vriend met verlatingsangst

28-09-2020 16:38 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Doordat ik vermoed dat mijn vriend verlatingsangst heeft wil ik hier graag met iemand over praten. Want hij heeft mij wel eens verteld nare herinneringen te hebben aan zijn vorige relatie die hem tot vandaag nog belemmeren. Zo is hij erg bang dat ik bij hem weg ga en nu ik mij realiseer dat de ‘ik hou van je’ en de hele dag samen spenderen de angst niet weg neemt maar alleen maar voedt. Hij vraagt steeds meer van me zo voelt hij zich zelfs beledigd als ik een keer met een vriend wil afspreken. Van nature ben ik een zelfstandige vrouw en graag ik mijzelf waardoor dit nog verstikkender voelt. Ik ben erg gesteld op hem maar ik weet niet zo goed wat ik nu behalve praten nog meer kan doen. Iemand tips/raad?

Liefs.
joygirl schreef:
28-09-2020 16:49
Bedankt voor je antwoord! We moeten hier inderdaad goed over praten. Met zijn vorige vriendin waar hij overigens lang een relatie mee heeft gehad is het uitgegaan jaren geleden. Maar ze had toen een week later een nieuwe vriend waardoor hij zich ‘ingeruild’ voelde, alsof die tijd met haar niks meer voorstelde. Dit wetende snap ik wel dat hij zich soms zo gedraagt uit angst voor als er nog een keer zoiets voordoet.
Onzekerheid, jaloezie en lage eigenwaarde. En vergeet niet, iedereen kan op ieder moment in een relatie (huwelijk) "ingeruild" worden, ook jij.
En er zijn altijd mensen die mooier/grappiger/leuker zijn dan jij of hij, of ik. Maar je kunt niet met de halve wereld een intieme relatie hebben.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wanneer het uit is mag je gaan met wie je wil. Het is vast niet voor niets uitgegaan. Indien het al jaren geleden is, wanneer is hij er dan eens over heen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Red flag alert!! Ben jij soms met mijn ex? Ik zou zeggen: RUN
Tickel schreef:
28-09-2020 19:51
Onzekerheid, jaloezie en lage eigenwaarde. En vergeet niet, iedereen kan op ieder moment in een relatie (huwelijk) "ingeruild" worden, ook jij.
En er zijn altijd mensen die mooier/grappiger/leuker zijn dan jij of hij, of ik. Maar je kunt niet met de halve wereld een intieme relatie hebben.
En gewoon een jankert.
Mijn vriend heeft het ook en voor hem helpt het heel erg als ik hem ruim van te voren aangeef (bijvoorbeeld een week) wanneer ik iets met vriendinnen ofzo ga doen. Dan kan hij zich er mentaal op voorbereiden en ook strijden tegen zijn eigen gedachten. Hij weet ook wel dat er niets aan de hand is maar toch krijgt hij ze. Voor ons werkt dat prima zo.
joygirl schreef:
28-09-2020 16:53
Nee als wat dan?
Als een overheerser.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Slushpup schreef:
28-09-2020 20:03
Mijn vriend heeft het ook en voor hem helpt het heel erg als ik hem ruim van te voren aangeef (bijvoorbeeld een week) wanneer ik iets met vriendinnen ofzo ga doen. Dan kan hij zich er mentaal op voorbereiden en ook strijden tegen zijn eigen gedachten. Hij weet ook wel dat er niets aan de hand is maar toch krijgt hij ze. Voor ons werkt dat prima zo.
Een week om zich mentaal voor te bereiden als jij iets gaat doen met vriendinnen?
Waren de normale mannen op in jouw woonplaats.
Schei uit hoor
stellar schreef:
28-09-2020 20:10
Een week om zich mentaal voor te bereiden als jij iets gaat doen met vriendinnen?
Schei uit hoor
:HA:
Maar eigenlijk: :cry:
Dit is toch niet leuk? Hij belemmert je. Hoe zie jij je leven voor je? Hem faciliteren in zijn eindeloze jaloezie of heb je voor jezelf ook nog wensen?
Is natuurlijk een gevalletje weinig zelfwaarde. Lijkt me handig om bij een therapeut neer te leggen i.p.v. bij jou. En dan nog kan het lang duren voordat het is opgelost. Het is dus aan hem of hij er aan gaat werken, en aan jou of je erop wilt wachten.
Ja, ze zal er zin in hebben in zo'n engnekje.

Waarom toch?
stellar schreef:
28-09-2020 20:10
Schei uit hoor
Nou, echt wat is dat dan. :-?
Slushpup schreef:
Dus je leeft op zijn (dominante en controlerende) voorwaarden. Waarom durf je zelf niet te leven?
Vooral de verlatingsangst niet voeden door continu rekening met hem te houden en dus heel duidelijk je grenzen stellen.
Dit klinkt eerder als iemand die de term 'verlatingsangst' vooral in zijn voordeel gebruikt. Lekker makkelijk om voor wangedrag een ex uit de kast te kunnen trekken. Ik zou hem laten gaten, deze jongen is niet aardig, hij is vooral een enorme egoïst die emotionele chantage gebruikt om je leven te bepalen. Er is geen wet dat je niet verliefd kan worden of zijn op iemand die niet deugd, het is heel verstandig om naar alarmbellen te luisteren.
Slushpup schreef:
Nou, de spontaniteit is er dan ook wel van af. Heb je nooit dat je in de middag een afspraak maakt voor een borrel later die dag?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Geronimo2 schreef:
28-09-2020 22:44
Dit klinkt eerder als iemand die de term 'verlatingsangst' vooral in zijn voordeel gebruikt. Lekker makkelijk om voor wangedrag een ex uit de kast te kunnen trekken. Ik zou hem laten gaten, deze jongen is niet aardig, hij is vooral een enorme egoïst die emotionele chantage gebruikt om je leven te bepalen. Er is geen wet dat je niet verliefd kan worden of zijn op iemand die niet deugd, het is heel verstandig om naar alarmbellen te luisteren.
Ben ik het niet mee eens sorry. Deze jongen is omdat hij soms dit gedrag vertoont niet per definitie ‘niet aardig’ of ‘een egoïst’. Nogal kort door de bocht dit het is vast niet zo bedoeld maar ik zal niet met iemand gaan die niet deugd.
Slushpup schreef:
Werkt het prima? Niks spontaan doen omdat je partner anders gaat hyperventileren??
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
joygirl schreef:
28-09-2020 23:03
Ben ik het niet mee eens sorry. Deze jongen is omdat hij soms dit gedrag vertoont niet per definitie ‘niet aardig’ of ‘een egoïst’. Nogal kort door de bocht dit het is vast niet zo bedoeld maar ik zal niet met iemand gaan die niet deugd.
hij vast heel lief en het is vast een heerlijke relatie.

Jammer dat het een jongen met een behoorlijke beperking die jou claimt en je niet vrij laat....
Maar ja.... je kunt niet alles hebben hé.....
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
joygirl schreef:
28-09-2020 18:55
Wat ontzettend vervelend dat je dit hebt meegemaakt. Ik heb zelf in het verleden ook een vriendschap met een borderliner gehad wat uiteraard niet zo soepel verlopen is. Alleen weet ik wel zeker dat mijn vriend niet zo is, echt niet. En dit is niet persoonlijk tegen jou maar ik denk dat dit forum een beetje gescandeerd is. Ik hou tenminste genoeg van hem om bij hem te blijven en als het echt zoals bij jou zou escaleren dan zou ik daar voor waken

:HA:

Zo is hij erg bang dat ik bij hem weg ga en nu ik mij realiseer dat de ‘ik hou van je’ en de hele dag samen spenderen de angst niet weg neemt maar alleen maar voedt. Hij vraagt steeds meer van me

Het zal wel lekker voelen zo 'nodig' te zijn, een boost die je nodig hebt?
joygirl schreef:
Wat ontzettend vervelend dat je dit hebt meegemaakt. Ik heb zelf in het verleden ook een vriendschap met een borderliner gehad wat uiteraard niet zo soepel verlopen is. Alleen weet ik wel zeker dat mijn vriend niet zo is, echt niet. En dit is niet persoonlijk tegen jou maar ik denk dat dit forum een beetje gescandeerd is. Ik hou tenminste genoeg van hem om bij hem te blijven en als het echt zoals bij jou zou escaleren dan zou ik daar voor waken
Jij denkt dat je door steeds te blijven hem kunt bewijzen dat zijn verlatingsangst onterecht is? Zover heeft hij je al? Je zult vast zielsveel van hem houden, maar je houd vooral jezelf voor de gek hiermee, want juist door je aan te passen en te blijven wordt het enkel erger en help je hem dus helemaal niet. Houdt vast aan je grenzen en verlies jezelf niet in zijn zo genaamde issues. Het brengt jou niets dan dat je jezelf verliest als je zijn probleem het jouwe maakt.
Ik vind het eerder klinken als je gewoon niet vertrouwen. Ik snap dat het lastig is als zoiets is gebeurd maar jij bent zijn ex niet.
Maar ik ben dan ook van mening dat je pas een relatie aan moet gaan als er vertrouwen is en je elkaar ook vrij kan laten!
Hoe lang zijn jullie al samen?

Ik heb echt wel begrip voor mensen die door dit soort dingen problemen hebben met vertrouwen, maar de enige manier om daar overheen te komen is te laten zien dat jij niet zo bent.
Door bij hem op de bank te blijven zitten maak je het eigenlijk alleen nog maar erger!
Je hebt toch ook nog een “eigen” leven waarin je af en toe wat voor jezelf of met vrienden wilt doen. Of wil je de rest van je leven 24/7 zijn handje vasthouden
joygirl schreef:
Ik noem je vriend ook geen borderliner. Wellicht interpreteer ik je dan verkeerd, zal er wel gevoelig voor zijn.
Hij is een lulletje en jij denkt hem te kunnen veranderen. Of je voelt je erg gewild doordat hij zo bezitterig is.
En sorry dat ik t zeg, zo zelfstandig ben je niet als je je dit laat aanleunen.
joygirl schreef:
28-09-2020 16:38

Hij vraagt steeds meer van me zo voelt hij zich zelfs beledigd als ik een keer met een vriend wil afspreken. Van nature ben ik een zelfstandige vrouw en graag ik mijzelf waardoor dit nog verstikkender voelt. Ik ben erg gesteld op hem maar ik weet niet zo goed wat ik nu behalve praten nog meer kan doen. Iemand tips/raad?
Hoi Joygirl,

De mensen op het forum proberen je te helpen. Jouw reacties komen op mij over dat je hem aan het verdedigen bent. Het kan natuurlijk zijn dat hij omschreven wordt zoals jij hem niet herkend, maar je schrijft zelf dat je het als verstikkend ervaart en dat hij steeds meer van je vraagt.
Misschien is hij wel anders dan de mensen omschrijven, maar het klopt inderdaad dat het probleem van de ene partner niet het probleem van de ander mag worden. Als hij dit echt zo ervaart en hij neemt de verantwoordelijkheid voor zijn eigen leven, dan mag/moet hij iets eraan doen en niet anderen “verplichten” om zich naar zijn probleem aan te passen. Ik schrijf verplichten tussen haakjes omdat het natuurlijk niet keihard wordt verplicht, maar de aanpassing van jouw kant wordt soort afgedwongen door opmerkingen of ruzies. Als “goede” partner wil je hem natuurlijk niet “kwaad” maken en dan begin je jezelf aan te passen. Misschien is het niet zo, maar je kunt op zijn minst letten op zulke signalen en telkens bij jezelf nagaan wat het met jou doet en wat jij voelt. Ook jij mag je grenzen aangeven.

Succes ermee
joygirl schreef:
28-09-2020 23:03
Ik denk dat je je lat wat hoger moet gaan leggen.
Een man die (normaal) gedrag van een ex zoveel jaren later gebruikt om controlerend gedrag naar z’n vriendin goed te praten en daarbij het labeltje “verlatingsangst” inzet is een manipulatieve man. Per definitie niet leuk dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven