Sicilië

09-09-2020 16:38 75 berichten
Hoi,

Voor ons 4 jaar samen ben ik met mijn vriend een reis aan het boeken. We twijfelen tussen Malta en Sicilië.

We wouden in Sicilië verblijven in Taormina. Of eventueel Cefalù of giardini Naxos. Iemand aanraders voor deze stadjes? Het is best duur merk ik om naar Sicilië te gaan en ik vroeg me ook af of we hier een weekje konden verblijven ZONDER auto te huren. (Zijn er bijvoorbeeld leuke stranden in Taormina en genoeg te doen in de avond ?)
Alle reacties Link kopieren
Sicilië heeft een rijke cultuur en veel bezienswaardigheden. De afstanden zijn wel groot (eiland heeft formaat België).
Ben ook op Sardinië geweest, mooie stranden, afstandelijke bevolking en er zat een Mac Donalds in m’n dorp🥴 dus ik zou Sicilië en dan Cefalu aanbevelen, maar verwacht geen nightlife momenteel.... Cefalù is plaats met 14.000 inwoners. Als ik daar naar een café oid ga dan zie ik 4 toeristen en 60 locals.
danique1 schreef:
13-09-2020 15:33
Sicilië heeft een rijke cultuur en veel bezienswaardigheden.

Dat viel man en mij dus reuze tegen.
Wij zijn afgegaan op al die oh en ah verhalen over Sicilie en onze verwachtingen waren hoog gespannen.
Ze hebben wel -tig kerken met veel plastic en kitsch.
Verschrikkelijk.
Wij wisselen graag een dagje strand af met cultuur/mooie dingen bezichtigen en we zijn daarin behoorlijk teleurgesteld.
Gecombineerd met die verschrikkelijke hitte (we waren doorlopend kletsnat van het zweet) is het een zeer gemiddelde vakantie geworden.
Ik zeg: we hebben leukere gehad met lekkerder eten.
Het was het vele geld niet waard.
Vorig jaar augustus (bloedheet) een fly&drive van een week gedaan. In verhouding niet duur (hotels waren goed genoeg, als je niet te kritisch bent) en het hele eiland rondgereden. Het autorijden viel wel mee, wat chaotisch in Palermo. Goed opletten een vereiste, want voorrang krijg je door oogcontact te maken met andere weggebruikers. Een 80 km weg oversteken als voetganger was ook een belevenis, we deden de locals maar na, niet aarzelen en hopen dat er vaart werd geminderd. We zagen een skooterrijder eerst een kruisje slaan voordat hij een kruispunt op reed, haha.

De catacomben in Palermo ook bezocht, voelde mij enigszins toch een soort ramptoerist, zo macaber dat ik nauwelijks durfde te kijken, de kleding van de gemummificeerde mensen van meer dan een eeuw oud fascineerde me, zo goed geconserveerd nog.

Taormino vonden we veel te toeristisch en druk, we hebben half verlaten dorpjes bezocht en zijn nogal afgeweken van de route.

Apart eiland met vriendelijke mensen.
Aanrader voor als je naar Sicilië gaat maar net als Hanaa47 niet weet waar je het moet zoeken: de BBC heeft een fantastische serie programma's over Sicilië genaamd Sicily unpacked, met kunsthistoricus Andrew Graham en Italiaanse kok Georgio Locatelli ♥️
mizza schreef:
13-09-2020 17:07
Aanrader voor als je naar Sicilië gaat maar net als Hanaa47 niet weet waar je het moet zoeken: de BBC heeft een fantastische serie programma's over Sicilië genaamd Sicily unpacked, met kunsthistoricus Andrew Graham en Italiaanse kok Georgio Locatelli ♥️
Ik had me heus wel van tevoren ingelezen hoor!
Het was ook geen waardeloze vakantie, maar niet de vakantie van onze dromen, verre van.
Dat kan en mag toch?
hannaa46 schreef:
13-09-2020 17:57
Het was ook geen waardeloze vakantie, maar niet de vakantie van onze dromen, verre van.
Dat kan en mag toch?

Blijkbaar past het niet bij jullie. Dat kan natuurlijk.
danique1 schreef:
13-09-2020 15:33
Sicilië heeft een rijke cultuur en veel bezienswaardigheden. De afstanden zijn wel groot (eiland heeft formaat België).
Ben ook op Sardinië geweest, mooie stranden, afstandelijke bevolking en er zat een Mac Donalds in m’n dorp🥴 dus ik zou Sicilië en dan Cefalu aanbevelen, maar verwacht geen nightlife momenteel.... Cefalù is plaats met 14.000 inwoners. Als ik daar naar een café oid ga dan zie ik 4 toeristen en 60 locals.
als je op Sardinie de kust aan de bovenkant (olbia) laat voor wat het is kom je geen mac donalds tegen. Op Sardinie is het binnenland groen en de stranden wit
hannaa46 schreef:
13-09-2020 16:12
Dat viel man en mij dus reuze tegen.
Wij zijn afgegaan op al die oh en ah verhalen over Sicilie en onze verwachtingen waren hoog gespannen.
Ze hebben wel -tig kerken met veel plastic en kitsch.
Verschrikkelijk.
Wij wisselen graag een dagje strand af met cultuur/mooie dingen bezichtigen en we zijn daarin behoorlijk teleurgesteld.
Gecombineerd met die verschrikkelijke hitte (we waren doorlopend kletsnat van het zweet) is het een zeer gemiddelde vakantie geworden.
Ik zeg: we hebben leukere gehad met lekkerder eten.
Het was het vele geld niet waard.
Snap ik best hoor! Het blijft ook persoonlijk natuurlijk en de periode waarin je er bent is ook veel bepalend tav hitte en drukte. Ik lees hier ook dat veel mensen Cefalù als toeristisch omschrijven. Ik snap dat, als je er in het hoogseizoen bent en over de koppen kunt lopen. Ik ga nooit op vakantie in het hoogseizoen en ik stel me bij een toeristisch dorp een lange boulevard met foute souvenirs winkels voor, bars, clubs en restaurants met van die zeurders die aan je sleuren en de KFC en Mac Donald op een paar hoeken. Een dorp dat is opgezet voor toeristen, veel appartementen, hotels en weinig inwoners. Dat is Cefalù absoluut niet maar een ander (die er misschien in het hoogseizoen is geweest) vindt t wel toeristisch. Ik ben naar de Etna geweest, Taormina (was combi), naar Favignana, meerdere keren naar Palermo en 4 Eolische eilanden (Lipari, Vulcano, Stromboli en Panarea). Bustoer gemaakt door het natuurgebied Madonië inclusief bezoek aan mooie kleine dorpjes en op de scooter veel tochten gemaak. Ook nog Corleone het maffia dorp bezocht, olv een gids en in Cefalù zie je sowieso veel Siciliaanse bruiloften waardoor je het gevoel krijgt dat je in 1800 leeft. Ik heb de zuidkust en Piazza Armarina en Siracusa nog op m’n lijst staan. Sicilië heeft een rijke historie en er is (te) veel te zien (grote afstanden) maar waar je naar toe gaat en de omstandigheden bepalen altijd je beeld.
Het lekkerst gegeten ever heb ik trouwens in Riposto, een verlaten vissersdorp aan de voet van de Etna, zo'n 50 km ten noorden van Catania. Er is verder geen hol te doen/zien maar het eten maakte alles goed. Dat je een salade maakt en de dressing achterwege laat omdat dat afbreuk doet aan de achterlijk goede smaak van de groenten. Schijnt aan de mineraalrijke grond te liggen bij vulkanische grond.
Toen ik daar had gegeten viel alles daarna tegen in Sicilië.
Maar nog steeds, die markten daar. Ik hou ervan.

En voor de mooiste stranden ben ik het met m'n voorgangers eens; Sardinië. Ik ben er al jaren niet geweest dus het zal er zeker touristischer zijn dan toen ik er jaarlijks kwam als kind en jeugdige.
Sicilië heeft ook mooie stranden maar veel kei of heel klein (en dus snel druk)
hannaa46 schreef:
13-09-2020 17:57
Dat kan en mag toch?
Zeker! Jammer voor jullie dat het wat tegenviel.
Syracuse en Cefalu vond ik schitterende stadjes. Heel wat meters in de hitte gelopen daar.

Een eindje omrijden was de Romeinse villa met vloermozaieken de moeite waard, je waant je daar helemaal terug in de tijd.

Voor de natuur (hooguit de blauwe zee) hoef je er niet heen, het was overal geel en grijs door de droogte.
danique1 schreef:
13-09-2020 18:05
Snap ik best hoor! Het blijft ook persoonlijk natuurlijk en de periode waarin je er bent is ook veel bepalend tav hitte en drukte. Ik lees hier ook dat veel mensen Cefalù als toeristisch omschrijven. Ik snap dat, als je er in het hoogseizoen bent en over de koppen kunt lopen. Ik ga nooit op vakantie in het hoogseizoen
Wij dus ook niet.
hannaa46 schreef:
13-09-2020 18:18
Wij dus ook niet.
Wanneer had je die hitte dan?
hannaa46 schreef:
13-09-2020 18:18
Wij dus ook niet.
Wij konden niet anders, maar ik snap wel dat het vorig jaar september ook nog heet was. Overigens viel het mee met de drukte (behalve Taormina, waar je om negen uur s' avonds nog over de hoofden heen liep) in andere stadjes.

Etna niet bezocht, had aan het van afstand zien van die zwarte stenen genoeg.
Andrieske1976 schreef:
13-09-2020 18:17
Syracuse en Cefalu vond ik schitterende stadjes. Heel wat meters in de hitte gelopen daar.

Een eindje omrijden was de Romeinse villa met vloermozaieken de moeite waard, je waant je daar helemaal terug in de tijd.

Voor de natuur (hooguit de blauwe zee) hoef je er niet heen, het was overal geel en grijs door de droogte.
Piazza Armerina! Daar wil ik nog naar toe! Hoop dat t volgend jaar weer kan... (kan nu ook als ik persé wil dat weet ik, maar ik vrees dat t een domper wordt)
danique1 schreef:
13-09-2020 18:30
Piazza Armerina! Daar wil ik nog naar toe! Hoop dat t volgend jaar weer kan... (kan nu ook als ik persé wil dat weet ik, maar ik vrees dat t een domper wordt)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Villa_Romana_del_Casale

Deze!
Ja!! Volgend jaar hoop ik! 🤗
Corleone vond ik echt de grootste tegenvaller.
Maar de uitdagende rit er naar toe maakte het de moeite waard. Gaten in de weg waar je een schaap in kunt verstoppen :biggrin:
Peixe schreef:
13-09-2020 18:52
Maar de uitdagende rit er naar toe maakte het de moeite waard. Gaten in de weg waar je een schaap in kunt verstoppen :biggrin:
Hahahahaha, dat maakten wij ook mee, onderweg naar een dorpje in de namiddag met het plan daar te gaan eten, we stuiterden over de weggetjes en moesten echt slalommen om de gaten heen, het eten hebben we maar overgeslagen want we durfden de terugweg in het donker niet meer.

Ben er maar een week geweest, maar af en toe denk ik wel eens om er nog een keertje te gaan kijken, maar als ik nu nog terugdenk aan de hectische, chaotische overvolle taferelen bij de autoverhuur naast het vliegveld hmmm

Voorlopig maar even niet.
Hoi TO,

Aantal jaren geleden met mijn vriend een week naar Sicilië geweest.
Wij zaten in Giardini Naxos in een fijn hotel.
Er is een fijn strand, leuke boulevard en veel eetgelegenheden in Giardini Naxos.
Wij hebben toen ook geen auto gehuurd, hebben veel dingen met excursies gedaan daardoor. Aanrader zijn naar de Etna en naar Stromboli gaan! Echt fantastisch.
We zijn met de bus twee keer naar Taormina geweest en naar die mooie baai waar iemand het al over had, Isolabella.
danique1 schreef:
13-09-2020 18:27
Wanneer had je die hitte dan?
september
Peixe schreef:
13-09-2020 18:52
Ik had helemaal geen uitdagende rit en we hadden zo’n geweldige gids, we hingen aan z’n lippen...
hannaa46 schreef:
13-09-2020 19:23
september
Ik ben er meestal in mei/juni en begin september. Dan kan het nog heet zijn idd maar dat heeft ook wel wat (vind ik dan)
danique1 schreef:
13-09-2020 19:34
Ik ben er meestal in mei/juni en begin september. Dan kan het nog heet zijn idd maar dat heeft ook wel wat (vind ik dan)
Maar heet weer hoort bij Italie, ik zou helemaal depressief worden als het er koud en nat was. Je past je gewoon aan bij het trage tempo en ga uren onder een parasol genieten van een uitgebreide lunch.

Ben ook in Rome, Bologna en Venetie geweest met hitte ;)

Advies voor TO, lees je goed in en bedenk van te voren wat je voor omgeving wilt, een resort in Turkije kan hetzelfde opleveren en is doorgaans goedkoper.
Andrieske1976 schreef:
13-09-2020 19:45
Maar heet weer hoort bij Italie, ik zou helemaal depressief worden als het er koud en nat was. Je past je gewoon aan bij het trage tempo en ga uren onder een parasol genieten van een uitgebreide lunch.

Ben ook in Rome, Bologna en Venetie geweest met hitte ;)

Advies voor TO, lees je goed in en bedenk van te voren wat je voor omgeving wilt, een resort in Turkije kan hetzelfde opleveren en is doorgaans goedkoper.
Precies! Weleens enorme regenbuien gehad in Cefalù, pff wat zo authentiek en prachtig lijkt als de zon schijnt is vreselijk deprimerend als het regent. Maar ik snap best dat excursies in extreme hitte niet fijn zijn! Maar 30 C voor mij prima. Wel zweten en vermoeiend maar ook Italiaans/vakantiegevoel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven