Terecht gepikeerd of niet?

12-10-2020 18:22 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik wil graag even jullie kijk op de volgende situatie en een beetje stoom afblazen. Ik ben momenteel erg gepikeerd en soms heb ik ook even een spiegel nodig ;)

Binnenkort begin ik bij mijn nieuwe werkgever. Na een ongelukkige periode bij mijn vorige werkgever en flink wat solliciteren kan ik gelukkig ergens beginnen waar ik het (denk ik) erg naar mijn zin ga hebben. Nu het volgende. Ik ga namelijk van 40 uur naar 36 uur. Ook wordt er volledig thuisgewerkt bij volgend bedrijf, dus dat betekent dat ik ook thuis ingewerkt wordt. Mijn vriend daarentegen zit 3 van de 5 dagen wel op kantoor. Dat is vijf kwartier hiervandaan, dus hij zit met wat reistijd. Daarnaast werkt hij 40 uur. We hebben een tijdje terug al besproken dat ik de huishoudelijke taken op me zou nemen omdat ik simpelweg meer tijd heb. Nu moet ik bekennen dat ik me daar een beetje op heb verkeken. Want de was doen, boodschappen doen, koken, het huis poetsen, bed verschonen, de vaatwasser in- en uitruimen; dat kost best wat tijd bij elkaar. Ondertussen heb ik dan ook het gevoel dat ik vrij veel commentaar krijg op dingen. Het eten smaakt niet, zijn favoriete trui is niet gewassen, als we ergens zijn geweest en ik op de terugweg nog even langs de supermarkt wil (hij kan gewoon in de auto blijven wachten) krijg ik een diepe zucht want “heb je dat dan niet besteld met de boodschappen”… Dat ik soms echt denk: doe het dan lekker zelf allemaal. Dat zeg ik ook wel eens, maar dan is de reactie “dit is hoe we het af hebben gesproken en ik geef je alleen feedback” alsof ik een kleuter ben.

Afijn. Het begint me enorm te irriteren. Ik heb namelijk het idee dat hij denkt dat ik echt hele dagen de tijd heb om het huis van top tot teen schoon te hebben nu ik vrij ben. Dat ik ook nog naar de sportschool ga, af en toe een kopje koffie drink met een vriendin, langs mijn ouders ga of soms even niets wil doen, dat gaat er niet in. Ja, ik heb meer tijd, maar ik vind het ook fijn om even wat tijd voor mezelf te nemen soms. Als hij thuis werkt en ik ben ook thuis (aan het werk, of in dit geval vrij) wordt er ook verwacht dat de tafel is gedekt en de lunch klaarstaat om 12 uur. Het begint gewoon energie te vreten. Ik vind het zo makkelijk vanuit hem om telkens maar commentaar te leveren terwijl hij zelf niets hoeft te doen.

Sorry voor het lange verhaal. Kortom: ik vind hem eerlijk gezegd een beetje een verwend kind worden op deze manier. Niets doen maar wel commentaar leveren. En als we er een discussie over krijgen ligt het ook standaard aan mij of is het geen commentaar, maar “feedback”.

Hoe zien jullie dit? Ik vind het terecht dat ik meer in het huishouden doe, maar dat hij nou bepaalt wanneer ik wat doe en ook nog commentaar hebben begint me nu echt te irriteren.
rainonyourparade schreef:
13-10-2020 10:17
Ja dat is het ook, ik zeg toch ook dat hij dat zelf mag doen.

Oké, maar trek dat dan ook door naar de rest. Ik lees dingen als: het eten smaakt niet (kook dan zelf), zijn favoriete trui is niet gewassen (was 'm dan zelf), en dat hij verwacht dat de lunch klaarstaat (smeer je eigen boterhammen, lui varken). Kom eens wat meer op voor jezelf! Hij staat niet boven jou hè, jullie zijn gelijkwaardig.

Ik vind het woord "gepikeerd" ook veel te soft. Word eens een keer boos als iemand je zo behandelt!
13-10-2020 06:47
Bedankt voor jullie reacties. Heb best lekker geslapen, maar werd met zo’n rotgevoel wakker. En hetgeen waar ik dan behoefte aan heb, is geknuffeld worden. Maar de toenadering die ik dan zoek, wordt niet beantwoord. Geen kus, geen knuffel, niets.

Jullie woorden hebben me aan het denken gezet. Pijnlijk maar waar. Ik hou er ook gewoon niet van om alleen te zijn. Ik heb behoefte aan twee armen om me heen, warmte en gezelligheid. Zal eenzaam worden in coronatijd zo.
Een tijdje terug heb ik een topic gemaakt met de vraag wat er leuk is aan alleen wonen. Misschien helpen de tips hierin jou ook een beetje.
thuis/wat-is-er-leuk-aan-alleen-wonen/l ... #p31586421
Ik denk dat jij in je eentje minder eenzaam bent dan als je bij deze koekwaus blijft. Zonder hem krijg je ruimte voor andere mannen. En misschien is corona wel iets wat je helpt na 2 verkeerde relatiekeuzes, omdat mensen nu wat meer tijd nemen voor het daten. Maar eigenlijk wil ik je vooral aanraden om in plaats van daten eerst aan jezelf te gaan werken. Je hoeft geen pleaser te zijn, je mag gewoon jezelf zijn.
Het maakt niet uit dat hij ook goede of lieve kanten heeft, jullie kunnen ook gewoon niet bij elkaar passen, he. Dat is niemands schuld dan uiteindelijk. (Maar ik vind hem wel een koekwaus.)
Ten slotte, lees eens wat over codependentie, ik denk dat je daar wel onderdelen in zult herkennen. Misschien een mooi aangrijpingspunt voor een paar gesprekken met een therapeut.
anoniem_398466 wijzigde dit bericht op 13-10-2020 10:29
3.93% gewijzigd
RikM schreef:
13-10-2020 10:26
Oké, maar trek dat dan ook door naar de rest. Ik lees dingen als: het eten smaakt niet (kook dan zelf), zijn favoriete trui is niet gewassen (was 'm dan zelf), en dat hij verwacht dat de lunch klaarstaat (smeer je eigen boterhammen, lui varken). Kom eens wat meer op voor jezelf! Hij staat niet boven jou hè, jullie zijn gelijkwaardig.

Ik vind het woord "gepikeerd" ook veel te soft. Word eens een keer boos als iemand je zo behandelt!
Ja je hebt gelijk. Heb ook gevraagd waarom hij het nodig vond om achteraf over het eten te klagen. Hij zei “anders maak je het de volgende keer weer zo”. Heb gevraagd of hij niet zelf zijn pastaatje wil maken voortaan. Dat wil hij gaan doen, zei hij. Ben benieuwd.
13-10-2020 10:24
Dat klopt. Ik had het nu even specifiek over dit voorbeeld. Maar wat er gister in dit topic is gezegd, heb ik ook aangekaart. En de situatie is nu dus dat ik een lijstje moet gaan maken met hoe veel tijd ik kwijt ben aan alles.

Wat een l*l zeg, ik vind het serieus rot voor je.

Gaat hij ook een lijstje maken aan wat hij kwijt is aan het huishouden aangezien hij maar 4 uur meer werkt dan jij?
Je bent best sterk, je hebt nl. in een ander topic gereageerd mbt een ex-partner met ADD.

Zoek die vrouw van binnen op TO, je weet best waar ik het over heb.

Ik begrijp dat je niet weer een relatie wil verbreken, maar dit is ook niet waar je naar verlangde!
En dat ga je niet doen toch?
, dat stomme lijstje maken, ben je mal.
Je kunt beter aangeven dat jullie samen wonen en dus samen verantwoordelijk zijn voor een netjes huis. De taken eerlijk gaan verdelen.
Toch?!
Ik haat dat gevoel alsof je 1 of ander sloofje bent. En wie vindt het huishouden nou leuk? Ikke niet hoor, man ook niet, maar ja, een beetje een schoon en netjes huis willen we wel.
justagirly wijzigde dit bericht op 13-10-2020 10:34
7.17% gewijzigd
Abundance-of-Freedom schreef:
13-10-2020 10:29
Wat een l*l zeg, ik vind het serieus rot voor je.

Gaat hij ook een lijstje maken aan wat hij kwijt is aan het huishouden aangezien hij maar 4 uur meer werkt dan jij?
Vast niet. Ben ook nog even over die reistijd begonnen. Ik weet niet wie het zei hier, maar ik hoef idd niet te compenseren voor zijn reistijd. Kiest ie zelf voor. Maar daar was hij het absoluut niet mee eens. Ik kies ervoor om een aflevering GTST te kijken als hij ‘s ochtends in de auto zit, in die tijd kan ik ook wat in huis doen (moet niet, is een keuze ;))
Deze man vindt het huishouden duidelijk vrouwenwerk aangezien hij ook over zijn moeder en zus begon. Deed zijn vader niks in huis?
Heb gevraagd of hij niet zelf zijn pastaatje wil maken voortaan. Dat wil hij gaan doen, zei hij. Ben benieuwd.
Ga je daar serieus nog op wachten?
Wat houdt je nou echt tegen om weg te gaan bij deze droeftoeter? Wees eerlijk tegen jezelf en probeer de situatie te bekijken alsof je naar een vriendin kijkt...

Sterkte!
caribea schreef:
13-10-2020 10:33
Je bent best sterk, je hebt nl. in een ander topic gereageerd mbt een ex-partner met ADD.

Zoek die vrouw van binnen op TO, je weet best waar ik het over heb.

Ik begrijp dat je niet weer een relatie wil verbreken, maar dit is ook niet waar je naar verlangde!
Klopt. Ik wilde gewoon echt dat dit het was. Ik moet er ook niet aan denken om straks weer van voor af aan te beginnen met een ander.
13-10-2020 10:34
Vast niet. Ben ook nog even over die reistijd begonnen. Ik weet niet wie het zei hier, maar ik hoef idd niet te compenseren voor zijn reistijd. Kiest ie zelf voor. Maar daar was hij het absoluut niet mee eens. Ik kies ervoor om een aflevering GTST te kijken als hij ‘s ochtends in de auto zit, in die tijd kan ik ook wat in huis doen (moet niet, is een keuze ;))
Hij kan het daar wel niet mee eens zijn, maar dan heeft hij pech. Wie denkt hij in godsnaam dat hij is als hij meent dat jij niks leuks mag doen omdat hij toevallig op dat moment in de trein zit?
Echt, wat een sneue afgunst, zeg.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
13-10-2020 06:51
Over dat verhuizen: dat voelt ook niet goed nee. Het is 30 km verderop en dat is natuurlijk niet de andere kant van de wereld, maar ik vind het leuk om even spontaan naar m’n zus te rijden. Mijn vader is gepensioneerd en vindt het gezellig om tijdens het fietsen langs te komen om een kopje koffie te drinken als ik alleen thuis aan het werk ben. Die kleine dingetjes gaan dan niet zo makkelijk meer, maar ik probeerde het te verzachten met de gedachte dat ik daar niet afhankelijk van moer zijn..
Je begrijpt toch wel dat je 30 km verderop in een te duur huis wat je niet echt leuk vindt jezelf enorm afhankelijk maakt van een niet zo aardige man?

Het is juist gezond om een goede relatie te hebben met je familie en iets om zuinig op te zijn, daar hoef je niets aan te veranderen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Niet alles gelezen hoor... Maar mijn eerste gedachte (en ervaring) is dat wanneer je bij een nieuwe werkgever begint, dat heel veel energie kost. Andere workflows, je weg vinden, nieuwe regels, veel indrukken, mensen leren kennen... ook al is dat nu van een afstand. Ik zou het heel normaal vinden als je vriend had gezegd dat hij in eerste instantie juist wat meer in het huishouden zou doen. Sowieso de dagen dat hij thuiswerkt kan hij voor jóu de lunch klaarzetten. En op dagen dat hij niet thuiswerkt kan hij op de terugweg even langs de supermarkt.
Verder zou ik alles zoveel mogelijk fifty fifty doen.

Hij heeft helemaal niet te bepalen wat jij met je vrije tijd doet. Hij gunt je niks lijkt het wel.

En in die tijd dat hij zit te Netflixen kijkt had hij net zo goed ook wat in het huishouden kunnen doen.
Ik moet er ook niet aan denken om straks weer van voor af aan te beginnen met een ander.
Nou ja, blij zijn met wat je hebt dan maar. Dit is het voor de rest van je leven. Succes.
Klopt. Ik wilde gewoon echt dat dit het was. Ik moet er ook niet aan denken om straks weer van voor af aan te beginnen met een ander.

Je MOET geen vriend heh. Je kan ook een tijd alleen blijven, iemand plaatste al een link over hoe fijn alleen zijn kan zijn. Wil je gezelschap dan zoek je dan op, nodig je vrienden/fam uit. Allemaal op je eigen tijd.
Ik heb niet alles gelezen maar:

Hij werkt 40 uur, jij 36. Hij heeft daarbij 3x per week anderhalf uur reistijd, is dus 4.5 uur. Al met al heb jij dus 8 uur meer per week over dan hij.

Koken en daarna de keuken opruimen kost mij, alles bij elkaar, ongeveer een uur. Dan is die keuken wel zodanig opgeruimd dat ik hem eigenlijk nooit apart hoef te poetsen. Dus met dat opruimen doe ik de ene keer even een plank in een kastje, de andere keer de koelkast (bij voorkeur vlak voor het boodschappen doen, dan is ie lekker leeg). Maar dat zijn dan al 7 uur per week. In mijn pauze wil ik nog wel eens stof afnemen of even de vloer vegen, dus van elke pauze is een kwartiertje voor het huishouden. Bij elkaar opgeteld zijn dat ongeveer die 8,5 uur die jij over hebt ten opzichte van je vriend.

Dus waarom denken jullie dan dat jij de rest van het huishouden in je eentje afkunt??
Laat hem in zijn pauze de boodschappen bestellen en die op weg van werk naar huis ophalen.
Regel een schoonmaakster, skip het strijken. Op de dagen dat hij reistijd heeft, zorg jij voor het eten. Op de andere dagen zorgt hij voor het eten, dat geeft jou de tijd voor de was. Laat hem zorg dragen voor het vuilnis, doe jij de administratie. Of andersom.

En wil hij dat allemaal niet, dan zou ik zwaar overwegen om hem lief te vragen om op zichzelf te gaan wonen. Je woont er met twee en bent dus ook met twee verantwoordelijk.

Maar mijn man zag pas in wat ik allemaal deed, toen hij vanwege een knie operatie een paar weken thuis zat. Als jij alles tussendoor doet volgens afspraak kun je niet verwachten dat hij snapt dat het meer is dan hij denkt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Susan schreef:
13-10-2020 10:36
Hij kan het daar wel niet mee eens zijn, maar dan heeft hij pech. Wie denkt hij in godsnaam dat hij is als hij meent dat jij niks leuks mag doen omdat hij toevallig op dat moment in de trein zit?
Echt, wat een sneue afgunst, zeg.

Nou dit en dit is dan je "vriend" :pukey:
Dat klopt. Ik had het nu even specifiek over dit voorbeeld. Maar wat er gister in dit topic is gezegd, heb ik ook aangekaart. En de situatie is nu dus dat ik een lijstje moet gaan maken met hoe veel tijd ik kwijt ben aan alles.
Dat hij jou op een krukje laat zitten, kun je niet uitdrukken in tijd. Dat hij jouw pastasaus afkraakt ook niet. Dat hij meent zijn geliefde "feedback" te moeten geven ook niet.

Het probleem is groter en existentiëler dan de tijd die opgaat aan huishoudelijk werk.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 13-10-2020 10:55
Reden: tikfout
0.09% gewijzigd
ikBedoelHetGoed schreef:
13-10-2020 10:46
Dat hij jouw op een krukje laat zitten, kun je niet uitdrukken in tijd. Dat hij jouw pastasaus afkraakt ook niet. Dat hij meent zijn geliefde "feedback" te moeten geven ook niet.

Het probleem is groter en existentiëler dan de tijd die opgaat aan huishoudelijk werk.

Precies. Wedden dat hij straks ook commentaar heeft op je lijstje? Dat kost allemaal vast niet zoveel tijd en dat doe je vast niet goed.
Echt belachelijk dat To met "bewijzen" moet komen. Erg liefdevol ook....not.

Hij kan toch ook gewoon van haar aannemen dat het haar teveel is.
Ja je hebt gelijk. Heb ook gevraagd waarom hij het nodig vond om achteraf over het eten te klagen. Hij zei “anders maak je het de volgende keer weer zo”. Heb gevraagd of hij niet zelf zijn pastaatje wil maken voortaan. Dat wil hij gaan doen, zei hij. Ben benieuwd.
Het wordt nog steeds niet echt beter ook al lijk jij van wel te denken. Waarom vind jij dit een leuke man? Ik zie niks leuks in zijn manier van handelen. Lees eens het topic help, dat is een zelfde type man als ik het zo lees, maar dan vele jaren verder en met een kind. Wil je zo leven op termijn?
RikM schreef:
13-10-2020 10:47
Precies. Wedden dat hij straks ook commentaar heeft op je lijstje? Dat kost allemaal vast niet zoveel tijd en dat doe je vast niet goed.

Alles om zijn gelijk te krijgen en dat To het verkeerd ziet.
Natuurlijk is het geen slechte man, en houdt hij van je. Maar dat daarom is het nog wel belangrijk dat hij goed is voor je.
Wat je omschrijft doet me denken aan iemand met een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis.
Zie omschrijving hieronder:

Mensen met een dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis, ook wel een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis genoemd (OCPS), ervaren een sterke drang om alles onder controle te hebben. Ze zijn voortdurend bezig om hun taken ordelijk en foutloos te uit te voeren, vaak zonder enige emotie.
Personen met deze persoonlijkheidsstoornis zijn echte perfectionisten en leggen de lat voor zichzelf hoog. Planning, regelmaat, orde en oog voor detail vinden zij erg belangrijk. Sterker nog: zónder zal iemand met een dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis niet goed kunnen functioneren. Iemand met deze stoornis is niet erg flexibel en heeft moeite met delegeren.

Iemand met een dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis is koppig en zal zijn doen en laten niet snel veranderen. Routine, zowel thuis als op het werk, is erg belangrijk en er wordt verwacht dat collega’s of gezinsleden zich ook aan deze routine houden.

Omdat mensen met deze stoornis altijd maar met hun werk, taken of school bezig zijn blijft er weinig tijd over voor ontspanning, sport of vriendschappen. Deze manier van leven brengt veel stress met zich mee, wat zich kan uiten in een burn-out, angststoornis of lichamelijke klachten.

Een relatie met een partner is mogelijk als de ander meegaat in de regels en zienswijze van degene met de dwangmatige-persoonlijkheidsstoornis. Door de relatie en door het samenzijn met de partner kunnen mensen met dwangmatige persoonlijkheidsstoornissen sociale vaardigheden leren. Hierdoor kunnen ze zich wat soepeler opstellen, minder moeilijk doen.
Moet? Je moet helemaal niks. Is 'ie nou helemaal?
Hoe meer je over hem post, hoe meer ik me afvraag waarom je in godesnaam nog bij hem blijft. In je uppie ben je zeker weten veel gelukkiger.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven