Consult cjg driejarige
woensdag 14 oktober 2020 om 11:04
Onlangs had ik een consult bij het centrum jeugd en gezin voor mijn driejarige zoon.
Ik wist dat er zou worden gekeken naar de ogen, spraak, motoriek etc, maar ook werden zijn balletjes uitgebreid bekeken en bevoeld. Dit is vorig jaar ook gedaan en er zijn verder nooit bijzonderheden geweest. Met zijn oudere broertje heb ik dit ook nooit gehad. Is dit apart of hebben jullie dit ook gehad bij het driejarige consult?
Ik wist dat er zou worden gekeken naar de ogen, spraak, motoriek etc, maar ook werden zijn balletjes uitgebreid bekeken en bevoeld. Dit is vorig jaar ook gedaan en er zijn verder nooit bijzonderheden geweest. Met zijn oudere broertje heb ik dit ook nooit gehad. Is dit apart of hebben jullie dit ook gehad bij het driejarige consult?
woensdag 14 oktober 2020 om 12:13
was het voelen en kijken
of duurde het extra lang
waarom voel jij de lading ??
woensdag 14 oktober 2020 om 13:08
Dat is gewoon het vroegere consultatiebureau. Meten, wegen, prikken, ogentest etc.hamerhaai schreef: ↑14-10-2020 11:28Niet elk kind wordt naar CBJ gestuurd, dat is de reden dat er bij haar zoon een indicatie moet zijn. Je gaat daar niet zo maar heen. Er hoeft niet aan de hand te zijn maar het kan.
En het CBJ heeft zijn eigen protocollen wat er onderzocht moet worden. Vaak ook zaken die het consultatiebureau ook al heeft gedaan.
En wat is het CBJ? Dan vind ik alleen iets Belgisch als ik die afkorting google.
woensdag 14 oktober 2020 om 14:06
Luci_Morgenster schreef: ↑14-10-2020 11:31Niet alles is meteen onaardig als mensen je iets vragen he?
En ik snap probleem niet zo. Waarom kreeg je er een raar gevoel over? En waarom vraag je dat niet meteen?
Je kan nu bellen hoor, maar wat wil je dan precies horen?
Dat weet ik, vragen vind ik geen probleem hoor. Kwam nogal geïrriteerd over en dan denk ik waarom, helemaal nergens voor nodig.
woensdag 14 oktober 2020 om 14:09
Voelen en kijken zonder handschoenen. Duurde even en hij gaf al aan dat het goed was, maar maakte geen aanstalten om te stoppen met voelen. Toen heb ik zelf gezegd prima goed zo verder toch zodat hij ophield.
woensdag 14 oktober 2020 om 14:20
Precies, het consultatie bureau is het. Op de uitnodiging stond cjg dus heb ik het maar zo opgeschreven.
Het was een standaard afspraak, en straks als ie (bijna) vier jaar is heb ik weer een afspraak met inenting.
woensdag 14 oktober 2020 om 14:30
Dat verschilt per stad. Hier heet het CB officieel OKT en valt (deels) onder de GGD.PietjeBello schreef: ↑14-10-2020 11:38Het consultatiebureau valt onder de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) wat weer onderdeel is van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).
En zoals het klinkt aangezien TO het heeft over “3 jarig consult” is het gewoon het CB. Dat toevallig ondergebracht is bij het CJG.
Dat gezegd hebbende: het is niet standaard bij een 3-jarig consult dat de testis onderzocht worden. Meestal wordt dit het eerste jaar gedaan en als ze twee keer ingedaald zijn gevoeld, hoeft het ip niet meer. Het is wel zo dat ieder kind ip naakt onderzocht wordt (in de praktijk is dit vaak in ondergoed) en dat heeft te maken met signalering van afwijkingen in de breedste zin van het woord. Dus wellicht is bij jouw zoontje eerder niet (goed) gevoeld of de testis zijn ingedaald.
Daarnaast zijn er verpleegkundigen die bezig zijn met het leren van onderzoeken die normaal door een arts gedaan worden, misschien trof je zo iemand. Het 3-jarig consult wordt namelijk ip door een verpleegkundige gedaan.
Je kan natuurlijk altijd vragen waarom een onderzoek gedaan wordt (hoewel ik het eigenlijk altijd zelf al uitleg) en als het je niet lekker zit, zou ik zeker even bellen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
woensdag 14 oktober 2020 om 14:32
Wij doen ze zoveel mogelijk bij 3,5, als samenvoeging van 3 en 4. Tenzij er zorgen / opvallendheden waren bij 2 jaar. of als ouders zelf graag willen komen. Dan mag namelijk de laatste vaccinatie al gegeven worden en worden achterstanden enigszins ingelopen.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
donderdag 15 oktober 2020 om 22:58
Ieuw, snap dat je er een vreemd gevoel bij kreeg. Gewoon even bellen en aangeven. Ook zonder handschoenen kan je best vragen of dit normaal is. En waarom het zo lang duurde. Probeer te vragen zonder oordeel, misschien klopt je gevoel, misschien niet. Kom je alleen achter als je belt en doorvraagt.
vrijdag 16 oktober 2020 om 20:23
Geen speciale reden, niet waarvan ik weet in ieder geval.
De afspraak was net voor de aangescherpte regels. Het was wel rustiger dan normaal, voor corona.
Alles was verder goed, alleen de oogjes heb ik nog een vraag over, zelf dus ik heb ze gebeld en wacht af tot de arts mij terug belt.
vrijdag 16 oktober 2020 om 20:26
Ja ik heb gebeld en wacht een telefoontje af. Wilde sowieso iets anders aankaarten, dus ik vraag hier dan ook nog even naar.toulouse74 schreef: ↑15-10-2020 22:58Ieuw, snap dat je er een vreemd gevoel bij kreeg. Gewoon even bellen en aangeven. Ook zonder handschoenen kan je best vragen of dit normaal is. En waarom het zo lang duurde. Probeer te vragen zonder oordeel, misschien klopt je gevoel, misschien niet. Kom je alleen achter als je belt en doorvraagt.