Terecht gepikeerd of niet?
maandag 12 oktober 2020 om 18:22
Hoi allemaal,
Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig
Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.
Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.
Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.
Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.
Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.
Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.
Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
maandag 12 oktober 2020 om 19:29
Niet helemaal. Onze rekeningen zijn inderdaad gescheiden. Voorheen verdiende hij ruimschoots meer dan ik. Hij wilde dat we de lasten 50/50 zouden dragen maar we hebben het naar rato gedaan omdat ik anders echt vrij weinig overhield. Nu liggen onze salarissen gelijker. Nu wel 50/50.Georgia19zoveel schreef: ↑12-10-2020 19:27Laat me raden, jullie rekeningen zijn wél gescheiden en hij verdient meer dan jij, maar draagt wel hetzelfde bij aan de gezamenlijke huishoudpot?

rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:22Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
Gelijkwaardig in zijn voordeel?
Gelijkwaardig is niet precies ieder evenveel. Gelijkwaardig is dat je ieder naar vermogen bijdraagt en de ander het even over pakt als het even te veel is. En vice versa.
Op mijn vrije dag staat mijn man na negen uur werken en anderhalf uur reizen (heen en terug) nu het bed op te maken omdat ik het even niet kan door blessure. Dat hoef ik niet te vragen en ziet hij niet als helpen.
Helpen is namelijk alleen mogelijk als iets niet jouw verantwoordelijkheid is maar de verantwoordelijkheid van de ander. In alle andere gevallen door je gewoon je deel.
Helpen doet mijn man ook wel eens. Hij heeft iets staan zagen voor mijn werk. Dat is helpen omdat het niet voor hem zelf is.
Dit heb je goed. Deze woorden zijn uit zijn mond gekomen.
maandag 12 oktober 2020 om 19:30
Maar betaalt hij zijn eigen hypotheek af?rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:29Niet helemaal. Onze rekeningen zijn inderdaad gescheiden. Voorheen verdiende hij ruimschoots meer dan ik. Hij wilde dat we de lasten 50/50 zouden dragen maar we hebben het naar rato gedaan omdat ik anders echt vrij weinig overhield. Nu liggen onze salarissen gelijker. Nu wel 50/50.
Of mag jij daar mee aan betalen?
Terwijl als je straks effectief zou vertrekken daar niets tegenover staat.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Jemig wordt het tot op de minuut af uitgerekend? En straks met een timer erbij per taak, om te zien of iedereen exact evenveel doet?rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:22Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
Ik zou zeggen dat koken al een uur per dag vergt. Dus alleen koken is genoeg gecompenseerd voor het ietsje minder werken. Verder gewoon per taak alles verdelen. Jij de was, hij stofzuigen. Jij wc en badkamer schoonmaken, hij boodschappen doen. Etc.
Maar zou toch fijner zijn als je het samen kan doen? Zo van: ik heb vandaag een zware dag gehad op werk, kan jij even boodschappen doen? Of: dek jij even de tafel, het eten is bijna klaar. Of: ik heb gekookt, zou je de keuken op willen ruimen? Nog beter: elkaar gewoon aanvoelen en thuiskomen en zien dat het huis netjes is. Of een appje krijgen dat de boodschappen al gedaan zijn, dus dat je niet langs de supermarkt hoeft. Na het eten zeggen: blijf jij maar lekker zitten, ik ruim wel even af.
Dat lijstje is alleen maar tijd rekken hoor. Hij weet heus wel dat het huishouden wel iets langer duurt dan vier uurtjes per week, hij heeft toch ook alleen gewoond? Of kwam zijn moeder toen poetsen?
En als hij zo graag wil weten hoelang een huishoudelijke taak nu werkelijk duurt dan doet hij het toch zelf? Want anders krijg je weer wekenlange discussies dat jij te langzaam bent en dat het allemaal heus niet zo lang hoeft te duren.
En als hij zo graag wil weten hoelang een huishoudelijke taak nu werkelijk duurt dan doet hij het toch zelf? Want anders krijg je weer wekenlange discussies dat jij te langzaam bent en dat het allemaal heus niet zo lang hoeft te duren.
Creativity is intelligence having fun

maandag 12 oktober 2020 om 19:31
Dus wel helemaal.rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:29Niet helemaal. Onze rekeningen zijn inderdaad gescheiden. Voorheen verdiende hij ruimschoots meer dan ik. Hij wilde dat we de lasten 50/50 zouden dragen maar we hebben het naar rato gedaan omdat ik anders echt vrij weinig overhield. Nu liggen onze salarissen gelijker. Nu wel 50/50.
Goede vraag. Angst, verdriet en onrecht voel ik nu. Maar niet sterk genoeg om nu mijn koffers te pakken en de deur achter me dicht te trekken.
Ik kreeg zelfs al jeuk toen ik de OP las.
Is toch vreselijk: hij doet alsof hij je manager is met zijn ´feedback geven´ en praten over ´verschil van inzicht´ en ´kwaliteit van werk´.
Thuis de hele tijd op je nek worden gezeten met mini-functioneringsgesprekjes...
Dat krukje zie ik ook niet als iets kleins: het is tekenend voor hoe hij de verhoudingen (in zijn ogen: hiërarchie?) ziet.
Het zijn vaak al die kleine dingetjes bij elkaar. Soms op zich niet eens storend en/of niet de moeite waard om op dat moment een discussie over aan te gaan, maar dat zijn van die mensen die door hun gedrag 'zeggen' hoe zij zichzelf en de ander zien: gaan altijd 'spontaan' aan het hoofd van een tafel zitten, ploffen op visite in de meest centrale zitplaats neer, zullen altijd als eerste het woord nemen wanneer je als stel wordt aangesproken....etc.
Kan mij voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt. Verre van dat zelfs.
Is toch vreselijk: hij doet alsof hij je manager is met zijn ´feedback geven´ en praten over ´verschil van inzicht´ en ´kwaliteit van werk´.
Thuis de hele tijd op je nek worden gezeten met mini-functioneringsgesprekjes...
Dat krukje zie ik ook niet als iets kleins: het is tekenend voor hoe hij de verhoudingen (in zijn ogen: hiërarchie?) ziet.
Het zijn vaak al die kleine dingetjes bij elkaar. Soms op zich niet eens storend en/of niet de moeite waard om op dat moment een discussie over aan te gaan, maar dat zijn van die mensen die door hun gedrag 'zeggen' hoe zij zichzelf en de ander zien: gaan altijd 'spontaan' aan het hoofd van een tafel zitten, ploffen op visite in de meest centrale zitplaats neer, zullen altijd als eerste het woord nemen wanneer je als stel wordt aangesproken....etc.
Kan mij voorstellen dat je je er niet prettig bij voelt. Verre van dat zelfs.

Kun je ergens heen zodat je in ieder geval uit die heftige emotie bent?rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:31Goede vraag. Angst, verdriet en onrecht voel ik nu. Maar niet sterk genoeg om nu mijn koffers te pakken en de deur achter me dicht te trekken.
En toen ben je niet keihard gaan lachen?rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:22Pff hij zei dat ik hem om hulp moet vragen als ik niet uitkom in het huishouden, waarop ik reageerde dat het ook zijn huis is dus "hulp vragen" vind ik erg vreemd verwoord. En toen zei hij dat ik maar even een lijstje moet maken met hoeveel tijd ik aan alles kwijt ben, want het kan niet zo zijn dat de een meer vrije tijd heeft dan de ander. Het moet namelijk wel gelijkwaardig zijn.
Ik had me na zo'n opmerking geloof ik niet meer in kunnen houden.
En als ik daarna uitgelachen zou zijn, dan was ik lekker bij mijn ouders of een vriendin gaan slapen
Eens even over denken wat ik in jesusnaam bij zo'n kerel doe
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 12 oktober 2020 om 19:32
Maar je dokt dus huur, dus in feite betaal je wel mee af.
Alleen dus onder een ander naampje.
Weet zijn bank dat hij onderverhuurt?
Is dit nu later?

Laat hem je betalen voor de schoonmaakdiensten en koken enz.appelientjex schreef: ↑12-10-2020 19:30Jemig wordt het tot op de minuut af uitgerekend? En straks met een timer erbij per taak, om te zien of iedereen exact evenveel doet?
Ik zou zeggen dat koken al een uur per dag vergt. Dus alleen koken is genoeg gecompenseerd voor het ietsje minder werken. Verder gewoon per taak alles verdelen. Jij de was, hij stofzuigen. Jij wc en badkamer schoonmaken, hij boodschappen doen. Etc.
Maar zou toch fijner zijn als je het samen kan doen? Zo van: ik heb vandaag een zware dag gehad op werk, kan jij even boodschappen doen? Of: dek jij even de tafel, het eten is bijna klaar. Of: ik heb gekookt, zou je de keuken op willen ruimen? Nog beter: elkaar gewoon aanvoelen en thuiskomen en zien dat het huis netjes is. Of een appje krijgen dat de boodschappen al gedaan zijn, dus dat je niet langs de supermarkt hoeft. Na het eten zeggen: blijf jij maar lekker zitten, ik ruim wel even af.
Voor alles minimaal 20 euro p/u.
Of dump hem gewoon. Maar ga je vast niet doen.
Als mijn vriendin dit verhaal aan mij zou vertellen, zou ik hetzelfde zeggen. Het is alleen zo lastig als je er zelf middenin zit en er veel gevoelens meespelenSummerdance schreef: ↑12-10-2020 19:31En toen ben je niet keihard gaan lachen?
Ik had me na zo'n opmerking geloof ik niet meer in kunnen houden.
En als ik daarna uitgelachen zou zijn, dan was ik lekker bij mijn ouders of een vriendin gaan slapen
Eens even over denken wat ik in jesusnaam bij zo'n kerel doe

maandag 12 oktober 2020 om 19:33
rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:29Niet helemaal. Onze rekeningen zijn inderdaad gescheiden. Voorheen verdiende hij ruimschoots meer dan ik. Hij wilde dat we de lasten 50/50 zouden dragen maar we hebben het naar rato gedaan omdat ik anders echt vrij weinig overhield. Nu liggen onze salarissen gelijker. Nu wel 50/50.
Zo;n vermoeden had ik al.

Nee, hoor.rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:32Als mijn vriendin dit verhaal aan mij zou vertellen, zou ik hetzelfde zeggen. Het is alleen zo lastig als je er zelf middenin zit en er veel gevoelens meespelen![]()
maandag 12 oktober 2020 om 19:34
Van zo'n kerel en zo'n reacties van hem droog je na een tijd toch op?rainonyourparade schreef: ↑12-10-2020 19:32Als mijn vriendin dit verhaal aan mij zou vertellen, zou ik hetzelfde zeggen. Het is alleen zo lastig als je er zelf middenin zit en er veel gevoelens meespelen![]()
En gaat dus toch ook de seks na een tijdje op niks meer trekken?
Is dit nu later?
maandag 12 oktober 2020 om 19:36
Ik wou net zeggen. Dan betaal je toch dus mee?
Overigens vind ik het wel terecht dat woonlasten ook gewoon verdeeld worden hoor als je samenwoont. Maar dan iets minder, omdat hij nu ook zijn hypotheek aflost en jij niet.
appelientjex wijzigde dit bericht op 12-10-2020 19:37
9.44% gewijzigd