Ben ik ouderwets?

maandag 2 november 2020 om 17:06
Hallo dames,
In mijn omgeving heb ik het dit jaar nu twee keer meegemaakt. Twee dames die getrouwd zijn (1 in 2016 en 1 in 2018) en vrij vlot na hun huwelijk zijn gescheiden (beiden gescheiden in 2019). Beide dames zijn begin 30. De ene is nu net moeder geworden en de ander is nu zwanger, beiden van hun nieuwe vriend. Hun leven, hun keuze en ik zal er niks over zeggen in real life. Ik gun ze hun geluk!
Maar ik begrijp het niet zo. Ik ben al heel lang vrijgezel (en vind dat prima, geen jaloezie) en ik vind het bijzonder dat ze zo snel weer iemand vinden. Zeker na een huwelijk met iemand waarvan ze dachten hun hele leven gelukkig mee te zullen zijn, wat uiteindelijk niet zo was. Ieder hun goedrecht om te scheiden. Ik vind het ook bijzonder dat ze na een opgebroken huwelijk zo snel beslissen om een kind te maken met die nieuwe vriend. De nieuwe stelletjes kennen elkaar helemaal niet lang. Ik vraag mij dan af of ze elkaar wel goed kennen. Is dit ouderwets om te denken of denken jullie dat het vrij normaal is om zo snel na een scheiding met een ander een kind te krijgen?
Groetjes Fast
In mijn omgeving heb ik het dit jaar nu twee keer meegemaakt. Twee dames die getrouwd zijn (1 in 2016 en 1 in 2018) en vrij vlot na hun huwelijk zijn gescheiden (beiden gescheiden in 2019). Beide dames zijn begin 30. De ene is nu net moeder geworden en de ander is nu zwanger, beiden van hun nieuwe vriend. Hun leven, hun keuze en ik zal er niks over zeggen in real life. Ik gun ze hun geluk!
Maar ik begrijp het niet zo. Ik ben al heel lang vrijgezel (en vind dat prima, geen jaloezie) en ik vind het bijzonder dat ze zo snel weer iemand vinden. Zeker na een huwelijk met iemand waarvan ze dachten hun hele leven gelukkig mee te zullen zijn, wat uiteindelijk niet zo was. Ieder hun goedrecht om te scheiden. Ik vind het ook bijzonder dat ze na een opgebroken huwelijk zo snel beslissen om een kind te maken met die nieuwe vriend. De nieuwe stelletjes kennen elkaar helemaal niet lang. Ik vraag mij dan af of ze elkaar wel goed kennen. Is dit ouderwets om te denken of denken jullie dat het vrij normaal is om zo snel na een scheiding met een ander een kind te krijgen?
Groetjes Fast

maandag 2 november 2020 om 17:56
Beide stellen waren langer dan 5 jaar bij elkaar toen ze gingen trouwen. Dus mijn idee is wel dat ze elkaar kenden voordat er getrouwd werd.
maandag 2 november 2020 om 18:04
Maar je kennissen zijn eerder getrouwd met mannen die ze al meer dan vijf jaar samen waren en elkaar dus wel heel goed kenden. Dat werkte dus niet.Fast_89 schreef: ↑02-11-2020 17:54Ik weet dat er onderzoek naar gedaan is: stellen die snel gaan trouwen zijn gemiddeld gezien korter getrouwd. Samen een kind krijgen is een soort van huwelijk.
https://www.thecut.com/2018/06/do-marri ... first.html
maandag 2 november 2020 om 18:06
Snel iemand anders vinden kan natuurlijk, en wanneer je gaat trouwen moet je zelf weten, want dat is tegenwoordig toch niet veel meer dan een symbool. Maar een kind krijgen met iemand met wie je nog geen jaar samen bent, daar heb ik wel mijn twijfels bij. Je weet echt nog niet hoe iemand reageert op (grote) tegenslagen en de initiele verliefdheid is amper voorbij, dus wie weet of het iemand is van wie je moe wordt of is de ander straks zo op jou uitgekeken, en dan zit je vast in de relatie. Het kind is dan een reden om bij elkaar te blijven, maar als het echt niet meer gaat en je gaat toch scheiden dan verbindt het kind jullie nog steeds. Om dat zo ogenschijnlijk onoverwogen aan te gaan lijkt mij vreemd en zou ik in ieder geval nooit doen.
maandag 2 november 2020 om 18:07
Datzelfde vroeg ik mij dus ook af.
maandag 2 november 2020 om 18:09
maandag 2 november 2020 om 18:12
1) ik vraag me altijd af hoe zo’n onderzoek er volgens de mensen die dit soort vragen stellen er uit moet zien.Jufjoke schreef: ↑02-11-2020 17:52Garanties heb je nooit. Maar toch vraag ik me af: als je na een huwelijk van pakweg anderhalf jaar uit elkaar gaat, hoe goed heb je dan de tijd genomen om te onderzoeken met wie je eigenlijk trouwt?
Als er kinderen in het spel zijn wordt het nog vervelender. En al helemaal als de relatie strandt terwijl er jonge kinderen bij betrokken zijn en er vervolgens na een jaar van één of twee kanten halfzussen of -broers bij komen. Gezellig.
2) ik ken vooral halfbroers en halfzussen die erg blij met elkaar zijn. Dus inderdaad gezellig als je het mij vraagt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

maandag 2 november 2020 om 18:15
Ja zoiets kan ik me erg goed voorstellen.rumforviva schreef: ↑02-11-2020 17:17Je ziet ook wel vaker dat mensen die na een lange relatie uit elkaar gaan bij een volgende relatie niet weer net zo lang gaan wachten. Ze hebben aan den lijve ondervonden dat de duur van de relatie of het al dan niet getrouwd zijn een geen richtlijn is voor de toekomst. Ook als je elkaar goed kent kan een relatie stuk lopen. Dus leef je leven en kies in het nu is dan de gedachte.
Maargoed er zijn zoveel scenario's.
Ik ken iemand die een lange relatie had met een man die maar twijfelen over wel of geen kind, terwijl zij heel graag wilde.
Man 2 wilde dolgraag zijn eerste kind met haar. Als je dan rond de 30 bent is het snel bekeken natuurlijk.
maandag 2 november 2020 om 18:16
Van mijn dochter mag men niet eens spreken over haar "halfbroertje". Hij is gewoon haar broertje. Punt. Vind ik wel mooi.

maandag 2 november 2020 om 18:18
Percentage echtscheidingen is al jaren stabiel, maar veel stellen in mijn omgeving gaan niet trouwen. Ik heb het idee dat de stellen die dus niet gaan trouwen vaker uit elkaar gaan dan wanneer ze getrouwd zijn. Dit is wat ik zie in mijn omgeving.

maandag 2 november 2020 om 18:41
Vorige relatie: we hadden 5 jaar een relatie toen we gingen samenwonen. Na 1 jaar ben ik weggegaan want we pasten totaal niet hij elkaar. Alleen maar ruzie. Ik kon niet mijzelf zijn.
Ik heb hiervan geleerd dat ik niet nog eens 5 jaar moet wachten met samenwonen. Bij samenwonen leer je elkaar echt pas kennen.
Huidige relatie: na een maand ging ik bij hem wonen. Na 2 jaar getrouwd en kort daarna aan kinderen begonnen. De klik is er vanaf het begin.
Ik heb hiervan geleerd dat ik niet nog eens 5 jaar moet wachten met samenwonen. Bij samenwonen leer je elkaar echt pas kennen.
Huidige relatie: na een maand ging ik bij hem wonen. Na 2 jaar getrouwd en kort daarna aan kinderen begonnen. De klik is er vanaf het begin.
maandag 2 november 2020 om 18:47
Toevallig ben ik bij deze met wie ik getrouwd ben al heel erg lang. We waren binnen een jaar getrouwd. Had ook anders kunnen lopen, want wij zijn getrouwd voor de lol en een leuk feestje en voor zolang als het leuk is.
En met mijn exen, met wie het dus niet leuk genoeg meer was om bij elkaar te blijven en daarmee ons leven te verspillen, nog steeds een warm contact. Met eentje daarvan blijf ik trouwens voor eeuwig verbonden, want we hebben samen een kind.
En met mijn exen, met wie het dus niet leuk genoeg meer was om bij elkaar te blijven en daarmee ons leven te verspillen, nog steeds een warm contact. Met eentje daarvan blijf ik trouwens voor eeuwig verbonden, want we hebben samen een kind.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

maandag 2 november 2020 om 18:55
Ik vind de vraag “ben ik ouderwets” een verkapt waardeoordeel hebben dus zeker geen neutrale vraag.
TO: Het hoe en waarom weet je niet, dus je weet gewoon niet waarom ze hiervoor hebben gekozen. Ze zullen er zelf ongetwijfeld over nagedacht hebben en dat lijkt me het belangrijkste.
maandag 2 november 2020 om 18:57
Hoe "ouderwets" wil je het hebben: We hadden 4.5 jaar een relatie voordat we gingen samenwonen. 3 jaar later zijn we een geregistreerd partnerschap aangegegaan. En bijna 2.5 jaar later kwam ons eerste kind. Dus toen waren we ondertussen al bijna 10 jaar verder. En inmiddels zitten we alweer op 14 jaar.
Doordat ik jong al de juiste tegenkwam (op mijn 17e) hebben we alle tijd van de wereld gehad om elkaar goed te leren kennen en een prima, stevige basis op te kunnen bouwen, voordat er kinderen kwamen.
In mijn omgeving zegt dit echter helemaal niks. Ik ken er meer die samen al een lange geschiedenis hebben en ook daarvan zijn er al meerdere relaties gestrand.
Doordat ik jong al de juiste tegenkwam (op mijn 17e) hebben we alle tijd van de wereld gehad om elkaar goed te leren kennen en een prima, stevige basis op te kunnen bouwen, voordat er kinderen kwamen.
In mijn omgeving zegt dit echter helemaal niks. Ik ken er meer die samen al een lange geschiedenis hebben en ook daarvan zijn er al meerdere relaties gestrand.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

maandag 2 november 2020 om 18:59
Dat is inderdaad nogal ouderwets en zou kunnen werken bij een langdurige relatie, je weet wel: tot de dood hen scheidt en zo.Fast_89 schreef: ↑02-11-2020 17:17De kinderen zijn gepland.
Over de vragen wat dit met ouderwetsheid te maken heeft: Ik denk dat het vrij ouderwets is om elkaar eerst te leren kennen, gaan samenwonen, huis kopen, trouwen (alhoewel ze daar misschien wel geen zin in hebben na een scheiding), en dan pas na een tijd te kijken of je samen kinderen wilt. Meer het ouderwetse huisje, boompje, beestje.
Maar mocht je toevallig tot het hoge percentage behoren dat gaat scheiden van partner 1 en je bent nog kinderloos en 30+, dan heb je die luxe niet meer. En het is inderdaad hopeloos ouderwets dat al je verwachtingen t.a.v. het moederschap in de prullenbak gooit om netjes het hele riedeltje opnieuw af te draaien. Terwijl je nét de ervaring hebt gehad dat je jaren bij elkaar kunt zijn, dan pas gaat trouwen en alsnog gaat het mis. 'Hoe het hoort' volgens jou is met de huidige scheidingspercentages een recept voor generaties vol met ongewenst kinderlozen.
Je kunt je dan veel beter richten op 'kan ik dit alleen' - zo ja, waarom zou je de gok niet nemen.
maandag 2 november 2020 om 19:06
Als je dat in mijn tempo zou doen en er dan dus 10 jaar voor nodig hebt bij een nieuwe partner om toe te zijn aan kinderen, dan is de kans om kindloos te eindigen wel vrij groot ja...-jolijn- schreef: ↑02-11-2020 18:59Dat is inderdaad nogal ouderwets en zou kunnen werken bij een langdurige relatie, je weet wel: tot de dood hen scheidt en zo.
Maar mocht je toevallig tot het hoge percentage behoren dat gaat scheiden van partner 1 en je bent nog kinderloos en 30+, dan heb je die luxe niet meer. En het is inderdaad hopeloos ouderwets dat al je verwachtingen t.a.v. het moederschap in de prullenbak gooit om netjes het hele riedeltje opnieuw af te draaien. Terwijl je nét de ervaring hebt gehad dat je jaren bij elkaar kunt zijn, dan pas gaat trouwen en alsnog gaat het mis. 'Hoe het hoort' volgens jou is met de huidige scheidingspercentages een recept voor generaties vol met ongewenst kinderlozen.
Je kunt je dan veel beter richten op 'kan ik dit alleen' - zo ja, waarom zou je de gok niet nemen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag

maandag 2 november 2020 om 19:13
Ik snap dat je niet tot in den treure kan blijven wachten, zeker als je boven de 30 bent en een kinderwens hebt. Maar wat was er tegen geweest om zeg een half jaar of een jaar te wachten?-jolijn- schreef: ↑02-11-2020 18:59Dat is inderdaad nogal ouderwets en zou kunnen werken bij een langdurige relatie, je weet wel: tot de dood hen scheidt en zo.
maandag 2 november 2020 om 19:18
Ik zou me niet te druk maken over wat vage kennissen doen.
Als jij het zelf rustiger zou willen aanpakken, en eerst wil trouwen voor je een gezin begint, dan doe je dat toch gewoon? De volgorde die je kiest is immers een beslissing tussen jou en je toekomstige partner.
Het is ook maar net wat je in het leven wil, en onder welke condities. Wie alleen kinderen wil krijgen binnen het huwelijk trouwt voor er kinderen zijn. Iemand die heel graag een kind wil en desnoods alleen staat er anders in. Iemand die geen kinderen wil of voor wie het geen must is, slaat die hele stap over. De een wil alleen gehuwd samenwonen of een huis kopen, en de ander kijkt daar anders tegenaan.
Waarom zouden andere mensen met andere wensen een vast script moeten volgen en waarom jouw script?
Als jij het zelf rustiger zou willen aanpakken, en eerst wil trouwen voor je een gezin begint, dan doe je dat toch gewoon? De volgorde die je kiest is immers een beslissing tussen jou en je toekomstige partner.
Het is ook maar net wat je in het leven wil, en onder welke condities. Wie alleen kinderen wil krijgen binnen het huwelijk trouwt voor er kinderen zijn. Iemand die heel graag een kind wil en desnoods alleen staat er anders in. Iemand die geen kinderen wil of voor wie het geen must is, slaat die hele stap over. De een wil alleen gehuwd samenwonen of een huis kopen, en de ander kijkt daar anders tegenaan.
Waarom zouden andere mensen met andere wensen een vast script moeten volgen en waarom jouw script?

maandag 2 november 2020 om 19:20
Ik snap wel wat je bedoeld. Het heeft misschien niet zoveel met ouderwets denken te maken, maar meer met verbazing. Hoe klinkt dat?
Zo'n 'huh?' moment. Omdat jij je er niets bij kunt voorstellen of je niet kunt voorstellen dat jij ooit zo'n keuze zou maken.
Ik vind het ouderwets als je het afkeurt met als reden: het hoort zo niet. Of de mening hebben dat er getrouwd moet worden voordat iemand gaat samenwonen. Maar verbazing of er anders over denken kan toch gewoon?
Zo'n 'huh?' moment. Omdat jij je er niets bij kunt voorstellen of je niet kunt voorstellen dat jij ooit zo'n keuze zou maken.
Ik vind het ouderwets als je het afkeurt met als reden: het hoort zo niet. Of de mening hebben dat er getrouwd moet worden voordat iemand gaat samenwonen. Maar verbazing of er anders over denken kan toch gewoon?
anoniem_400504 wijzigde dit bericht op 02-11-2020 19:35
9.24% gewijzigd
maandag 2 november 2020 om 19:31