Zorgverzekering zwangerschap
zondag 25 oktober 2020 om 19:30
Ha iedereen,
Vanaf januari gaan we proberen een eerste kind te krijgen. Nu kunnen we die maand ook een andere zorgverzekering kiezen natuurlijk. Hebben jullie dat gedaan? Waren jullie tevreden met de aanvullende verzekeringen? Hebben jullie nog tips waar ik op zou kunnen letten?
Ik verwacht wel dat het moet lukken om in een jaar zwanger te worden, maar je weet het nooit zeker.. ik ben ook een beetje bang maandelijks veel geld te spenderen aan iets wat ik achteraf niet nodig blijk te hebben.
Ps: ik heet dus geen monique, de nick leek me in de eerste instantie wel redelijk anoniem (veel voorkomende achternaam), maar achteraf misschien toch niet zo handig.. volgens de faq kan ik deze nu ook niet meer wijzigen. Dus sorry voor iemand die wel zo heet.
Vanaf januari gaan we proberen een eerste kind te krijgen. Nu kunnen we die maand ook een andere zorgverzekering kiezen natuurlijk. Hebben jullie dat gedaan? Waren jullie tevreden met de aanvullende verzekeringen? Hebben jullie nog tips waar ik op zou kunnen letten?
Ik verwacht wel dat het moet lukken om in een jaar zwanger te worden, maar je weet het nooit zeker.. ik ben ook een beetje bang maandelijks veel geld te spenderen aan iets wat ik achteraf niet nodig blijk te hebben.
Ps: ik heet dus geen monique, de nick leek me in de eerste instantie wel redelijk anoniem (veel voorkomende achternaam), maar achteraf misschien toch niet zo handig.. volgens de faq kan ik deze nu ook niet meer wijzigen. Dus sorry voor iemand die wel zo heet.
zondag 25 oktober 2020 om 20:30
Kosten van inzet van de brandweer wordt niet betaald vanuit je ziektekostenverzekering. De brandweer wordt betaald door de overheid. Welke inzet dan ook, bij brand, een kat in de boom of inzet bij reanimatie oid wordt ook je verzekering niet aangesproken.rumforviva schreef: ↑25-10-2020 20:16Ik ken iemand die op een bovenetage woonde en niet extra was verzekerd. Ze moest opeens met spoed door de brandweer worden “afgehesen”. Dat werd dus niet vergoed.

zondag 25 oktober 2020 om 20:31
Het gaat met name om het moment van bevallen denk ik; want dan heb je nog de meeste kosten. De AV's zou ik pas eind november vergelijken, want ze worden voor 2021 pas in november bekend gemaakt. En je kunt dan ook kijken of je halverwege het jaar bijvoorbeeld je AV mag wijzigen, dat mag bij sommigen.
Wat geld kost of in AV kan zitten:
- Kraampakket
- Evt. (bekken)fysio, osteopathie of chiropractor tijdens zwangerschap en na bevalling voor jezelf
- Lactatiekundige zorg na bevalling evt. borstvoedingscursus voor bevalling
- Vergoeding aanschaf kolf
- Vergoeding zwangerschaps-/bevalcursus. Let goed op de kleine lettertjes! bijv. hypnobirthing werd 2 jaar geleden lang niet overal vergoed, net als zwangerschapsyoga. En er kan onderscheid gemaakt worden tussen 'zwangerschapscursus' en 'bevalcursus' en de factuurdatum moet dan vallen in het jaar dat je de goede verzekering hebt.
- Zonder medische indicatie in ziekenhuis willen bevallen (poliklinisch met eigen verloskundige)
- Eigen bijdrage kraamzorg
- Evt. osteopaat/ chiropractor na bevalling voor kind (kind schrijf je in bij de ouder met meest uigebreide verzekering en krijgt diezelfde verzekering gratis)
- Cursus kinder/baby-ehbo
Bij mij haalde ik de AV er makkelijk uit, mede doordat ik naar de chiropractor ging met zoontje. Hij had een strak tongriempje wat voor moeite met drinken zorgde. Dat hebben we laten laseren en toen hebben we dus zorg van de chiropractor gehad, omdat hij met zijn houding was gaan compenseren voor het te strakke tongriempje. Mijn kind is eerste kwartaal van het jaar geboren. Daardoor had ik mooi alle zorg in hetzelfde jaar.
Wat geld kost of in AV kan zitten:
- Kraampakket
- Evt. (bekken)fysio, osteopathie of chiropractor tijdens zwangerschap en na bevalling voor jezelf
- Lactatiekundige zorg na bevalling evt. borstvoedingscursus voor bevalling
- Vergoeding aanschaf kolf
- Vergoeding zwangerschaps-/bevalcursus. Let goed op de kleine lettertjes! bijv. hypnobirthing werd 2 jaar geleden lang niet overal vergoed, net als zwangerschapsyoga. En er kan onderscheid gemaakt worden tussen 'zwangerschapscursus' en 'bevalcursus' en de factuurdatum moet dan vallen in het jaar dat je de goede verzekering hebt.
- Zonder medische indicatie in ziekenhuis willen bevallen (poliklinisch met eigen verloskundige)
- Eigen bijdrage kraamzorg
- Evt. osteopaat/ chiropractor na bevalling voor kind (kind schrijf je in bij de ouder met meest uigebreide verzekering en krijgt diezelfde verzekering gratis)
- Cursus kinder/baby-ehbo
Bij mij haalde ik de AV er makkelijk uit, mede doordat ik naar de chiropractor ging met zoontje. Hij had een strak tongriempje wat voor moeite met drinken zorgde. Dat hebben we laten laseren en toen hebben we dus zorg van de chiropractor gehad, omdat hij met zijn houding was gaan compenseren voor het te strakke tongriempje. Mijn kind is eerste kwartaal van het jaar geboren. Daardoor had ik mooi alle zorg in hetzelfde jaar.
zondag 25 oktober 2020 om 20:41
Je moet kijken naar wat je vergoed wil hebben en waarbij je eigen bijdrage vs. de extra dure verzekeringen verschil maakt.
Ik mocht niet thuis bevallen (appartement zonder ligt) maar geen medische indicatie dus wel extra verzekerd voor bevallen in zkh zonder medische noodzaak. Omdat het inmiddels 16u op oudejaarsavond was, toch maar ook voor het daarop volgende jaar uitgebreid verzekerd wat baby leek niet meer dat jaar te komen.
Totdat ik om 22u een wee voelde, 22.35 thuis, in mijn appartement zonder lift beviel. 2 jaren aanvullende verzekerd geweest voor bevallen in zkh zonder medische noodzaak, geen gebruik van gemaakt.
Dus streep ook af wat je eventueel niet nodig hebt, mocht je niet binnen 3 maanden zwanger raken, want bevalling is pas 9 maanden later en waarschijnlijk pas in volgende verzekerings jaar.
Ik mocht niet thuis bevallen (appartement zonder ligt) maar geen medische indicatie dus wel extra verzekerd voor bevallen in zkh zonder medische noodzaak. Omdat het inmiddels 16u op oudejaarsavond was, toch maar ook voor het daarop volgende jaar uitgebreid verzekerd wat baby leek niet meer dat jaar te komen.
Totdat ik om 22u een wee voelde, 22.35 thuis, in mijn appartement zonder lift beviel. 2 jaren aanvullende verzekerd geweest voor bevallen in zkh zonder medische noodzaak, geen gebruik van gemaakt.
Dus streep ook af wat je eventueel niet nodig hebt, mocht je niet binnen 3 maanden zwanger raken, want bevalling is pas 9 maanden later en waarschijnlijk pas in volgende verzekerings jaar.

zondag 25 oktober 2020 om 20:45
Zonder lift? Van wie mocht je niet thuis bevallen?
anoniem_6368e65de5c25 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 21:09
0.18% gewijzigd
zondag 25 oktober 2020 om 20:50
Ik heb het van tevoren uitgerekend en bij mij scheelde het wel een paar tientjes per jaar. Buiten het eigen risico heb ik zwangerschapsfitness en de kraamhulp gedeeltelijk en een niet-medische bevalling in een geboortecentrum en advies van een lactatiekundige volledig vergoed gekregen.
Bij mij heeft het geloond, maar dat weet je pas achteraf. Als je bevalling medisch is en je geen lactatiekundige nodig hebt, scheelt het al amper/betaal je meer. Maar goed, je hebt ook wat andere dingen extra en dat is natuurlijk ook fijn in een jaar waarin er nogal wat kan gebeuren met je gezondheid.
Bij mij heeft het geloond, maar dat weet je pas achteraf. Als je bevalling medisch is en je geen lactatiekundige nodig hebt, scheelt het al amper/betaal je meer. Maar goed, je hebt ook wat andere dingen extra en dat is natuurlijk ook fijn in een jaar waarin er nogal wat kan gebeuren met je gezondheid.
Lach hard, duik diep, kom terug..
zondag 25 oktober 2020 om 22:19
Bij mijn verzekeraar kan je midden in het jaar nog een aanvullend pakket afsluiten als je zwanger bent geworden.
Misschien kan dat bij jou ook?
Anders wellicht een idee om over te stappen, ik had de kosten er trouwens wel uit omdat ik pas in juli pakket heb genomen en in augustus beviel. Extra kraamzorg vergoed en ook nog een aantal osteopathie behandelingen voor mijn zoontje.
Ze vergoeden bijv ook een zwangerschapscursus, je krijgt een kraampakket thuis en extra kraamzorg. Ook eigen bijdrage voor ziekenhuisbevalling (niet medisch) wordt deels vergoed.
Misschien kan dat bij jou ook?
Anders wellicht een idee om over te stappen, ik had de kosten er trouwens wel uit omdat ik pas in juli pakket heb genomen en in augustus beviel. Extra kraamzorg vergoed en ook nog een aantal osteopathie behandelingen voor mijn zoontje.
Ze vergoeden bijv ook een zwangerschapscursus, je krijgt een kraampakket thuis en extra kraamzorg. Ook eigen bijdrage voor ziekenhuisbevalling (niet medisch) wordt deels vergoed.
♡
maandag 26 oktober 2020 om 19:11
Dat is een onofficiële regel, om thuis te moeten bevallen moet je oa op die verdieping beschikken over stromend water (dat was er), maar ook voorkeur voor begane grond of 1e verdieping.
Wanneer je op 2e verdieping of hoger wil bevallen wil men liefst een lift hebben en een groot genoeg raam om bij nood door een hoogwerker uit huis gehaald te kunnen worden.
Natuurlijk heb ik geen boete ontvangen omdat ik wonende op de 4e verdieping zonder lift thuis bevallen bent, maar vooraf ging ik akkoord met verzoek van verloskundige geen onnodig risico te lopen en bij de een aandienende bevalling vooraf richting kraamhotel/ziekenhuis te gaan.
mamarjan wijzigde dit bericht op 27-10-2020 06:50
0.33% gewijzigd

maandag 26 oktober 2020 om 19:34
Ja ik vroeg het met name, omdat je inderdaad de keuze hebt. Maar heb je nou een boete gekregen?mamarjan schreef: ↑26-10-2020 19:11
Natuurlijk heb ik boete ontvangen omdat ik wonende op de 4e verdieping zonder lift thuis bevallen bent, maar vooraf ging ik akkoord met verzoek van verloskundige geen onnodig risico te lopen en bij de een aandienende bevalling vooraf richting kraamhotel/ziekenhuis te gaan.
maandag 26 oktober 2020 om 19:48
Tip: Ik zit bij NN en daar kan datmoniquedegroot schreef: ↑26-10-2020 10:00Dank iedereen voor alle tips! Ik ga na een verzekeraar overstappen waar ik een aanvullende pakket op een later moment kan toevoegen. Dan kan ik altijd nog beslissen of ik dat nodig vind.
♡

vrijdag 30 oktober 2020 om 21:57
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ik heb er zelf helaas nog geen een kunnen vinden. Bij NN lijkt het alleen te gaan om wijzigen of aanvullen als je er al een hebtPietjeBello schreef: ↑27-10-2020 07:39Ik lees hier mee en zie geregeld staan dat je bij sommige verzekeringen in het jaar nog modules aan kan zetten. Om welke verzekeringen gaat het dan?

vrijdag 30 oktober 2020 om 22:38
Bij De Friesland zorgverzekeraar is onderstaande mogelijk:
Heb je een Alles Verzorgd Polis met een AV Standaard of een AV Extra? Dan mag je naar een uitgebreidere aanvullende verzekering, zoals een AV Extra of een AV Optimaal, als:
- Je dit jaar zwanger bent geworden
- Je dit jaar uitgerekend bent en ons een verklaring van je verloskundige laat zien
https://www.defriesland.nl/zorgwijzer/zwangerschap
Kraampakket is daar ook gratis trouwens.
Heb je een Alles Verzorgd Polis met een AV Standaard of een AV Extra? Dan mag je naar een uitgebreidere aanvullende verzekering, zoals een AV Extra of een AV Optimaal, als:
- Je dit jaar uitgerekend bent en ons een verklaring van je verloskundige laat zien

zaterdag 31 oktober 2020 om 11:47
Wij konden alles ook wel prima betalen, maar de premie voor een aanvullend pakket was goedkoper dan die kosten zelf betalen.Mugske schreef: ↑25-10-2020 19:46Ik heb geen aanvullend pakket genomen. Ik wilde wel graag in ziekenhuis bevallen en kon de eigen bijdrage zelf betalen. Achteraf niet nodig, want mijn bevalling was medisch. Eigen bijdrage kraamzorg konden we ook prima zelf betalen.
Bij mij duurde het 3 jaar voordat ik zwanger was (uiteindelijk medisch traject). Ook als je in 2021 zwanger wordt, is de kans groot dat je pas in 2022 gaat bevallen.
En de meeste kosten maak je pas rond of na de bevalling TO; dus de kans is ook groot dat je de premie voor niks betaalt in 2021.
zaterdag 31 oktober 2020 om 22:45
Dankjewel!Sterrenmunt--- schreef: ↑30-10-2020 22:38Bij De Friesland zorgverzekeraar is onderstaande mogelijk: