Terecht gepikeerd of niet?

12-10-2020 18:22 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig ;)

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.

Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.

Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.

Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
Lillybit schreef:
12-10-2020 19:52
Het is wel een heel ongelijke verhouding.
Ze werken beiden fulltime, zij 36, hij 40.
Dat hij reistijd heeft kan zij niks aan doen.
Ze betalen 50/50, dus het huishouden gaat ook 50/50. Zij doet het gewoon beter dan hem, ze heeft net zoveel inkomsten voor minder uren
Ook nog eens. Plus dat ze een liefdeloze eikel moet verzorgen. Ik doe het to niet na, ik zou mijn kwaliteiten elders laten shinen to.
De man heeft goud in huis en beseft het niet eens.
julius schreef:
12-10-2020 18:27
Ik denk dat het tijd is om hem wat 'feedback' te geven. Iets in de vorm van: doe eens normaal anders kan je voortaan alles lekker in je eentje doen, in je eigen huis.
Dit dus. Wat een ontzettend respectloze klootviool. Ik zou hem terug sturen naar zijn moeder, deze is duidelijk nog niet af.
ladida1981 wijzigde dit bericht op 12-10-2020 20:26
5.94% gewijzigd
Hunebed schreef:
12-10-2020 19:59
Hoe lang zijn jullie samen? En na hoeveel tijd gingen jullie samenwonen?
Bijna 1,5 jaar, na half jaar samen gaan wonen.

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Net nog ff gepraat. Hij meende niet dat ik maar alleen moet wonen, maar hij vindt dat ik hem verwijten maak ipv dat ik normaal bespreek dat de verhoudingen scheef liggen. Ben ik het niet mee eens. Geen ruzie nu iig. Maar het is me wel duidelijk dat ik even goed achter mijn oren moet krabben. We waren namelijk rustig aan het oriënteren op een ander huis. Hij wil dichterbij zijn werk wonen. Ik blijf het liefste hier. Vind het fijn om dichtbij mijn vriendinnen te zijn, mijn zus en mijn ouders nu ik nog van iedereen kan genieten. Ik twijfelde ergens al of we wel hetzelfde wilden, maar dit bevestigt het wel. Voor mezelf kiezen klinkt enerzijds als een opluchting. Anderzijds zou het me zo veel pijn doen en wil ik hem gewoon niet kwijt.
Ladida1981 schreef:
12-10-2020 20:02
Dit dus. Wat een ontzettend respectloze klootviool. Ik zou hem terug sturen naar zijn moeder, deze is duidelijk nog niet af.

En jij ben niet wijs dat je dit accepteert.

Nou....iets minder kan ook wel toch?

Ze heeft al aangegeven dat ze meer van hem houdt dan hij van haar. Er spelen gevoelens mee of wij dat nou begrijpen of niet.
Het is heel makkelijk gezegd om weg te gaan.

Iemand zei het eerder hier, dat je nu niet weg gaat, betekent niet dat je nooit weg gaat
rainonyourparade schreef:
12-10-2020 20:04

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Net nog ff gepraat. Hij meende niet dat ik maar alleen moet wonen, maar hij vindt dat ik hem verwijten maak ipv dat ik normaal bespreek dat de verhoudingen scheef liggen. Ben ik het niet mee eens. Geen ruzie nu iig. Maar het is me wel duidelijk dat ik even goed achter mijn oren moet krabben. We waren namelijk rustig aan het oriënteren op een ander huis. Hij wil dichterbij zijn werk wonen. Ik blijf het liefste hier. Vind het fijn om dichtbij mijn vriendinnen te zijn, mijn zus en mijn ouders nu ik nog van iedereen kan genieten. Ik twijfelde ergens al of we wel hetzelfde wilden, maar dit bevestigt het wel. Voor mezelf kiezen klinkt enerzijds als een opluchting. Anderzijds zou het me zo veel pijn doen en wil ik hem gewoon niet kwijt.

Je kunt je afvragen of je hém niet kwijt wilt of dat je niet alleen wilt zijn.
Als je dat weet, dan heb je volgens mij al de oplossing.
Hij meende niet dat ik maar alleen moet wonen, maar hij vindt dat ik hem verwijten maak ipv dat ik normaal bespreek dat de verhoudingen scheef liggen.
Hij mag rondcommanderen, eisen en nog zeiken als de door hem gevraagde pastasaus niet naar wens is of als hij een keer in de auto voor een supermarkt moet wachten, maar jij mag nergens iets van zeggen, want dan maak je hem verwijten?

De verwijten die je maakt zijn volledig terecht.
Hij mag blij zijn dat het tot nu toe bij verwijten blijft, als ik op dit forum zo om me heen kijk was meer dan de helft al weggeweest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hij gedraagt zich als jouw baas/micromanager. Een slechte, autoritaire zeikmanager wel te verstaan. Blij te lezen dat de vivadames dit echt achterlijk kleutergedrag vinden, nu jij nog. Laat hem dit topic anders lezen, dan gaat hij ook snel beseffen dat hij echt niet snel een andere gek vindt die zijn bammetje gaat smeren als hij met zijn vingers knipt.
Maar je maakt hem toch geen verwijten? Je geeft alleen maar feedback...
Ik lees alle ingrediënten voor een burn-out. En fulltime werken, wat je goed recht is, maar daarnaast de volledige verantwoording wat betreft koken,boodschappen en huishouding.

Wat een heerlijk leven heeft je man. Hij hoeft alleen maar te werken en alles wordt voor hem gedaan.

Mocht je toch besluiten om samen te blijven, begin dan niet aan kinderen. Want ook dan zal de verantwoordelijkheid 100% bij jou liggen.
Want dat deed zijn moeder vast ook.

Eens met de voorgangers...Gun jezelf een nieuwer model. Eentje uit deze tijd ipv de jaren '50.
O, en volgens mij heb je meerdere redenen om NIET mee te verhuizen. Ik zou een plek voor mezelf zoeken, in je huidige woonplaats. Straks zit je daar met hem in een huis die is uitgezocht omdat het voor hem gunstig is en kan je niet even naar je vriendinnen of je moeder, terwijl hij nou niet zo leuk is om op aangewezen te zijn.

Kies ajb voor jezelf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
12-10-2020 19:29
Dit heb je goed. Deze woorden zijn uit zijn mond gekomen.
Oh help. Wat veroorlooft deze man zich toch allemaal.
Ik snap dat het een proces is maar ik zou bij grote beslissingen vanaf nu heel goed nadenken of deze beslissingen niet negatief gaan uitpakken mocht ik toch besluiten weg te gaan.
Creativity is intelligence having fun
summerheat schreef:
12-10-2020 20:08
Ik lees alle ingrediënten voor een burn-out. En fulltime werken, wat je goed recht is, maar daarnaast de volledige verantwoording wat betreft koken,boodschappen en huishouding.

Wat een heerlijk leven heeft je man. Hij hoeft alleen maar te werken en alles wordt voor hem gedaan.

Mocht je toch besluiten om samen te blijven, begin dan niet aan kinderen. Want ook dan zal de verantwoordelijkheid 100% bij jou liggen.
Want dat deed zijn moeder vast ook.

Eens met de voorgangers...Gun jezelf een nieuwer model. Eentje uit deze tijd ipv de jaren '50.
Hij weet het heus wel, ze is bij hem ingetrokken. Dus er was ooit een tijd dat hij het allemaal zelf deed, denk ik.

Hij wil je dus ook nog eens een keer isoleren.
Weg van je vriendinnen, van je familie, ... 50 of 100 km verder.

Zodat je nog meer zijn marionet wordt.

Want je werkt fulltime, hebt een bedrijfje, draait heel zijn huishouden.
Dus je houdt nagenoeg geen tijd over om "effe over en weer" te gaan.

(En waarschijnlijk al helemaal niet zonder hem.
Want die 1 à 2 dagen per week dat jullie vrij zijn wil hij je wel voor zich alleen.)
wissewis wijzigde dit bericht op 12-10-2020 20:15
5.30% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het-groepje schreef:
12-10-2020 20:12
Hij weet het heus wel, ze is bij hem ingetrokken. Dus er was ooit een tijd dat hij het allemaal zelf deed, denk ik.
Toen deed z’n moeder het waarschijnlijk allemaal voor hem
12-10-2020 19:42
Ik hou meer van hem dan hij van mij en dat is wat pijn doet
Waarom denk je dat?

Dit gaat je helpen bij je besluit. Over een tijdje zul je zo blij zijn dat dit al duidelijk is geworden, voor je de rest van je leven opgaf voor iemand die alleen vanuit zichzelf kan redeneren.
Heeft hij een punt, dat je niet bij hem aankaart dat je de verdeling wilt veranderen? Als je opmerkingen maakt, maar niet een keer duidelijk met hem gaat zitten wat je dwars zit, kan het zijn dat hij het werkelijk niet snapt.
Enne... voor zo lang je daar nog woont: rij even langs Ikea, Kwantum of Leen Bakker voor een simpele keukenstoel.

Die zou ik demonstratief neerzetten met de boodschap dat wát er ook gebeurt, "die keer dat 'jouw kokkin' op een krukje aan tafel mocht aanzitten omdat de twee beschikbare eetkamerstoelen werden bezet door jouw en het bezoek, is écht de laatste keer geweest".
Georgia19zoveel schreef:
12-10-2020 20:05
Nou....iets minder kan ook wel toch?

Ze heeft al aangegeven dat ze meer van hem houdt dan hij van haar. Er spelen gevoelens mee of wij dat nou begrijpen of niet.
Het is heel makkelijk gezegd om weg te gaan.

Iemand zei het eerder hier, dat je nu niet weg gaat, betekent niet dat je nooit weg gaat
Beetje hard inderdaad, sorry, ik pas het aan. Ik werd plaatsvervangend heel erg boos.
MarijeMarije schreef:
12-10-2020 20:22
Heeft hij een punt, dat je niet bij hem aankaart dat je de verdeling wilt veranderen? Als je opmerkingen maakt, maar niet een keer duidelijk met hem gaat zitten wat je dwars zit, kan het zijn dat hij het werkelijk niet snapt.
Ja daar heeft hij een punt. Maar ook al heeft hij die, kan hij zelf ook even bedenken waar het vandaan komt toch? Dat er dan bij hem zelf geen belletje gaat rinkelen is gewoon jammer omdat ik andersom wel altijd nadenk hoe dingen voor hem zijn oid
Dit kon mijn topic wel zijn, 9 jaar terug..

Toen ik mijn laatste spullen pakte vroeg hij me nog doodleuk of ik nog even de ramen wilde wassen..

Voor mij de bevestiging dat mijn beslissing de juiste was. TO, wat je ook doet, verhuis niet met hem, naar een plek waar jij niet wilt wonen.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
12-10-2020 20:28
Ja daar heeft hij een punt. Maar ook al heeft hij die, kan hij zelf ook even bedenken waar het vandaan komt toch? Dat er dan bij hem zelf geen belletje gaat rinkelen is gewoon jammer omdat ik andersom wel altijd nadenk hoe dingen voor hem zijn oid
Mannen zijn daar wel echt anders in he (over het algemeen). Ik heb echt een topvent, maar huishouden is niet zijn sterkste kant. Hij ziet echt niet dat dingen gedaan moeten worden en vindt het pas veel later "nodig" om iets te doen dan ik. Dan kan ik zuchtend het gaan doen, of hem vragen het te doen. Maar als ik vraag "deze week" kan het dus zijn dat hij het pas de 7e dag doet. Dan moet je het kunnen loslaten die 6 dagen ervoor.

Bij ons was een werkster de beste oplossing. Wat er dan overblijft is dan prima samen te doen. Waarbij ik de was doe, maar hij alle administratie en onderhoud van fietsen en motoren.
Als iemand niet zoveel van mij houdt als ik van hem en hij behandelt me als een deurmat, dan ga ik mijn koffers echt wel pakken. Kom op zeg, dit is toch te erg voor woorden?

Lieve TO, denk alsjeblieft aan jezelf en maak dat je weg komt. Hoeft niet nu-nu, maar denk wel de komende dagen heeeeel goed na. Je bent zo veel meer waard dan deze lamlul die zich gedraagt alsof je z'n slaaf bent! Er klinkt werkelijk niks liefdevols aan, puur zakelijk. Lekker makkelijk, hij heeft het goed voor mekaar!
Dit hierboven gaat je inderdaad, zoals iemand anders al zei, helpen. Mocht je voor jezelf kiezen, heb je je vriendinnen, zus en ouders in de buurt. Dat is alles wat je nodig hebt.

Heel veel sterkte en luister goed naar de reacties hier. Ze zijn unaniem en wij zijn allemaal objectieve buitenstaanders die er rationeel naar kunnen kijken. Je kunt het!!! :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven