Ex-vrouw is terug in beeld, en nu?

30-09-2020 00:59 104 berichten
Hoi allemaal,

Ik zal maar met de deur in huis vallen. Sinds enige weken is mijn ex-vrouw van wie ik nog steeds ondersteboven ben weer in contact getreden nadat wij twee jaar geleden - voor mij plotseling en zonder ruzie - uit elkaar zijn gegaan. Wij zaten niet langer op hetzelfde pad: ik wilde een kindje en zij (toen 37) was daar nog niet aan toe. Onze wegen scheidden; ik verhuisde terug naar Nederland vanuit Groot Britannie en zij (Brits) bleef daar.

De afgelopen twee jaar waren zwaar; het eerste jaar was ik depressief en wanhopig 'op zoek' naar vervanging van haar. Onzin natuurlijk want iedereen is anders. In het tweede jaar (1 jaar geleden) kwam ik een leuke vrouw tegen; ontzettend rustig, lief, stabiel, serieus, sociaal, oprecht geinteresseerd, meedenkend en echt ook gezellig om mee te zijn. Toch miste/mist er nog steeds de aantrekkingskracht of tenminste de passie en chemie 'dat verliefde gevoel' dat ik wel altijd en zonder uitzondering met mijn ex vrouw heb gehad. Ik heb het om deze reden (en ook eerlijk gezegd tegen haar) - al een aantal keren op een laag pitje gezet met mijn nieuwe relatie. Alles klopt behalve die 'vlinders' die missen hoe graag ik het ook wil.

Mijn ex vrouw is sinds een aantal weken ineens terug in beeld. Ze stuurt berichtjes en wij hebben af en toe een gezellig gesprek aan de telefoon. Ze wil graag afspreken om te zien of er nog iets kan zijn tussen ons. Ik vind dit lastig maar ik heb toch een onbedwingbare nieuwsgierigheid om haar te zien na twee jaar. Waarschijnlijk tegen beter weten in maar in het slechtste geval kunnen wij als vrienden door. Mijn ex weet van mijn nieuwe vriendin. Ze geeft zelfs haar 'zegen' aan mij voor deze nieuwe relatie en laat hiermee de keus helemaal aan mij. Wij weten van elkaar dat wij dus anderen daten maar willen toch eigenlijk zien of wij niet gewoon toch weer met elkaar verder kunnen.

Voor wat meer context:
Hoewel beide vrouwen (mijn ex en mijn nieuwe knipperlichtrelatie) in Groot Brittanie wonen ben ik in Nederland en blijf ik hier. Mijn nieuwe vriendin wil naar Nederland verhuizen voor mij. Wij hebben al een jaar een knipperlicht relatie op lange afstand. Mijn ex-vrouw zie ik dit minder snel doen. Mijn nieuwe vriendin heeft een kinderwens en wil graag samenwonen, trouwen en een kindje. Mijn ex wil dit (waarschijnlijk) niet meer maar sluit dit toch niet helemaal uit. Ik ben man en 36 dus voor mij is er veel minder druk maar beide vrouwen zijn 38 en hiermee wordt het eventueel besluiten van het hebben van een gezin toch essentieel.

Alles wijst erop dat de nieuwe vrouw toch 'mijn ware' is maar ik voel mij oprecht rot en in de war want ik voel ontzettend veel voor allebei. Van mijn ex vrouw dacht dat zij de wereld was tot zij mij verliet. Mijn nieuwe knipperlicht relatie is de vrouw waarvan ik met mijn verstand weet dat zij echt de beste keuze is alleen mis ik toch die vlinders en spanning. De seksuele aantrekkingskracht mist eerlijk gezegd toch gewoon een beetje..

Ik weet van mijzelf ook wel dat ik niet de ideale partner ben dus het is zeker geen arrogantie of dat ik niet wil kiezen. Ik weet gewoon oprecht niet wat ik moet in deze situatie. Of het op deze manier communiceren met twee vrouwen correct is of niet even ter zijde: "kies" ik voor de vlinders en mogelijk nieuwe start van mijn huwelijk (ik ben nooit gescheiden) of ga ik verder met de vrouw die echt 100% met mij wil zijn, dezelfde dingen wil maar waar ik de vlinders een beetje mis.

Alsjeblieft; zonder een waardeoordeel over mijn persoon te vellen zou iemand alsjeblieft welgemeend advies kunnen geven hoe ik het beste met deze situatie om kan gaan?

Ontzettend bedankt lieve lezers!

Wat zal ik doen?

Totaal aantal stemmen: 230

Een nieuwe bijna perfecte relatie maar zonder chemie (6%)
Opnieuw proberen met ex vrouw (5%)
Iets anders: niet met beiden verder (90%)
Laat je nieuwe vriendin dit topic lezen en leg de keuze bij haar. Vraag jezelf ook af hoe het kan dat je haar niet beter gunt.

En met betrekking tot je ex: het is dus nogal naar en abrupt uitgegaan en nu gaat het al over een eventuele doorstart? Daar zijn heel wat stappen overgeslagen. Eerst maar eens kijken wat er fout ging en wat er nu anders zou zijn dat het wel gaat werken.
Mijn advies: wees eerlijk tegen iedereen. Zeg tegen je vriendin dat je nog getrouwd bent en weer contact hebt met je vrouw. Zeg tegen je vriendin dat het geen goed idee is om kinderen te krijgen in zo'n slechte relatie en dat jij dus geen kinderen met haar zal krijgen. En als je dan verder wil met je vrouw, prima.
Vrijgezel zijn is ook een optie.
De vriendin in zot van jou. Nu. Maar dat zal je vrouw ooit ook wel geweest zijn. Inderdaad, zoals Roos schrijft: hoe komt het dat jouw vrouw plots weer contact heeft genomen, kort nadat je een andere vrouw had leren kennen?

Stel dat je voor je vrouw zou kiezen, ben je dan niet bang dat ze je op een bepaald ogenblik en ook weer helemaal onverwacht, gaat verlaten?

Sterkte en wijsheid, want ik begrijp maar al te goed hoe moeilijk het is!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk alleen maar... wat erg voor die nieuwe vriendin...

Met je ex wordt het niks meer. Het is niet voor niks uit (of wil.ze nu opeens wel baby's maken? En dan gelijk morgen want ze is al 39) en je idealiseert nu. Dat gaat tegenvallen in t echt.

Ik zou zeggen maak het uit met nieuwe vriendin. Zijn verdient echt 100 keer beter dan iemand die twijfelt of zij wel de.leukste is of dat ie terug moet naar zijn ex (zulke.dingen raken mensen echt diep....weet je wel waar je mee bezig bent met je gedraai?) En laat ex ook met rust. Zoek hier in Nederland iemand die bij je past.
Ik gun jouw huidige vriendin een man die echt voor haar gaat, zonder voorbehoud. Eentje waar geen wispelturige ex aan vastzit. Het zou je sieren als jij haar dat ook zou gunnen.
montblanc schreef:
30-09-2020 08:16
Ik heb wel een waardeoordeel over jou: je bent een weggewaaid dakraam. Stop in vredesnaam met een vrouw van 38 met een kinderwens aan het lijntje te houden!
Dus dat... to sorry maar dit is echt Eikel gedrag. Je hebt haar als 2e keuze en dan ontneem je haar ook nog de kans om kinderen te krijgen...
Wat wil je....op je gemak kiezen met je verder wil? Nou dat verdienen ze beide niet.....mag hopen dat je de relatie met je huidige vriendin zo spoedig mogelijk verbreekt zodat ze verder kan zoeken naar iemand die wel oprecht bij haar wil zijn en kinderen met haar wil.

En je ex? zelf weten wat je doet, maar het zou wel eerlijk zijn om eerst eerlijk tegen je huidige vriendin te zijn, die relatie te verbreken en dan verder kijken met je ex.

Stel je blijft bij je huidige vriendin, vraag je dan ook eens af hoe je dat voor je ziet met kinderen? Jij in Nederland, zij in het buitenland.....hoe gaan jullie dat doen, ook praktisch?
JackyBee schreef:
30-09-2020 09:18
Ik gun jouw huidige vriendin een man die echt voor haar gaat, zonder voorbehoud. Eentje waar geen wispelturige ex aan vastzit. Het zou je sieren als jij haar dat ook zou gunnen.
En eentje die geen poll over jouw toekomst plaatst op een forum vol onbekenden.
Sowieso de relatie beëindigen met mevrouw twee. Ze heeft alles, maar je mist 'de klik'.

Mevrouw één is juist interessant, omdat ze zo 'onvoorspelbaar' is. De seksuele aantrekkingskracht is zo groot. Het is altijd gezellig, maar jullie willen in toekomstperspectief allebei iets anders, en je kan elkaar niet veranderen.

Heel lastig dit als je er zelf in zit. Leef in het nu en luister goed naar je gevoel en onderbuikgevoel. Vraag jezelf af: hoe zal mijn relatie er met mevrouw één over vijf jaar uit zien?
vivautrecht85 schreef:
30-09-2020 09:47
En eentje die geen poll over jouw toekomst plaatst op een forum vol onbekenden.
Ja inderdaad. Ik ben zo blij dat ik die vrouw niet ben.
Geen van beiden.
En het feit dat je dat zelf ook al als optie in de poll gezet hebt laat mij denken dat je dat eigenlijk zelf ook wel weet.
Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties.

Voor de nuancering;

Nieuwe vriendin: ondanks afstand zien wij elkaar zeker tweemaal per maand voor een aantal dagen dus eigenlijk even vaak als sommige stellen die beiden maar apart in Nederland wonen. Ik geef om haar, heel veel zelfs en voel dat zij buiten het stukje fysieke echt een wereldvrouw is en dat wij ontzettend gelukkig (kunnen) zijn samen. Het fysieke en spannende gaat er na jarenlang samenwonen toch meestal voor een groot deel vanaf en dan gaat het over wat er nog meer belangrijk is: juist dat stuk daarvan weet en voel ik 100% dat mijn nieuwe vriendin dit kan bieden en dat ik met haar een heel gezellig en mooi leven kan hebben.

Ik ben mijzelf bewust dat er genoeg aan mij mankeert. Ik ben niet onder de illusie dat ik Mr Perfect ben; helemaal niet. Dus mijn eisen/wensen t.a.v. een relatie moeten ook realistisch zijn. Ik ken heel veel stellen - meer regel dan uitzondering - waarbij het vrienden zijn van elkaar veel en veel belangrijker is dan ontzettende fysieke aantrekkingskracht. Dat is mijn dilemma; gaan voor zorgzaam lief gezellig en stabiel of voor meer avontuur en spontaniteit en aantrekking. Waarschijnlijk is het eerste, dus mijn nieuwe vriendin het beste.

Ik merk dat de meeste singles in Nederland en in de UK waarmee ik contact heb gehad het gewoon niet waren; al kinderen, niet serieus opzoek en een andere levensstijl. Ik hoef niet perse een vrijgezellenleven en het voelt ook helemaal niet als een compromis om met mijn nieuwe vriendin verder te gaan.

Het zou een bewuste keuze zijn met de nieuwe vriendin verder te gaan (mijn hart zegt van ja maar ik 'struikel' over mijn twijfel en het romantische idee van de ex-vrouw. Die kwam overigens niet zomaar terug in beeld - wij hebben altijd vriendschappelijk contact gehouden. Zij is helemaal niet uit op een tweedeling.

Ik vind het ontzettend lief dat jullie zo meedenken. Bedankt daarvoor. Eenieder die een minder positieve reactie heeft geschreven begrijp ik ook. Ik schrijf anoniem op dit forum voor welgemeende constructieve feedback omdat ik verder bij niemand met dit verhaal terecht kan.

Nogmaals bedankt!
In je huidige knipperlichtrelatie ben jij de onbetrouwbare factor en in je relatie met je ex is zij de onbetrouwbare factor. Beide lijkt me geen feest en ook niet duurzaam.

Je bent duidelijk nog niet over je ex heen en je bent duidelijk gevoelsmatig niet overtuigd verbonden aan je nieuwe relatie. Zeker als je ex dan ook nog even om de hoek komt kijken kan je echt niet van jezelf verwachten dat je dan maar verstandige beslissingen gaat lopen maken of dat je je gevoelens vast wel goed kan plaatsen.

Ik denk dat je alleen maar kan concluderen dat je huidige relatie niet duurzaam is en je gevoel erbij onvoldoende is (tenzij jouw conclusie echt anders is). En dat staat los van het contact met je ex. Ik denk dat je daar vooral naar jezelf en naar je huidige relatie eerlijk over moet zijn. Vervolgens kan je gaan onderzoeken of je wat met je ex wil en of je met de onzekerheid uit de voeten kan dat ze out of the blue de relatie kan beëindigen. Maar ook naar haar lijkt het me niet eerlijk om daar de verantwoording neer te leggen om een beslissende factor te zijn voor je huidige relatie. Dat is jouw eigen verantwoording.
Oké, nog eentje... Een relatie zonder seksuele aantrekkingskracht en passie lijkt me uiteindelijk onbevredigend en een recept voor slippertjes. Vooral omdat er een vrouw in het spel is die zich gewillig opstelt.

Ik denk dat je beter kan breken met je ex indien je verder wil met je huidige vriendin. Anders is het echt de kat op het spek binden. En dat je eerlijk tegenover je huidige vriendin eerlijk moet zijn, dus vertellen dat je niet echt seksuele aantrekkingskracht of passie voelt, maar dat ze verder voldoet aan jouw wensen. Misschien neemt zij daar geen genoegen mee.
Zolang je niet gescheiden bent, zal je altijd met je ex vrouw verbonden zijn. Dat jullie niet gescheiden zijn en er ook niet actief iets aan doen, zegt dat er toch nog iets is. Anders hadden jullie of één van jullie wel doorgeduwd.

Ik begrijp niet goed dat de tweede vrouw niet verwacht van jou dat je gaat scheiden op korte termijn.
Hele terechte opmerking.
Je ex-vrouw is niet uit op een tweedeling maar stuurt wel naar een doorstart terwijl jij in een nieuwe relatie zit. Oké dan.
Bedankt Jacky, dat lijkt mij een verstandig advies. Ik blijf het een ontzettend lastige situatie vinden.

EX
Ik denk dat ik ga proberen af te spreken met mijn ex al is het alleen maar om vast te stellen dat de aantrekkingskracht enkel in mijn hoofd bestaat en dat dus in het echt reuze meevalt en dat wij (waarschijnlijk) niet zoveel gemeen meer hebben als wij dachten/denken. Als dit waar blijkt te zijn kan ik wellicht met een meer heldere blik naar mijn huidige relatie met de nieuwe vriendin kijken. Het voelt niet helemaal afgesloten met de ex dus eens in het echt afspreken is denk ik geen dom idee.

Nieuwe vriendin
Ik moet mijn dilemma betreft het fysieke inderdaad ter sprake gaan brengen maar vind het ontzettend lastig om dit op een goede manier te doen want ik geef echt ontzettend veel om haar en wil haar niet kwetsen. Het is helemaal geen onaantrekkelijke vrouw en ze kleed zich leuk en vlot. Het is gewoon 'iets' dat mist waardoor ik dit zo voel en ik kan dat 'iets' niet onder woorden brengen. Dat voelt dus slap en daarom heb ik nog steeds niet uit kunnen spreken / leggen wat er nu aan de hand is aan haar. Ik wil dit op een hoffelijke en liefdevolle manier doen waarbij het een fijn open gesprek wordt over wat er bij mij speelt en zodat zij echt snapt, hopelijk zonder veel verdriet of waardeoordeel wat er aan de hand is tussen ons zodat wij samen (hopelijk) een oplossing vinden of iets anders doen besluiten.

Ik merk dat ik hier echt mee zit. Ik wil het graag laten slagen en ik heb oprecht veel liefde voor beide vrouwen. Mijn ex vrouw uit romantische loyaliteit omdat ik nu eenmaal getrouwd ben/was met haar (technisch verhaal en nieuwe vriendin weet dit; het duurt 2 jaar voordat je in de UK mag scheiden) en met mijn nieuwe vriendin voelt het alsof zij en ik echt bij elkaar passen in de gevoelswereld.

Bedankt!
Onduidelijk2020 schreef:
30-09-2020 10:41
Bedankt Jacky, dat lijkt mij een verstandig advies. Ik blijf het een ontzettend lastige situatie vinden.

EX
Ik denk dat ik ga proberen af te spreken met mijn ex al is het alleen maar om vast te stellen dat de aantrekkingskracht enkel in mijn hoofd bestaat en dat dus in het echt reuze meevalt en dat wij (waarschijnlijk) niet zoveel gemeen meer hebben als wij dachten/denken. Als dit waar blijkt te zijn kan ik wellicht met een meer heldere blik naar mijn huidige relatie met de nieuwe vriendin kijken. Het voelt niet helemaal afgesloten met de ex dus eens in het echt afspreken is denk ik geen dom idee.

Nieuwe vriendin
Ik moet mijn dilemma betreft het fysieke inderdaad ter sprake gaan brengen maar vind het ontzettend lastig om dit op een goede manier te doen want ik geef echt ontzettend veel om haar en wil haar niet kwetsen. Het is helemaal geen onaantrekkelijke vrouw en ze kleed zich leuk en vlot. Het is gewoon 'iets' dat mist waardoor ik dit zo voel en ik kan dat 'iets' niet onder woorden brengen. Dat voelt dus slap en daarom heb ik nog steeds niet uit kunnen spreken / leggen wat er nu aan de hand is aan haar. Ik wil dit op een hoffelijke en liefdevolle manier doen waarbij het een fijn open gesprek wordt over wat er bij mij speelt en zodat zij echt snapt, hopelijk zonder veel verdriet of waardeoordeel wat er aan de hand is tussen ons zodat wij samen (hopelijk) een oplossing vinden of iets anders doen besluiten.

Ik merk dat ik hier echt mee zit. Ik wil het graag laten slagen en ik heb oprecht veel liefde voor beide vrouwen. Mijn ex vrouw uit romantische loyaliteit omdat ik nu eenmaal getrouwd ben/was met haar (technisch verhaal en nieuwe vriendin weet dit; het duurt 2 jaar voordat je in de UK mag scheiden) en met mijn nieuwe vriendin voelt het alsof zij en ik echt bij elkaar passen in de gevoelswereld.

Bedankt!
Wat enorm oneerlijk naar je vriendin. Benieuwd wat zij van dit plan vindt.
Sterkte! Ik denk dat je nieuwe vriendin wel tegen een stootje kan hoor. Je gaat haar sowieso pijn doen met de waarheid, maar ze is vast niet van suiker.
Waarschijnlijk ontgaat sommigen van jullie de logica achter mijn idee om de ex-vrouw te ontmoeten. Wie kent er de film Silver Linings Playbook? De man die obsessief denkt aan zijn ex. Het meisje uit de straat dat contact maakt met hem en blijft doorzetten ondanks zijn obsessie met de ex vrouw. De danswedstrijd op het einde en hoe het afloopt? Precies; dat is de situatie. Mijn 'trauma' is voor een gedeelte onverwerkt en de ex zien kan dit helpen verwacht ik. Toch voelt het voor mij alsof de nieuwe vriendin oprecht de juiste vrouw voor mij is. Het is gewoon zo verdomd lastig om het uit te leggen. Ik ben er niet op uit mensen pijn te doen en ik wil dit ook echt 100% oplossen (wat de uitkomst ook is) maar ik weet gewoon niet goed hoe ik het praktisch moet aanpakken. Ik snap echt wel dat er iets moet gebeuren maar mis een strategie hoe dit het beste en het meest pijnloos voor alle betrokkenen te doen. Bedankt voor het meedenken allemaal!
Het verhaal van de film hier (mocht je het niet kennen)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Silver_Linings_Playbook
Onduidelijk2020 schreef:
30-09-2020 10:52
Waarschijnlijk ontgaat sommigen van jullie de logica achter mijn idee om de ex-vrouw te ontmoeten. Wie kent er de film Silver Linings Playbook? De man die obsessief denkt aan zijn ex. Het meisje uit de straat dat contact maakt met hem en blijft doorzetten ondanks zijn obsessie met de ex vrouw. De danswedstrijd op het einde en hoe het afloopt? Precies; dat is de situatie. Mijn 'trauma' is voor een gedeelte onverwerkt en de ex zien kan dit helpen verwacht ik. Toch voelt het voor mij alsof de nieuwe vriendin oprecht de juiste vrouw voor mij is. Het is gewoon zo verdomd lastig om het uit te leggen. Ik ben er niet op uit mensen pijn te doen en ik wil dit ook echt 100% oplossen (wat de uitkomst ook is) maar ik weet gewoon niet goed hoe ik het praktisch moet aanpakken. Ik snap echt wel dat er iets moet gebeuren maar mis een strategie hoe dit het beste en het meest pijnloos voor alle betrokkenen te doen. Bedankt voor het meedenken allemaal!
Je gaat een romantisch verhaal maken van het gegeven dat je je vriendin op de reservebank zet.
Je zegt heel duidelijk waarom je wilt afspreken: om te kijken of er aantrekkingskracht is. Dat je doet alsof je insteek is om bestaan van die chemie te ontkrachten, doet daar niets aan af. Je weet zelf ook wel dat de kans er is dat er wel degelijk nog aantrekkingskracht is. Daarmee zet je je huidige vriendin op een wachtlijst.
Jouw huidige vriendin wilt kinderen en jij mist die spark. Maak het vandaag nog uit, zodat zij verder kan. Haar biologische klok tikt ook door! Zou me verdomd genaaid voelen als mn vriend altijd al wist dat die spark ontbrak, maar ik gewoon in het perfecte plaatje paste. En dan ook even rustig ging zitten uitzoeken wat ie nou voor z'n ex voelde. Waarom doen mensen dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven