Nieuwe ereader Kobo, welke raden jullie aan?

04-11-2020 10:00 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik denk dat ik al een jaar of 7 een Kobo ereader heb. Deze werkt perfect (nog steeds!), en vind hem erg gemakkelijk in gebruik etc. Hij voldoet dus op alle fronten, alleen zou ik er graag 1 met schermverlichting kopen nu.

Ik wil graag in bed lezen ook, maar er moet dan altijd een lampje aan. Mijn man vind dit vervelend, en dat snap ik.

Heb er een klein boekenlampje bij gekocht maar dat vind ik erg vervelend in gebruik.

Ben dus opzoek naar een Kobo ereader met schermverlichting, niet te groot model. 7 inch is prima.

Welke raden jullie aan??
Ik heb een kobo libra van mijn man gekregen voor mijn verjaardag. Hij bevalt me erg goed. Je kunt de verlichting instellen, hij kan ook draaien en dus als 'dwarsligger' gebruikt worden. Met knopjes en swipen voor bladeren.
Hiervoor had ik een oude bebook mini en die was veel kleiner. Het grotere scherm leest prettig, maar het enige nadeel is dat hij dus ook wat zwaarder is en dat voel je wel als je lang zit te lezen, maar us voor mij dus ook een kwestie van wennen vanwege het verschil. Nu heb ik een hoesje erbij met een steuntje zodat je hem niet de hele tijd vast hoeft te houden en dat scheelt.
..
Dankjewel! Heb hem even opgezocht. Vind je hem niet groot? Ik zou hem graag ook meenemen af en toe, in de handtas.
Vorige week was er nog een Kobo topic. Zal even kijken of ik die kan vinden.
Gevonden: digi/welke-e-reader-zie-door-de-bomen-h ... ges/469652

Hier zijn alle Kobo's besproken.
Ik wilde ook dat topic tippen. Ik ben fan van libra.
Ik heb zelf Kobo Nia. 7 inch en lekker licht. Kost ook maar €99 en de verlichting is instelbaar in felheid.
Maar in dat andere topic heb ik geleerd dat de iets duurdere kobo's fijner licht hebben voor in de avond.
PoezzinBoots schreef:
04-11-2020 10:22
Gevonden: digi/welke-e-reader-zie-door-de-bomen-h ... ges/469652

Hier zijn alle Kobo's besproken.
Dankjewel!! Heel fijn. Kon hem zelf niet meer vinden
Ik heb de Clara.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb de Kobo Aura 2. Bevalt ook erg goed.
Ik heb de Libra. Maar ehm, als je man last heeft van een bedlampje, zou ik niet met zekerheid durven zeggen dat hij dan ook geen last heeft van de schermverlichting van de ereader. Dat licht blijft toch ook de kamer in stralen.
Ik heb de Kobo Clara HD. Ben niet bekend met nieuwere modellen, maar ben zeer tevreden over deze.
Marée schreef:
04-11-2020 11:06
Ik heb de Libra. Maar ehm, als je man last heeft van een bedlampje, zou ik niet met zekerheid durven zeggen dat hij dan ook geen last heeft van de schermverlichting van de ereader. Dat licht blijft toch ook de kamer in stralen.
Nou, dat is toch wel echt een heel stuk minder als met een lampje. In het donker kun je de lichtsterkte heel laag zetten om fijn te kunnen lezen. En die ik heb (Aura 2 dacht ik) heeft ook nog een ander kleurtje in de avondstand dat minder fel is.
Ik heb ook de Clara en ben er heel blij mee. Volgens mij zijn ze allemaal goed.
Ik zou vanwege licht dan voor een van de nieuwe modellen gaan met blauwlichtfilter. Dan heeft je partner er ook geen last van.
Nijn5 schreef:
04-11-2020 11:13
Nou, dat is toch wel echt een heel stuk minder als met een lampje. In het donker kun je de lichtsterkte heel laag zetten om fijn te kunnen lezen. En die ik heb (Aura 2 dacht ik) heeft ook nog een ander kleurtje in de avondstand dat minder fel is.
Een stuk minder, ja. Maar ik kan me nog steeds voorstellen dat iemand er last van heeft.
Ik heb onlangs, zie de link naar mijn topic, de Kobo Libra H20 gekocht en ben er heel erg tevreden over. Inclusief het Kobo plus abonnement, ben ik nu al in mijn derde boek bezig.

De verlichting is echt super fijn en is echt een heel stuk minder dan een gewone lamp aan.
Bedankt allemaal! Ik denk dat ik voor de Kobo Libra ga binnenkort :) Goed formaat, goed licht, goeie recensies enz!
nadine1988 wijzigde dit bericht op 04-11-2020 14:03
44.71% gewijzigd
Iemand van jullie interesse om uit te wisselen/ te ruilen?
[/quote]

Je weet dat dat illegaal is?
janne38 schreef:
04-11-2020 13:51
Iemand van jullie interesse om uit te wisselen/ te ruilen?
Je weet dat dat illegaal is?
[/quote]

Oh nee. Excuus. Ik dacht dat hetzelfde is als papieren boeken uitlenen aan mekaar. Bedankt
Geeft niet.

Stukje van website Consumentenbond:

"Het klinkt raar, maar wie e-books koopt, heeft minder rechten dan met papieren boeken. Zo mag je een uitgelezen e-book officieel niet doorgeven aan een ander. Bijvoorbeeld per mail, via de cloud of op een geheugenstickje. Zelfs niet als je het origineel van je eigen e-reader verwijdert. Je e-reader uitlenen mag wel. Een boekenclub die afspreekt dat iedereen één titel koopt en mailt aan de rest, is ook in overtreding.

Met een papieren boek mag je na de koop in principe doen wat je wilt. Het auteursrecht van dat exemplaar is na de koop ‘uitgeput’. Je mag het dus doorverkopen, uitlenen of weggeven. Je mag er alleen geen gewijzigde versies of kopieën van maken en verspreiden.

Wanneer je een e-book verwijdert na het doorsturen, zorg je ervoor dat je geen extra exemplaar in omloop brengt. Dat is niet voldoende. Het Europese Hof van Justitie heeft in december 2019 bepaald dat het doorverkopen van e-books in alle gevallen in strijd is met het auteursrecht. Een e-book slijt niet, zoals een boek, dus kopieën zijn niet van nieuw te onderscheiden. Hierdoor concurreren kopieën te veel met de originelen, wat nadelig is voor de rechthebbenden"
Aan de ene kant voelt het gek, andere kant snap ik het wel. Toch jammer
nadine1988 schreef:
04-11-2020 14:58
Aan de ene kant voelt het gek, andere kant snap ik het wel. Toch jammer
Ik snap wat je bedoelt.
Vind het ergens ook wel jammer dat het Kobo plus abonnement ook maar voor een persoon is, Netflix Videoland geven er ook een extra account bij.
LadyLola schreef:
04-11-2020 16:47
Ik snap wat je bedoelt.
Vind het ergens ook wel jammer dat het Kobo plus abonnement ook maar voor een persoon is, Netflix Videoland geven er ook een extra account bij.
Je betaalt extra voor meer accounts bij Netflix en Videoland.
Koboplus kun je ook delen.
Wij hebben een mailadres aangemaakt voor kobo en dat delen we met drie mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven