Gedrag schoonmoeder [ Geen OP]

19-08-2020 22:05 419 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik had het weggehaald omdat ik vrees dat ze (of moeder) het leest. Ik heb zaterdag een gesprek met haar om het te eindigen.

Bedankt voor jullie adviezen.
moraaaaa wijzigde dit bericht op 02-10-2020 20:34
92.00% gewijzigd
moraaaaa schreef:
01-09-2020 14:44
Allebei een beetje. ik ben denk ik nog erg gehecht aan haar (wat ook niet gek is na 5 jaar) en ergens hoop ik inderdaad op verandering.
hadden we vandaag in deze pijler de klassieker: hoop is uitgestelde teleurstelling
al genoemd?

:)
moraaaaa schreef:
01-09-2020 14:18
Ja zeker! Ik geef haar de ruimte. Ik wil haar ook niet pushen of dwingerig overkomen. Ik merk wel dat ik wat afstandelijker wordt (misschien omdat ik iets somberder ben over de toekomst?). Ik probeer altijd goed met haar te praten. Maar haar onder druk zetten wil ik niet. Ze was bijvoorbeeld gisteren en vandaag vrij, maar is liever thuis dan bij mij omdat ze voor de honden moet zorgen en naar haar paard moet gaan. Ik ga haar nergens naartoe dwingen, maar weet niet hoelang ik nog moet wachten.

Maar wat is daar mis mee? Als zij toch van haar paard en de honden houdt en dat haar hobby is, dan is het toch juist goed dat zij dingen doet die zij wil doen? Nu klinkt het haast alsof zij moet willen om altijd maar bij jou te zijn.
chocolol schreef:
01-09-2020 16:43
Maar wat is daar mis mee? Als zij toch van haar paard en de honden houdt en dat haar hobby is, dan is het toch juist goed dat zij dingen doet die zij wil doen? Nu klinkt het haast alsof zij moet willen om altijd maar bij jou te zijn.
Daar is niks mis mee, maar na 5 jaar relatie en richting de 30 wil je toch wel een keer dat je relatie een beetje next level gaat ipv het 1 a 2 keer per week elkaar zien, het liefst bij haar ouders slapen etc. Je zou ook kunnen denken ik combineer het als ik 2 dagen vrij ben. Ook maak ik uit het verhaal op dat of zij of haar ouders het als smoes gebruiken waardoor ze niet naar vriend zou kunnen.
chocolol schreef:
01-09-2020 16:43

Ze krijgt zeeën van ruimte van To en als ze zoveel ruimte nodig heeft voor haar ouders en dieren moet ze maar lekker vrijgezel blijven.
Laat haar lekker met haar paardjes en hondjes spelen en ga op zoek naar een echte vrouw.
Ik denk dat het em niet meer wordt.
Zola123 schreef:
01-09-2020 17:24
Daar is niks mis mee, maar na 5 jaar relatie en richting de 30 wil je toch wel een keer dat je relatie een beetje next level gaat ipv het 1 a 2 keer per week elkaar zien, het liefst bij haar ouders slapen etc. Je zou ook kunnen denken ik combineer het als ik 2 dagen vrij ben. Ook maak ik uit het verhaal op dat of zij of haar ouders het als smoes gebruiken waardoor ze niet naar vriend zou kunnen.
Precies. Blijkbaar vindt ze TO niet leuk genoeg OF kan ze niet loskomen van haar moeder waardoor een relatie onmogelijk is.
TO ik zou gewoon geen initiatief meer nemen nu. En sowieso niet meer naar haar en haar ouders gaan. Kijken hoe vaak ze dan uit zichzelf bij jou wil zijn (in jouw huis). Dan merk je snel genoeg hoeveel energie ze in jullie relatie wil steken.
appelientjex schreef:
01-09-2020 22:10
Precies. Blijkbaar vindt ze TO niet leuk genoeg OF kan ze niet loskomen van haar moeder waardoor een relatie onmogelijk is.
TO ik zou gewoon geen initiatief meer nemen nu. En sowieso niet meer naar haar en haar ouders gaan. Kijken hoe vaak ze dan uit zichzelf bij jou wil zijn (in jouw huis). Dan merk je snel genoeg hoeveel energie ze in jullie relatie wil steken.
Bedankt voor al jullie adviezen. Ik waardeer het enorm. Ik houd jullie op de hoogte
appelientjex schreef:
01-09-2020 22:10

Als ik de berichten van TO teruglees gaat het niet over initiatief nemen toch? Als dat een issue is voor hem, kan hij dat m.i. beter duidelijk aangeven ipv zelf niks meer te doen en haar op die manier testen. Testen vind ik zelf echt geen volwassen houding. Maar het probleem was toch dat zijn vriendin te veel onder de plak zat bij haar moeder en hij daardoor niet echt een toekomst zag?
moraaaaa schreef:
20-08-2020 00:15
Nee ze heeft geen beperking. Ze is alleen erg onzeker, afwachtend en durft beslissingen niet zelf te nemen. Ze heeft zelfs moeite met het versturen van een mailtje, bang om kwetsend over te komen bij iemand.
Hier schrijft hij dit. En ook dat hij altijd naar haar toe ging en zij nauwelijks naar hem. Gaat dus zeker ook om initiatief nemen. Hij heeft nu oa gezegd dat hij wil dat ze vaker bij hem afspreken ipv bij haar ouders thuis. Dan zou ik nu afwachten of zij daar wat mee gaat doen.
Ja precies, daar wordt er geklaagd dat ze zelf geen beslissingen neemt. Maar als ze dan besluit om haar vrije dag bij haar paard door te brengen is het ook niet goed.
chocolol schreef:
02-09-2020 00:56
Ja precies, daar wordt er geklaagd dat ze zelf geen beslissingen neemt. Maar als ze dan besluit om haar vrije dag bij haar paard door te brengen is het ook niet goed.
Dat is niet waar. Ik geef haar alle ruimte om haar eigen beslissingen te maken. We zien elkaar te weinig, ik heb het met haar over gehad dat ik daar tegen aan loop. Ikzelf kwam jarenlang uit eigen beweging continu bij hun over de vloer, blijven slapen omdat ik graag bij haar wou zijn. Ik ontneem nooit een vrije dag of wat dan ook van haar. Dat laat ik volledig aan haar over, echter gebeurd dit structureel. Ze onderneemt bar weinig initiatief om richting mij te komen. Ik vind het jammer dat je denkt dat ik haar zo behandel. Een relatie waar een ieder zijn ding kan doen vind ik erg belangrijk en zal ik altijd belangrijk vinden. Ik zal nooit haar in de weglopen vwb haar hobby's, sociaal leven of wat dan ook. Ik merk alleen dat zij daar meer tijd in investeert dan in onze relatie. Alles maak ik bespreekbaar.
Dit gaat 'm niet worden, TO. Er blijkt uit niets dat ze graag bij je is. Ook niet na jullie gesprekken. Hoe pijnlijk ook, ik zou er een eind aan breien. :hug:
Moraaaa, je vriendin vind jou ongetwijfeld lief. Maar ze leidt een leventje dat haar prima past (lekker bij ouders en diertjes en af en toe een vriendje). Ze maakt geen aanstalten om daarin te veranderen. Ok, ze is even geschrokken van je harde taal, maar laat in alles merken waar haar behoeften liggen en die liggen voor het grootste gedeelte thuis. Als het anders zou zijn geweest, dan had ze allang vanalles ondernomen om het anders te doen en willen.
Lees haar daden nu eens als boodschap wat ze wil: ze wil haar leven zo houden zoals het is, want ze vindt het prima. Het is dus echt aan jou of het voor jou zo ook nog langer prima is. Want jij doet wél moeite om bij haar te zijn (zelfs zoveel, dat je een stituatie slikt die je zelf helemaal niet fijn vindt, nl. als volwassen man terug naar een bemoeizuchtig ouderlijk gezin om maar je vriendin te kunnen zien). Maar dat maakt haar voor jou belangrijker dan dat jij voor haar belangrijk bent, want andersom wil ze het offer amper maken (terwijl de meeste volwassenen het onbegrijpelijk vinden dat ze liever bij haar ouders thuis zit dan bij haar vriendje met zelfstandigheid).

Kortom, lees nu eindelijk eens wat ze je zonder woorden zegt: je bent leuk zolang ik mijn leven maar kan blijven leven op mijn manier. Ik wil daarin niet te grote concessies doen en ik wil je niet per se vaker zien. En zeker niet als dat betekent dat ik naar jou moet.

Je vriendin vertelt het al heel lang, jij wil het alleen niet horen. Dit gaat echt niet veranderen, ook niet de wens om vaker bij je te zijn. Je trekt aan een dood paard. Over twintig jaar woont ze nog zo of iig in een huisje om de hoek bij haar ouders en een man die accepteert dat ze elke dag langs gaat en ouders die veel/dagelijks over de vloer komen (uiteraard een sleutel bezitten en zichzelf binnen kunnen laten) en veel van haar mening bepalen. Je hebt maar 1 keuze, accepteer die ouders als onderdeel van haar leven en haar matige zelfstandigheid en initiatiefrijkheid of zoek een vriendin die los is van haar ouders en wél de wereld met je wil ontdekken. Je zult er echt achter gaan komen in de komende maanden dat het niet gaat veranderen, hoe hard je daarop ook hoopt.
moraaaaa schreef:
02-09-2020 01:24
Ik vind het jammer dat je denkt dat ik haar zo behandel.

TO het nadeel van een forum is dat anderen gaan antwoorden voor de TO, daar wordt dan dus ook weer op gereageerd en dan kan het weleens dat de TO er anders tegen aan kijkt. De opmerking die ik maakte was om aan te geven dat relaties soms ook gewoon moeilijk zijn. Ik lees hier reacties van mensen die vinden dat je vriendin meer voor zichzelf moet kiezen, maar als ze dat doet, is het eigenlijk nog steeds niet goed in de ogen van sommige forummers. (Oke ik hoop dat het duidelijk is wat ik hiermee wil zeggen want ik vind het lastig om dit goed over te brengen.)

TO je kunt iemand niet veranderen. Je kunt alleen je zelf veranderen. Je kunt mensen ook niet laten voelen wat ze niet voelen of laten wensen wat ze niet wensen. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld even veel behoefte aan contact, dat betekent niet dat ze niet van je houdt. Het kan wel betekenen dat het op dat gebied minder klikt tussen jullie. Dat kun je accepteren of het is een dealbreker voor je.

Soms is het wel mogelijk om de situatie te veranderen door je eigen gedrag te veranderen. En om maar meteen even een voorbeeld te geven (waarvan ik nu dus niet zeg dat jij dit niet doet, maar even als voorbeeld) als jij wil dat ze vaker bij jou is, moet je dat duidelijk aangeven. Dat heb je volgens mij ook gedaan. Als je je dan vervolgens terugtrekt en alles maar aan haar over laat is het voor haar een stuk grotere en moeilijkere verandering dan dat je haar hierbij helpt. Dus kom zelf met ideeën. Stel specifieke dingen voor die je graag wil doen. Dus niet 'je moet meer met me doen' maar bijvoorbeeld 'zullen we zaterdag samen een filmpje kijken, als jij dan naar mij komt, bereid ik alvast het avondeten voor'. Het is veel makkelijker voor een ander om daarbij aan te haken dan dat die persoon zelf moet gaat aftasten wat de ander wil. En ja natuurlijk kun je denken: ja hallo ze is volwassen ze moet dit gewoon kunnen, maar met zo'n houding weet je zeker dat er geen positieve verandering komt. Soms moet je de ander hierin echt vooruit helpen.

En wie weet heb je dat allemaal al gedaan en wijst ze alles af, dan kan het ook gewoon zijn dat jullie hierin geen klik hebben. En aan jou om te bepalen of je daar mee om wil/kan gaan. En zo geldt dat voor alle dingen in een relatie. In jou geval betekent dat misschien wel dat je haar af en toe echt moet stimuleren om voor zichzelf te denken zodat ze los kan komen van haar moeder. En dat is wel een uitdaging voor jullie beide want tot nu toe heb jij het altijd geaccepteerd. En als je partner na 5 jaar ineens een harde eis op tafel gooit waar hij eerder wel wat moeite mee had maar nooit een dealbreker was, dan is dat ook best lastig kan ik me zo voorstellen. Dus als je samen verder wil, zul je denk ik zelf moeten investeren in de relatie. En dan nog heb je geen garanties.
chocolol schreef:
02-09-2020 00:56
Klopt. Dat betekent einde relatie. En dat snap ik heel goed.
diyer schreef:
02-09-2020 12:56
Moraaaa, je vriendin vind jou ongetwijfeld lief. Maar ze leidt een leventje dat haar prima past (lekker bij ouders en diertjes en af en toe een vriendje). Ze maakt geen aanstalten om daarin te veranderen. Ok, ze is even geschrokken van je harde taal, maar laat in alles merken waar haar behoeften liggen en die liggen voor het grootste gedeelte thuis. Als het anders zou zijn geweest, dan had ze allang vanalles ondernomen om het anders te doen en willen.
Lees haar daden nu eens als boodschap wat ze wil: ze wil haar leven zo houden zoals het is, want ze vindt het prima. Het is dus echt aan jou of het voor jou zo ook nog langer prima is. Want jij doet wél moeite om bij haar te zijn (zelfs zoveel, dat je een stituatie slikt die je zelf helemaal niet fijn vindt, nl. als volwassen man terug naar een bemoeizuchtig ouderlijk gezin om maar je vriendin te kunnen zien). Maar dat maakt haar voor jou belangrijker dan dat jij voor haar belangrijk bent, want andersom wil ze het offer amper maken (terwijl de meeste volwassenen het onbegrijpelijk vinden dat ze liever bij haar ouders thuis zit dan bij haar vriendje met zelfstandigheid).

Kortom, lees nu eindelijk eens wat ze je zonder woorden zegt: je bent leuk zolang ik mijn leven maar kan blijven leven op mijn manier. Ik wil daarin niet te grote concessies doen en ik wil je niet per se vaker zien. En zeker niet als dat betekent dat ik naar jou moet.

Je vriendin vertelt het al heel lang, jij wil het alleen niet horen. Dit gaat echt niet veranderen, ook niet de wens om vaker bij je te zijn. Je trekt aan een dood paard. Over twintig jaar woont ze nog zo of iig in een huisje om de hoek bij haar ouders en een man die accepteert dat ze elke dag langs gaat en ouders die veel/dagelijks over de vloer komen (uiteraard een sleutel bezitten en zichzelf binnen kunnen laten) en veel van haar mening bepalen. Je hebt maar 1 keuze, accepteer die ouders als onderdeel van haar leven en haar matige zelfstandigheid en initiatiefrijkheid of zoek een vriendin die los is van haar ouders en wél de wereld met je wil ontdekken. Je zult er echt achter gaan komen in de komende maanden dat het niet gaat veranderen, hoe hard je daarop ook hoopt.
+ 100
Hoe is het nu TO?
Is ze in haar daden veranderd?
Zijn jullie nog bij elkaar?
koekie1980 schreef:
23-09-2020 09:16
Hoe is het nu TO?
Is ze in haar daden veranderd?
Zijn jullie nog bij elkaar?
We zijn een weekje op vakantie geweest. We hebben er geprobeerd over te praten. Maar nee, het is nog niet veranderd en ja we zijn nog bij elkaar..
moraaaaa schreef:
23-09-2020 10:12
We zijn een weekje op vakantie geweest. We hebben er geprobeerd over te praten. Maar nee, het is nog niet veranderd en ja we zijn nog bij elkaar..
Dat is wel een erg kort antwoord. Wat is je plan nu?
appelientjex schreef:
23-09-2020 10:19
Dat is wel een erg kort antwoord. Wat is je plan nu?
Ik weet het even niet meer. Ik merk dat ik er ook psychologisch onder lijdt. Ik heb nu professionele hulp voor mezelf ingeschakeld. Ik wil haar niet de druk opleggen. Ze wilt veranderen, maar weet dat het niet eenvoudig gaat. Bijvoorbeeld, haar bankrekening wordt nog beheerd door haar moeder.

Afgelopen zaterdag waren we langs geweest bij haar ouders in hun vakantiehuisje. We raakten aan de praat. Ik heb besloten om een leuk autootje te leasen en vertelde dat. Haar moeder ging meteen met mij de confrontatie aan dat ze het niet slim vond van mij, het niet goed was voor een hypotheekaanvraag en ze erg boos zal zijn als ik mijn plan doorzet omdat het ook effect zou hebben op haar dochter. We raakte hevig in discussie. Mijn vriendin zei van: 'mam, het zit in zijn hoofd dat krijg je er niet uit'. Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Ik heb het maar laten gaan. Ruzie maken wil ik niet.

Maar goed, ik ga nu ook naar een psycholoog, omdat ik er steeds meer achter kom dat ik dit niet alleen kan. Ik houd als er wat nieuws komt jullie op de hoogte.
Wat denl je dat eem psycholoog eraan kan doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een psycholoog kan je vriendin veranderen in de vrouw die jij wenst? Die psycholoog gaat je helpen je eigenwaarde terug te vinden zodat jij ziet dat je heus niet tegen heug en meug bij iemand hoeft te blijven als het niet werkt.

Dit is het. Dit is de situatie. Zij en haar moeder zullen nooit veranderen.

Je hebt nu 2 keuzes:
1. accepteren
2. weggaan
Na je laatste bericht moest ik even mijn kaak van de grond rapen ...

Wát een ongezonde relatie hebben moeder en dochter. En schoonmoeder heeft helemaal niets te maken met jouw beslissing om een auto te leasen. Wát een ongelooflijk nare reactie van een naar mens en wát een bemoeial!

En jouw vriendin heeft het in geen enkel moment voor jou opgenomen? Is dat het enige wat ze erover kon zeggen: "Het zit in zijn hoofd en dat krijg je er niet uit?" Wat zul jij je eenzaam hebben gevoeld.

Echt jongen, maak het uit. Dit wordt niets. Je overweegt zelfs om naar een psycholoog te stappen! Dat kan toch niet! Wat moet je dan alleen kunnen?

Het enige wat je hoeft te doen, is je relatie uit te maken!

Sterkte!
Haar moeder beheert haar bankrekening????????? Ze is 25!!! Alleen al dat ze dat accepteert zegt mij genoeg. Ze zit compleet vastgeplakt aan haar moeder en is absoluut nog niet volwassen.

Zelfs als je gaat samenwonen met je vriendin dat blijft haar moeder een te grote rol spelen in haar leven. Stel, je krijgt een kind met haar, dan zit je schoonmoeder misschien wel bijna elke dag in jouw huis.

Onvoorstelbaar dat je dit vol wil houden. Je zou echt voor jezelf moeten kiezen, dit gaat hem niet worden. Nog even en je zit de rest van je leven met je schoonmoeder in huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven