Welke camera
maandag 14 september 2020 om 09:39
Ik wil graag een goede camera kopen.
Nog nooit 1 gehad,maakte normaal foto's met telefoon, maar nu met dochter is het wel mooier en leuker om goede foto's te kunnen maken.
Alleen ben ik echt totaal een leek op camera gebied, uiteraard ben ik al gaan googelen de beste camera's zijn volgens mij die van Nikon, maar aan de andere kant vraag ik me af of zo een dure camera wel nodig is.
Dus wie heeft er ervaring met een goede camera, en wat voor dingen zijn belangerijk?
Nog nooit 1 gehad,maakte normaal foto's met telefoon, maar nu met dochter is het wel mooier en leuker om goede foto's te kunnen maken.
Alleen ben ik echt totaal een leek op camera gebied, uiteraard ben ik al gaan googelen de beste camera's zijn volgens mij die van Nikon, maar aan de andere kant vraag ik me af of zo een dure camera wel nodig is.
Dus wie heeft er ervaring met een goede camera, en wat voor dingen zijn belangerijk?
maandag 14 september 2020 om 09:57
Ik heb een Nikon gehad. Super (je kan het
Instap model kopen met kitlens heb je genoeg aan). Toen naar een Sony RX10IV, bridge camera . Ik vond het een onding Nu super
Blij met mijn fuji X-T3 systeem camera.
Merk is echt persoonlijk. Ga naar camera winkel. Vertel wat je wil en laat je adviseren. 2e hands is ook een optie.
Als starter zou ik niet met een duur model beginnen. Kies een instap model met kitlens. Ik zou wel een systeemcamera kiezen en geen spiegel reflex.
Je kan ook kijken naar een goede compact. Panasonic lumix serie is erg goed.
Instap model kopen met kitlens heb je genoeg aan). Toen naar een Sony RX10IV, bridge camera . Ik vond het een onding Nu super
Blij met mijn fuji X-T3 systeem camera.
Merk is echt persoonlijk. Ga naar camera winkel. Vertel wat je wil en laat je adviseren. 2e hands is ook een optie.
Als starter zou ik niet met een duur model beginnen. Kies een instap model met kitlens. Ik zou wel een systeemcamera kiezen en geen spiegel reflex.
Je kan ook kijken naar een goede compact. Panasonic lumix serie is erg goed.
maandag 14 september 2020 om 10:39
Ik heb ook een Panasonic Lumix, geweldige camera. Deze gebruik ik tijdens de uitjes waarbij ik geen zin heb om met spiegelreflex en objectieven te zeulen. Voor het wat serieuzere werk heb ik een DSLR van Canon. Maar het is wel zo leuk als je weet wat je met je camera kunt en niet alleen op de automatische stand fotografeert. Wil je je daar niet perse in verdiepen, zou ik het lekker bij een goede compactcamera houden. Maar dat is mijn mening.
Ik zou gewoon eens naar de winkel gaan om me voor te laten lichten.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
maandag 14 september 2020 om 10:47
Met fotografie ben ik van mening, je doet het goed of je doet het niet. Een goede camera is een Sony A7III, dat met de Sony Zeiss 55mm f1.8 kan je super foto’s maken.
Ga je voor een instap DSLR met een kitlens, zijn de mogelijkheden qua scherptediepte gewoon beperkt en dan zal je niet veel beters krijgen dan een goede compact of telefooncamera.
Dus geen zin om te verdiepen? Ga voor een compact of lekker met je telefoon, die zijn tegenwoordig ook al heel goed.
Ga je voor een instap DSLR met een kitlens, zijn de mogelijkheden qua scherptediepte gewoon beperkt en dan zal je niet veel beters krijgen dan een goede compact of telefooncamera.
Dus geen zin om te verdiepen? Ga voor een compact of lekker met je telefoon, die zijn tegenwoordig ook al heel goed.

maandag 14 september 2020 om 10:55
Ja klopt! Daarom ook het advies “doe het goed of niet”.MockTurtle schreef: ↑14-09-2020 10:51Zo, dat is wel een hele prijzige aanbeveling voor iemand die tot nu toe met haar telefoon foto’s maakte.
maandag 14 september 2020 om 11:38
Wat een onzinnig advies. Je raadt iemand die wel eens een stukje van haar haar knipt toch ook niet aan om een kapsalon te kopen?essychan schreef: ↑14-09-2020 10:47Met fotografie ben ik van mening, je doet het goed of je doet het niet. Een goede camera is een Sony A7III, dat met de Sony Zeiss 55mm f1.8 kan je super foto’s maken.
Er zit nog heel wat tussen een professionele set van duizenden euro's en een telefoon.
TO heeft een lichtsterke camera nodig die makkelijk te bedienen is (want snel bewegend onderwerp, vaak binnenshuis met weinig licht). Vertel gewoon in een goede winkel wat je ermee wilt doen, en laat je adviseren. Die Panasonics en bepaalde Sony compact camera's zijn prima voor dit doel. En als je wat meer wilt uitgeven een systeemcamera met één goede lens.

maandag 14 september 2020 om 11:50
Ik zou ook naar een goede camerazaak gaan en je daar laten voorlichten. Je kunt vertellen waar je de camera voor wil gebruiken, hoeveel je wil uitgeven etc. etc. Zij kunnen je dan gericht advies geven. Nikon is zeker niet "het goede merk", al is het een goed merk. Maar dat zijn er meerdere.
Ik denk dat je met een panasonic lumix of iets vergelijkbaars al prima af bent, maar misschien kies je, na advies van experts, toch voor iets anders.
Ik denk dat je met een panasonic lumix of iets vergelijkbaars al prima af bent, maar misschien kies je, na advies van experts, toch voor iets anders.

maandag 14 september 2020 om 12:09
Ongeacht welk toestel je koopt, denk ook eens aan een dagje fotoworkshop of cursus, waarin je leert met je camera om te gaan. Sluitertijd, diafragma, witbalans, dat soort dingen, plus compositie waarmee je net even wat meer uit je foto's kunt halen, zelfs met een telefoon waar je tegenwoordig die dingen op kunt instellen.
Ook al heb je de duurste, meest geavanceerde camera, als je de basisbeginselen niet kent, komt het niet tot zijn recht.
En het is niet moeilijk, om te leren
Ook al heb je de duurste, meest geavanceerde camera, als je de basisbeginselen niet kent, komt het niet tot zijn recht.
En het is niet moeilijk, om te leren

maandag 14 september 2020 om 12:17
TO loopt tegen de grenzen van haar telefoon aan, en wil wat beters. Haar foto's hoeven niet kamerbreed in een een museum, ze wil gewoon goede kiekjes van haar kind.
Dan is een A7III niet de voor de hand liggende keuze, want voor een fractie van het bedrag kan ze iets krijgen wat ook meer dan voldoet.
En goed idee, workshopje!
maandag 14 september 2020 om 13:30
Sterker nog, de cameras van telefoons zijn tegenwoordig zo goed dat ze net zo goed en soms beter zijn dan compactcamera's. Alleen zoomen kun je er niet mee. Maar dat heb je ook niet nodig voor foto's van je kind.MockTurtle schreef: ↑14-09-2020 10:39Ik heb ook een Panasonic Lumix, geweldige camera. Deze gebruik ik tijdens de uitjes waarbij ik geen zin heb om met spiegelreflex en objectieven te zeulen. Voor het wat serieuzere werk heb ik een DSLR van Canon. Maar het is wel zo leuk als je weet wat je met je camera kunt en niet alleen op de automatische stand fotografeert. Wil je je daar niet perse in verdiepen, zou ik het lekker bij een goede compactcamera houden. Maar dat is mijn mening.
Ik gebruik mijn eigen camera's, ik heb oa ook een Lumix, nauwelijks meer.
.
maandag 14 september 2020 om 13:38
Een losse camera kopen heeft dus eigenlijk alleen zin als je ver wil kunnen zoomen. Of als je wil spelen met scherpte diepte. In beide gevallen kom je niet weg met een compact camera. Als ze veel zoomen is de beeldkwaliteit niet denderend. En voor veel scherpte diepte heb je een goede spiegelreflex of systeemcamera nodig met losse lenzen. En waarschijnlijk ook een cursus

impala wijzigde dit bericht op 14-09-2020 13:44
6.05% gewijzigd
.
maandag 14 september 2020 om 14:09
Mijn man, helemaal in to fotograferen heeft voor een paar duizend euro aan materiaal. Maar een leuk moment op de bank, in de speeltuin of zo wordt nog steeds met zijn of mijn telefoon vast gelegd. Enkel met een dagje uit, soms een bezoek aan het bos of speciale momenten( verjaardag/sinterklaas) wordt alles van stal gehaald.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
maandag 14 september 2020 om 14:11
Ik heb een best aardige collectie camera's. Van Nikon tot Ricoh tot Leica. En wat gebruik ik altijd? Mijn iPhone. De beste camera is de camera in je hand 
Investeren in een 'goede camera' heeft m.i. alleen zin als je echt allerlei dingen handmatig wil doen. Dan is een rangefinder echt leuk maar als je je camera op de automatische piloot zet zie ik er niet zo zeer de meerwaarde van in.

Investeren in een 'goede camera' heeft m.i. alleen zin als je echt allerlei dingen handmatig wil doen. Dan is een rangefinder echt leuk maar als je je camera op de automatische piloot zet zie ik er niet zo zeer de meerwaarde van in.
maandag 14 september 2020 om 14:21
Dit is niet helemaal waar. Op de meeste compacts kun je wel degelijk de sluitertijd en het diafragma instellen, en dus met scherptediepte spelen. Sommige zijn tegenwoordig heel lichtgevoelig, en hebben een heel veel grotere sensor dan vroeger. Of dan een telefoon. En dat geeft minder ruis.impala schreef: ↑14-09-2020 13:38Een losse camera kopen heeft dus eigenlijk alleen zin als je ver wil kunnen zoomen. Of als je wil spelen met scherpte diepte. In beide gevallen kom je niet weg met een compact camera. Als ze veel zoomen is de beeldkwaliteit niet denderend. En voor veel scherpte diepte heb je een goede spiegelreflex of systeemcamera nodig met losse lenzen. En waarschijnlijk ook een cursus![]()
En juist bij kinderen is het handig als je een bescheiden zoombereik hebt, dan kun je verder weg blijven wat tot spontanere foto's leidt. Binnen heb je helemaal geen teletoeter nodig.
Een telefoon is in veel gevallen goed genoeg, maar een goede (compact)camera voegt wel degelijk wat toe.
maandag 14 september 2020 om 14:36
Dit is de reden dat ik met uitstapjes (strand, dierentuin, pretpark) toch altijd met mijn fototas loop te zeulen. Met een beetje zoom haal ik die koppies haarscherp dichterbij, met een mooie vage achtergrond wat toch echt iets anders is dan een leuk kiekje met mijn telefoon. Ook binnen bij weinig licht is de kwaliteit van de foto's die ik met mijn vrij eenvoudige spiegelreflexcamera maar met de juiste lichtsterke lens maak niet te vergelijken met telefoonfoto's.Dassie schreef: ↑14-09-2020 14:21En juist bij kinderen is het handig als je een bescheiden zoombereik hebt, dan kun je verder weg blijven wat tot spontanere foto's leidt. Binnen heb je helemaal geen teletoeter nodig.
Een telefoon is in veel gevallen goed genoeg, maar een goede (compact)camera voegt wel degelijk wat toe.
Maar TO, het is al eerder gezegd: investeer in een goede fotocursus, dat is het dubbel en dwars waard. Daar leer je om van de 'automaat' af te stappen, om met je diafragma te gaan spelen, of met de sluitersnelheid, waardoor jouw foto's meerwaarde krijgen.
maandag 14 september 2020 om 14:37
Bedankt voor jullie reacties!
Ik moet nog wel een nieuwe telefoon (dochterlief heeft die van mij laten vallen en zit nu een grote barst in het scherm)
Iemand ervaring met de camera van de samsung galaxy s20?
Als ik jullie reacties zo lees is het eigenlijk zonde van het geld om een dure camera te kopen, en meestal gebruik je zoiets alleen met een daagje uit idd.
Ik moet nog wel een nieuwe telefoon (dochterlief heeft die van mij laten vallen en zit nu een grote barst in het scherm)
Iemand ervaring met de camera van de samsung galaxy s20?
Als ik jullie reacties zo lees is het eigenlijk zonde van het geld om een dure camera te kopen, en meestal gebruik je zoiets alleen met een daagje uit idd.