Terecht gepikeerd of niet?

12-10-2020 18:22 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig ;)

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.

Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.

Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.

Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
Lizzy75 schreef:
12-10-2020 20:40
Als iemand niet zoveel van mij houdt als ik van hem en hij behandelt me als een deurmat, dan ga ik mijn koffers echt wel pakken. Kom op zeg, dit is toch te erg voor woorden?
Liefde maakt blind..(helaas)
MarijeMarije schreef:
12-10-2020 20:33
Mannen zijn daar wel echt anders in he (over het algemeen). Ik heb echt een topvent, maar huishouden is niet zijn sterkste kant. Hij ziet echt niet dat dingen gedaan moeten worden en vindt het pas veel later "nodig" om iets te doen dan ik. Dan kan ik zuchtend het gaan doen, of hem vragen het te doen. Maar als ik vraag "deze week" kan het dus zijn dat hij het pas de 7e dag doet. Dan moet je het kunnen loslaten die 6 dagen ervoor.

Bij ons was een werkster de beste oplossing. Wat er dan overblijft is dan prima samen te doen. Waarbij ik de was doe, maar hij alle administratie en onderhoud van fietsen en motoren.
Bij deze kerel gaat het probleem helaas waarschijnlijk niet opgelost zijn met een werkster.

Dan kijkt ie nog meer op haar neer.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ladida1981 schreef:
12-10-2020 20:25
Beetje hard inderdaad, sorry, ik pas het aan. Ik werd plaatsvervangend heel erg boos.

Snap ik heel goed. :redrose: Maar voor ons is het makkelijk om te oordelen als we aan de zijlijn staan.
MarijeMarije schreef:
12-10-2020 20:33
Mannen zijn daar wel echt anders in he (over het algemeen). Ik heb echt een topvent, maar huishouden is niet zijn sterkste kant. Hij ziet echt niet dat dingen gedaan moeten worden en vindt het pas veel later "nodig" om iets te doen dan ik. Dan kan ik zuchtend het gaan doen, of hem vragen het te doen. Maar als ik vraag "deze week" kan het dus zijn dat hij het pas de 7e dag doet. Dan moet je het kunnen loslaten die 6 dagen ervoor.

Bij ons was een werkster de beste oplossing. Wat er dan overblijft is dan prima samen te doen. Waarbij ik de was doe, maar hij alle administratie en onderhoud van fietsen en motoren.

Zoiets lees en hoor ik wel vaker. Maar ik geloof er niet zo in dat een man dat niet ziet. Wel dat een man het niet wil zien.
Want stel dat je bezoek krijgt en de wc is vies, wedden dat hij het dan wel belangrijk vindt om die schoon te maken?
En als er geen schone kleding meer in de kast hangt, dus in vieze kleding naar zijn werk moet, wedden dat hij dan wel de was kan doen?

Veel mannen zien het wel, ze willen het alleen niet zien. Het interesseert ze niet en ze weten dat een vrouw het over het algemeen sneller doet. Maar als het bier opeens op is, dan kan hij wel naar de supermarkt om dat te gaan halen.
Jaaaaaaaaa ik weet dat ik verschrikkelijk generaliseer :proud: , maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat ik niet zo geloof in mannen die niet zien dat de wc smerig is of het fornuis of dat je je naam kunt schrijven in het stof op de vensterbank.
Georgia19zoveel schreef:
12-10-2020 21:05
Zoiets lees en hoor ik wel vaker. Maar ik geloof er niet zo in dat een man dat niet ziet. Wel dat een man het niet wil zien.
Want stel dat je bezoek krijgt en de wc is vies, wedden dat hij het dan wel belangrijk vindt om die schoon te maken?
En als er geen schone kleding meer in de kast hangt, dus in vieze kleding naar zijn werk moet, wedden dat hij dan wel de was kan doen?

Veel mannen zien het wel, ze willen het alleen niet zien. Het interesseert ze niet en ze weten dat een vrouw het over het algemeen sneller doet. Maar als het bier opeens op is, dan kan hij wel naar de supermarkt om dat te gaan halen.
Jaaaaaaaaa ik weet dat ik verschrikkelijk generaliseer :proud: , maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat ik niet zo geloof in mannen die niet zien dat de wc smerig is of het fornuis of dat je je naam kunt schrijven in het stof op de vensterbank.
Dit ja....in die smoesjes geloven we nu toch niet meer? Ergens in hun hoofd gaan ze er gewoon vanuit dat 'moeder de vrouw' het wel doet.

Je ziet dit vooral bij de oudere mannen nog en bij jongere mannen die opgegroeid zijn in een huishouden met een ouderwets rolpatroon.
Precies. Ze doen wat voor hun belangrijk is.
Als zij het belangrijk vinden om in schone, gestreken kleren naar hun werk te gaan en hun partner/ vrouw doet het niet, dan doen ze het uiteindelijk echt wel zelf hoor.

En anders maar niet. Dan lopen ze in stinkkleren en gaan ze naar een vreselijk vieze toilet. Ook prima.
morgana81 schreef:
12-10-2020 20:30
Dit kon mijn topic wel zijn, 9 jaar terug..

Toen ik mijn laatste spullen pakte vroeg hij me nog doodleuk of ik nog even de ramen wilde wassen..

Voor mij de bevestiging dat mijn beslissing de juiste was. TO, wat je ook doet, verhuis niet met hem, naar een plek waar jij niet wilt wonen.
Dit is wel heel erg triest..
morgana81 schreef:
12-10-2020 20:30
Dit kon mijn topic wel zijn, 9 jaar terug..

Toen ik mijn laatste spullen pakte vroeg hij me nog doodleuk of ik nog even de ramen wilde wassen..

Voor mij de bevestiging dat mijn beslissing de juiste was. TO, wat je ook doet, verhuis niet met hem, naar een plek waar jij niet wilt wonen.
Dit doet me denken aan een vriendin, die ook bij zo iemand wegging.
Ze had nogal wat spullen ingebracht dus die nam ze allemaal mee.
Hij had onder het mom van 'we kunnen toch vrienden blijven' haar uitgenodigd om te komen eten.
Ze dacht oprecht dat hij wilde laten zien dat hij heus wel wat kon.
Het werd een speech waarbij hij wilde dat ze meeliep door het huis, want ze had een 'zwijnestal' achtergelaten.
Ze had namelijk even de spullen leuk moeten herinrichten, moeten stofzuigen en de was moeten doen (ze had de wasmand meegenomen) nu had hij geen goede herrinneringen en dat was haar schuld.
Diner was van de snackbar en ze moest zelf meelopen om mee te halen, en haar eigen deel betalen.
Wat dacht ze wel niet, ze hadden geen relatie meer en hij was zo gekwetst, hij ging echt haar eten niet betalen of er moeite voor doen.
Hij vertelde dit later nog als stunt, alsof hij iets heel tofs had gedaan op een feestje. Ik heb nog nooit iemand zo vrolijk een leuk bedoeld verhaal zien vertellen en zo weinig respons zien krijgen :rofl:
Plopper schreef:
12-10-2020 18:27
Ah, je bent een huishoudster en hij klaagt over het personeel.

Waarom accepteer je dit?
Dit. Zet er een streep onder en vertel dat je opnieuw het gesprek met hem aangaat, want dat de uitwerking je voor geen meter bevalt en maak nieuwe afspraken.
Gebruna schreef:
12-10-2020 20:23
Enne... voor zo lang je daar nog woont: rij even langs Ikea, Kwantum of Leen Bakker voor een simpele keukenstoel.

Die zou ik demonstratief neerzetten met de boodschap dat wát er ook gebeurt, "die keer dat 'jouw kokkin' op een krukje aan tafel mocht aanzitten omdat de twee beschikbare eetkamerstoelen werden bezet door jouw en het bezoek, is écht de laatste keer geweest".
Ik zou ze ook kopen en dan in mijn eigen nieuwe huis neerzetten.
Je werkt toch 36u, dan wel thuis, maar je werkt. Het lijkt wel of ie denkt dat je gewoon vakantie hebt.

Het lijkt ook wel of je vriend liever bij zijn moeder woont.

Ik zou er wel klaar mee zijn.
Zo he, die heeft ook niet het beste met je voor he.

Voor de gein zou ik hem even voorrekenen hoe hij jou dagelijks moet compenseren voor de kilometers die je straks van je huidige woonplaats af woont. Wel net zo ruim rekenen als hij heeft gedaan toen hij jou alles in je mik schoof. En dan zou ik er een troon bij zetten (in plaats van de kruk) en dan kan je met je scepter zwaaien terwijl je hem aanwijzingen ehh feedback geeft hoe hij het het beste kan aanpakken. En dan begin je over kwaliteiten en dat de buurvrouw van je oudtante het zo deed.

Wel voor de gein, want je gaat niet verhuizen zodat hij dichterbij werk woont ten koste van veel belangrijkere dingen.

Aan de andere kant, hij heeft nog wat te compenseren in extra uren die jij hebt gemaakt en het kan niet zo zijn dat hij meer vrije tijd heeft. Dus misschien moet je het sowieso maar doen.
Dus als jij kritisch bent richting hem noemt hij dat verwijten maken. En als hij kritisch is naar jou noemt hij dat feedback geven.

Misschien moet hij eens googelen. Op feedback geven en op narcist.
Ik hoop voor je dat je ooit de moed kan opbrengen om voor jezelf te kiezen. En dan zul je zien dat er ruimte ontstaat voor echt leuke mensen die jou waarderen als de echt leuke meid die jij bent.
Ik vind het shocking dat vrouwen nog steeds in dit soort idiote situaties belanden. We leven in 2020. Volwassen mensen doen de zorgtaken samen.
kindrebel schreef:
12-10-2020 23:33
Ik vind het shocking dat vrouwen nog steeds in dit soort idiote situaties belanden. We leven in 2020. Volwassen mensen doen de zorgtaken samen.
Ja er valt nog een wereld te winnen.
Ik vind dat echt schrijnend om te lezen, dat jij denkt dat je meer van hem houdt dan andersom. Terwijl er nog zoveel meer mogelijk is. Dat er liefde bestaat voor iemand die wel aan jouw welzijn denkt, jou wel op een stoel laat zitten, wel vraagt hoe het met je gaat of waarom het niet goed met je gaat, die zich verontschuldigt als hij merkt dat hij je gekwetst heeft, die dat überhaupt ook merkt, die erom geeft wat voor impact zijn woorden op je hebben, die met jou wil verhuizen naar waar jij het ook naar je zin hebt, iemand die jouw mening als even waardevol als de zijne beschouwt, waarvoor je niet over je grenzen heen moet laten gaan, én die jou steunt in je ambities zonder dat het op zijn manier moet gebeuren...dat bestaat en daar is zoveel meer liefde mogelijk dan wat jij nu voelt...

Zo mooi is deze man niet... zo hard verdient hij je liefde niet.
Eigenlijk zo jammer, dit. Als vrouwen van het begin af aan niet alle verantwoordelijkheid namen, dan liep het niet zo uit de hand. Huishouden kun je gewoon zelf verdelen door alleen dat te doen dat je als jouw taak ziet (ca 50% en als je minder werkt dan je partner net iets meer). En de rest te laten liggen. Gewoon laten liggen. Het is niet moeilijk en je wordt er niet moe van. En je leert je partner dat je voldoende zelfrespect hebt om je niet te laten misbruiken. Hou zelf het heft in handen en laat je niet voor zijn karretje spannen.

En zelfs nu: wat let jou om zelf een huishoudelijke hulp in te huren als jij meer vrije tijd wilt? Ca. vijf tientjes in de week en je bent van bijna alle huishoudelijke taken verlost:
Kijk schat, dit is Mien. Ze komt voortaan bij ons poetsen, want ik weet wel wat leukers dan de badkamer schoonmaken op mijn vrije zaterdag. Stofzuigen doet ze ook. Leuk voor jou. Hoef jij dat niet meer te doen.

En dat van die stoelen is ook onzin. Ga naar de kringloop en koop een extra stoel. of pak de tuinstoelen erbij.

Kan nog best dat het een arrogant zak is die vriend van je, maar iets meer zelfbewustzijn en daadkracht van jouw kant zou ook niet verkeerd zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Jammer dat je hem nodig denkt te hebben. Wees wijs, en denk heel goed na hoe liefdevol deze relatie is.
merano schreef:
13-10-2020 01:49
Eigenlijk zo jammer, dit. Als vrouwen mannen van het begin af aan niet alle verantwoordelijkheid namen, dan liep het niet zo uit de hand. Huishouden kun je gewoon zelf verdelen door alleen dat te doen dat je als jouw taak ziet (ca 50% en als je minder werkt dan je partner net iets meer). En de rest te laten liggen. Gewoon laten liggen. Het is niet moeilijk en je wordt er niet moe van. En je leert je partner dat je voldoende zelfrespect hebt om je niet te laten misbruiken. Hou zelf het heft in handen en laat je niet voor zijn karretje spannen.

En zelfs nu: wat let jou om zelf een huishoudelijke hulp in te huren als jij meer vrije tijd wilt? Ca. vijf tientjes in de week en je bent van bijna alle huishoudelijke taken verlost:
Kijk schat, dit is Mien. Ze komt voortaan bij ons poetsen, want ik weet wel wat leukers dan de badkamer schoonmaken op mijn vrije zaterdag. Stofzuigen doet ze ook. Leuk voor jou. Hoef jij dat niet meer te doen.

En dat van die stoelen is ook onzin. Ga naar de kringloop en koop een extra stoel. of pak de tuinstoelen erbij.

Kan nog best dat het een arrogant zak is die vriend van je, maar iets meer zelfbewustzijn en daadkracht van jouw kant zou ook niet verkeerd zijn.
Die Mien wil ik ook wel. In een paar uurtjes het héle huishouden? Ik denk dat ze dan toch wat taken overslaat.
Bedankt voor jullie reacties. Heb best lekker geslapen, maar werd met zo’n rotgevoel wakker. En hetgeen waar ik dan behoefte aan heb, is geknuffeld worden. Maar de toenadering die ik dan zoek, wordt niet beantwoord. Geen kus, geen knuffel, niets.

Jullie woorden hebben me aan het denken gezet. Pijnlijk maar waar. Ik hou er ook gewoon niet van om alleen te zijn. Ik heb behoefte aan twee armen om me heen, warmte en gezelligheid. Zal eenzaam worden in coronatijd zo.
Over dat verhuizen: dat voelt ook niet goed nee. Het is 30 km verderop en dat is natuurlijk niet de andere kant van de wereld, maar ik vind het leuk om even spontaan naar m’n zus te rijden. Mijn vader is gepensioneerd en vindt het gezellig om tijdens het fietsen langs te komen om een kopje koffie te drinken als ik alleen thuis aan het werk ben. Die kleine dingetjes gaan dan niet zo makkelijk meer, maar ik probeerde het te verzachten met de gedachte dat ik daar niet afhankelijk van moer zijn..
rainonyourparade schreef:
13-10-2020 06:47
Bedankt voor jullie reacties. Heb best lekker geslapen, maar werd met zo’n rotgevoel wakker. En hetgeen waar ik dan behoefte aan heb, is geknuffeld worden. Maar de toenadering die ik dan zoek, wordt niet beantwoord. Geen kus, geen knuffel, niets.

Jullie woorden hebben me aan het denken gezet. Pijnlijk maar waar. Ik hou er ook gewoon niet van om alleen te zijn. Ik heb behoefte aan twee armen om me heen, warmte en gezelligheid. Zal eenzaam worden in coronatijd zo.
Dit is nog vele malen erger dan die taakverdeling en zijn ‘feedback’. Van mij een virtuele knuffel voor jou :hug:
Oeps, 2x
Van mij krijg je er nog een virtuele knuffel bij. Ik hoop dat je gaat inzien dat wat jouw vriend doet abnormaal en lomp gedrag is. Er is niks mis met jou. Je verdient 100x beter dan dit stuk verdriet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven