Totaal geen interesse meer in de liefde, normaal?
zaterdag 3 oktober 2020 om 22:39
Ik ben inmiddels 12 jaar gescheiden na een relatie van 13 jaar.
De eerste jaren heb ik best veel gedate. Ik was echt geïnteresseerd in mannen en wilde graag een nieuwe liefde.
Af en toe kort wat gehad maar meestal brak ik het zelf af omdat ik er weinig bij voelde.
Zo in de loop der jaren is mijn interesse in een relatie eigenlijk helemaal verdwenen.
Ik hang nog wel eens wat rond op datingsites maar heb al heel lang niemand ontmoet. Gewoon geen zin in.
Het stomme is dat ik verstandelijk denk nog wel een relatie te willen. Meer zo van 'dat zou leuk voor me zijn, gezelliger en iemand hebben die bij me hoort'.
Maar ik voel dat dus helemaal niet meer. Ik ben niet verbitterd naar mannen oid, maar ik voel me niet meer aangetrokken tot mannen (of vrouwen...) .
Ik vind het gewoon eigenlijk heel gek? Dat zo'n hele behoefte verdwijnt? Wie herkent dit en kan het verklaren?
De eerste jaren heb ik best veel gedate. Ik was echt geïnteresseerd in mannen en wilde graag een nieuwe liefde.
Af en toe kort wat gehad maar meestal brak ik het zelf af omdat ik er weinig bij voelde.
Zo in de loop der jaren is mijn interesse in een relatie eigenlijk helemaal verdwenen.
Ik hang nog wel eens wat rond op datingsites maar heb al heel lang niemand ontmoet. Gewoon geen zin in.
Het stomme is dat ik verstandelijk denk nog wel een relatie te willen. Meer zo van 'dat zou leuk voor me zijn, gezelliger en iemand hebben die bij me hoort'.
Maar ik voel dat dus helemaal niet meer. Ik ben niet verbitterd naar mannen oid, maar ik voel me niet meer aangetrokken tot mannen (of vrouwen...) .
Ik vind het gewoon eigenlijk heel gek? Dat zo'n hele behoefte verdwijnt? Wie herkent dit en kan het verklaren?

zondag 4 oktober 2020 om 15:06
Ik zie juist dat mijn moeder, die 45 jaar getrouwd is geweest, nu veel meer moeite heeft er zelf op uit te trekken nu mijn vader overleden is. Ze vindt het ook veel erger dan ik om alleen thuis te zijn. Als ze altijd al alleen was geweest was dit minder een probleem geweest. Moet wel zeggen dat ze wat minder mobiel is, dus dat maakt het niet altijd makkelijk voor haar om zomaar ergens heen te gaan.
zondag 4 oktober 2020 om 15:07
Er zijn al wat initiatieven die hierop lijken.Hangmat schreef: ↑04-10-2020 12:09@netel, ik zie zoiets ook als ideaal voor de toekomst. Samen met wat mensen dicht bij elkaar wonen,het liefst vriendinnen, zodat je een beetje naar elkaar om kunt kijken en gezelligheid hebt als je niet zoveel meer op stap wilt of kunt. Eigenlijk gewooneen Begijnhofje![]()
Bijv. Knarrenhof.nl

zondag 4 oktober 2020 om 15:16
Spijker. Kop.redbulletje schreef: ↑03-10-2020 23:21Ik heb die behoefte ook niet meer. Denk dat het willen van een relatie deels 'n stukje maatschappelijke indoctrinatie is, maar ik voel me beter als ik alleen ben.
Teveel gedoe. Denk dat je er op jonge leeftijd in moet groeien wil het echt kans van slagen hebben.
When in doubt, the auditor is always right!
zondag 4 oktober 2020 om 15:32
Tja, dan kun je niet meer diagonaal in bed liggen
Wanneer ik bij mijn moeder logeer slaap ik in een eenpersoons bed.
Het vervelende eraan vind ik dat je je op de plaats moet omdraaien in plaats van gewoon naar de andere kant rollen. Ik zou het dus niet doen.
zondag 4 oktober 2020 om 15:49
Op deze pijler is ook een topic van singles waar het voornamelijk gaat over daten etc.
Natuurlijk is het jammer als je ongewild single bent, maar het lijkt wel de toon te zijn die er in de maatschappij heerst. Single = zielig. Een staat die zo snel mogelijk moet veranderen.
Nou, ik heb het prima voor elkaar in mijn eentje. Maar als je me op mijn 20e had gevraagd hoe ik mijn leven zag op mijn 50e, dan zou dat niet als vrijgezel zijn geweest. Maar nu het zo is gelopen heb ik er geen spijt van. Denk dat ik inmiddels een hardcore vrijgezel ben waarbij een relatie een soort schrikbeeld is geworden.
Ik heb geen zin me waar dan ook in aan te passen. En ik ben best wel sociaal, maar hou het liever vriendschappelijk.
Zoals mijn beste vriendin ooit zei: Aan je partner probeer je altijd wel dingen te veranderen, maar je vrienden zijn goed zoals ze zijn.
En daarom kunnen wij prima samen met vakantie met zijn drietjes (ze heeft een zoontje) en is dat altijd enorm gezellig, want die twee weken trekken we prima met elkaar.
Overigens gebruik ik het woord vrijgezel bewust.
Single zie ik meer als de term voor mensen die ongewild alleen zijn en dus veel daten in de hoop zo snel mogelijk weer met partner te zijn.
In dit topic zitten in mijn ogen dus vrijgezellen. Hoewel dat wel een beetje een spruitjesterm is.
Natuurlijk is het jammer als je ongewild single bent, maar het lijkt wel de toon te zijn die er in de maatschappij heerst. Single = zielig. Een staat die zo snel mogelijk moet veranderen.
Nou, ik heb het prima voor elkaar in mijn eentje. Maar als je me op mijn 20e had gevraagd hoe ik mijn leven zag op mijn 50e, dan zou dat niet als vrijgezel zijn geweest. Maar nu het zo is gelopen heb ik er geen spijt van. Denk dat ik inmiddels een hardcore vrijgezel ben waarbij een relatie een soort schrikbeeld is geworden.
Ik heb geen zin me waar dan ook in aan te passen. En ik ben best wel sociaal, maar hou het liever vriendschappelijk.
Zoals mijn beste vriendin ooit zei: Aan je partner probeer je altijd wel dingen te veranderen, maar je vrienden zijn goed zoals ze zijn.
En daarom kunnen wij prima samen met vakantie met zijn drietjes (ze heeft een zoontje) en is dat altijd enorm gezellig, want die twee weken trekken we prima met elkaar.
Overigens gebruik ik het woord vrijgezel bewust.
Single zie ik meer als de term voor mensen die ongewild alleen zijn en dus veel daten in de hoop zo snel mogelijk weer met partner te zijn.
In dit topic zitten in mijn ogen dus vrijgezellen. Hoewel dat wel een beetje een spruitjesterm is.
zondag 4 oktober 2020 om 15:53
rumforviva schreef: ↑04-10-2020 15:10Grappig , ik zou juist nooit met vriendinnen in een hofje willen wonen. Ik houd er niet van als vrienden precies weten wanneer je wel en niet thuis bent en of je bezoek hebt enzo. Dan liever nog met mensen die wat verder van me af staan.
Och, als je in een rijtjeshuis woont waar sociale controle plaatsvindt, zullen nieuwsgierige buren dat ook wel zien/in de gaten hebben. Geloof dat ik dan liever van vrienden daarover een vraag krijg dan van vreemden. Dat zou voor mij pas echt voelen als in de gaten gehouden worden.
wij slapen nooit.

zondag 4 oktober 2020 om 16:01
Ik woon nu op een etage in de stad, niemand let op mij. Maar ook al was dat wel zo, ik wil juist niet dat mensen met wie ik omga weten wat ik wanneer precies uitvoer. Wat een willekeurige buur ziet maakt me niet uit. Maar als ik niet naar een feestje wil of ik nodig een goede vriendin niet voor een etentje uit, dan heb ik geen zin in gedoe. Ook maakt het me niet uit wat onbekenden vinden van wie er blijft slapen, met vrienden is dat voor mij anders.iceteapeach schreef: ↑04-10-2020 15:53Och, als je in een rijtjeshuis woont waar sociale controle plaatsvindt, zullen nieuwsgierige buren dat ook wel zien/in de gaten hebben. Geloof dat ik dan liever van vrienden daarover een vraag krijg dan van vreemden. Dat zou voor mij pas echt voelen als in de gaten gehouden worden.
zondag 4 oktober 2020 om 16:05
Herkenbaar. Alleen is mijn man overleden. Totaal geen behoefte meer aan een andere man.
Ik ben weer gelukkig en heb zo geen zin meer in al het gedoe dat er bij een relatie komt kijken. Bovendien zit ik ook niet te wachten op een man met een ex en kinderen. Ik heb er zelf vijf. Samengesteld gezin, geen enkele haar op mijn hoofd die er ook maar één seconde zelfs over na wil denken. En alle emancipatie ten spijt willen mannen van mijn generatie (50+) toch vaak nog graag verzorgd worden op een manier die mij niet zint. Dikke doei.
Ik ben weer gelukkig en heb zo geen zin meer in al het gedoe dat er bij een relatie komt kijken. Bovendien zit ik ook niet te wachten op een man met een ex en kinderen. Ik heb er zelf vijf. Samengesteld gezin, geen enkele haar op mijn hoofd die er ook maar één seconde zelfs over na wil denken. En alle emancipatie ten spijt willen mannen van mijn generatie (50+) toch vaak nog graag verzorgd worden op een manier die mij niet zint. Dikke doei.

zondag 4 oktober 2020 om 16:21
Ik had een buurvrouw die me blijkbaar graag aan de man wilde hebben. Ondanks dat ze zelf geen leuk huwelijk had. Met haar nieuwe man lijkt ze wel gelukkig. Maar zij vindt dat een relatie erbij hoort en een mens niet gemaakt is om alleen te zijn. Nou, ik ben niet gemaakt om samen te wonen. Gewoon al het feit dat er dan altijd iemand is aan wie je je moet aanpassen.

zondag 4 oktober 2020 om 16:24
Hier ook herkenning, na een relatie van 11 jaar en twee kinderen ben ik al 20 jaar alleen.
De eerste 2 à 3 jaar heb ik nog wel wat gedate, maar op een dag had ik er geen zin meer in. Als ik spontaan iemand tegen zou komen waar ik een leuke relatie mee zou kunnen krijgen had ik dat wel gedaan, maar die ben ik nooit tegengekomen.
Wel blijf ik roepen dat ik niet in mijn eentje oud wil worden, ach ik zie wel.
De eerste 2 à 3 jaar heb ik nog wel wat gedate, maar op een dag had ik er geen zin meer in. Als ik spontaan iemand tegen zou komen waar ik een leuke relatie mee zou kunnen krijgen had ik dat wel gedaan, maar die ben ik nooit tegengekomen.

zondag 4 oktober 2020 om 16:28
Dat denk ik ook steeds: niet alleen oud worden. Maar stel dat je op je zestigste of ouder een leuke man ontmoet. En een paar jaar later wordt hij ziek. Wil je hem dan verzorgen ? Of hij mij als het andersom is? Je kent elkaar nog maar zo kort.Theamuts schreef: ↑04-10-2020 16:24Hier ook herkenning, na een relatie van 11 jaar en twee kinderen ben ik al 20 jaar alleen.
zondag 4 oktober 2020 om 16:29
ik ben al alleen vanaf mijn 35e, toen wist ik al dat ik voor een hele lange tijd geen relatie wilde.Waterman26 schreef: ↑04-10-2020 16:26Ik lees dit topic terug en wat zijn er eigenijk veel mensen die er net zo over denken: alleen is eigenlijk prima.
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat 50 plus vrouwen het beter kunnen dam mannen van die leeftijd. Klopt dat?
ik vind daten op zijn tijd heel erg leuk, en niks beter dan een ons.
wij slapen nooit.

zondag 4 oktober 2020 om 16:30
Grappig zeg! Ook leuk om te lezen dat opvallend veel verpleegkundigen die zelf in de ouderenzorg werken zich inschrijven voor deze Knarrenhofjes. Ik ben dat zelf namelijk ook.
Ik zie dus dagelijks de druk op de ouderenzorg, de eenzaamheid die toeslaat en de afhankelijkheid. Het is een toekomstbeeld waar ik zelf niet naar uit kijk. Ik zie wel veel voordelen in zo'n woonvorm om veel langer je zelfstandigheid als senior te behouden. Ook kan dit zorgkosten drukken omdat je zorg efficiënt kunt inzetten. Dat zal echt een must zijn in te tijd dat ik oud ben, dan is het percentage ouderen namelijk enorm veel hoger.
zondag 4 oktober 2020 om 16:32
Het lijkt wel of dit bij mij ook begint te komen. Ben nu 38, m’n langste relatie was 13 jaar. Had relaties vanaf m’n 15de.
Single geworden op m’n 32ste, veel gedate en nog wat relaties gehad.
Maar de interesse begint nu af te nemen.
Het is goed zo. Er is te veel gebeurd in het verleden, en het alleen zijn geeft me meer rust.
Ik heb twee kinderen en vooral hun wil ik mijn liefde geven.
Waar heb ik nog een man voor nodig? Hoe langer alleen, hoe meer ik er aan gewend raak, het is wel goed zo.
Heb steeds minder zin om er nog moeite voor te doen.
Single geworden op m’n 32ste, veel gedate en nog wat relaties gehad.
Maar de interesse begint nu af te nemen.
Het is goed zo. Er is te veel gebeurd in het verleden, en het alleen zijn geeft me meer rust.
Ik heb twee kinderen en vooral hun wil ik mijn liefde geven.
Waar heb ik nog een man voor nodig? Hoe langer alleen, hoe meer ik er aan gewend raak, het is wel goed zo.
Heb steeds minder zin om er nog moeite voor te doen.
Levensgenieter

zondag 4 oktober 2020 om 16:32
Veel vrouwen hebben in generaties voor ons veel meer “in moeten leveren” dan mannen tijdens hun huwelijk. Dus dat ze het daarna wel even lekker vinden is logisch. Hoe dat met de huidige generatie zit weet ik niet.Waterman26 schreef: ↑04-10-2020 16:26Ik lees dit topic terug en wat zijn er eigenijk veel mensen die er net zo over denken: alleen is eigenlijk prima.
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat 50 plus vrouwen het beter kunnen dam mannen van die leeftijd. Klopt dat?
Ik zie ook bij wat oudere mensen meer mannen die gewone dagelijkse dingen als koken of de was nooit zelf hebben gedaan. Dan heeft zo’n man misschien ook meer behoefte aan een vrouw.

zondag 4 oktober 2020 om 16:36
Klopt. En vrouwen hebben doorgaans ook wat meer geïnvesteerd in vriendschappen. Ik ken best veel oudere mannen die eigenijk bijna geen vrienden hebben.rumforviva schreef: ↑04-10-2020 16:32Veel vrouwen hebben in generaties voor ons veel meer “in moeten leveren” dan mannen tijdens hun huwelijk. Dus dat ze het daarna wel even lekker vinden is logisch. Hoe dat met de huidige generatie zit weet ik niet.
Ik zie ook bij wat oudere mensen meer mannen die gewone dagelijkse dingen als koken of de was nooit zelf hebben gedaan. Dan heeft zo’n man misschien ook meer behoefte aan een vrouw.
zondag 4 oktober 2020 om 16:39
rumforviva schreef: ↑04-10-2020 16:01Ik woon nu op een etage in de stad, niemand let op mij. Maar ook al was dat wel zo, ik wil juist niet dat mensen met wie ik omga weten wat ik wanneer precies uitvoer. Wat een willekeurige buur ziet maakt me niet uit. Maar als ik niet naar een feestje wil of ik nodig een goede vriendin niet voor een etentje uit, dan heb ik geen zin in gedoe. Ook maakt het me niet uit wat onbekenden vinden van wie er blijft slapen, met vrienden is dat voor mij anders.
Stad of dorp zal zeker schelen. Ik woon in een dorp, biblebelt ook dus ja, in mijn straat weet/ziet men heus wel wanneer ik in de nacht thuiskom of de volgende dag. Heb verder geen contact behalve met mijn directe buren links/rechts van me. Mijn vorige buurvrouw klopte eens een keer op de deur om aan te geven dat mijn autodeur nog openstond
wij slapen nooit.

zondag 4 oktober 2020 om 16:40
Dat vind ik wel een goeie vraag.Waterman26 schreef: ↑04-10-2020 16:28Dat denk ik ook steeds: niet alleen oud worden. Maar stel dat je op je zestigste of ouder een leuke man ontmoet. En een paar jaar later wordt hij ziek. Wil je hem dan verzorgen ? Of hij mij als het andersom is? Je kent elkaar nog maar zo kort.
Ik denk dat je op die leeftijd je veel meer bewust ben van wie de ander is en wat je voor elkaar betekent. Wellicht schept dat sneller een band waardoor je graag voor die ander zorgt en vice versa.

zondag 4 oktober 2020 om 16:42
Ik hecht erg aan mijn privacy, dus het lijkt me niet fijn om zo te wonen. Mijn woning is levensloopbestendig want slaap/badkamer beneden. En ik heb dan liever gewoon hulp aan huis/tuin dan dat ik in zo'n hofje zou moeten wonen. Ik heb ook geen behoefte aan dagelijks contact met andere mensen.Hangmat schreef: ↑04-10-2020 16:30Grappig zeg! Ook leuk om te lezen dat opvallend veel verpleegkundigen die zelf in de ouderenzorg werken zich inschrijven voor deze Knarrenhofjes. Ik ben dat zelf namelijk ook.
Ik zie dus dagelijks de druk op de ouderenzorg, de eenzaamheid die toeslaat en de afhankelijkheid. Het is een toekomstbeeld waar ik zelf niet naar uit kijk. Ik zie wel veel voordelen in zo'n woonvorm om veel langer je zelfstandigheid als senior te behouden. Ook kan dit zorgkosten drukken omdat je zorg efficiënt kunt inzetten. Dat zal echt een must zijn in te tijd dat ik oud ben, dan is het percentage ouderen namelijk enorm veel hoger.