Help, ervaringsdeskundigen Clearblue ovulatie test?
woensdag 7 oktober 2020 om 09:42
Hallo allemaal,
Hopelijk hier ervaringsdeskundigen.
Sinds 4 maanden gestopt met de pil, regelmatige cyclus van 24 dagen.
Zit nu op dag 13 van de cyclus.
Heb deze ronde voor het eerst ovulatietesten (action) gebruikt sinds cyclusdag 6. Elke dag om zelfde tijdstip (12.00u), en blijf een licht streepje houden. Gisteren een clearblue geavanceerde ovulatietest gehaald, die ook je oestrogeen meet. Ik dacht namelijk; misschien heb ik maar een korte LH piek en heb ik het gemist. De clearblue test geeft een lege smiley aan (dus lage vruchtbaarheid).
Twee vragen:
- Welk plaatje krijg je na je LH piek/Piekvruchtbaarheid, dus na de statische smiley? Kan dit een plaatje zijn van dat ik te laat ben en dus gemist, of krijg je dan een andere emoticon? Of heb ik nog geen vruchtbare dagen gehad? Het zou natuurlijk kunnen dat ik een (erg) late ovulatie heb..
- Mag ik maar elke maand 1 houder gebruiken? Mijn pakket heeft nog 9 teststaven.. Beetje zonde als ik nu een nieuwe moet kopen. Ik dacht nu een pakket te kopen en volgende ronde ook mee te kunnen doen, maar ik vind de gebruiksaanwijzing een beetje vaag over dit onderwerp.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hopelijk hier ervaringsdeskundigen.
Sinds 4 maanden gestopt met de pil, regelmatige cyclus van 24 dagen.
Zit nu op dag 13 van de cyclus.
Heb deze ronde voor het eerst ovulatietesten (action) gebruikt sinds cyclusdag 6. Elke dag om zelfde tijdstip (12.00u), en blijf een licht streepje houden. Gisteren een clearblue geavanceerde ovulatietest gehaald, die ook je oestrogeen meet. Ik dacht namelijk; misschien heb ik maar een korte LH piek en heb ik het gemist. De clearblue test geeft een lege smiley aan (dus lage vruchtbaarheid).
Twee vragen:
- Welk plaatje krijg je na je LH piek/Piekvruchtbaarheid, dus na de statische smiley? Kan dit een plaatje zijn van dat ik te laat ben en dus gemist, of krijg je dan een andere emoticon? Of heb ik nog geen vruchtbare dagen gehad? Het zou natuurlijk kunnen dat ik een (erg) late ovulatie heb..
- Mag ik maar elke maand 1 houder gebruiken? Mijn pakket heeft nog 9 teststaven.. Beetje zonde als ik nu een nieuwe moet kopen. Ik dacht nu een pakket te kopen en volgende ronde ook mee te kunnen doen, maar ik vind de gebruiksaanwijzing een beetje vaag over dit onderwerp.
Alvast bedankt voor het meedenken!
-

woensdag 7 oktober 2020 om 09:50
Op je vruchtbare dag krijg je een smiley, daarna is hij weer leeg. Dus een lege kan betekenen dat je vruchtbare dag gemist hebt maar ook dat hij nog komt. Als ik je verhaal zo lees zou ik denken dat hij nog moet komen, anders waren die van de Action vast ook wel donkerder geworden.
Ik gebruike die houder wel meerdere maanden hoor. Gewoon totdat ik weer een nieuwe doos had, werkte prima.
Ik gebruike die houder wel meerdere maanden hoor. Gewoon totdat ik weer een nieuwe doos had, werkte prima.
anoniem_64fa238e4e6da wijzigde dit bericht op 07-10-2020 09:52
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
19.88% gewijzigd

woensdag 7 oktober 2020 om 09:52
Zit er geen enkel verschil in je streepjes? Ik gebruik action ovulatietesten. Bij mij loopt hij een dag of 1-2 voor ovulatie ietsje op en dan test ik vanaf dat moment 2x per dag, rond 12 en 18u. De LH piek komt rond 11u ongeveer opzetten dus een aantal uren later is hij op z'n max.
Je zou ook kunnen overwegen om 2 a 3 cycli te temperaturen om te kijken of je daarmee je eisprong kunt lokaliseren. Dan kun je daarna gerichter je ovulatietesten gebruiken.
Je zou ook kunnen overwegen om 2 a 3 cycli te temperaturen om te kijken of je daarmee je eisprong kunt lokaliseren. Dan kun je daarna gerichter je ovulatietesten gebruiken.
woensdag 7 oktober 2020 om 09:56
Thanks Nijn!
Kokoro, ik had het idee dat het streepje gisterenmiddag ietsje lichter was dan vrij/za/zo/ma (welke allemaal vergelijkbaar waren en iets lichter dan de controlestreep), maar ik heb geen knalstreep gezien. Temperaturen was ik idd van plan, maar thermometers overal uitverkocht telkens, vermoed vanwege Covid. Heb nu een online besteld.
Kokoro, ik had het idee dat het streepje gisterenmiddag ietsje lichter was dan vrij/za/zo/ma (welke allemaal vergelijkbaar waren en iets lichter dan de controlestreep), maar ik heb geen knalstreep gezien. Temperaturen was ik idd van plan, maar thermometers overal uitverkocht telkens, vermoed vanwege Covid. Heb nu een online besteld.
-

woensdag 7 oktober 2020 om 10:04
Ik bedenk me trouwens net dat je volgens mij ook nog andere van ClearBlue hebt, die 4 vruchtbare dagen aan moeten geven ipv 2. Misschien werken de smileys daar iets anders? Die heb ik namelijk nooit gebruikt maar wel eens zien liggen.
Ik heb/had (ben inmiddels voor de tweede keer zwanger
) overigens hetzelfde als Kokoro dat de dag voor de ovulatie de streep al beetje opliep en dan op de ovulatiedag de donkerste. Die bij dan nooit écht donkerder dan de controlestreep werd, maar dat schijnt wel vaker voor te komen. Dat was trouwens met sensitest testen.
Ik heb/had (ben inmiddels voor de tweede keer zwanger

woensdag 7 oktober 2020 om 10:05
Misschien heb je iets aan onderstaande website. Die geeft onder dit kopje uitleg over hoe verschillende LH pieken eruit kunnen zien en wanneer je dan ovuleert. Sommige vrouwen bereiken nooit een positieve ovulatietest. Dan gaat het om de donkerste streep t.o.v. de rest. Mijn streep wordt hooguit even donker als de controle streep, nooit donkerder.
"Variability in what LH peaks look like around ovulation"
https://modernfertility.com/blog/normal-lh-level/
"Variability in what LH peaks look like around ovulation"
https://modernfertility.com/blog/normal-lh-level/
woensdag 7 oktober 2020 om 10:21
Hey Phloxx! 
Je zegt dat je elke dag rond 12.00 test (met de action testen). Weet je zeker dat je urine geconcentreerd genoeg is (dus weinig gedronken en geplast van tevoren)? Want daardoor (veel drinken) kunnen ze ook lichter uitvallen.
De clear blue test mag je ook gebruiken met ochtendurine (dat deed ik altijd). Dus 's ochtends opstaan en direct testen, met dus zeer geconcentreerde urine. Ik piekte maar een paar uur positief (smiley), 's middags getest en de volgende ochtend (puur uit interesse) nogmaals getest, toen was hij alweer negatief (geen smiley, alleen een rondje). Volgens mij kun je die houder wel langer gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. En die link van Kokoro is ook erg handig!

Je zegt dat je elke dag rond 12.00 test (met de action testen). Weet je zeker dat je urine geconcentreerd genoeg is (dus weinig gedronken en geplast van tevoren)? Want daardoor (veel drinken) kunnen ze ook lichter uitvallen.
De clear blue test mag je ook gebruiken met ochtendurine (dat deed ik altijd). Dus 's ochtends opstaan en direct testen, met dus zeer geconcentreerde urine. Ik piekte maar een paar uur positief (smiley), 's middags getest en de volgende ochtend (puur uit interesse) nogmaals getest, toen was hij alweer negatief (geen smiley, alleen een rondje). Volgens mij kun je die houder wel langer gebruiken, maar dat weet ik niet zeker. En die link van Kokoro is ook erg handig!
woensdag 7 oktober 2020 om 10:24
Ik heb de Clearblue hulplijn gebeld, mocht iemand op dit topic uitkomen en hulp nodig hebben:
Knipperende smiley = verhoogde vruchtbaarheid = stijgende oestrogeenlevel
Statische smiley = piekvruchtbaarheid = LH piek
- Een lege smiley kan inderdaad betekenen dat ik mijn ovulatie gemist heb. Als ik morgen opnieuw zou testen, kan ik echter een knipperende smiley krijgen, omdat oestrogenen voor en na de LH-piek stijgen, en dus een hogere oestrogeenlevel gemeten wordt dan op/net na je ovulatie. Dit zou dan dus een valspositief zijn voor verhoogde vruchtbaarheid.
Het is echter ook nog steeds mogelijk dat ik een erg late ovulatie heb tov lengte cyclus, en dat er dus nog knipperende smileys gevolgd door een statische smiley komt.
- De houder bevat een computer die een baseline creeert. Hij meet elke dag tov de dag ervoor. Na 3 dagen vergeet hij alle waardes van ervoor, en je kunt dus bij de nieuwe ronde de houder gewoon opnieuw gebruiken voor een nieuwe baseline.
Nijn, het is idd de 'geavanceerde', dus met 4 vruchtbare dagen/oestrogeenmeting.
Kokoro, thanks voor het artikel, interessant.
Paranoid, ja ik hield me aan de voorschriften, dus smorgens plassen en ontbijten, daarna niet meer drinken en plassen tot 12.00u.
Ik stop voor nu met testen met clearblue (ga wel door met action om te kijken of er een late knaltest komt) en als ik niet zwanger ben, gebruik ik volgende maand gewoon de clearblue vanaf dag 6. Superbedankt voor het meedenken
Knipperende smiley = verhoogde vruchtbaarheid = stijgende oestrogeenlevel
Statische smiley = piekvruchtbaarheid = LH piek
- Een lege smiley kan inderdaad betekenen dat ik mijn ovulatie gemist heb. Als ik morgen opnieuw zou testen, kan ik echter een knipperende smiley krijgen, omdat oestrogenen voor en na de LH-piek stijgen, en dus een hogere oestrogeenlevel gemeten wordt dan op/net na je ovulatie. Dit zou dan dus een valspositief zijn voor verhoogde vruchtbaarheid.
Het is echter ook nog steeds mogelijk dat ik een erg late ovulatie heb tov lengte cyclus, en dat er dus nog knipperende smileys gevolgd door een statische smiley komt.
- De houder bevat een computer die een baseline creeert. Hij meet elke dag tov de dag ervoor. Na 3 dagen vergeet hij alle waardes van ervoor, en je kunt dus bij de nieuwe ronde de houder gewoon opnieuw gebruiken voor een nieuwe baseline.
Nijn, het is idd de 'geavanceerde', dus met 4 vruchtbare dagen/oestrogeenmeting.
Kokoro, thanks voor het artikel, interessant.
Paranoid, ja ik hield me aan de voorschriften, dus smorgens plassen en ontbijten, daarna niet meer drinken en plassen tot 12.00u.
Ik stop voor nu met testen met clearblue (ga wel door met action om te kijken of er een late knaltest komt) en als ik niet zwanger ben, gebruik ik volgende maand gewoon de clearblue vanaf dag 6. Superbedankt voor het meedenken

-

woensdag 7 oktober 2020 om 10:36
Ik kan je echt adviseren eerst een paar maanden te temperaturen. (iedere ochtend op hetzelfde tijdstip, en níet eerst uit bed gaan
) Na een maand of drie zie je een patroon. Dan kun je veel gerichter gaan testen, want na een paar maanden wordt het toch een kostenplaatje
Ik zelf testte trouwens vaak pas in de avond positief met zo'n ov.test.....

woensdag 7 oktober 2020 om 11:33
Ja het is spannend! Wij zijn al jaren aan het voorbereiden (in maart huis gekocht, zouden in december gaan trouwen en erna gaan proberen), maar door covid en alle bijbehorende onzekerheid over onze bruiloft hebben we besloten er maar gewoon voor te gaan. Het voelt heel erg 'op de bonnefooi' haha. We zijn er over algemeen heel relaxt onder, maar ik vond het wachtbankje juist wel best spannend, omdat ik stiekem toch best lette op of ik kwaaltjes voelde. De eerste 2 weken vind ik juist voorbij vliegen, met de ongesteldheid en daarna volop seks.
Vriend was wel erg ongeduldig dat 19oktober toch wel heeeel ver weg is

phloxx wijzigde dit bericht op 09-10-2020 01:12
8.97% gewijzigd
-
woensdag 7 oktober 2020 om 11:42
Bij ons traject moest ik inderdaad ook eerst 2 maanden temperaturen voordat ik mocht beginnen met ovulatietesten en de daadwerkelijke behandelingen. Vond het maar onzin, maar daardoor kwam ik erachter dat ik een relatief korte LF had (tijd tussen eisprong en menstruatie), namelijk maar 11 dagen ipv de gemiddelde 14 dagen. Ik had juist een vrij lange cyclus, en mijn eisprong was dus altijd pas rond dag 22. Normaal gesproken wordt geadviseerd om vanaf dag 10 te testen, en met 2 testen per dag was dat toch een duur grapje geworden. Ik testte dus pas vanaf dag 18 ongeveer, heeft toch veel ovulatietesten gescheeld.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑07-10-2020 10:36Ik kan je echt adviseren eerst een paar maanden te temperaturen. (iedere ochtend op hetzelfde tijdstip, en níet eerst uit bed gaan) Na een maand of drie zie je een patroon. Dan kun je veel gerichter gaan testen, want na een paar maanden wordt het toch een kostenplaatje
![]()
woensdag 7 oktober 2020 om 12:26
DaaromChamaedorea schreef: ↑07-10-2020 11:42Bij ons traject moest ik inderdaad ook eerst 2 maanden temperaturen voordat ik mocht beginnen met ovulatietesten en de daadwerkelijke behandelingen. Vond het maar onzin, maar daardoor kwam ik erachter dat ik een relatief korte LF had (tijd tussen eisprong en menstruatie), namelijk maar 11 dagen ipv de gemiddelde 14 dagen. Ik had juist een vrij lange cyclus, en mijn eisprong was dus altijd pas rond dag 22. Normaal gesproken wordt geadviseerd om vanaf dag 10 te testen, en met 2 testen per dag was dat toch een duur grapje geworden. Ik testte dus pas vanaf dag 18 ongeveer, heeft toch veel ovulatietesten gescheeld.

Toen wij na een jaar "spontaan" nog niet zwanger waren, eerst zelf dus gaan tempen, zodat het doorverwijsproces wat sneller kon