Beste vriend... of toch meer?

maandag 12 oktober 2020 om 14:46
Al 8 jaar lang is hij mijn beste maatje en nooit zag ik hem als meer dan dat, maar de afgelopen 2 maanden begin ik hem toch anders te zien, alsof er ineens gevoelens zijn ontstaan.
Voorheen had ik het niet zo op fysiek contact, tegenwoordig vind ik het heerlijk als hij zijn benen over me heen gooit en ik deze vervolgens met een dekentje verder instop.
We koken samen en lachen dan dat we net Tinie en Lauw zijn.
We kunnen samen naar films kijken of gewoon de tv afstruinen en lachen om de domme programma’s.
Hij is de eerste aan wie ik vertel hoe bijvoorbeeld mijn bezichtiging of dokters afspraak ging.
Afgelopen maand waren we samen een week op vakantie geweest en verrassend genoeg was het erg gezellig en gewoonweg fijn, het was ook eigenlijk na de vakantie dat ik begon na te denken over de vriendschap.
Hij heeft mij in de afgelopen 8 jaar zien groeien, van een meisje met veel problemen en een rot verleden naar een volwassen Jongevrouw die zo goed als alles op de rit heeft en hij heeft me nooit veroordeeld. Ook in de slechte tijden was hij er voor me, en andersom ik ook voor hem.
Nu kom het, ik mis de seksuele aantrekkingskracht en ik vraag me af of dit komt doordat ik hem pas sinds kort anders zie dan gewoon een goede vriend.
Ik wil namelijk niet deze ontzettend fijne vriendschap verpesten en de verkeerde keuze maken. Is het dan niet een opwelling? Spelen mijn hormonen gewoon met me?
Ik ben verder al een lange tijd vrijgezel maar hou genoeg van mijzelf om het alleen ook heel fijn te hebben, ik ben dus niet op zoek.
Help, heb jij ervaring hiermee? Is het niet een opwelling? Hoe weet ik zeker dat ik gevoelens heb in plaats van dat ik misschien toch wel een partner mis?
Alvast bedankt!
Voorheen had ik het niet zo op fysiek contact, tegenwoordig vind ik het heerlijk als hij zijn benen over me heen gooit en ik deze vervolgens met een dekentje verder instop.
We koken samen en lachen dan dat we net Tinie en Lauw zijn.
We kunnen samen naar films kijken of gewoon de tv afstruinen en lachen om de domme programma’s.
Hij is de eerste aan wie ik vertel hoe bijvoorbeeld mijn bezichtiging of dokters afspraak ging.
Afgelopen maand waren we samen een week op vakantie geweest en verrassend genoeg was het erg gezellig en gewoonweg fijn, het was ook eigenlijk na de vakantie dat ik begon na te denken over de vriendschap.
Hij heeft mij in de afgelopen 8 jaar zien groeien, van een meisje met veel problemen en een rot verleden naar een volwassen Jongevrouw die zo goed als alles op de rit heeft en hij heeft me nooit veroordeeld. Ook in de slechte tijden was hij er voor me, en andersom ik ook voor hem.
Nu kom het, ik mis de seksuele aantrekkingskracht en ik vraag me af of dit komt doordat ik hem pas sinds kort anders zie dan gewoon een goede vriend.
Ik wil namelijk niet deze ontzettend fijne vriendschap verpesten en de verkeerde keuze maken. Is het dan niet een opwelling? Spelen mijn hormonen gewoon met me?
Ik ben verder al een lange tijd vrijgezel maar hou genoeg van mijzelf om het alleen ook heel fijn te hebben, ik ben dus niet op zoek.
Help, heb jij ervaring hiermee? Is het niet een opwelling? Hoe weet ik zeker dat ik gevoelens heb in plaats van dat ik misschien toch wel een partner mis?
Alvast bedankt!
maandag 12 oktober 2020 om 16:07
TO, ik had ook hele goeie vrienden waarvan ik hoopte dat ik maar verliefd op ze zou zijn, of geil van ze zou worden. Maar nee.
En toen, leerde ik mijn (ondertussen) man kennen, daar werd ik wel verliefd op, en de geilheid was er meteen. En hij werd beste vrienden met mijn vrienden, want qua type was het wel hetzelfde als zij.
Sterker nog, hij gaat geregeld met hen en nog 2 anderen een weekend weg.
En toen, leerde ik mijn (ondertussen) man kennen, daar werd ik wel verliefd op, en de geilheid was er meteen. En hij werd beste vrienden met mijn vrienden, want qua type was het wel hetzelfde als zij.

maandag 12 oktober 2020 om 16:09
Oud worden zeker, de communicatie die ik met hem heb is iets wat ik nooit echt bij andere mannen gehad heb.
Bijvoorbeeld op vakantie, we hadden ruzie over iets stompzinnigs maar ondanks dat we beide geïrriteerd waren bleven we naar elkaar luisteren. Ik kan tegen hem zeggen dat ik iets niet leuk vind en andersom zonder grote drama’s.
-
Zoen aspect niet echt, maar ik vraag me dan af omdat dit komt doordat ik pas echt aan het twijfelen ben over mijn gevoel. Kan natuurlijk ook indd komen omdat ik toch niet genoeg aangetrokken ben.

maandag 12 oktober 2020 om 16:13
dat heb ik met mijn beste vriendin ook, daar kan ik beter mee discussiëren op sommige vlakken, dan met mijn man.StrakInPak schreef: ↑12-10-2020 16:09Oud worden zeker, de communicatie die ik met hem heb is iets wat ik nooit echt bij andere mannen gehad heb.
Bijvoorbeeld op vakantie, we hadden ruzie over iets stompzinnigs maar ondanks dat we beide geïrriteerd waren bleven we naar elkaar luisteren. Ik kan tegen hem zeggen dat ik iets niet leuk vind en andersom zonder grote drama’s.
Omdat ik daar minder emotionele afhankelijkheid bij voel

maandag 12 oktober 2020 om 16:13
Wat leuk om te horen! Betekend dus toch dat ondanks het qua innerlijk je type is, het zonder aantrekkingskracht verder niks zal worden.lilalinda schreef: ↑12-10-2020 16:07TO, ik had ook hele goeie vrienden waarvan ik hoopte dat ik maar verliefd op ze zou zijn, of geil van ze zou worden. Maar nee.
Nog steeds twijfel ik zelf over mijn situatie, ik vraag me namelijk af of er iets zou opspelen als er daadwerkelijk iets gebeurd, al is het misschien al met een zoen.

maandag 12 oktober 2020 om 16:14
Hmmm jaloers worden lijkt me toch wel een teken. Je wordt toch ook niet jaloers als je beste vriendin het over andere mannen heeft.StrakInPak schreef: ↑12-10-2020 16:05Dit vraag ik mij dus ook, stel dat ik actie onderneem en mijzelf er voor open zet dat het dan wel ineens aanwezig is. Maar die stap zet ik niet eerder tot ik er zeker van ben uiteraard.
Ja als hij het over andere meiden heeft word ik jaloers, vraag me dan alleen af of dat niet te maken heeft dat hij dan minder tijd voor mij zou hebben.
Als ik aan hem en seks denk word ik niet direct opgewonden maar het schrikt me ook niet af.
Wat ik wel een aantal keer heb gehad is dat ik vaag genoeg aangetrokken ben door zijn brede schouders en mooie handen, maar dit is niet iets waar ik altijd op let als ik bij hem ben.

maandag 12 oktober 2020 om 16:21
Dat dacht ik dus ook, want van vriendinnen word ik er juist enthousiast om en wil ik alles weten, maar bij hem sla in het af. Alsof het in een soort doofpot terecht komt.appelientjex schreef: ↑12-10-2020 16:14Hmmm jaloers worden lijkt me toch wel een teken. Je wordt toch ook niet jaloers als je beste vriendin het over andere mannen heeft.
Ik weet het gewoon echt niet, als ik met hem samen de dag spendeer voel ik me een soort eenheid. Alsof ik bij hem thuis de boze wereld achter me laat en me ineens veilig en geborgen voel.
Misschien dat ik dit gewoon tijd moet geven? In ieder geval ga ik nog geen overhaaste keuzes maken maar het is heel fijn om meningen van andere te lezen!
maandag 12 oktober 2020 om 16:29
De meesten zeggen hier: niet doen, aantrekkingskracht moet er al zijn.
Maar ik hoor zóveel positieve dingen dat ik geneigd ben om te zeggen: waarom niet? Nu ben ik ook van het type waarbij de aantrekkingskracht dus wél groeit naarmate ik dichterbij iemand kom. En waarom zou de vriendschap perse over moeten gaan als deze richting 'mislukt'? Je zou het ook gewoon kunnen bespreken misschien... Maar goed, ik ben niet 'standaard' in de liefde.
Maar ik hoor zóveel positieve dingen dat ik geneigd ben om te zeggen: waarom niet? Nu ben ik ook van het type waarbij de aantrekkingskracht dus wél groeit naarmate ik dichterbij iemand kom. En waarom zou de vriendschap perse over moeten gaan als deze richting 'mislukt'? Je zou het ook gewoon kunnen bespreken misschien... Maar goed, ik ben niet 'standaard' in de liefde.

maandag 12 oktober 2020 om 16:37
ze zijn al jarenlang bevriend, als het nu nog niet gegroeid isC⨀urage schreef: ↑12-10-2020 16:29De meesten zeggen hier: niet doen, aantrekkingskracht moet er al zijn.
Maar ik hoor zóveel positieve dingen dat ik geneigd ben om te zeggen: waarom niet? Nu ben ik ook van het type waarbij de aantrekkingskracht dus wél groeit naarmate ik dichterbij iemand kom. En waarom zou de vriendschap perse over moeten gaan als deze richting 'mislukt'? Je zou het ook gewoon kunnen bespreken misschien... Maar goed, ik ben niet 'standaard' in de liefde.![]()
maandag 12 oktober 2020 om 16:38
maandag 12 oktober 2020 om 16:56
Je hebt het over een rot verleden met veel problemen.
Had dat ook te maken met voorgaande relaties, flings en het vallen op verkeerde/foute mannen ?
Want geilheid en verliefdheid worden vaak nog wel verward met de verslaving aan spanning en conflict bij foute relaties. Het duurt meestal wel even voordat iemand die verkeerde associaties heeft kunnen verwerken waarna men pas in een gezonde relatie kan stappen waar de geilheid pas gekoppeld wordt aan een vertrouwen en geborgenheid ipv de angst en onzekerheid.
Had dat ook te maken met voorgaande relaties, flings en het vallen op verkeerde/foute mannen ?
Want geilheid en verliefdheid worden vaak nog wel verward met de verslaving aan spanning en conflict bij foute relaties. Het duurt meestal wel even voordat iemand die verkeerde associaties heeft kunnen verwerken waarna men pas in een gezonde relatie kan stappen waar de geilheid pas gekoppeld wordt aan een vertrouwen en geborgenheid ipv de angst en onzekerheid.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
maandag 12 oktober 2020 om 17:01
maandag 12 oktober 2020 om 17:05
Eens.C⨀urage schreef: ↑12-10-2020 16:29De meesten zeggen hier: niet doen, aantrekkingskracht moet er al zijn.
Maar ik hoor zóveel positieve dingen dat ik geneigd ben om te zeggen: waarom niet? Nu ben ik ook van het type waarbij de aantrekkingskracht dus wél groeit naarmate ik dichterbij iemand kom. En waarom zou de vriendschap perse over moeten gaan als deze richting 'mislukt'? Je zou het ook gewoon kunnen bespreken misschien... Maar goed, ik ben niet 'standaard' in de liefde.![]()
maandag 12 oktober 2020 om 17:06
Misschien heeft hij het weggestopt, omdat voor hem de vriendschap ook op 1 staat. En hij het ook niet wil verknallen bij jou. Maar het kan ook zo zijn dat één klein vonkje omslaat naar een intens passionele relatie. Omdat het dan "mag" en omdat hij dan zeker weet dat jij er ook voor in bent.
Hmmm, misschien toch eens in een dronken bui iets verkennen? In een net iets te verleidelijk jurkje hem net wat te lang aankijken, een hand hier en daar net even wat te dicht bij een erogene zone. Hij is toch ook een man van vlees en bloed, hij zal toch ook wel kijken? Of is er echt nul komma nul aantrekkingskracht tussen jullie?
Hmmm, misschien toch eens in een dronken bui iets verkennen? In een net iets te verleidelijk jurkje hem net wat te lang aankijken, een hand hier en daar net even wat te dicht bij een erogene zone. Hij is toch ook een man van vlees en bloed, hij zal toch ook wel kijken? Of is er echt nul komma nul aantrekkingskracht tussen jullie?
maandag 12 oktober 2020 om 17:06
Ook eens. Val je normaal op foute mannen waardoor je niet weet wat echte liefde is?jaw schreef: ↑12-10-2020 16:56Je hebt het over een rot verleden met veel problemen.
maandag 12 oktober 2020 om 17:49
Jaren geleden had ik een goede vriend die tegen mij zei dat hij verliefd op me was. Ik had dat niet maar het plaatje stond me wel aan. We hebben het daar toen heel intens over gesproken en toen ik een beetje aan het idee begon te wennen zei hij dat hij het toch niet wilde. Was echt zo raar. Maar we zijn nog steeds bevriend en eigenlijk heeft het onze vriendschap niet echt beïnvloed.
Dus to: het kan alle kanten op.
Dus to: het kan alle kanten op.

maandag 12 oktober 2020 om 18:49
Om heel eerlijk te zijn, ja. Ik heb twee verschrikkelijke relaties gehad waar er dingen zijn gebeurd waar ik liever niet over praat. Mijn laatste relatie was zo’n 2 jaar geleden. Vermoedelijk een narcist, hij heeft me niet goed behandelt en daardoor liep ik altijd op mijn teentjes omdat ik niks fout wilde doen.jaw schreef: ↑12-10-2020 16:56Je hebt het over een rot verleden met veel problemen.
Echter was in die relatie meer dan genoeg aantrekkingskracht.
Het is ook sinds het uit is dat ik niks meer gedaan heb en ik ook niet echt warm loop van de jongens om mij heen, niet zoals vroeger waarbij ik er soms op los fantaseerde of regelt wel een one night stand had.

maandag 12 oktober 2020 om 18:55
Ik vind het oprecht heel mooi hoe je er zelf in staat!C⨀urage schreef: ↑12-10-2020 16:29De meesten zeggen hier: niet doen, aantrekkingskracht moet er al zijn.
Ik ben zelf bang dat zodra ik het hoge woord eruit heb we zo anders naar elkaar gaan kijken dat de vriendschap die we nu hebben nooit meer terug komt. Dat er afstand ontstaan of die nou bewust of onbewust is.

maandag 12 oktober 2020 om 18:58
Ik weet het niet zeker, alleen sinds we op vakantie zijn geweest merk ik meer app verkeer, meer contact zoeken en meer het gebruik van we/ons.
Ook koken we sinds de vakantie vaak samen en doen we vaak boodschappen samen.
Verder zijn de chill avonden/stap avonden met elkaar hetzelfde gebleven.
maandag 12 oktober 2020 om 19:02
Hm dat vraag ik me af. Een keertje zoenen kan juist ook de spanning eruit halen en voor beide kanten de bevestiging zijn van: ok we zijn alleen vrienden. Tenzij 1 vd 2 daarna echt verliefd wordt, en de ander niet. Dan kan contact houden lastig worden...StrakInPak schreef: ↑12-10-2020 18:55Ik vind het oprecht heel mooi hoe je er zelf in staat!
Ik ben zelf bang dat zodra ik het hoge woord eruit heb we zo anders naar elkaar gaan kijken dat de vriendschap die we nu hebben nooit meer terug komt. Dat er afstand ontstaan of die nou bewust of onbewust is.

maandag 12 oktober 2020 om 19:03
Misschien ben je nu geheeld en verlang je naar een "goed" persoon. Maar goed, ik kan er 100 psychologische theoriëen op loslaten, daar heb jij natuurlijk weinig aan.StrakInPak schreef: ↑12-10-2020 18:49Om heel eerlijk te zijn, ja. Ik heb twee verschrikkelijke relaties gehad waar er dingen zijn gebeurd waar ik liever niet over praat. Mijn laatste relatie was zo’n 2 jaar geleden. Vermoedelijk een narcist, hij heeft me niet goed behandelt en daardoor liep ik altijd op mijn teentjes omdat ik niks fout wilde doen.
Echter was in die relatie meer dan genoeg aantrekkingskracht.
Het is ook sinds het uit is dat ik niks meer gedaan heb en ik ook niet echt warm loop van de jongens om mij heen, niet zoals vroeger waarbij ik er soms op los fantaseerde of regelt wel een one night stand had.
En wij kunnen je wel vertellen of je er niet of wel geil van moet worden. Uiteindelijk ben jij diegene die moet beslissen of het de gok waard is. Het moeilijke aan dit soort dingen is dat als jij de gok waagt en volledig ernaast zit, je niet alleen een vriendschap voor jou verpest, maar ook voor hem.
Of jullie lachen erom.
Was er trouwens niet zo'n programma op MTV ooit, waarbij beste vriend 1 een date regelde voor beste vriend 2?