claimen in vriendschap en relaties

maandag 5 oktober 2020 om 14:05
Ik heb geen vrienden. Ik maak wel vrienden maar kan die niet houden.. Dat ligt grotendeels aan mezelf. Ik claim de ander enorm, waarom weet ik niet .
Als ik dan een vriend heb loopt alles zeer goed aanvankelijk. Maar na een tijd wil ik dat die enkel met mij contact heeft, alles aan mij zegt en niet ook aan iemand anders, dat die veel contact zoekt , ....
Ik weet niet waarom ik dit doe , het gebeurt, en telke male neem ik me voor zo niet meer te gedragen maar toch is dit steeds de reden dat een vriendschap stuk loopt.
Als kind had ik dit al. Ik heb wel als kind en vooral als puber het heel moeilijk gehad. Ik bloos enorm snel . Maar echt heel snel, soms zomaar zonder reden. Daarom vonden velen mij vreemd en als ik dan een vriend had wou ik die niet verliezen.
Hoe kan ik mijn gedrag definitief veranderen en wel een goede vriend worden?
Als ik dan een vriend heb loopt alles zeer goed aanvankelijk. Maar na een tijd wil ik dat die enkel met mij contact heeft, alles aan mij zegt en niet ook aan iemand anders, dat die veel contact zoekt , ....
Ik weet niet waarom ik dit doe , het gebeurt, en telke male neem ik me voor zo niet meer te gedragen maar toch is dit steeds de reden dat een vriendschap stuk loopt.
Als kind had ik dit al. Ik heb wel als kind en vooral als puber het heel moeilijk gehad. Ik bloos enorm snel . Maar echt heel snel, soms zomaar zonder reden. Daarom vonden velen mij vreemd en als ik dan een vriend had wou ik die niet verliezen.
Hoe kan ik mijn gedrag definitief veranderen en wel een goede vriend worden?

maandag 5 oktober 2020 om 15:09
Ja, dit dus.minnimouse schreef: ↑05-10-2020 14:37Je uitleg over waarom je zo doet klinkt logisch, maar het is natuurlijk niet gezond.
Ga inderdaad naar de huisarts en vraag een doorverwijzing naar iemand die je kan helpen.
Heel veel sterkte![]()
Wij kunnen niet veel meer voor je doen dan je daarnaar te verwijzen.
Inderdaad veel sterkte.

maandag 5 oktober 2020 om 15:12
Welnee, waarom zou ze een man zoeken?VelvetVolvo schreef: ↑05-10-2020 14:11Ik zou een man zoeken die daar absoluut niet in mee gaat. Dus een dominant type dat je vertelt dat je je mond over dit soort dingen moet houden, en er niks van aan trekt.
Eerst met zichzelf aan de slag, zou ik zeggen. Dit gaat ook dieper dan een gewoonte waarvan de ander kan zeggen "kappen nou".

maandag 5 oktober 2020 om 16:02
waar ik nu ook aan moet denken:
als in groep iemand iets luidop zegt: luisteren anderen en pikken ze daar op in .
Maar als ik iets zeg, even luid, gebeurt het heel vaak, dat daar niet op ingegaan wordt maar dat een ander eerder of meer gehoord wordt . Niet echt omdat ze mij niet willen horen maar ze horen mij precies echt niet.
Als we in groep met twee tegelijk even luid iets zeggen, gaat iedereen in op het gesprek van de ander en nooit op wat ik zeg .
als in groep iemand iets luidop zegt: luisteren anderen en pikken ze daar op in .
Maar als ik iets zeg, even luid, gebeurt het heel vaak, dat daar niet op ingegaan wordt maar dat een ander eerder of meer gehoord wordt . Niet echt omdat ze mij niet willen horen maar ze horen mij precies echt niet.
Als we in groep met twee tegelijk even luid iets zeggen, gaat iedereen in op het gesprek van de ander en nooit op wat ik zeg .

maandag 5 oktober 2020 om 16:08
Kun je dit niet bespreken met je vrienden? Ik heb een vriendin die jarenlang hetzelfde probleem had. Werd heel boos toen ik met andere vriendinnen had afgesproken.
Onze vriendschap is toen ook gestrand, tot ze een keer het gesprek met me wilde aangaan. In de jaren daarop heb ik haar regelmatig kunnen terug fluiten als ze weer begon te claimen. Zijn nu al 10 jaar heel goede vriendinnen, en heeft nu een hoop andere goede vriendinnen. Checkt ook af en toe situaties bij mij om te weten of ze wel of niet claimerig is.
Vooral bij vriendschappen is het fijn om gewoon alles bespreekbaar te maken, dan kun je daar allebei beter mee omgaan.
Onze vriendschap is toen ook gestrand, tot ze een keer het gesprek met me wilde aangaan. In de jaren daarop heb ik haar regelmatig kunnen terug fluiten als ze weer begon te claimen. Zijn nu al 10 jaar heel goede vriendinnen, en heeft nu een hoop andere goede vriendinnen. Checkt ook af en toe situaties bij mij om te weten of ze wel of niet claimerig is.
Vooral bij vriendschappen is het fijn om gewoon alles bespreekbaar te maken, dan kun je daar allebei beter mee omgaan.
maandag 5 oktober 2020 om 16:09
mooi voorbeeld voor je therapeut of coachpluisje1978 schreef: ↑05-10-2020 16:02waar ik nu ook aan moet denken:
succes!!

maandag 5 oktober 2020 om 23:53
Je ziet het in ieder geval dat is al heel belangrijk. Mee eens dat een professional je hierbij kan verder helpen want gedrag veranderen is heel moeilijk. Met een psycholoog kan je bespreken waar dit vandaan komt en op welke momenten je hier veel moeite mee hebt en oefenen om met deze situaties om te gaan.