Vriend loog over zijn opleiding

donderdag 5 november 2020 om 20:39
Mijn vriend en ik zijn al lang samen en zijn onlangs, na een paar jaar samengewoond te hebben, verhuisd naar ons eerste koophuis. Sinds gisteren weet ik dat mijn vriend anderhalf jaar lang verzwegen heeft dat hij zijn online opleiding niet heeft afgerond en daarom ook een studieschuld van een paar duizend euro heeft. Hij heeft me dit verteld nadat hij brieven ontving van DUO over het terugbetalen van deze schuld.
Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.
Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.
Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
donderdag 5 november 2020 om 21:07
Als je je lullig voelt dat hij zich nu een sukkel voelt dan zou ik het niet zo brengen dat je je enorm gekwetst voelt, want dan geef je hem alleen nog maar een groter rotgevoel, terwijl je hier zelf natuurlijk ook wel een aandeel in hebt gehad. Het lijkt me goed om dat heel goed uit te praten en het dan achter je te laten en hem vooral niet door het stof gaat laten kruipen, want dan wordt dit alleen nog maar erger.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 5 november 2020 om 21:12
Ik wilde net zeggen dat ik meer dan 1 voorbeeld ken van relaties waarin dit speelde. En dat ik denk als mijn vriend beter zou kunnen liegen het hier ook was gebeurt.
In bijna alle gevallen is er een partner die lekker bezig is met het werk en/of studie, en een partner bij wie het even helemaal niet zo lekker loopt. Als ik bij mijn partner kijk, die wilde ook wel eens tegen me zeggen dat het goed gegaan was op het lab (hij heeft scheikunde gestudeerd) en dat hij lekker opschoot. Want het is echt niet leuk om dag na dag te moeten vertellen dat je het even niet meer weet en even niet weet hoe je verder moet.
En als je een paar keer je er een beetje makkelijk van af hebt gemaakt (ja ging wel, nee wel okay, ach zijn gangetje), dan moet je toch een keer voortgang hebben en dan moet je toch een keer een versie van je scriptie in moeten leveren. En dan heb je echt al het gevoel dat je niet meer terug kunt en dus ligt je scriptie bij de beoordelaar, (ja schiet niet echt op he, ja hij is ziek geloof ik).
In 1 geval waren de ouders al over de vloer om naar de diploma uitreiking te gaan toen de aap uit de mouw kwam. En recentelijk was in het nieuws nog dat meisje uit brabant die zelfmoord had gepleegd omdat ze niet meer wist hoe ze anders kon stoppen met deze leugens.
Je partner wilde je waarschijnlijk vooral niet teleur stellen en heeft zich waarschijnlijk de hele tijd verschrikkelijk gevoeld. Want en het studeren lukte niet en je bent ook nog oneerlijk tegen je partner....
In bijna alle gevallen is er een partner die lekker bezig is met het werk en/of studie, en een partner bij wie het even helemaal niet zo lekker loopt. Als ik bij mijn partner kijk, die wilde ook wel eens tegen me zeggen dat het goed gegaan was op het lab (hij heeft scheikunde gestudeerd) en dat hij lekker opschoot. Want het is echt niet leuk om dag na dag te moeten vertellen dat je het even niet meer weet en even niet weet hoe je verder moet.
En als je een paar keer je er een beetje makkelijk van af hebt gemaakt (ja ging wel, nee wel okay, ach zijn gangetje), dan moet je toch een keer voortgang hebben en dan moet je toch een keer een versie van je scriptie in moeten leveren. En dan heb je echt al het gevoel dat je niet meer terug kunt en dus ligt je scriptie bij de beoordelaar, (ja schiet niet echt op he, ja hij is ziek geloof ik).
In 1 geval waren de ouders al over de vloer om naar de diploma uitreiking te gaan toen de aap uit de mouw kwam. En recentelijk was in het nieuws nog dat meisje uit brabant die zelfmoord had gepleegd omdat ze niet meer wist hoe ze anders kon stoppen met deze leugens.
Je partner wilde je waarschijnlijk vooral niet teleur stellen en heeft zich waarschijnlijk de hele tijd verschrikkelijk gevoeld. Want en het studeren lukte niet en je bent ook nog oneerlijk tegen je partner....
donderdag 5 november 2020 om 21:13
Ik vrees dat dit nog wel een dingetje zou kunnen worden.Stickbread schreef: ↑05-11-2020 20:59We hebben het hier inderdaad over gehad en je slaat precies de spijker op zijn kop. Hij schaamt zich tegenover mij. Het speelt voor hem ook mee dat ik twee universitaire diploma’s heb en tijdens een groot deel van onze relatie hard heb gestudeerd.
Je hebt gemerkt dat zijn motivatie voor een studie niet erg groot is.
Is hij wel over andere dingen enthousiast? Is hij actief, of een ondernemer?
Als hij liever in een supermarkt werkt en 's avonds netflix kijkt, zou het nog wel eens kunnen dat jij in hem teleurgesteld raakt.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.
Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
donderdag 5 november 2020 om 21:13
Wat ik vreemd vind in jullie relatie is vooral dat vriend blijkbaar niet tegen je durft te zeggen wat hij wel of niet wil. Blijkbaar wilde of kon hij die opleiding niet doen maar heeft dit niet durven zeggen. Wat zegt dit over jullie relatie? Hij voelt zich niet vrij zichzelf te zijn en zn eigen keuzes te maken. Zo aan jezelf voorbij gaan is niet goed.

donderdag 5 november 2020 om 21:14
Wie weet kijkt to ook netflix na haar werk.docotrandus schreef: ↑05-11-2020 21:13Ik vrees dat dit nog wel een dingetje zou kunnen worden.
Je hebt gemerkt dat zijn motivatie voor een studie niet erg groot is.
Is hij wel over andere dingen enthousiast? Is hij actief, of een ondernemer?
Als hij liever in een supermarkt werkt en 's avonds netflix kijkt, zou het nog wel eens kunnen dat jij in hem teleurgesteld raakt.
donderdag 5 november 2020 om 21:14
In de tijd dat hij zich op zijn studie richten moest, heeft hij waarschijnlijk niet nagedacht waar zijn talenten of ambities wél liggen...

donderdag 5 november 2020 om 21:16
Het klinkt overigens maar over een klein soort korte opleiding, ook omdat het maar om een paar duizend euro gaat, niet dat hij liegt dat hij z’n masters heeft gehaald.
Het hoort natuurlijk niet, maar voor mij zit er wel verschil in of iemand liegt over wel of niet z’n Nima A gehaald te hebben, of een volledige studie.
Het hoort natuurlijk niet, maar voor mij zit er wel verschil in of iemand liegt over wel of niet z’n Nima A gehaald te hebben, of een volledige studie.

donderdag 5 november 2020 om 21:16
Misschien was hij het eeuwige gezeik zat.docotrandus schreef: ↑05-11-2020 21:14In de tijd dat hij zich op zijn studie richten moest, heeft hij waarschijnlijk niet nagedacht waar zijn talenten of ambities wél liggen...
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 05-11-2020 21:19
0.39% gewijzigd

donderdag 5 november 2020 om 21:18
Ja, joh.moizer schreef: ↑05-11-2020 21:07Kun je nagaan hoeveel druk hij van jouw kant voelde dat hij zo kon liegen!
Voelde hij zich een niksnut of kneus? Want jij kon het wel en vond dat hij dit ook moest kunnen. Zonde om niks met zijn intelligentie te doen!
Eigenlijk vind ik dit best heel zielig voor hem! En goed dat hij dit nu wel vertelt! Hij had die enveloppen ook weg kunnen moffelen!
donderdag 5 november 2020 om 21:20
donderdag 5 november 2020 om 21:22
Of hij heeft ADHD, of is autistisch.Madeliefjees schreef: ↑05-11-2020 21:20Niet dat hij de opleiding niet heeft afgemaakt, maar het feit dat hij glashard liegt, zou mij wel erg raken.
Je zegt dat hij intelligent is. Dan heeft hij dus geen doorzettingsvermogen of is gewoon lui of gemakzuchtig.
donderdag 5 november 2020 om 21:26
En misschien heb jij dat iets te vaak ter sprake gebracht, dat hij zijn intelligentie onder de korenmaat zette door niet verder te leren. Heb je vast met de beste intenties gedaan, maar het kan ook zomaar zijn dat hij het heeft ervaren als "ik ben niet goed genoeg zoals ik ben"...Stickbread schreef: ↑05-11-2020 21:04Ik ben eigenlijk niet boos op hem, maar vooral bang omdat hij dus blijkbaar in staat is zo tegen me te liegen.
Vanuit zijn ouderlijk huis is er juist nooit druk gelegd op hem voor wat betreft zijn studie. Die druk kwam vooral vanuit mij. En daar voel ik me nu ook wel lullig om, ik wil hem namelijk helemaal niet het gevoel geven dat hij een sukkel is. Ik vind het gewoon zonde omdat hij zo slim is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 5 november 2020 om 21:26
En misschien heb jij dat iets te vaak ter sprake gebracht, dat hij zijn intelligentie onder de korenmaat zette door niet verder te leren. Heb je vast met de beste intenties gedaan, maar het kan ook zomaar zijn dat hij het heeft ervaren als "ik ben niet goed genoeg zoals ik ben"...Stickbread schreef: ↑05-11-2020 21:04Ik ben eigenlijk niet boos op hem, maar vooral bang omdat hij dus blijkbaar in staat is zo tegen me te liegen.
Vanuit zijn ouderlijk huis is er juist nooit druk gelegd op hem voor wat betreft zijn studie. Die druk kwam vooral vanuit mij. En daar voel ik me nu ook wel lullig om, ik wil hem namelijk helemaal niet het gevoel geven dat hij een sukkel is. Ik vind het gewoon zonde omdat hij zo slim is.

donderdag 5 november 2020 om 21:27
Hij is ontzettend goed in zijn werk en zijn ambitie ligt ook daar. Hij is hierin gerold via een stage en mocht daar blijven, ondanks dat hij niet de juiste papieren heeft voor de functie die hij heeft.
donderdag 5 november 2020 om 21:28
Het is een dingetje maar heel eerlijk misschien lullig van mij maar ik denk dat dit deels door jou komt door het gepush en hij niet wil.afgaan dus een soort faalangst dus het maar.zo deed want anders was hij niet goed genoeg? Niet iedereen wil of kan studeren ik zou ingesprek gaan en dit uitvragen waarom hij heeft gelogen probeer er uit te komen met hem.
lavendel2 wijzigde dit bericht op 05-11-2020 21:37
24.53% gewijzigd
donderdag 5 november 2020 om 21:37
Jij hebt hem "aangespoord" een opleiding te gaan doen. Hij heeft dit waarschijnlijk anders gevoeld. Misschien wel dat hij zich onder druk gevoeld heeft en dat hij dat totaal niet prettig vond. Hij wilde niet aangeven dat hij gestopt was omdat hij wist dat jij teleurgesteld in hem zou zijn. En misschien weer een soort van druk zou voelen wat hij niet prettig vind.
Misschien iets in die richting?
Dat je teleurgesteld bent en dat je je bedonderd voelt snap ik heel erg goed. Vertrouwen heeft dan toch een "tik" gekregen.
Maar je moet aan hem vragen wat de reden is en heel erg goed over praten.
Misschien heeft hij het gevoel jou dit niet te kunnen vertellen omdat hij niet volledig zich zelf kan zijn en zich niet "duft" te uiten.
Dat je teleurgesteld bent en dat je je bedonderd voelt snap ik heel erg goed. Vertrouwen heeft dan toch een "tik" gekregen.
Misschien heeft hij het gevoel jou dit niet te kunnen vertellen omdat hij niet volledig zich zelf kan zijn en zich niet "duft" te uiten.
05-2019 wijzigde dit bericht op 05-11-2020 21:40
10.29% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
donderdag 5 november 2020 om 21:39
In dat geval zou ik er een goed gesprek aan wijden. Zodat hij je kan vertellen hoe het gegaan is en waarom hij gelogen heeft. En daarna zand erover en door.Stickbread schreef: ↑05-11-2020 21:27Hij is ontzettend goed in zijn werk en zijn ambitie ligt ook daar. Hij is hierin gerold via een stage en mocht daar blijven, ondanks dat hij niet de juiste papieren heeft voor de functie die hij heeft.

donderdag 5 november 2020 om 21:45
Hier zit een stuk waarschijnlijkheid in. Vriend voelt zich helemaal OK met zijn werk, vriendin vindt dat er méér in hem zit dan dat. En pusht keer op keer "waarom ga je geen diploma erbij halen". Voor de lieve vrede begint vriend daaraan, maar heeft er eigenlijk geen zin in, en dan verzint hij maar dat hij klaar is met de opleiding, de opleiding heeft afgerond, om van het gezeur af te zijn.05-2019 schreef: ↑05-11-2020 21:37Jij hebt hem "aangespoord" een opleiding te gaan doen. Hij heeft dit waarschijnlijk anders gevoeld. Misschien wel dat hij zich onder druk gevoeld heeft en dat hij dat totaal niet prettig vond. Hij wilde niet aangeven dat hij gestopt was omdat hij wist dat jij teleurgesteld in hem zou zijn. En misschien weer een soort van druk zou voelen wat hij niet prettig vind.