SMS ontvangen, zogenaamd "ABN ALERT"

24-09-2020 07:11 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vannacht heb ik een SMS ontvangen van "ABN ALERT" over een verouderde betaalpas.

Aangezien ik al jaren geen zaken doe met ABN-AMRO hoef ik er niet eens over na te denken dat het nep is.

Kan ik die SMS op de één of andere manier verwijderen zonder hem te openen, of moet ik hem gewoon openen en dan verwijderen?

Ik heb een android telefoon Huawei P-Smart.

Het meegekomen telefoonnummer bel ik vanzelfsprekend niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Gewoon weggooien, niks aan de hand. De scam is dat je ze gaat bellen.
Wat eten we vanavond?
Ik heb het telefoonnummer (gewoon Nederland, niet exotisch) gegoogeld en kom inderdaad uit op "pas op, oplichters" resultaten.
Crosspost.

Dank je, dan open ik hem en verwijder ik het bericht.
Gemeld bij de moderators dat dit topic op slot kan.

(of nog handiger, verwijderd, maar er staan geen privacy-gevoelige dingen in) :proud: .
Je kunt gewoon in het overzicht waar al je sms'jes in staan, even lang op de SMS klikken met je vinger. Dan komt er bovenaan een menuutje met opties, waaronder een vuilnisbakje om te deleten. Zo hoef je hem niet te openen.
Bedankt voor de tip!
De bank vind het wel fijn als je het ze laat weten dat je zo'n sms gehad hebt. Bij mij vroegen ze om het nr en een printscreen geloof ik. Maar je zal hem al wel gewist hebben denk ik.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Meer verontrustend is dat je telefoonnummer kennelijk ergens is buit gemaakt en nu rondcirculeert. Meestal na een datalek van een grote organisatie waar je een account hebt of had.
Boogschutter10 schreef:
24-09-2020 10:19
Meer verontrustend is dat je telefoonnummer kennelijk ergens is buit gemaakt en nu rondcirculeert. Meestal na een datalek van een grote organisatie waar je een account hebt of had.
Waarschijnlijker is het , dat TO's telefoonnummer ergens in de reeks 06-1000000 tot 06-99999999 zit, en de phishers gewoon at random uit die reeks nummers bestoken.
Dat blijkt ook wel uit het feit dat er helemaal geen band met de ABN-Amro is. Daar gokken ze gewoon op: stuur 10.000 SMSjes uit. Zitten altijd wel een paar klanten van die bank bij en als er eentje hapt.....
LunchLover schreef:
24-09-2020 08:36
De bank vind het wel fijn als je het ze laat weten dat je zo'n sms gehad hebt. Bij mij vroegen ze om het nr en een printscreen geloof ik. Maar je zal hem al wel gewist hebben denk ik.
Ik heb direct een schermafbeelding gemaakt van het overzicht, zodat ik het nummer had om te googelen.

Het bericht zelf heb ik geen foto van. Geopend, op de zwarte lijst gezet en gewist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven