Vriend loog over zijn opleiding

05-11-2020 20:39 234 berichten
Mijn vriend en ik zijn al lang samen en zijn onlangs, na een paar jaar samengewoond te hebben, verhuisd naar ons eerste koophuis. Sinds gisteren weet ik dat mijn vriend anderhalf jaar lang verzwegen heeft dat hij zijn online opleiding niet heeft afgerond en daarom ook een studieschuld van een paar duizend euro heeft. Hij heeft me dit verteld nadat hij brieven ontving van DUO over het terugbetalen van deze schuld.

Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.

Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
Maar even voor mijn beeldvorming: dan moet je toch ná die zogenaamde afronding van zijn studie een keer een diploma hebben gezien? Ik kan me tenminste voorstellen dat als iemand een studie met goed gevolg heeft afgerond, en het diploma komt binnen, of wordt uitgereikt, dat dat dan vol trots getoond wordt aan vriendin of ouders of vrienden of ooms en tantes. Dus heb je nooit gedacht: Goh, vreemd, ik heb nooit een diploma gezien...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Oei, dingetje wel wat mij betreft.
Chocolade, altijd goed!
Niemand gaat graag af voor zijn partner.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Zo intelligent is hij blijkbaar niet.
heb je hem gevraagd, waarom hij het je niet durfde te vertellen?
pejeka schreef:
05-11-2020 20:50
Maar even voor mijn beeldvorming: dan moet je toch ná die zogenaamde afronding van zijn studie een keer een diploma hebben gezien? Ik kan me tenminste voorstellen dat als iemand een studie met goed gevolg heeft afgerond, en het diploma komt binnen, of wordt uitgereikt, dat dat dan vol trots getoond wordt aan vriendin of ouders of vrienden of ooms en tantes. Dus heb je nooit gedacht: Goh, vreemd, ik heb nooit een diploma gezien...
Om eerlijk te zijn, ik denk dat ze enkel op mijn werk mijn diploma wel eens gezien hebben... :lijstje: :wtf:

To, ik zou zeker met hem in gesprek gaan over waarom hij dit niet aan jou durfde te vertellen. Het is gewoon een slecht teken als je zoiets niet aan je partner durft te vertellen.

Was hij bang jouw teleur te stellen? Was hij bang dat er gedoe zou komen? Wilde hij het zelf eigenlijk wel?
dianaf wijzigde dit bericht op 05-11-2020 20:54
6.43% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
En hij heeft alleen maar middelbare school.
Ja je kan hem niet dwingen zo als je ziet.
pejeka schreef:
05-11-2020 20:50
Hij heeft een certificaat uitgeprint en geplastificeerd die hij wel had gehaald voor die opleiding en deed alsof dat het diploma was. Dat zag er hetzelfde uit als de diploma’s die ik heb.

Ik vond ook altijd wel dat hij vaag deed over die opleiding en daar hadden we het ook wel eens over. Hij zei dan dat hij zo deed omdat hij zich schaamde voor het feit dat hij op zijn leeftijd nog geen opleiding had afgerond en iedereen in zijn omgeving wel.
Hoeveel druk heb je bij hem neergelegd? Heb je hem de boodschap gegeven dat hij niet goed genoeg was zonder een hogere opleiding. De boodschap dat hij een sukkel was die niks met zijn intelligentie deed?

Liegen is nooit goed, maar ik zou vooral uitzoeken waarom hij hierover gelogen heeft. Het is zijn keuze om te liegen en daarmee ook zijn verantwoordelijkheid, maar ik zou hier wel wat dieper op ingaan. Waarom hij gelogen heeft.
dianaf schreef:
05-11-2020 20:52
Om eerlijk te zijn, ik denk dat ze enkel op mijn werk mijn diploma wel eens gezien hebben... :lijstje: :wtf:

To, ik zou zeker met hem in gesprek gaan over waarom hij dit niet aan jou durfde te vertellen. Het is gewoon een slecht teken als je zoiets niet aan je partner durft te vertellen.
Op mijn werk hebben ze mijn diploma's ook nog nooit gezien. Maar als je nét een diploma hebt gehaald na een hele tijd van studeren, dan toon je dat toch vol trots aan je partner en omgeving, lijkt me? En als mijn man mij zou vertellen dat hij na een studie zou zijn geslaagd, dan zou ik op een gegeven moment toch vragen: joh, ik heb jouw diploma nog niet gezien in de post, en ook niks gemerkt van een diploma-uitreiking waar je geweest bent, heb je je diploma nou eigenlijk al een keer ontvangen? Mag ik het eens zien, gewoon, omdat ik dat leuk vind?
Stickbread schreef:
05-11-2020 20:55
Hij heeft een certificaat uitgeprint en geplastificeerd die hij wel had gehaald voor die opleiding en deed alsof dat het diploma was. Dat zag er hetzelfde uit als de diploma’s die ik heb.

Ik vond ook altijd wel dat hij vaag deed over die opleiding en daar hadden we het ook wel eens over. Hij zei dan dat hij zo deed omdat hij zich schaamde voor het feit dat hij op zijn leeftijd nog geen opleiding had afgerond en iedereen in zijn omgeving wel.
Maar je ziet toch meteen het verschil tussen een certificaat en een diploma?
Stickbread schreef:
05-11-2020 20:55

Maar voor de rest gaat het goed met de relatie?
dianaf schreef:
05-11-2020 20:52

Was hij bang jouw teleur te stellen? Was hij bang dat er gedoe zou komen? Wilde hij het zelf eigenlijk wel?
We hebben het hier inderdaad over gehad en je slaat precies de spijker op zijn kop. Hij schaamt zich tegenover mij. Het speelt voor hem ook mee dat ik twee universitaire diploma’s heb en tijdens een groot deel van onze relatie hard heb gestudeerd.
Ergens vind ik het ook wel verdrietig voor en van je vriend. Ik snap dat je boos bent, terecht ook hoor, maar heb het idee dat je het er wel met hem over kunt hebben. Vraag eens wat er onder ligt? Schaamte? Wat vindt hij zo eng? Werd er veel verwacht van hem toen hij wat jonger nog was? En is hij bereid naar een SPV'er van de huisarts te gaan, want die krijgen echt regelmatig dit soort gevallen langs. Laatst was hier een uitgebreid topic over waaruit bleek dat veel mensen iemand kenden die een studie hadden gefaket uit schaamte.
Ik vind het raar dat jij het zonde vind omdat hij zo intelligent is. Pfff, als híj het nou zonde had gevonden dan snap ik dat hij een thuisopleiding gaat doen. Ook dat vieren met een stedentrip, hoe overdreven.
En nu ben je enorm gekwetst. Ik denk dat jij je lesje wel geleerd hebt wat betreft het proberen te veranderen van anderen.
Misschien raar maar bij een hypotheek aanvraag moet je toch ook eventuele schulden die je hebt aandragen?
Hier had hij dit toch al kenbaar moeten maken?
Ik heb mijn mans diploma nog nooit gezien. Hij die van mij ook niet.

TO, wat naar om hier achter te komen. Het lijkt me een vertrouwensbreuk geven. Ik hoop dat jullie hier uit komen.
Stickbread schreef:
05-11-2020 20:59
We hebben het hier inderdaad over gehad en je slaat precies de spijker op zijn kop. Hij schaamt zich tegenover mij. Het speelt voor hem ook mee dat ik twee universitaire diploma’s heb en tijdens een groot deel van onze relatie hard heb gestudeerd.
Tja ik denk dat beide te veel verwachten.
Birdist schreef:
05-11-2020 20:59
Ergens vind ik het ook wel verdrietig voor en van je vriend. Ik snap dat je boos bent, terecht ook hoor, maar heb het idee dat je het er wel met hem over kunt hebben. Vraag eens wat er onder ligt? Schaamte? Wat vindt hij zo eng? Werd er veel verwacht van hem toen hij wat jonger nog was? En is hij bereid naar een SPV'er van de huisarts te gaan, want die krijgen echt regelmatig dit soort gevallen langs. Laatst was hier een uitgebreid topic over waaruit bleek dat veel mensen iemand kenden die een studie hadden gefaket uit schaamte.
Ik ben eigenlijk niet boos op hem, maar vooral bang omdat hij dus blijkbaar in staat is zo tegen me te liegen.

Vanuit zijn ouderlijk huis is er juist nooit druk gelegd op hem voor wat betreft zijn studie. Die druk kwam vooral vanuit mij. En daar voel ik me nu ook wel lullig om, ik wil hem namelijk helemaal niet het gevoel geven dat hij een sukkel is. Ik vind het gewoon zonde omdat hij zo slim is.
mrstosti schreef:
05-11-2020 21:00
Misschien raar maar bij een hypotheek aanvraag moet je toch ook eventuele schulden die je hebt aandragen?
Hier had hij dit toch al kenbaar moeten maken?
Dit is best makkelijk om te verzwijgen, want een studieschuld is niet bkr geregistreerd.
Jeetje wat sneu voor hem.

Maar hij is niet de enige. En jij bent niet de enige die erachter komt dat iemand gelogen heeft over een studie. Google maar eens op 'pretend student'.
Stickbread schreef:
05-11-2020 21:04
Ik ben eigenlijk niet boos op hem, maar vooral bang omdat hij dus blijkbaar in staat is zo tegen me te liegen.

Vanuit zijn ouderlijk huis is er juist nooit druk gelegd op hem voor wat betreft zijn studie. Die druk kwam vooral vanuit mij. En daar voel ik me nu ook wel lullig om, ik wil hem namelijk helemaal niet het gevoel geven dat hij een sukkel is. Ik vind het gewoon zonde omdat hij zo slim is.

Tja, hij had ook gewoon ‘nee’ kunnen zeggen. Ik neem aan dat hij geen adolescent meer is, maar gewoon volwassen? Ik zou erg teleurgesteld zijn in hem.
Stickbread schreef:
05-11-2020 21:04

Zo slim is hij niet de rekening valt vanzelf op de deurmat.
Kun je nagaan hoeveel druk hij van jouw kant voelde dat hij zo kon liegen!
Voelde hij zich een niksnut of kneus? Want jij kon het wel en vond dat hij dit ook moest kunnen. Zonde om niks met zijn intelligentie te doen!

Eigenlijk vind ik dit best heel zielig voor hem! En goed dat hij dit nu wel vertelt! Hij had die enveloppen ook weg kunnen moffelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven