Vriend loog over zijn opleiding

donderdag 5 november 2020 om 20:39
Mijn vriend en ik zijn al lang samen en zijn onlangs, na een paar jaar samengewoond te hebben, verhuisd naar ons eerste koophuis. Sinds gisteren weet ik dat mijn vriend anderhalf jaar lang verzwegen heeft dat hij zijn online opleiding niet heeft afgerond en daarom ook een studieschuld van een paar duizend euro heeft. Hij heeft me dit verteld nadat hij brieven ontving van DUO over het terugbetalen van deze schuld.
Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.
Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.
Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
donderdag 5 november 2020 om 21:58
Hij heeft dus glashard zitten liegen bij het hypotheekgesprek. Nee, het is geen BKR maar wel een schuld waar naar wordt gevraagd.Stickbread schreef: ↑05-11-2020 21:05Dit is best makkelijk om te verzwijgen, want een studieschuld is niet bkr geregistreerd.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.

donderdag 5 november 2020 om 22:01
Wauw! Ik lees bijna dat to hem heeft aangezet toch liegen, alsjeblieft zeg. Als het het over je eigen kind hebt dan is het een ander verhaal alleen dit gaat over een volwaardig volwassen man die elke keer de keus maakt om niet de waarheid te vertellen. Nog schokkender is dat hij een certificaat maakt om to te overtuigen.moizer schreef: ↑05-11-2020 21:07Kun je nagaan hoeveel druk hij van jouw kant voelde dat hij zo kon liegen!
Voelde hij zich een niksnut of kneus? Want jij kon het wel en vond dat hij dit ook moest kunnen. Zonde om niks met zijn intelligentie te doen!
Eigenlijk vind ik dit best heel zielig voor hem! En goed dat hij dit nu wel vertelt! Hij had die enveloppen ook weg kunnen moffelen!
Mogelijk heeft to een aandeel in het geheel. Opleiding is belangrijk, doe wat met je intelligentie en zie potentieel. Echter vriend van to kiest ervoor om iets anders te doen dan het er eerlijk met haar over te hebben.

donderdag 5 november 2020 om 22:06
Wat dat studeren betreft zou hij gewoon een ander idee/gevoel kunnen hebben.
Hij heeft werk, is daar goed in, ik hoop dat hij er ook plezier in heeft, hij verdient er gewoon zijn inkomen mee, etc.
Ik verbaas mij er dan weer over dat hier gevraagd wordt 'waar werkt hij dan, met alleen maar een middelbare school diploma' en dan er wordt geconcludeerd dat hij geen ambitie zou hebben?
Er zijn heel veel mensen die erg gelukkig zijn in hun werk en zich gewaardeerd weten en voelen. Heeft meer te maken met of het werk goed past bij de persoon en met de werkomgeving dan met het niveau van het behaalde diploma.
Ik denk niet dat hij bewust heeft willen liegen, maar het heeft gelaten voor wat het was. Had gewoon geen zin in gezeur daarover, alsof je 'bent wat je diploma is'.
Hij heeft werk, is daar goed in, ik hoop dat hij er ook plezier in heeft, hij verdient er gewoon zijn inkomen mee, etc.
Ik verbaas mij er dan weer over dat hier gevraagd wordt 'waar werkt hij dan, met alleen maar een middelbare school diploma' en dan er wordt geconcludeerd dat hij geen ambitie zou hebben?
Er zijn heel veel mensen die erg gelukkig zijn in hun werk en zich gewaardeerd weten en voelen. Heeft meer te maken met of het werk goed past bij de persoon en met de werkomgeving dan met het niveau van het behaalde diploma.
Ik denk niet dat hij bewust heeft willen liegen, maar het heeft gelaten voor wat het was. Had gewoon geen zin in gezeur daarover, alsof je 'bent wat je diploma is'.

donderdag 5 november 2020 om 22:08
Ik denk niet dat het om het geld gaat, of wel to?
Ik zou me echt bedonderd voelen. Na het vieren van het (zelf gefabriceerde) certificaat dmv een stedentrip en daarna er niks meer over zeggen. Ik denk dat daar het breekpunt is.
Zijn er meer dingen in je relatie to tussen jou en je partner die niet lekker lopen?
Ik zou me echt bedonderd voelen. Na het vieren van het (zelf gefabriceerde) certificaat dmv een stedentrip en daarna er niks meer over zeggen. Ik denk dat daar het breekpunt is.
Zijn er meer dingen in je relatie to tussen jou en je partner die niet lekker lopen?

donderdag 5 november 2020 om 22:13
Het is geen onbekend gegeven, de 'pretend student', en ken ook persoonlijk een stel waar iets soortgelijks speelde als dit.
Ik snap wel dat je gekwetst bent dat hij tegen je gelogen heeft en je hebt ook wel het recht om boos en verdrietig te zijn daarover.
Maar ik heb het ook te doen met je vriend. Het oordeel dat jij hebt over dat hij geen diploma heeft, terwijl hij gewoon op z'n plek is op zijn werk en er daar geen punt van wordt gemaakt. Waarom vind je dat 'zonde'? Waarom moest hij die opleiding doen van jou? Waarom is een diploma zo belangrijk dat het gevierd moet worden met een stedentrip? Kan je je ergens voorstellen dat iemand niet helemaal weet hoe hij moet omgaan met zulke druk?
Ik snap wel dat je gekwetst bent dat hij tegen je gelogen heeft en je hebt ook wel het recht om boos en verdrietig te zijn daarover.
Maar ik heb het ook te doen met je vriend. Het oordeel dat jij hebt over dat hij geen diploma heeft, terwijl hij gewoon op z'n plek is op zijn werk en er daar geen punt van wordt gemaakt. Waarom vind je dat 'zonde'? Waarom moest hij die opleiding doen van jou? Waarom is een diploma zo belangrijk dat het gevierd moet worden met een stedentrip? Kan je je ergens voorstellen dat iemand niet helemaal weet hoe hij moet omgaan met zulke druk?

donderdag 5 november 2020 om 22:16
Nee totaal niet. Het gaat inderdaad ook niet om het geld, maar om het verzwijgen.Sportschoen schreef: ↑05-11-2020 22:08Ik denk niet dat het om het geld gaat, of wel to?
donderdag 5 november 2020 om 22:20
Mijn vertrouwen in deze kneus - jep, na deze stoot zou hij voor mij écht een kneus zijn - zou toch wel weg zijn.
Als ie hierover al liegt, waarover liegt hij dan nog allemaal?
Heeft ie bijvoorbeeld nog ergens kinderen zitten waar je niks van weet?
Gaat ie vreemd?
Etcetera.
Hij kan blijkbaar liegen dat het gedrukt staat en in een relatie met zo iemand zou ik gewoon geen zin meer hebben.
Los nog van de financiële ramp waar hij jullie in stort.
(Want hij mag jaren gaan afbetalen en heeft dus jaren geen cent om op vakantie te gaan, uitstapjes te doen met zijn 2, ...)
Als ie hierover al liegt, waarover liegt hij dan nog allemaal?
Heeft ie bijvoorbeeld nog ergens kinderen zitten waar je niks van weet?
Gaat ie vreemd?
Etcetera.
Hij kan blijkbaar liegen dat het gedrukt staat en in een relatie met zo iemand zou ik gewoon geen zin meer hebben.
Los nog van de financiële ramp waar hij jullie in stort.
(Want hij mag jaren gaan afbetalen en heeft dus jaren geen cent om op vakantie te gaan, uitstapjes te doen met zijn 2, ...)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 5 november 2020 om 22:22
donderdag 5 november 2020 om 22:23
Ik ben het helemaal met je eens. En het is zo jammer dat tegenwoordig steeds minder wordt geaccepteerd dat iemand gewoon gelukkig is op de plek die hij heeft, en dat de focus altijd lijkt te moeten liggen op "méér" dan wat je hebt. Ik ben inmiddels een belegen persoon, en ik kan me nog de tijd herinneren dat mensen volkomen gelukkig met pensioen gingen na 40 jaar als boekhouder te hebben gewerkt, of als magazijnmedewerker, die dus gewoon tientallen jaren naar volkomen tevredenheid dezelfde functie hadden uitgeoefend. Maar tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen minstens leidinggevende moet zijn binnen 10 jaar, of extra stappen in de carrière moet zetten (waar dan meestal mee wordt bedoeld: meer verdienen). Maar wat is er eigenlijk mis mee als mensen tevreden zijn met de plaats die ze hebben, daar elke dag met plezier aan het werk gaan en niet noodzakelijkerwijze de ambitie hebben om door te stoten naar méér? Ook goede boekhouders zijn gewoon nodig, of goede magazijnmedewerkers, of goede binnendienstmedewerkers.Pinda-Kaas schreef: ↑05-11-2020 22:13Het is geen onbekend gegeven, de 'pretend student', en ken ook persoonlijk een stel waar iets soortgelijks speelde als dit.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

donderdag 5 november 2020 om 22:25
Pinda-Kaas schreef: ↑05-11-2020 22:20dan heeft ie toch nog steeds flink gelogen? Hoe is dat een oplossing?
Oplossing in morele zin. Nadat hij dat zou hebben laten zien zou ik het makkelijker achter me kunnen laten.
donderdag 5 november 2020 om 22:27
Ik snap wel dat hij het niet heeft gezegd. Hij wilde je duidelijk niet teleurstellen. Je OP loopt over van verwachtingen. Hij is zo intelligent en je hebt hem zo aangespoord om die opleiding te gaan doen. Denk daar ook eens over na. Ik snap dat liegen niet leuk is maar het is wel goed om te beseffen where he is coming from.

To mag helemaal zelf bepalen waar ze waarde aan hecht en waar niet.

Ik denk ook bovenstaande! TO meldt hier al diverse malen het zo zonde te vinden, want hij is zo intelligent en slim, alsof dat alleen maar te ‘bewijzen’ is met een diploma!? Ik ken genoeg mensen met weinig diploma’s die hartstikke succesvol zijn (en slim en intelligent) en ook mensen die hooggeschoold zijn, maar ontzettende niksnutten of wereldvreemd. Uiteindelijk gaat het erom dat ie gelukkig is in zijn baan en leven, dan maakt een diploma echt helemaal niks uit hoor.pejeka schreef: ↑05-11-2020 21:45Hier zit een stuk waarschijnlijkheid in. Vriend voelt zich helemaal OK met zijn werk, vriendin vindt dat er méér in hem zit dan dat. En pusht keer op keer "waarom ga je geen diploma erbij halen". Voor de lieve vrede begint vriend daaraan, maar heeft er eigenlijk geen zin in, en dan verzint hij maar dat hij klaar is met de opleiding, de opleiding heeft afgerond, om van het gezeur af te zijn.
Intelligent en/of ambitieus zijn kan ook met alleen een middelbareschooldiploma, genoeg mensen die theoretisch minder goed scoren dan in de praktijk of juist andersom.