advies (beginnend) dataverbruik mobiel

04-11-2020 15:48 34 berichten
Ik ben jarenlang tevreden geweest met een telefoon om enkel te bellen. Maar nu kreeg zoon een mobiel, en ben ik er maar in mee gegaan zodat we meer gebruik kunnen maken van allerlei nuttige apps.

Ik doe het meeste gewoon thuis op onze wifi en heb nu geen databundel. Maar als ik een familie agenda onderweg wil invullen, whatsappen, een route plannen en online lijstjes bijhouden, moet er toch iets gebeuren met een data abonnement ofzo. Nu is het mij helemaal niet duidelijk hoe die apps precies data verbruiken; ik neem aan dat ze de hele tijd moeten checken of er updates zijn van Whatsapp enzo? Hoeveel verbruik kost dat? Of online een route plannen; dan staat- ie dus de hele rit aan. Kost dat veel data? Het lijkt me duidelijk dat gamen veel gebruik oplevert, maar al die andere, minder opvallende programma's; dat vind ik vager.

Hoeveel verbruiken jullie en waaraan?

Hoe zorg je met je instellingen dat het niet uit de klauwen loopt?
Alle reacties Link kopieren
Ik verbruik heel weinig. Zet ook alleen mijn data aan als ik even een appje check en zet hem daarna weer uit. Navigatie kost vooral batterij, amper data. Als je zuinig wilt doen moet je vooral niet op Instagram of Youtube, want filmpjes en foto's kosten veruit de meeste data.

Ik gebruik zo'n 500 per maand. Heb bijna overal wifi. Gebruik mijn data op mijn werk (een dag per week), als ik moet wachten, een dagje uit ben of iets soortgelijks.
starkid wijzigde dit bericht op 04-11-2020 15:55
Reden: toevoeging
23.23% gewijzigd
Op wifi gebruik ik per maand rond de 12-13 GB
Buiten wifi om rond de 1 GB, meestal minder. Ik heb 5 GB in mijn abbo (1 GB gratis) en krijg een waarschuwing als ik de 2 GB over ga.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik ga je vragen één voor één af:

Apps updaten kun je zo instellen dat dat alleen gebeurd op de WiFi en dus geen data verbruik van je abbo.

Routes kost niet zoveel. Je kunt in Google maps kaarten downloaden, die dit vooral de WiFi en dat scheelt dan ook weer data.

Verder kan ik op mijn telefoon een waarschuwing instellen bij zoveel data. En ook dat de data verbinding uit gaat als ik over mijn limiet ga. Dit kan ik per dag, week, maand instellen.

Verder heb je abbo's waarbij je geen extra kosten krijgt als je over je data limiet heen gaat. De snelheid gaat alleen omlaag.

Nog een tip, via Netflix kun je films en series downloaden dit doe je via de WiFi en dan kun je ze mooi onderweg in de trein/vakantie (bv) kijken.
Zodra ik buiten de deur ben gebruik ik data en ik zit eigenlijk nooit over de 500MB.
Zolang je geen filmpjes enzo zit te kijken verbruiken al die andere apps maar heel weinig.
Instagram gebruik ik ook redelijk veel en dat verbruik valt ook best wel mee.

Als je straks een databundel hebt merk je toch vanzelf hoeveel je verbruikt?
Starkid schreef:
04-11-2020 15:55
Ik verbruik heel weinig. Zet ook alleen mijn data aan als ik even een appje check en zet hem daarna weer uit. Navigatie kost vooral batterij, amper data. Als je zuinig wilt doen moet je vooral niet op Instagram of Youtube, want filmpjes en foto's kosten veruit de meeste data.

Ik gebruik zo'n 500 per maand. Heb bijna overal wifi. Gebruik mijn data op mijn werk (een dag per week), als ik moet wachten, een dagje uit ben of iets soortgelijks.
Ik kan bij Simyo alleen maar 1000 krijgen als minimum; kost 4 euro.

En als ik dat dan voor zoon en echtgenoot ook instel, zijn we op jaarbasis best een heel bedrag kwijt, misschien zoon nog meer als hij gaat gamen enzo.

Dat houdt me al een hele tijd tegen: hoe vaak mis ik die appjes etc. nou terwijl ik de hond uitlaat in het bos of naar de supermarkt fiets? Maar ja: nu is onze oude tomtom ook weer kapot gegaan. Dus ik twijfel wel. Bij ophalen van school is het natuurlijk wel handig om even met andere ouders af te stemmen via Whatsapp ofzo. Maar ja; dat gebeurt 2x pw ofzo...

Zoon heeft 39 euro beltegoed op zijn Simyo sim only, dus vandaar dat het slim lijkt om voorlopig daar te bliiven.

Toch maar overstappen naar een andere aanbieder over een tijdje? Ik wil geen gezeur met een prijsvechter waar iedereen ontevreden over is ofzo.
Ik heb voor 20 euro onbeperkt alles sinds 2 jaar. Gewoon een sim only.
Ow en nog een tip: Whatsapp verbruikt ook niet zoveel. Maar open dan wel foto's of filmpjes als je wifi hebt :)

Ik heb een abbo van 7 GB maar kom er nooit aan (vakantie bijna wel). 2gb ofzo verbruik ik normaal. Maar ik doe ook van alles op mijn telefoon.

Je hebt een boel abbo's waarbij je omhoog of omlaag kan in je internet, ms is dat ook iets.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Aanvullend: ik heb dus 7gb, onbeperkt bellen en sms voor €12 bij Tele2. Zeer tevreden mee. Geen bedoeling om reclame te maken.
zomerkreeft wijzigde dit bericht op 04-11-2020 16:09
Reden: Aanvullend
14.54% gewijzigd
In_Tenebris schreef:
04-11-2020 16:06
Ik heb voor 20 euro onbeperkt alles sinds 2 jaar. Gewoon een sim only.
Dat is een maandbedrag?
Ik betaal nu 7 euro/ mnd voor onbeperkt bellen en sms: dat was tot vorig jaar december zelfs maar 5 euro per maand (300 belminuten ofzo), maar als je per ongeluk een maand hebt waarin je heel veel met instanties moet bellen ofzo, dan betaal je ineens meer dan 20 euro buiten bundel voor je het door hebt. Dus toen ben ik omhoog gegaan want van die boete had ik het hele jaar zorgeloos onbeperkt kunnen bellen.

Zoon en man hebben prepaid.
Kijk anders hier eens:
https://www.independer.nl/telecom/mobie ... FQQAvD_BwE
Persoonlijk lijkt mij een abonnement afsluiten wel fijner dan prepaid.

Anders sluit je eerst een maandelijkse opzegbare af voor jezelf en kijk je hoe dat gaat? Of voor je zoon?
Kun je daarna altijd nog kijken of de rest van het gezin het ook gaat doen.
zomerkreeft wijzigde dit bericht op 04-11-2020 16:16
Reden: Aanvullend
56.66% gewijzigd
blijmetmij schreef:
04-11-2020 16:04
Ik kan bij Simyo alleen maar 1000 krijgen als minimum; kost 4 euro.

En als ik dat dan voor zoon en echtgenoot ook instel, zijn we op jaarbasis best een heel bedrag kwijt, misschien zoon nog meer als hij gaat gamen enzo.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar het gaat om een bedrag van 2.77 euro per week of 144 euro op jaarbasis. Ik vind dat wel meevallen voor 'optimaal bereikbaar' zijn. Met je zoon moet je gewoon afstemmen dat hij niet gaat gamen / youtuben via z'n telefoon.
blijmetmij schreef:
04-11-2020 16:11
Dat is een maandbedrag?
Ik betaal nu 7 euro/ mnd voor onbeperkt bellen en sms: dat was tot vorig jaar december zelfs maar 5 euro per maand (300 belminuten ofzo), maar als je per ongeluk een maand hebt waarin je heel veel met instanties moet bellen ofzo, dan betaal je ineens meer dan 20 euro buiten bundel voor je het door hebt. Dus toen ben ik omhoog gegaan want van die boete had ik het hele jaar zorgeloos onbeperkt kunnen bellen.

Ja, dat betaal ik per maand en dan kan ik onbeperkt bellen, sms en ook onbeperkt data. Ook nooit problemen met bereik, nergens. Bevalt mij prima. Ik kan dus nooit meer moeten betalen dan 20 euro.
Zomerkreeft schreef:
04-11-2020 16:14
Persoonlijk lijkt mij een abonnement afsluiten wel fijner dan prepaid.
Ik had er voor zoon eerst niet op gelet hoe het met data zou gaan; hij kreeg prepaid op een oude telefoon om mee te bellen en sms en toen hij in de corona tijd met vriendjes in een andere wijk wilde spelen. Hij heeft net een upgrade naar een smartphone gehad gehad. Nu zie ik dus dat je geen prepaid internet bundel kan geven: dat is dan toch een maand abonnement.

Mijn man is al jaren met zijn prepaid beltegoed voordeliger uit dan met een abonnement. Maar ik regel eigenlijk alle administratie en hij hoeft bijns nooit iemand te bellen (houdt hij ook niet van).

Jammer van die berg telefoontegoed; dat gebruikt hij niet.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 04-11-2020 16:21
30.35% gewijzigd
blijmetmij schreef:
04-11-2020 16:11
Dat is een maandbedrag?

Je kunt gewoon een waarschuwing instellen als je tegen het einde van je tegoed loopt. Met een abbo zijn de prijzen buiten het tegoed wel wat schappelijker dan bij prepaid
Voorbeeld: https://www.hollandsnieuwe.nl/assets/br ... rzicht.pdf

Ik heb die van 11 euro en krijg er nog 1 GB bij. Als Ziggo klant krijg je er ook nog een tv pakket bij.
Ga eens na hoe vaak en voor hoeveel je man en zoon opwaarderen. Misschien is een klein abbo wel goedkoper. Volgens mij betaal je per MB veel meer als prepaid is.
blijmetmij schreef:
04-11-2020 16:18
Ik had er voor zoon eerst niet op gelet hoe het met data zou gaan; hij kreeg prepaid op een oude telefoon om mee te bellen en sms en toen hij in de corona tijd met vriendjes in een andere wijk wilde spelen. Hij heeft net een upgrade naar een smartphone gehad gehad. Nu zie ik dus dat je geen prepaid internet bundel kan geven: dat is dan toch een maand abonnement.

Kan hij die sim niet even in de nieuwe telefoon doen tot het tegoed op is?
Ah oke :)
Ik raad je wel aan om een abbo bij de smartphone te doen.
Ik heb 5 GB maar nog nooit meer dan 1 GB per maand gebruikt. Moet ik wel zeggen dat ik bijna overal WiFi heb en niet bijv ga zitten streamen in de trein.
blijmetmij schreef:
04-11-2020 16:18

Je kan ook wel prepaid data kopen, alleen prepaid is duur, bellen en data. Die berg beltegoed kun je misschien verkopen of je maakt er iemand blij mee.
Tickel schreef:
04-11-2020 16:21
Kan hij die sim niet even in de nieuwe telefoon doen tot het tegoed op is?
Natuurlijk; hij zit er al. Hij kan nu thuis op de wifi en dat zou er ook op school zijn. Maar dat laatste loopt een beetje gek; er is al een maand geen wifi ofzo. Daarom wil hij nu graag ook data tegoed. Ik wilde eerste even oriënteren: vandaar dit topic.
Bij simpel.nl kunt u een abonnement nemen met een plafond.
Dus dan zijn de kosten begrensd.

ik betaal 4,50 euro per maand, met 500 Mb per maand geloof ik.
(maar als ik ooit mijn telefoon kwijtraak, kost een nieuwe sim-kaart 15 euro).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
In_Tenebris schreef:
04-11-2020 16:23
Je kan ook wel prepaid data kopen, alleen prepaid is duur, bellen en data. Die berg beltegoed kun je misschien verkopen of je maakt er iemand blij mee.
sim kaart verkopen of weggeven? dan geef je ook je telefoonnummer weg.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
In_Tenebris schreef:
04-11-2020 16:23
Nou, Simyo verkoopt dus geen prepaid data: het vervalt na 30 dagen.

Beltegoed verkopen gaat natuurlijk niet: dat zit aan zijn nummer vast. Het is wel een makkelijk te onthouden nummer, dus dat willen we houden.
blijmetmij schreef:
04-11-2020 16:25
Natuurlijk; hij zit er al. Hij kan nu thuis op de wifi en dat zou er ook op school zijn. Maar dat laatste loopt een beetje gek; er is al een maand geen wifi ofzo. Daarom wil hij nu graag ook data tegoed. Ik wilde eerste even oriënteren: vandaar dit topic.
Maar die 38 euro kan hij toch voor data gebruiken in zijn nieuwe telefoon?
blijmetmij schreef:
04-11-2020 16:29
Nou, Simyo verkoopt dus geen prepaid data: het vervalt na 30 dagen.

Beltegoed verkopen gaat natuurlijk niet: dat zit aan zijn nummer vast. Het is wel een makkelijk te onthouden nummer, dus dat willen we houden.
Dan sluit je een abbo af met nummerbehoud als het tegoed bijna op is. Duurt hooguit een paar dagen voor je de nieuwe sim in huis hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven