriend ook zowat een rolberoerte naar uiteindelijk vond hij het juist heel leuk en is hij nu blij om een jonge vader te zijn. En dat het leven stopt als je een kind krijgt is natuurlijk bullshit, als het goed is is het juist een verrijking. Als hij al zo over kinderen denkt, betwijfel ik of hij ze wel ooit wil.
Snoesje666 schreef:

Als ik die man was zou ik gelijk een afspraak bij een sterilisatiekliniek maken.
Hij heeft echt wel aangegeven om ooit met mij kinderen te krijgen dus daar zit het probleem totaal niet, gelukkig :).

Gaatjes prikken etc zou ik nooit doen uiteraard want ik ben ook van mening dat je er allebei moet achterstaan; het is gewoon frustrerend af en toe en ik wou hier mijn hart eens luchten :)
Ghost79 schreef:
11-09-2020 15:05
Dit idd. Waarom zou dit over een jaar ineens anders zijn? Pas op dat je niet mee gaat in het blijven uitstellen. Straks wil hij alsnog niet en dan is het maar de vraag of je op korte termijn de juiste treft die ook wil. Zelf werd ik onverwacht zwanger eind 20, toen kreeg mijn vriend ook zowat een rolberoerte naar uiteindelijk vond hij het juist heel leuk en is hij nu blij om een jonge vader te zijn. En dat het leven stopt als je een kind krijgt is natuurlijk bullshit, als het goed is is het juist een verrijking. Als hij al zo over kinderen denkt, betwijfel ik of hij ze wel ooit wil.
Wat is er is met nog even willen genieten van je vrije leventje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven