Temperatuur in huis
zaterdag 31 oktober 2020 om 10:36
Dag iedereen,
Ik was benieuwd wat de temperatuur bij anderen thuis is nu de verwarming (waarschijnlijk) weer aan staat.
Bij ons thuis is het in de ochtend (zonder verwarming) 17,5 - 18 graden. We hebben een gelijkvloers appartement op de hoek, met bovenburen en aan 1 van de 2 kanten buren.
Nu zet ik de verwarming in de avond op 19 graden, maar begin het dan rond 22 uur echt koud te krijgen. Energierekening is echter al flink aan het stijgen. Ik betaalde 80 euro per maand, maar ik zal dit bedrag moeten aanpassen, anders mag ik straks flink gaan bijbetalen.
Welke temperatuur is het bij jullie thuis en wat ben je maandelijks kwijt aan energie?
Ik was benieuwd wat de temperatuur bij anderen thuis is nu de verwarming (waarschijnlijk) weer aan staat.
Bij ons thuis is het in de ochtend (zonder verwarming) 17,5 - 18 graden. We hebben een gelijkvloers appartement op de hoek, met bovenburen en aan 1 van de 2 kanten buren.
Nu zet ik de verwarming in de avond op 19 graden, maar begin het dan rond 22 uur echt koud te krijgen. Energierekening is echter al flink aan het stijgen. Ik betaalde 80 euro per maand, maar ik zal dit bedrag moeten aanpassen, anders mag ik straks flink gaan bijbetalen.
Welke temperatuur is het bij jullie thuis en wat ben je maandelijks kwijt aan energie?
zaterdag 31 oktober 2020 om 13:45
Dankzij een goed geisoleerd huis heeft de verwarming hier pas 2 keer aan gestaan. De hitte van de zomer bleef heel lang hangen. Toen heel vervelend, nu wel lekker. Het is hier nu zonder dat de verwarming aan staat 20 graden. Puberzoon hangt alleen met een trainingsbroek aan op de bank, hij vindt het warm. Ik heb wel het liefst een trui aan en 's avonds pak ik er een dekentje bij voor de tv. Maar 20 graden is hier wel warm genoeg. We betalen 60 euro voor 4 personen in een hoekhuis met 3 verdiepingen (en nog een zolder maar die heeft geen verwarming). Dat is alleen gas, de zonnepanelen dekken onze eigen elektriciteit.
zaterdag 31 oktober 2020 om 18:32
Wij betalen veel meer per maand.....
Bij ons in de avond 20 graden, overdag meestal een graad of 18/19. In de nacht staat de thermostaat op 15 graden.
Ik vind 60,- voor een woning waarin vier personen wonen dus ook gewoon bijna niks, snap eigenlijk ook niet dat je je daar zorgen om maakt. Niet veel mensen betalen zó weinig. Zelfs mijn alleenstaande vader in een kleine seniorenwoning betaalt meer (terwijl hij de temperatuur ook echt vaak laag heeft staan).
Bij ons in de avond 20 graden, overdag meestal een graad of 18/19. In de nacht staat de thermostaat op 15 graden.
Ik vind 60,- voor een woning waarin vier personen wonen dus ook gewoon bijna niks, snap eigenlijk ook niet dat je je daar zorgen om maakt. Niet veel mensen betalen zó weinig. Zelfs mijn alleenstaande vader in een kleine seniorenwoning betaalt meer (terwijl hij de temperatuur ook echt vaak laag heeft staan).
summer is a state of mind
maandag 2 november 2020 om 02:15
Bij mij is de temperatuur nog niet onder de 20 graden geweest, zonder verwarming. Ik woon in een nieuwbouwappartement met veel en grote ramen. Als de zon overdag schijnt, ook al is het koud buiten, warmt het toch heel erg op binnen. Doordat het hier goed geïsoleerd is, blijft de warmte ook lang hangen. Ideaal in de herfst en winter, niet zo handig in de zomer.
maandag 2 november 2020 om 08:19
Ik ben dit jaar verhuisd van een woning met energielabel G naar een met label B. En het is nu een verdieping ipv 2, dus geen koude zolderslaapkamer meer voor mij.
In mijn oude huis was het op zolder enkel glas en bijna net zo koud als buiten in de winter.
Hier in mijn nieuwe appartement heb ik pas 2x de verwarming aan gehad, maar omdat het eigenlijk een lange ruimte is van 70m2, vind ik het wel lastig stoken.
Ik houd de branddeur in het midden bij de voordeur maar dicht en stook dan alleen de woonkamer naar 18,5 of 19 graden.
Ik zet hem pas aan als het 17,5 is. 18 vind ik prima te doen. Ik heb het zelden koud.
Ik vind het wel super fijn dat ik niet meer in hartje winter wakker word van de kou op mijn slaapkamer. In mijn oude huis blies ik echt stoomwolken soms.
Ik stookte trouwens ook in mijn oude huis bizar weinig vertelde de telefonist van mijn energieleverancier. 600 kuub onder het gemiddelde. En dat in mijn oude slecht geisoleerde huis, ben benieuwd wat het dit jaar gaat zijn. Nu kook ik ook niet op gas want dat heb ik hier niet dus dat scheelt vast ook.
Ik betaal per maand 96 euro voor elektra en gas. Best veel, maar krijg vast een hoop terug.
In mijn oude huis was het op zolder enkel glas en bijna net zo koud als buiten in de winter.
Hier in mijn nieuwe appartement heb ik pas 2x de verwarming aan gehad, maar omdat het eigenlijk een lange ruimte is van 70m2, vind ik het wel lastig stoken.
Ik houd de branddeur in het midden bij de voordeur maar dicht en stook dan alleen de woonkamer naar 18,5 of 19 graden.
Ik zet hem pas aan als het 17,5 is. 18 vind ik prima te doen. Ik heb het zelden koud.
Ik vind het wel super fijn dat ik niet meer in hartje winter wakker word van de kou op mijn slaapkamer. In mijn oude huis blies ik echt stoomwolken soms.
Ik stookte trouwens ook in mijn oude huis bizar weinig vertelde de telefonist van mijn energieleverancier. 600 kuub onder het gemiddelde. En dat in mijn oude slecht geisoleerde huis, ben benieuwd wat het dit jaar gaat zijn. Nu kook ik ook niet op gas want dat heb ik hier niet dus dat scheelt vast ook.
Ik betaal per maand 96 euro voor elektra en gas. Best veel, maar krijg vast een hoop terug.
maandag 2 november 2020 om 15:54
Hier is het overdag (in de verwarmde ruimtes; woonkamer / keuken / toilet / badkamer) 20 graden, 's avonds een half graadje warmer en 's nachts een graadje kouder.
Vloerverwarming, dus temperatuur fluctueert niet teveel. Ik vind 20 graden nu ik thuis werk en stil zit overdag eigenlijk best fris, maar ik denk dat ik eraan kan wennen.
Ons maandbedrag is EUR 180 en wel wat hoog aangehouden, we krijgen altijd wat geld terug. We wonen met 3 personen in een goed geisoleerde tussenwoning, cv en koken is op gas (gaskosten zijn ook vrij hoog bij ons).
Vloerverwarming, dus temperatuur fluctueert niet teveel. Ik vind 20 graden nu ik thuis werk en stil zit overdag eigenlijk best fris, maar ik denk dat ik eraan kan wennen.
Ons maandbedrag is EUR 180 en wel wat hoog aangehouden, we krijgen altijd wat geld terug. We wonen met 3 personen in een goed geisoleerde tussenwoning, cv en koken is op gas (gaskosten zijn ook vrij hoog bij ons).
maandag 2 november 2020 om 21:11
Als wij thuis zijn (na 15 uur) gaat hij van 18 naar 20. Wij hebben in de huiskamer ene centrale thermostaat en de overige ruimtes thermostaat knoppen op de radiator. In de keuken en bijkeuken alleen vloerverwarming, allemaal prima te doen. Maandelijks rond de 200 euro. Vrijstaande jaren 30 woning matige isolatie, deels enkelsteens. Slaapkamers hebbem wij op vorstvrij maar stoken wij eigenlijk niet. Ik krijg daar mega hoofdpijn van. Ik heb altijd een trui en vest aan en een deken op de bank. Partner zit dan in een t-shirt naast mij dus temperatuur omhoog is hier geen optie (of ik moet ruzie willen)
maandag 2 november 2020 om 21:15
Ik zet de verwarming (thermostaat) hier handmatig op en af.
Meestal alleen 's avonds.
Als ik het te koud voel worden gaat ie aan tot pakweg 19 à 20.5 graden.
21 vind ik meestal net te warm.
Ik gok dat de buren terug meer stoken, want dit jaar nog maar weinig de verwarming aangezet.
Meestal alleen 's avonds.
Als ik het te koud voel worden gaat ie aan tot pakweg 19 à 20.5 graden.
21 vind ik meestal net te warm.
Ik gok dat de buren terug meer stoken, want dit jaar nog maar weinig de verwarming aangezet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 2 november 2020 om 23:00