Mensen die altijd roepen dat ze druk zijn

28-10-2020 13:36 177 berichten
Ken je die mensen? Wanneer je ze vraagt hoe het gaat, zij standaard antwoorden met: "Druk!", al dan niet met een bijpassende zucht en/of gezichtsuitdrukking.

Toen ik in mijn studietijd zat mijn broertje zei dat ik altijd zo druk was (wat ook zo was), besloot ik dat niet meer als antwoord te geven. Men vraagt namelijk niet naar je agenda, maar naar hoe het met jou gaat. Daarom zeg ik sindsdien dat het 'goed' of 'prima' gaat, of wanneer het niet zo goed gaat 'kan beter' of 'niet zo goed'. Maar nooit meer 'druk' als antwoord.

En natuurlijk kun je druk zijn, maar het lijkt wel een soort statussymbool. Stel je voor dat iemand het idee zou krijgen dat je niet druk bent. Wat doe je dan? Maar wat ik eigenlijk nóg ergerlijker vind is wanneer mensen die niet werken, geen studie doen, en alleen maar tv/netflix kijken en op social media zitten, ook zeggen dat ze druk zijn. Zo'n (volwassen) persoon ken ik (familie, dus ken ik redelijk goed en spreek ik regelmatig), die het altijd druk heeft. Maar ik weet dus precies waarmee. En wanneer ik weer als antwoord krijg 'druk', dan heb ik echt de neiging om daar op te reageren.

Herkennen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
29-10-2020 01:28
Als ie geen eerlijk antwoord wil moet ie geen vraag stellen.

Wat had je dan moeten zeggen "I'm fine, thank you"?
Dan bloedt het gesprek even hard dood.
’Druk’ is een antwoord zonder dat je nadenkt. Als ik even om me heen had gekeken, de zon scheen ik zat in een taxi, op dat moment was ik niet druk. Ik had gewoon contact kunnen maken met een mede aardbolbewoner.

Er zijn culturen waar mensen echt nog uit zijn op een gesprek met je. Maken ze dat contact wel met je. Ben je er na maanden weer, herkennen ze je nog en weten zelfs waar het gesprek over ging. :)
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Overigens voor mij geldt tot op zekere hoogte dat hoe meer ik te doen heb, hoe minder druk ik me voel.

Maar als ik op een dag boodschappen moet doen en een pakje moet wegbrengen dan voelt dat als enorme taken die ik moet uitvoeren.
Maloochem schreef:
29-10-2020 05:52
Terwijl iedereen dan hartstikke jaloers is of dat stiekem óók echt gedaan heeft maar niet durft te zeggen. Ik plan regelmatig "niks" in en dan ga ik lekker lezen of een beetje doelloos op mijn telefoon zitten.

@iedereen die het een gezeur vindt, ga lekker naar de corona-pijler :thumbsup:

Maloochem schreef:
29-10-2020 06:58
Ik denk dat wat jij zegt absoluut van toepassing is op een deel van de mensen. Die zijn misschien wel onbewust aan het roepen om hulp. Maar mijn OP gaat over een persoon die niet werkt of studeert en geen gezin heeft.

Je schetst in je OP een algemeen beeld van mensen die volgens jou zeggen dat ze druk zijn maar waarvan jij vindt dat ze dat niet zijn. Je geeft een voorbeeld van een persoon die je kent. Je vraagt vervolgens 'herkennen jullie dit?'. Dan komen er ook antwoorden van mensen die dit niet herkennen en een andere mening hebben of een ander 'beeld' bij de betekenis van het woord druk. Vervolgens ga je in de aanval met je bovenste dikgedrukte opmerking. Dan vraag ik me af: wat wil je nou eigenlijk horen?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Hexopbezemsteel schreef:
29-10-2020 02:38
Over het algemeen is "fine, thank you, how are you" het antwoord dat verwacht wordt op "how are you?". Het is namelijk geen vraag, maar een standaard beleefdheidsfrase.
Ja klopt maar het hangt ook echt van de cultuur af is mijn ervaring.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ik heb trouwens ook wel een poosje eerlijk geantwoord. "Niet zo goed." Of: "Nou, ik bungel op het randje van een burnout."

Daar schrikken mensen heel erg van en dan heb je meteen een half uur een gesprek daarover. En ze appen dan later van dat ze het allemaal zo erg vinden. Hartstikke lief natuurlijk maar sindsdien zeg ik dus alleen maar "het gaat belabberd" als ik ook daadwerkelijk het erover wil hebben.
sunshineandblueskies schreef:
29-10-2020 09:22
Je schetst in je OP een algemeen beeld van mensen die volgens jou zeggen dat ze druk zijn maar waarvan jij vindt dat ze dat niet zijn. Je geeft een voorbeeld van een persoon die je kent. Je vraagt vervolgens 'herkennen jullie dit?'. Dan komen er ook antwoorden van mensen die dit niet herkennen en een andere mening hebben of een ander 'beeld' bij de betekenis van het woord druk. Vervolgens ga je in de aanval met je bovenste dikgedrukte opmerking. Dan vraag ik me af: wat wil je nou eigenlijk horen?
Ze wil gewoon ff gelijk halen
Veritas vos liberabit
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 08:05
Maar we wonen niet in Amerika. Maar ik Nederland en als je een vraag stelt moet je niet huilen dat er een antwoord op komt.
En als jij dat antwoord niet kan handelen, vraag dan niks.

Ik snap echt niet waarom iemand zich 'druk' kan maken over zo'n antwoord. Wel hilarisch om te lezen wat mensen allemaal voor hele bijzondere dingen denken na zo'n antwoord.
Helemaal mee eens hoor. Zie mijn eerdere posts.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
captain_hindsight schreef:
29-10-2020 09:16
Dat zou goed kunnen. Geldt voor mij ook. Het is niet zozeer een mindset als wel de status van mijn hoofd.
Dat zou een goede verklaring zijn inderdaad
Ik heb ook geen baan en/of opleiding. Door psychische en lichamelijke klachten zit ik al jaren thuis. Kan maar een paar afspraken per week aan ivm overprikkeling en overbelasting.

Als ik er, door omstandigheden, meer heb zal ik op de vraag hoe het gaat ook antwoorden dat ik druk ben.
Omdat dat voor mij op dat moment zo is.
Kan voor een ander heel bizar klinken maar voor mij voelt dat zo.
lastig om daar een oordeel over te vellen. Behalve dat het gewoon een standaard antwoord is zoals "goed" en "ja ales gaat gewoon z'n gangetje" is druk voor iedereen verschillend.

Ik ken mensen die continu in de weer zijn en elk gaatje in de agenda volplannen. klagen Zeggen dat ze erg druk zijn en dan nog kijken of ze nog meer kunnen doen in een dag.
Ik daarentegen hou erg van gaten in mijn agenda en een weekend waarin ik nog niks te doen heb en wel zien waar ik zin in heb dat moment. Vaak is dat ook gewoon lui op de bank hangen.

Nu heb ik een dochter van bijna 6 weken. Een schat van een baby. Heeft vannacht en vorige nacht zelfs 5 uur achter elkaar doorgeslapen en toch heb ik het er ontzettend druk mee. Het is erg zwaar en wennen aan het nieuwe leven. Het is wennen om mij de hele dag aan te passen aan het ritme van iemand anders dan dat van mijzelf.

Als ik dan zeg dat ik het druk heb en toch wel erg zwaar vind af en toe die momenten dat ze een hele dag zit te huilen en ik echt niet weet wat ze wil, wil ik echt niet horen dat ik het helemaal niet zo druk heb. Dat een tweede nog veel drukker is en dat ik blij moet zijn dat ik geen huilbaby heb. Dat ben ik ook! En ik heb ook echt respect voor de ouders die wel een huilbaby hebben en nog meer jongere kinderen hebben rondrennen. Maar dan mag ik het nog wel even pittig vinden en heb ik niks aan zulke opmerkingen waar ik even niks mee kan.

Drukte zit in je hoofd en zegt niks over het aantal activiteiten die je op een dag doet. En draagkracht is ook van iedereen weer anders.
eennieuwbegin schreef:
29-10-2020 10:50
Ik heb ook geen baan en/of opleiding. Door psychische en lichamelijke klachten zit ik al jaren thuis. Kan maar een paar afspraken per week aan ivm overprikkeling en overbelasting.

Als ik er, door omstandigheden, meer heb zal ik op de vraag hoe het gaat ook antwoorden dat ik druk ben.
Omdat dat voor mij op dat moment zo is.
Kan voor een ander heel bizar klinken maar voor mij voelt dat zo.
Dankjewel dat je dit wil delen. Dit geeft me wel een nieuwe invalshoek.
Ik heb nog niet alles gelezen (te druk?!) maar ik begrijp de irritatie niet zo goed. Je maakt er wel een heel groot ding van als je je irriteert aan zulke nietszeggende beleefdheidsfrasen. Hoe gaat het? Goed, druk! Oké, doei.
En klaar. Gewoon standaard beleefdheid. Sommige mensen geven nou eenmaal standaard dat antwoord. Nou en? Wat maakt het in godsnaam voor verschil met wanneer ze gewoon 'goed' hadden gezegd? En waarom storen mensen zich daaraan? Vreemd.
Als ik de reacties zo lees (nogmaals, nog niet alles gelezen) dan lijkt het alsof er mensen zijn die geen recht hebben op het gebruik van het woord 'druk', want de andere, díe heeft het pas druk! Het is toch zeker geen wedstrijd!
En fantastisch hoor, dat jij het pas écht druk hebt. En ook fantastisch dat iemand anders weer juist nooit het gevoel van druk hebben ervaart. Echt top, dan ben je véél beter dan die ander.
Maar wat heb je er toch voor last van als iemand anders het gevoel heeft van druk hebben? En het lijkt me zo verschrikkelijk onnodig en zinloos om je druk te maken over betekenisloze beleefdheden.
pilatespas schreef:
28-10-2020 23:32
Niemand kan nu druk zijn...we werken thuis en sociale leven ligt stil incl sportclubs.
Onzin.
Mijn sociale leven ligt aardig stil ja, maar thuiswerken kan met mijn beroep mooi niet (zorg) en mijn studie staat ook niet bepaald stil.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Jufjoke schreef:
29-10-2020 12:34
Ik heb nog niet alles gelezen (te druk?!) maar ik begrijp de irritatie niet zo goed. Je maakt er wel een heel groot ding van als je je irriteert aan zulke nietszeggende beleefdheidsfrasen. Hoe gaat het? Goed, druk! Oké, doei.
En klaar. Gewoon standaard beleefdheid. Sommige mensen geven nou eenmaal standaard dat antwoord. Nou en? Wat maakt het in godsnaam voor verschil met wanneer ze gewoon 'goed' hadden gezegd? En waarom storen mensen zich daaraan? Vreemd.
Als ik de reacties zo lees (nogmaals, nog niet alles gelezen) dan lijkt het alsof er mensen zijn die geen recht hebben op het gebruik van het woord 'druk', want de andere, díe heeft het pas druk! Het is toch zeker geen wedstrijd!
En fantastisch hoor, dat jij het pas écht druk hebt. En ook fantastisch dat iemand anders weer juist nooit het gevoel van druk hebben ervaart. Echt top, dan ben je véél beter dan die ander.
Maar wat heb je er toch voor last van als iemand anders het gevoel heeft van druk hebben? En het lijkt me zo verschrikkelijk onnodig en zinloos om je druk te maken over betekenisloze beleefdheden.
Grappig dat alleen de reacties waarin men zich afvraagt waar men zich druk om maakt, juist het meest opgefokt overkomen.
Maloochem schreef:
29-10-2020 12:43
Grappig dat alleen de reacties waarin men zich afvraagt waar men zich druk om maakt, juist het meest opgefokt overkomen.
Vind je mijn reactie opgefokt overkomen?
Waarom dan?
Ik uitte een algemene verbazing, ik vind dit een best onaardige reactie daarop.
Jufjoke schreef:
29-10-2020 12:46
Vind je mijn reactie opgefokt overkomen?
Waarom dan?
Ik uitte een algemene verbazing, ik vind dit een best onaardige reactie daarop.
Je reactie was echt niet opgefokt.
Maloochem schreef:
Vind je? Ik vind de reactie van JufJoke aardig en genuanceerd. Je hoeft haar dus niet af te schrijven als opgefokt omdat ze het niet met jou eens is.
Maloochem schreef:

Nou, je bent er maar druk mee.
Mensen die de hele dag netflix kijken oid kunnen natuurlijk ook druk zijn. Druk zijn of druk voelen is natuurlijk een mindset.

Maar veel mensen gebruiken het idd als statussymbool. Bij die mensen vind ik het altijd leuk om erop door te vragen en dan komen ze zelf tot de conclusie dat het eigenlijk wel meevalt.
Ik heb ook wat mensen in mijn vrienden/familiekring die altijd druk zijn en ben daar wel een beetje klaar mee. Vaak is het ook een geval van te veel willen, slecht plannen.
ik verbaas me er over dat mensen denken dat druk zijn een statussymbool is. Of eigenlijk dat anderen denken dat druk zijn een als status gezien wordt.

Ik antwoord standaard met "ja prima maar erg druk"
Ik heb het ook daadwerkelijk druk maar waarom mag dat niet. ik heb een fulltima baan die veel van me vraagt mentaal gezien en een volle agenda qua prive leven. Daarnaast heb ik nog doelen in mijn leven en dat vraagt ook wat van me, onder andere een opleiding.
Mijn gezin en hobby's vreten ook nog wat tijd op en zo kom ik aan een drukke agenda.
Maar vind ik dat erg? nee ik vind het prima!
heb ik het druk? ja dat mag je rustig stellen als je mijn weekplanningen ziet!
ontleen ik daar status aan? nee totaal niet, mijn keuzes die ik maak!
mag ik darom niet meer zeggen dat ik het druk heb? nou volgens mij als jij je daaraan ergert is dat jou probleem en hoef je ook niet meer te vragen hoe het met me gaat.

Het leven is niet zo ingewikkeld. Dat maken we er zelf van om overal oordelen over te hebben en je eigen irritaties en ergernissen bij een ander te leggen en te verwachten dat de ander er wel wat aan doet.
sunshineandblueskies schreef:
29-10-2020 09:22

Dat die ene persoon die ze kent inderdaad een luie donder is en het recht niet heeft om te zeggen dat die druk is :roll:
Hetvrijewoord schreef:
29-10-2020 13:03
Nou, je bent er maar druk mee.

Ik zie dat jij en nog een paar anderen hier veel drukker mee zijn dan ik.

Elke keer dat ik even dit topic open zie ik een reactie van iemand die het herkent en die gaat weer door met z'n leven. Nog een ander die het niet herkent en die gaat door met z'n leven.

Maar jij en nog een aantal zijn hier constant.... ahaaaaa jullie voelen je aangesproken natuurlijk! Constant op het forum en in het dagelijks leven maar roepen dat het zo druk druk druk is :lol:
Ja joh ik zit constant op refresh te klikken, gelukkig heb je weer gereageerd nu kan ik godzijdank weer verder met mijn niet drukke leven.
Maloochem schreef:
29-10-2020 15:47
Ik zie dat jij en nog een paar anderen hier veel drukker mee zijn dan ik.

Elke keer dat ik even dit topic open zie ik een reactie van iemand die het herkent en die gaat weer door met z'n leven. Nog een ander die het niet herkent en die gaat door met z'n leven.

Maar jij en nog een aantal zijn hier constant.... ahaaaaa jullie voelen je aangesproken natuurlijk! Constant op het forum en in het dagelijks leven maar roepen dat het zo druk druk druk is :lol:
Aah, de volgende stap.
1) poneer een stelling
2) trek de "jaloezie van anderen" kaart. Of de "ik durf dit wel" kaart
3) nog geen bijval? Verdraai dan de oorspronkelijke stelling.
4) nog steeds geen bijval? Beschuldig dan degenen die het niet met jou eens zijn. De "je voelt je zeker aangesproken" kaart.

Het wil maar niet lukken vandaag hè.
lemoos2 schreef:
28-10-2020 13:50
Als ik op die vraag antwoord met ‘druk’, zeg ik eigenlijk op zijn Limburgs ‘Ik heb nu geen tijd/zin voor het zoveelste verhaal over jouw ome Joop’. Als ik als antwoord ‘druk’ krijg dan interpreteer ik dat ook zo en vervolg met een of andere dooddoener als ‘beter druk dan verveeld, zeg we zien ons weer, groeten thuis’.
Ja, zo gebruik ik 'druk' ook :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven