Terecht gepikeerd of niet?

12-10-2020 18:22 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig ;)

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.

Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.

Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.

Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
Dank jullie wel lieve dames :hug:
Sorry voor mijn gezeur, ik vind het fijn om van me af te schrijven. Ik wil nog een ding kwijt. Voor jullie beeldvorming: mijn vriend heeft als hobby huizen kijken. En het mag ook het liefst zo groot en duur mogelijk. Samen zouden we best een flinke hypotheek kunnen nemen. Van mij hoeft dat alleen niet, want ik word niet per se gelukkiger van een groot huis + ik heb liever wat geld over om van te winkelen / terrassen / stedentripjes of kan mij het schelen wat. Van mijn vriend mag het allemaal zo groot en duur mogelijk (lekker veel schoonmaken, jeej! ;)). Ik merk dat ik het best leuk vind om huisjes / appartementen op Funda te kijken in mijn oorspronkelijke woonplaats (waar ouders wonen). Ik zou het ook leuk vinden om er een fijn, gezellig plekje van te maken. Maar dan denk ik daarna weer: ‘maar ik wil helemaal niet alleen wonen etc., het lijkt leuk om het een eigen plekje te maken maar wat als dat af is’. Lekker warrig, maar is het niet al een teken dat ik blijer word van een fijn huisje voor mezelf dan een groot huis wat me meer geld gaat kosten, verder weg is van alles (het is wel dichter bij werk trouwens) en wat eigenlijk meer zijn wens is?
:hug:
Je kunt beter alleen zijn dan ongelukkig zijn.

Je bent een hartstikke leuke meid. En je hebt jezelf vastgeklampt aan deze man. Misschien omdat je bang bent dat er niemand anders is die jou wil. Misschien omdat je liever niet alleen bent. Om te voorzien in die behoefte betaal je nu een pittige prijs: je wordt onrespectvol behandeld, je wordt toegesproken als een mindere, je wordt liefdeloos bejegend. Is de prijs die je nu betaalt waard wat je ervoor terugkrijgt: je bent in elk geval niet lètterlijk alleen.

Het klinkt alsof je figuurlijk al wel behoorlijk alleen bent. En je klinkt ongelukkig.
:hug:
Als je je eigen plekje eenmaal hebt ga je lekker ervan genieten, je zus uitnodigen om te komen eten, je ouders ook, met voldoende stoelen om op te kunnen zitten. Je ontmoet vanzelf ook weer iemand om een relatie mee te hebben, een leuk iemand dit keer, maar niet gelijk mee gaan samenwonen!

Je zult heus niet voor altijd alleen blijven als je nu weggaat. Maar als je blijft, blijf je wel altijd in de situatie waarin je nu zit.
Ik denk inderdaad dat je blijer wordt van een huis voor jezelf, dan een ander huis samen. Wat er volgens mij gebeurt is dat je heel langzaam naar het idee toegroeit. Soms wil je er niets van weten, dan duw je al die negatieve gevoelens weg, en soms lijkt het je heel fijn.

Neem je tijd om alles uit te zoeken voor jezelf, en ga nog zeker even geen huis samen kopen. En waarschijnlijk als hij merkt dat jij gaat twijfelen gaat hij alles uit de kast halen, want hij ziet het natuurlijk helemaal voor zich: samen met jouw geld een fantastisch huis kopen. En het idee dat dat niet meer kan, zal zorgen dat hij alles probeert om je toch zover te krijgen.
rainonyourparade schreef:
13-10-2020 07:32
Sorry voor mijn gezeur, ik vind het fijn om van me af te schrijven. Ik wil nog een ding kwijt. Voor jullie beeldvorming: mijn vriend heeft als hobby huizen kijken. En het mag ook het liefst zo groot en duur mogelijk. Samen zouden we best een flinke hypotheek kunnen nemen. Van mij hoeft dat alleen niet, want ik word niet per se gelukkiger van een groot huis + ik heb liever wat geld over om van te winkelen / terrassen / stedentripjes of kan mij het schelen wat. Van mijn vriend mag het allemaal zo groot en duur mogelijk (lekker veel schoonmaken, jeej! ;)). Ik merk dat ik het best leuk vind om huisjes / appartementen op Funda te kijken in mijn oorspronkelijke woonplaats (waar ouders wonen). Ik zou het ook leuk vinden om er een fijn, gezellig plekje van te maken. Maar dan denk ik daarna weer: ‘maar ik wil helemaal niet alleen wonen etc., het lijkt leuk om het een eigen plekje te maken maar wat als dat af is’. Lekker warrig, maar is het niet al een teken dat ik blijer word van een fijn huisje voor mezelf dan een groot huis wat me meer geld gaat kosten, verder weg is van alles (het is wel dichter bij werk trouwens) en wat eigenlijk meer zijn wens is?
Veelzeggend dat je in deze post:
-denkt dat je ‘zeurt’ als je wat wilt delen met andere mensen
-de hobby van je vriend eerst noemt
-daarna verwarring volgt over wat je zelf nu eigenlijk wilt

Mijn ervaring is dat, als je je leven inricht zoals jij dat leuk vindt, je gelijkgestemde mensen gaat ontmoeten. Zonder relatie is niet meteen ‘alleen’.
Mermedina schreef:
13-10-2020 07:51
Veelzeggend dat je in deze post:
-denkt dat je ‘zeurt’ als je wat wilt delen met andere mensen
-de hobby van je vriend eerst noemt
-daarna verwarring volgt over wat je zelf nu eigenlijk wilt

Mijn ervaring is dat, als je je leven inricht zoals jij dat leuk vindt, je gelijkgestemde mensen gaat ontmoeten. Zonder relatie is niet meteen ‘alleen’.
Dat eerste komt meer voort uit wat anders: ik ben een trouwe meelezer van dit forum maar zie ook topics waar minder fijn en behulpzaam wordt gereageerd. De dames hier kunnen erg hard zijn, vandaar dat ik dacht dat het als gezeur over kon komen. Maar ik vind het fijn dat ik met jullie kan delen. :hug:
Indien jullie zo veel te besteden hebben waarom nemen jullie dan geen werkster?

Ik snap niet dat je met beide een voltijd baan jij het huishouden tot de taak van de vrouw maakt..waarom doe je dat?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Delen is leuk, maar wat ga je er aan doen?

Je bent aan het werk via je werk, de poetsvrouw van je vriend en jouw stem wordt verder niet gehoord. Je hebt jezelf weggecijferd en ik vraag mij af waarom?

Praten verandert je situatie niet.

Volgens mij ben je bang dat wanneer je niet de perfecte partner speelt hij de benen neemt. Maar je vriend is helemaal niet zo leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
13-10-2020 08:02
Delen is leuk, maar wat ga je er aan doen?

Je bent aan het werk via je werk, de poetsvrouw van je vriend en jouw stem wordt verder niet gehoord. Je hebt jezelf weggecijferd en ik vraag mij af waarom?

Praten verandert je situatie niet.

Volgens mij ben je bang dat wanneer je niet de perfecte partner speelt hij de benen neemt. Maar je vriend is helemaal niet zo leuk.
Je hebt gelijk. Geen idee waarom ik dat doe. Ik heb dat altijd gedaan. Toen ik op de middelbare school mijn eerste vriendje kreeg, deed ik er ook alles aan om hem blij te maken. Ondanks zijn agressieve buien en schijt aan mij, deed ik alles voor ‘m. Zelfde geldt voor mijn vorige partner. Hij had heel veel issues met zichzelf en die probeerde ik voor hem op te lossen. Uiteindelijk heb ik daar wel zelf een punt achter gezet, maar het lijkt nogal een patroon te zijn dat ik vriendjes wil pleasen. En waarom? Vertel het me maar...
Je zeurt zeker niet, en van die huizen is heel herkenbaar. Ik deed dat ook aan het einde van mijn relatie met mijn ex.

Ik zou lekker je eigen plekje zoeken en inrichten zoals jij dat wil en geen gezeur meer over het huishouden. In je eentje is het huishouden zoveel eenvoudiger, heerlijk. En ja, alleen zijn is even wennen. Maar dat gevoel van vrijheid en van trots dat je het helemaal alleen hebt gedaan vind ik het beste gevoel van de wereld.

Jij komt er wel!
Waar je ook naar toe gaat of met wie: jezelf en je onderdanige karakter en de neiging om je ondergeschikt te maken aan anderen neem je altijd mee of het nu op het werk is, in een nieuw huis of een nieuwe relatie. Ik zou daar wat mee gaan doen ipv klagen over de ander. Je roept het namelijk over jezelf af door je zo op te stellen.

Je mag echt verwachten dat de ander voor de helft mee helpt.

Je bent niet zijn inwonende schoonmaakster die huur betaald.
13-10-2020 08:06
Je hebt gelijk. Geen idee waarom ik dat doe. Ik heb dat altijd gedaan. Toen ik op de middelbare school mijn eerste vriendje kreeg, deed ik er ook alles aan om hem blij te maken. Ondanks zijn agressieve buien en schijt aan mij, deed ik alles voor ‘m. Zelfde geldt voor mijn vorige partner. Hij had heel veel issues met zichzelf en die probeerde ik voor hem op te lossen. Uiteindelijk heb ik daar wel zelf een punt achter gezet, maar het lijkt nogal een patroon te zijn dat ik vriendjes wil pleasen. En waarom? Vertel het me maar...
Dit klinkt wel of een paar gesprekken met een psycholoog een waardevolle investering in jezelf zal zijn.
Je hebt wel echt een lot uit de loterij getroffen.. wat een idioot. Onbegrijpelijk dat vrouwen dit accepteren.
De enige die weet waarom jij zo doet ben jezelf.
Wat een verdrietig topic. Het valt me op dat je bang lijkt om alleen te zijn. Maar meis, je bént al alleen, in deze relatie. Hij behandelt je als een onbetaalde huishoudster, hij ziet je niet als gelijkwaardige partner, er kan geen knuffel of kus af.
Dat wil je toch niet voor jezelf? Alleen zijn betekent niet dat je eenzaam bent he? Zo te lezen heb je een fijn netwerk met je ouders/familie en vriendinnen. Kom op, je red het prima in je up!
Dikke knuffel voor jou!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Onzin dat jij meer moet doen, omdat hij meer uren werkt en meer reistijd heeft. Ik werk 32 uur, man 40 uur. Geen haar op mijn hoofd die ook maar overweegt om daarom meer in het huishouden te doen. Huishouden is een taak van iedereen die in het huis woont.
13-10-2020 08:06

Nee dat gaan en kunnen wij jou niet vertellen. Het beste is als jij zelf in gaat zien dat dit een heel belangrijk punt is en dat als je een gezonde relatie wil je hier echt zelf iets aan zult moeten gaan doen. Hulp zoeken om uit te zoeken waarom je dit doet en het dan veranderen.
aikidoka schreef:
13-10-2020 08:38
Onzin dat jij meer moet doen, omdat hij meer uren werkt en meer reistijd heeft. Ik werk 32 uur, man 40 uur. Geen haar op mijn hoofd die ook maar overweegt om daarom meer in het huishouden te doen. Huishouden is een taak van iedereen die in het huis woont.
Ik ben daarnaast ook echt slecht in het huishouden. Als je echt lekker wil eten moet je zelf koken, wil je een echt heel schoon huis dan zul je zelf wat moeten doen.
Ik heb a weinig standaard en b zie heel slecht en c heb altijd wel wat anders te doen.
Ramen lappen heb ik nog nooit gedaan bijvoorbeeld. Als ik het al eens probeer is het heel veel inspanning en nul resultaat.
Ik heb ook nooit zoveel zin om dat soort dingen te leren.
Dat voorkomt veel van dit soort ongein van mannen, ben ik achter.
Ik kan me het vriendje nog herrinneren dat hoopte op veel kookkunsten en verwend worden, wat zo waren die caribische dames allemaal.
Die gek heeft maanden bij mij in huis verwonderd om zich heen gekeken in de hoop dat het steeds per ongeluk zo'n rommel zou zijn, en op zondagochtend werd de teleurstelling ook steeds groter, ik was gewend dan het huis uit te rennen en ergens een croissantje te halen als ik echt honger kreeg.
Sip vroeg hij wanneer wat de vriendin van een vriend van hem deed, namelijk ook het huis van haar vriend schoonmaken, fantastische dingen koken en al zijn vrienden uitnodigen, ervoor zorgen dat ik een mooi fris opgeruimd huis had, ontbijt maken en lunch meegeven, nou eens voor hem zou beginnen.
Had hij iets verkeerd gedaan?
Ik vond het eerlijk gezegd al heel wat dat ik mijn huis opruimde en stofzuigde, een zal chips en wat te drinken in huis had en mijn bed had verschoond als hij kwam.
Hij bleef maar hangen in 'dat hoor jij te doen en wanneer gaat het nou eens gebeuren' dus dat was snel over.
Ik hoop echt ZO dat je je niet laat overhalen om met hem een huis te gaan kopen en dat je straks vastzit met hem in een woonplaats waar je niet wil wonen, in een huis waar je niet wil wonen, dat groter is dan jij nodig vindt maar wat jij desondanks van onder tot boven moet poetsen aangezien hij geen poot uitsteekt, met iemand die nauwelijks geeft om jouw welzijn. En dat je dan niet je vriendinnen en ouders om je heen hebt om uit te huilen als het echt stukloopt en ook nog niet zomaar weg kan omdat je samen een huis hebt (en hij het je waarschijnlijk in financieel opzicht heel moeilijk maakt als het uitgaat omdat hij je gewoon geen mallemoer gunt).

Echt, ga geen huis samen kopen, doe het niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat er nogal wat mannen bestaan die denken dat feminisme en gelijkwaardigheid een soort keuzemenu is. Ze pikken datgene eruit wat ze goed uitkomt en de rest negeren ze.
Creativity is intelligence having fun
12-10-2020 18:36
Jawel. Ik zal niet in detail treden maar het was eerst echt nog erger. Toen heb ik ook gezegd dat ik wel een eigen woning zoek zodat hij alles weer fijn zelf kan doen. Toen kreeg ik een verhaal over verschil in inzicht en kwaliteit wat betreft schoonmaken, bla bla. Zijn moeder deed het altijd zus en zo.

Pijpt zijn moeder ook beter?

Kies voor jezelf meid! Sterkte XC
Ik snap jullie reacties. En ik denk dat Susan ook zeker gelijk heeft dat ik geen huis met hem moet kopen in een woonplaats waar ik eigenlijk niet wil wonen.

Echter, het lijkt nu alsof hij een slecht persoon is die niets om mij geeft. Ik vind hem geen slecht persoon en ik weet dat hij wel degelijk om mij geeft. Alleen hij heeft altijd de focus heel erg op zichzelf gehad. Al sinds hij erg jong is werkt hij zich drie slagen in de rondte om maar genoeg geld op de bank te hebben staan (in zijn familie is geld nogal een groot ding). Ik ben zijn eerste vriendin. Ik denk dat hij het ook gewoon niet gewend is om dingen te delen en te overleggen. Maar dat betekent niet dat hij een slecht mens is, toch?
Je praat zijn gedrag goed, zoekt verklaringen voor zijn gedrag. Een slecht mens zal het niet zijn, maar hij maakt jou niet gelukkig. Wees een lief en eerlijk voor jezelf.
Hij zal niet 100% een slecht mens zijn, maar dat is bijna niemand. Ik heb in een heel nare relatie gezeten, maar ook hij had zijn positieve kanten. Dat lijkt me logisch, anders zou die relatie in eerste instantie nooit zijn ontstaan. Als je de slechte kanten van iemand wegdenkt blijft er altijd een leuk persoon over, maar dat is het vervelende, die slechte kanten kun je niet wegdenken en in sommige gevallen zijn ze zo overheersend dat de weegschaal doorslaat naar de verkeerde kant.

Hij zal op zijn manier ongetwijfeld om je geven, maar hij is dusdanig op zichzelf en zijn eigen comfort gericht dat er voor jou in die relatie nauwelijks ruimte overblijft en je voor iedere centimeter voor jezelf zal moeten vechten. En zoals ik eerder al zei: de kans dat dit ooit een gelijkwaardige relatie gaat worden lijkt me nihil, want daarvoor moet hij van zó ver komen. En hij is nu al niet eens bereid om naar je te luisteren zonder te gaan steigeren. Het is heel verdrietig, maar zoals je de hele situatie omschrijft denk ik niet dat dit beter gaat worden. Ik hoop dan ook oprecht dat je jezelf hiertegen in bescherming neemt. Voor jou is het dan weer lastig om haar op je tanden te kweken en veel feller je grenzen aan te geven, want zelfs als je heel bescheiden je grenzen aangeeft twijfel je al aan jezelf, dus dan blijft dit een situatie waarin jij continu het onderspit delft en dat moet je echt niet willen voor jezelf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven