Hulp nodig met respectloze ex.

19-09-2020 23:22 99 berichten
Hallootjes,

Naast het dating leven, ben ik ook mama en dat gaat voor alles :).
Maar het gaat slecht met mijn ex..

We zijn al 5 jaar uit elkaar, en na veel pijn en emoties, ging het jaren lang goed, konden goed communiceren, overleggen en hielpen elkaar, zodat het allemaal goed en rustig was voor onze zoon.

Maar toen kwam er een nieuwe vrouw in zijn leven, prima! Ik vind het lastig, beetje jaloerse gevoelens met betrekking tot mijn zoon, maar dat komt vanzelf goed.

Sindsdien handelt mijn ex heel egoistisch, of communiceert helemaal niet meer.
Voorbeelden
* zijn al na 3 maanden gaan samenwonen, zonder even door te geven ( dan had ik wat meer op zoontje kunnen letten met die veranderingen)
* Ex moest eigenlijk na een ongeluk op school naar ziekenhuis met zoon, heeft die niet gedaan, ik wist van niks. Pas bij ophalen zag ik zijn verwondingen en meteen in het ziekenhuis belandt met vervolgens zijn handje in het verband
* Hij wil hem zo min en kort mogelijk, geen extra dagen, vroeg mogelijk ophalen etc.

En vanavond klap op de vuurpijl, hij heeft ons zoontje al een aantal nachten bij verschillende mensen "gedumpt" omdat hij en zijn vriendin op vakantie zijn geweest naar oranje gebied, en dus in quarantaine moeten.
Ik wist van niks, ook niet dat mijn zoon al verschillende nachten ergens anders heen moest en zijn vader niet eens heeft gezien.

Ik heb hem toen instant opgehaald en gezegd dat die bij mij blijft tot de quarantaine over is.

Maar ik sta met mijn rug tegen de muur, alles wat ik zeg is tegen dovemans oren, waar ik A zeg, zegt hij B.. hij licht me nergens over in niks.

En dan nog niet eens over de weinige interesse in zijn eigen kind.. maar wil de post niet te lang maken.

Zijn er instanties die erbij kunnen helpen? Een mediator dan denk ik oid?

Heeft dat zin, als hij denkt niks fout te doen?
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
20-09-2020 09:53
Niet. Dat komt vanzelf.
Ik heb ook zo'n soort situatie aan de hand gehad. Vader van oudste had in hele korte tijd opeens een vriendin met kind en woonde samen. Tot dat moment liep alles gewoon op rolletjes, maar hij was gewoon heel erg verliefd en richtte zich volledig op zijn nieuwe gezin.
Hij kwam de oudste ook niet meer halen, wilde elke keer verzetten. Ik heb het daarbij gelaten. Wel er één mail/gesprek tegenaan gegooid waarin ik kenbaar maakte omgang nooit in de weg te staan en dat hij haar altijd kon komen halen.

Na een half jaar was de relatie over en pakte hij de regeling uit zichzelf weer op. Ik moet er niet aan denken wat voor gezeik en gedoe er ontstaan zou zijn als we weer tegenover elkaar zouden komen te staan. Het had de relatie tussen ons als ouders niet verbeterd.
Heel aardig van je en goed voor je kind maar wat een lul, jij schikt je naar zijn grillen, straks is ie weer verliefd, krijgt het op zijn heupen en weg is papa weer.
En jij weer meebewegen, nou de deur staat open hoor tot over een jaar, geniet van je verliefdheid en ik zorg wel voor je kind??
MissMaran schreef:
20-09-2020 10:27
Heel aardig van je en goed voor je kind maar wat een lul, jij schikt je naar zijn grillen, straks is ie weer verliefd, krijgt het op zijn heupen en weg is papa weer.
En jij weer meebewegen, nou de deur staat open hoor tot over een jaar, geniet van je verliefdheid en ik zorg wel voor je kind??
Dat kan, dat het overkomt als "schikken naar papa", maar het draait niet om mij. Het draait om mijn kind. En ik denk -uit eigen ervaring- dat het voor een kind onprettiger en schadelijker is om te leven met de wetenschap dat één van de ouders gedwongen is tot liefhebben.
Nanouk schreef:
20-09-2020 10:16

Er wordt hier heel slecht geschreven over de hulpverlening. Maar succesverhalen worden nooit gedeeld, bedenk dat wel.
Zal best zo zijn maar de negatieve verhalen zijn te talrijk om te negeren.

Je aanmelden bij het cjg is net Russisch roulette. Het kan goed aflopen maar kan ook heel erg fout gaan.

De meeste mensen zijn in het weekend vrij en willen dan graag wat met hun partner gaan doen. Dus ik kan mij voorstellen dat dit voor vader ook geld.

Ik zou hierover het gesprek aangaan met vader en eventueel een mediator maar echt niet met cjg, wijkteam en dergelijke
Nanouk schreef:
20-09-2020 10:16
TO ik las in je OP respectloze ex maar waarin is hij zo respectloos?

Ik zie tussen de regels door vooral een moeder die heel veel moeite heeft met de situatie.
Eerlijk gezegd kon ik me ook niet aan die indruk onttrekken. Je refereert ook aan je dating-situatie. En ik kan me heel goed voorstellen dat het gewoon even kut is als ex wel een nieuw iemand heeft en je dat zelf ook zou willen. Ook al hoef je ex niet terug.

En dat er heel veel heel oneerlijk voelt voor jou.

En nee, de acties die je noemt zijn niet de handigste en je ex is verliefd en dat kan mensen ook tijdelijk verminderd toerekeningsvatbaar maken.

Maar hij lijkt probleem zelf op te lossen, neemt verantwoordelijkheid. Ook al zou jij het graag anders zien.

Evalueer dat ouderschapsplan nou eens. Je kind is geen baby meer en de situatie is veranderd. Prima aanleiding voor een gesprek tussen twee volwassenen toch? Zijn huishouden moet ook nieuw ritme vinden.
sugarmiss schreef:
20-09-2020 10:42
Zal best zo zijn maar de negatieve verhalen zijn te talrijk om te negeren.

Je aanmelden bij het cjg is net Russisch roulette. Het kan goed aflopen maar kan ook heel erg fout gaan.

De meeste mensen zijn in het weekend vrij en willen dan graag wat met hun partner gaan doen. Dus ik kan mij voorstellen dat dit voor vader ook geld.

Ik zou hierover het gesprek aangaan met vader en eventueel een mediator maar echt niet met cjg, wijkteam en dergelijke
Dit. Ik zou dit eerder bij een mediator aankaarten. Zo lang vader niet gewelddadig is en geen problemen met drank/drugs heeft zou ik CJG/Veilig Thuis e.d. vermijden. Die zijn daar ook niet voor bedoeld.

Het kan best dat Ex gewoon tot over zijn oren verliefd is en dat dat nu even op de eerste plaats staat. Niet tof voor kind, maar je kunt het niet afdwingen. Geef duidelijk aan wat je verwacht qua ophalen/uit logeren gaan, het liefst via de mail, en registreer eventuele voorvallen. Neem dat mee naar de mediator.

Maareh, dikke kans dat het kalverliefde is en vanzelf over gaat.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
wat wen onhandige regeling hebben jullie. Jij altijd doordeweeks en dus je hele werken om kind heen moeten plooien en alleen af en toe een weekend waarin je leuke dingen met je kind kan doen.

Je ex lekker makkelijk zijn werk kunnen doen, maar helaas nagenoeg elk weekend kind, waardoor hij altijd oppas moet regelen als hij wat wil doen in het weekend zonder kind.

Ik zou de regeling gaan herzien en jezelf wat meer kind in het weekend gunnen en wat meer vrijheid doordeweeks en je ex wat meer vrij weekend gunnen en wat meer zorgen doordeweeks.

Daar staat je ex vast wel voor open. Hoeft hij minder vaak oppas te regelen, en heb jij je kind ook als er niet vanalles hoeft met school enzo.
Jemig zeg, je ex schatte kennelijk in dat het wel meeviel met dat ongelukje en kind hoefde kennelijk ook enkel een verbandje (geen gips of andere behandeling). Daarnaast heeft hij ervoor gezorgd dat zoon onderdak had en hem niet in quarantaine meegesleept (hoe had je dan gereageerd: “ex heeft kind blootgesteld aan Corona-risico”).

Wat ik bedoel te zeggen: je vult alles negatief in. Terwijl kind echt geen schade oploopt zonder een verbandje of door eens uit logeren te gaan (even ervan uitgaande dat het bij vertrouwde familie / vrienden was).
Trien30 schreef:
20-09-2020 10:07

En als TO al geen geld heeft voor een mobieltjes voor haar kind denk ik ook niet dat ze een dure mediator kan betalen.
Waar haal je dit vandaan?

Haar kind is 5 jaar!!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Hier zelf en in de omgeving prima ervaringen met cjg en sociaal wijkteam.
sugarmiss schreef:
20-09-2020 10:20
Dit is een exces maar wel een van de ergste. Ik heb behoorlijk wat gescheiden moeders gesproken die bij de hulpverlening zijn terecht gekomen en het ene verhaal is nog schrijnender dan het andere.
Ik ken helaas ook heel veel verhalen vanuit familieleden die kindjes opvingen/vangen als pleegouders. En die kinderen kwamen echt uit hele schrijnende situaties.
Kinderen die gewoon letterlijk op de stoep bij jeugdzorg werden gedumpt omdat de moeder ze niet meer moest en de vader ze van de moeder niet mocht hebben. Zulke heftige scheidingen waarbij ouders elkaar het licht in de ogen niet meer gunde...
En ook een kennis die bij de politie werkt die wel eens een kind opgesloten in een honden bench aantrof in een zwaar vervuild huis, maar niks kon doen omdat er geen dossier was.

Alle gezinnen die ik ken die met jeugdzorg te maken hadden was dat wel terecht.

Zelf ook wel eens gevraagd om wat tips en hulp met betrekking tot mn ex. En altijd goed geholpen met tips. Dan werd ik nog een keer gebeld met de vraag of alles gelukt was en daar was de kous mee af.
MrsNiceGuy schreef:
20-09-2020 11:17
Waar haal je dit vandaan?

Haar kind is 5 jaar!!
Dat schreef ze zelf. Even los van of het nodig is om een kind van 5 een telefoon te geven.
DoryNemo91 schreef:
20-09-2020 08:26
Bedankt voor de reacties!

Mijn zoontje is 5, zijn 4 maanden na de bevalling op straat gegooid.
Dus een telefoon zit ee voorlopig nog niet in helaas.
Trien30 schreef:
20-09-2020 11:40
Dat schreef ze zelf. Even los van of het nodig is om een kind van 5 een telefoon te geven.
Dit betekent toch dat haar kind te jong is voor een mobieltje, niet dat ze er het geld niet voor heeft?
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
MrsNiceGuy schreef:
20-09-2020 12:05
Dit betekent toch dat haar kind te jong is voor een mobieltje, niet dat ze er het geld niet voor heeft?
Zo lees ik het niet hoor. Dan zeg je toch mijn kind is pas vijf dus nog veel te jong voor een telefoontje.

Als iets er niet inzit omdat je vier maanden na de bevalling op straat bent gekwakt dan vat ik dat op al: er is geen geld voor.

En dat is overigens helemaal geen schande. Maar een mediator is duur en wordt nergens vergoed bij mijn weten. En dus geen realistisch advies om te geven.
MrsNiceGuy schreef:
20-09-2020 12:05

Zo las ik het ook.
Even een snelle reactie ben aan het werk :)

Ik refereer naar dating voor als mensen me gaan loepen of kennen van mijn andere topic.

Mijn ex en ik zijn 5 jaar uit elkaar, en ja dat is met veel emoties geweesf, maar ik ben daar al lang en breed overheen, ja ik vind een nieuwe vrouw even slikken, maar meer als een "moeder" voor mijn kind, daarbij hebben ze redelijk vervelende acties gehad, en wil zij mij niet ontmoeten.

Ik werk ze in geen enkel opzicht tegen.
Terwijl zij
* wel voor haar voor moederdag wat maakte want het was haar dag, voor mij niks, niet eens tekening.
* Zij is zijn nieuwe mama ( pushen ze er daar in)
* de familie van ex en van haar is zijn enige familie.

Het ziekenhuis was geen inschattingsfout, school had gezegd dat het moest omdat het er erg slecht uitzag, bleek zijn vinger inderdaad gescheurd te zijn... ( was zijn ophaaldag)

Hij is bij zijn ouders, vrienden etc geweest.
Hij reageert zelf alsof ik de raarste dingen in de wereld zeg.

Hij heeft hem 2 weekenden, en 1 weekend bij mij. Doordeweeks heb ik hem, omdat ex hem niet naar school wil brengen, want dat komt niet uit met zijn werk.

Heel mijn leven is dus inderdaad geschikt naar mijn zoon, hij vult zijn leven in zoals die wil.

Als ik zeg, weekenden om en om, gaat die in de aanval en wil die dat niet, terwijl die hem in praktijk vaak dumpt om inderdaad dingen te gaan doen.

Ik heb huilend op de bank gezeten, puur omdat ik het zo ontzettend sneu vind voor mijn kleine, dat zijn vader hem zo ongewenst laat voelen

Hij was zo blij er weer te zijn, want ja papa is allemaal maar weg.

Weghouden wil ik hem niet, hij mist papa soms wel, en ik wil hem dat niet aan doen.

Ik wil voor hem gewoon een fijn, goed, stabiel huis ( wat ik hem bied),

Samen praten gaat niet, dus er zal een onafhankelijk iemand bij moeten zijn, want als ik iets zeg, krijg ik meteen een tegenaanval.

Ook is hij bij alle zwemles,school etc ineens alle inloggegevebs aan het wijzigen zodat ik er niet in kan.

Telefoon kan niet vanwege de leeftijd, niet vanwege het geld.
Maar ex zou hem dan ook afpakken, hij was 2 weken op vakantie en met moeite 2 min kunnen bellen met mijn zoontje
Sci-fi_lullaby schreef:
20-09-2020 00:33
Dit kan ik onderschrijven, helaas.
Ik beaam dit ook...
DoryNemo91 schreef:
20-09-2020 14:04
Even een snelle reactie ben aan het werk :)

Ik refereer naar dating voor als mensen me gaan loepen of kennen van mijn andere topic.

Mijn ex en ik zijn 5 jaar uit elkaar, en ja dat is met veel emoties geweesf, maar ik ben daar al lang en breed overheen, ja ik vind een nieuwe vrouw even slikken, maar meer als een "moeder" voor mijn kind, daarbij hebben ze redelijk vervelende acties gehad, en wil zij mij niet ontmoeten.

Ik werk ze in geen enkel opzicht tegen.
Terwijl zij
* wel voor haar voor moederdag wat maakte want het was haar dag, voor mij niks, niet eens tekening.
* Zij is zijn nieuwe mama ( pushen ze er daar in)
* de familie van ex en van haar is zijn enige familie.

Het ziekenhuis was geen inschattingsfout, school had gezegd dat het moest omdat het er erg slecht uitzag, bleek zijn vinger inderdaad gescheurd te zijn... ( was zijn ophaaldag)

Hij is bij zijn ouders, vrienden etc geweest.
Hij reageert zelf alsof ik de raarste dingen in de wereld zeg.

Hij heeft hem 2 weekenden, en 1 weekend bij mij. Doordeweeks heb ik hem, omdat ex hem niet naar school wil brengen, want dat komt niet uit met zijn werk.

Heel mijn leven is dus inderdaad geschikt naar mijn zoon, hij vult zijn leven in zoals die wil.

Als ik zeg, weekenden om en om, gaat die in de aanval en wil die dat niet, terwijl die hem in praktijk vaak dumpt om inderdaad dingen te gaan doen.

Ik heb huilend op de bank gezeten, puur omdat ik het zo ontzettend sneu vind voor mijn kleine, dat zijn vader hem zo ongewenst laat voelen

Hij was zo blij er weer te zijn, want ja papa is allemaal maar weg.

Weghouden wil ik hem niet, hij mist papa soms wel, en ik wil hem dat niet aan doen.

Ik wil voor hem gewoon een fijn, goed, stabiel huis ( wat ik hem bied),

Samen praten gaat niet, dus er zal een onafhankelijk iemand bij moeten zijn, want als ik iets zeg, krijg ik meteen een tegenaanval.

Ook is hij bij alle zwemles,school etc ineens alle inloggegevebs aan het wijzigen zodat ik er niet in kan.

Telefoon kan niet vanwege de leeftijd, niet vanwege het geld.
Maar ex zou hem dan ook afpakken, hij was 2 weken op vakantie en met moeite 2 min kunnen bellen met mijn zoontje
Dankjewel voor de update.

Ik vind het bizar!!!! dat die vriendin van je ex zichzelf de moeder van je zoon wil noemen.

Al met al klinkt dit niet als een fijne situatie :( hopelijk kom je er samen met een mediator uit.
Inderdaad naar een mediator en bespreken wat ex wil en wat jij wil. Aan de ene kant lijkt ex zo min mogelijk met kind van doen te willen hebben maar waarom dan dat pushen op nieuwe vriendin als nieuwe mama zien? Vreemde situatie.
Lees net je update. Vervelend hoor. Denk goed na over wat je met een mediator wil bereiken. Wil je een andere regeling, wil je het ouderschapsplan herzien? Bedenk iets concreets, want je ex zich anders laten gedragen, zou niet de insteek van een gesprek met een mediator moeten zijn. Wel dat je nieuwe afspraken maakt.

En maak je geen zorgen, hoeveel je ex en zijn nieuwe vriendin ook pushen, hij zal jou echt altijd als zijn moeder blijven zien.
Je laatste post geeft wel een ander licht, maar blijft voor ons moeilijk inschatten. Misschien heb je iets aan deze link:

https://www.ouderschapblijft.nl/

Van de homepage:

Ouderschap Blijft... ook na een scheiding
In Nederland krijgen elk jaar 70.000 kinderen te maken met een scheiding. Als ouders uit elkaar gaan, is het belangrijk dat kinderen met beide ouders contact blijven houden. Soms staat moeizame communicatie tussen beide ouders dat contact in de weg. Ouderschap Blijft begeleidt ouders en het kind in deze situatie.

Komen tot werkbare afspraken
Ouderschap Blijft biedt bemiddelingsgesprekken in combinatie met begeleide omgang. Naast gesprekken met de ouders vinden er ook gesprekken met de kinderen plaats.
Het doel is te komen tot werkbare afspraken waarbij het kind voorop staat. Want ieder kind heeft recht op een onbelast en positief contact met beide ouders.
Ik vind het altijd bijzonder te lezen dat als de antwoorden niet zijn wat een TO had verwacht er ineens hele vervelende zaken boven tafel komen die in het begin het noemen niet waard zijn.
Bedankt voor de reacties.
Het is inderdaad handiger om alles helder te hebben voor een mediator.

Hij weet al langer dat ik het ouderschapsplan wil herzien. Maar houdt dit tegen, zegt niet nodig te zijn en we dit nou eenmaal afgesproken hebben.

Hij weet hoe graag ik mijn zoontje bij mij wil hebben, en hij helpt ook nooit mee als ik bijv voor het eerst in 3 jaar zelf een weekje op vakantie wil en hem vraag of hij 2 extra dagen kan nemen zodat die niet naar andere hoeft.
Dan wil die niet..dus twijfel ik over vakantie.

Soms lijkt het alsof hij me gewoon graag tegenwerkt en moeilijk maakt. Terwijl ik niks anders probeer dan het gewoon netjes te houden en rustig.

Waarom alles er niet in stond was omdat ik de OP niet te lang wilde maken, en dat staat er ook al in.. en nu komt het naar boven in een soort "gesprek" .

Ja het kwetst met wat ze doen, en gelukkig zegt zoontje ook maar 1 mama te hebben, maar ik kan het redelijk van me af laten glijden door de liefde van mijn kleintje.

Dus maar is even goed nadenken en alles op papier zetten :)
Maar dit was wel echt cruciale informatie om vanaf het begin te delen toch? Want van eigenlijk geen probleem in de OP is er nu een heel groot probleem in een reactie. Als je het kort had willen houden had je toch juist alleen dit bericht gedeeld?

En nogmaals hij is niet verantwoordelijk voor opvang als jij met vakantie wil en jij niet voor opvang als hij weg gaat.
Ook is hij bij alle zwemles,school etc ineens alle inloggegevens aan het wijzigen zodat ik er niet in kan.

Huh? Wat een bizarre acties @( . Kun je nu nog steeds niet inloggen bij school of heb je nu wel de nieuwe gegevens?

DoryNemo91 schreef:
20-09-2020 21:40
Ja het kwetst met wat ze doen, en gelukkig zegt zoontje ook maar 1 mama te hebben, maar ik kan het redelijk van me af laten glijden door de liefde van mijn kleintje.

Wat is de context hiervan? Ik bedoel, waarom voelt je zoon dat hij dat moet zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven