Vriend loog over zijn opleiding

05-11-2020 20:39 234 berichten
Mijn vriend en ik zijn al lang samen en zijn onlangs, na een paar jaar samengewoond te hebben, verhuisd naar ons eerste koophuis. Sinds gisteren weet ik dat mijn vriend anderhalf jaar lang verzwegen heeft dat hij zijn online opleiding niet heeft afgerond en daarom ook een studieschuld van een paar duizend euro heeft. Hij heeft me dit verteld nadat hij brieven ontving van DUO over het terugbetalen van deze schuld.

Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.

Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
Als dit een eenmalig iets is, door evt een beetje gepush van jou, dan denk ik dat er weinig ergs aan de hand is. Zeker als hij blij met zijn baan is en daar gewaardeerd wordt. Als hij zich hiertoe genoodzaakt voelde omdat hij zich eigenlijk minder voelt dan jij, zou ik nog even hard achter mijn oren krabben.
Die ervaring heb ik, gelukkig wel lang geleden, gehad. Altijd ergens een klein beetje afgunst, mij een beetje klein willen houden, nog verder studeren door mij kon pas als hij was geslaagd voor zijn studie, wat jaren duurde, zijn werk was belangrijker ook al verdiende ik meer. En ga maar door en ga maar door. Ja, een ex dus.
Als je zoiets eenmaal bedacht hebt om van het gepush van je partner af te zijn, is het ook moeilijk om daar later op terug te komen.
Hij is vandaag toch geen ander mens nu hij geen diploma erbij heeft dan wie hij gisteren was?
pejeka schreef:
05-11-2020 20:50
Maar even voor mijn beeldvorming: dan moet je toch ná die zogenaamde afronding van zijn studie een keer een diploma hebben gezien? Ik kan me tenminste voorstellen dat als iemand een studie met goed gevolg heeft afgerond, en het diploma komt binnen, of wordt uitgereikt, dat dat dan vol trots getoond wordt aan vriendin of ouders of vrienden of ooms en tantes. Dus heb je nooit gedacht: Goh, vreemd, ik heb nooit een diploma gezien...

Het ging niet om een zwemdiploma hoor!
Ik zou er niet van opkijken dat m’n partner goed kan liegen, want ik ga er altijd vanuit dat iedere kat in het nauw goed kan liegen.

Wees maar blij dat het hierbij is gebleven! Begin dit jaar heeft er nog een meisje zelfmoord gepleegd omdat ze niet durfde of kon vertellen dat ze haar studie niet had gehaald. Google op pretend-student en je leest veel verhalen op dit vlak.

Overigens, had hij het wel geprobeerd en was het niet gelukt? Of had hij er sowieso geen zin in? Want misschien heeft hij er ook een knauw van gekregen dat het hem niet gelukt is?

Liegen is nooit goed te praten. Maar ik zou er zelf bij niemand vanuit gaan dat die niet kan liegen. Dat kan namelijk iedereen, helemaal tegen een trotse vriendin die door al het enthousiasme over de opleiding van haar vriend met de simpelste leugen al tevreden is. Mensen horen wat ze willen horen.
Tja, aan de ene kant snap ik zijn schaamte wel, maar aan de andere kant gaat het behoorlijk ver als hij zelfs een diploma faket. Ik zou m'n vriend moeilijk kunnen vertrouwen na een leugen om zoiets groots, zelfs als hetgeen waarover gelogen wordt me niet bijzonder uitmaakt. Dan weet je dus dat als hij echt iets wil verbergen, dat hij dat ook zeker kan doen, en voor lange tijd kan volhouden. Ook dat hij dan wel gezellig op stedentrip gaat om iets te vieren wat helemaal niet gebeurd is, ik zou het niet met een strak gezicht kunnen volhouden.
Ik stuur je een pb TO
Echt weer een vrouwending. Man liegt vrouw voor over studie, vervalst een heel.diploma... viert het met een stedentrip etc. En die vent is o zo zielig want zij lag zo veel druk op hem. Blijkbaar is de stap om te liegen groter dan om eerlijk te zijn en tegen zijn vrouw in te gaan. Dat vind ik echt slapjanusgedoe.

En als ze geen druk op hem had uitgeoefend dan had ze hem niet gestimuleerd... bla bla...

Vriend van to hheeft er blijkbaar geen moeite mee om te liegen... wat het onderwerp ook is. Als er ooit weer iets is wat to niet zo leuk vind liegt hij dan weer? Gaat ie dan weer van alles vervalsen?

Ik zou dit echt een breekpunt vinden dat gelieg en dat slappe gedoe en dan is ie ook nog zielig. Bah. Ik zou enorm afgeknapt zijn.
Stickbread schreef:
05-11-2020 21:27
Hij is ontzettend goed in zijn werk en zijn ambitie ligt ook daar. Hij is hierin gerold via een stage en mocht daar blijven, ondanks dat hij niet de juiste papieren heeft voor de functie die hij heeft.
Misschien ben ik mosterd, maar waarom ging hij die opleiding dan doen? Wat voegde dat toe aan zijn functie?
Of was het alleen maar om een papiertje te hebben en/of jou tevreden te stellen?
Mijn vriend heeft een paar maanden geleden - met ontzettend veel moeite - eindelijk zijn HBO diploma behaald. Hij heeft hier 5 jaar langer over gedaan dan ik - rekening houdend met ons verschil in leeftijd. Ik zal je vertellen hoe dat komt.

Het komt in elk geval niet door een minder goed stel hersens. Ik vind mijn vriend ook intelligent. Het komt door zijn moeder. Haar zoon moest en zou naar een middelbare VWO-school gaan. Hij is twee keer blijven zitten. Vervolgens moest en zou haar zoon naar de universiteit gaan, want 'Met een VWO-diploma ga je toch zeker geen HBO-opleiding doen?'. Haar zoon deed braaf wat er van het werd verwacht. Resultaat: Hij presteerde te slecht om te mogen doorstromen naar het tweede jaar. De reactie van zijn moeder: 'Probeer het gewoon nog een keer'. Hij nam een tussenjaar, en in dat jaar heeft hij mij leren kennen. Ik heb hem toen de suggestie gedaan om voor een HBO-opleiding te kiezen.

En ik zal je zeggen: Die opleiding heeft hem 2,5 jaar langer de tijd gekost. Dat ging dus ook niet geheel moeiteloos. Ik heb hem daar echt bij moeten helpen. Zijn motivatie om door te gaan, was: Hij had nu eenmaal dat HBO-diploma nodig voor de carrière die hij voor zichzelf voor ogen heeft.
d-purevision wijzigde dit bericht op 05-11-2020 23:10
0.57% gewijzigd
Een ander tevreden stellen, trots maken... Dat is gewoon geen goede motivatie.
Ik verbaas me enorm over de reacties. Iemand die zo erg liegt dat hij zelfs documenten fabriceert om die leugen in stand te houden is een onbetrouwbare partner zonder ruggengraat.

Je kunt natuurlijk bij hem blijven maar bereid je dan voor op een toekomst waarin liegen altijd een aantrekkelijker optie is dan met je billen bloot en de consequentie van je keuze dragen en waarin je dus zeer regelmatig voorgelogen zult worden.

Mijn idee van een toekomst zou het niet zijn.
Am Yisrael Chai!
abracadabra schreef:
05-11-2020 22:48
Echt weer een vrouwending. Man liegt vrouw voor over studie, vervalst een heel.diploma... viert het met een stedentrip etc. En die vent is o zo zielig want zij lag zo veel druk op hem. Blijkbaar is de stap om te liegen groter dan om eerlijk te zijn en tegen zijn vrouw in te gaan. Dat vind ik echt slapjanusgedoe.

En als ze geen druk op hem had uitgeoefend dan had ze hem niet gestimuleerd... bla bla...

Vriend van to hheeft er blijkbaar geen moeite mee om te liegen... wat het onderwerp ook is. Als er ooit weer iets is wat to niet zo leuk vind liegt hij dan weer? Gaat ie dan weer van alles vervalsen?

Ik zou dit echt een breekpunt vinden dat gelieg en dat slappe gedoe en dan is ie ook nog zielig. Bah. Ik zou enorm afgeknapt zijn.
Thank you. Precies ook mijn gedachten.
Am Yisrael Chai!
Vriend is niet zielig hoor, en hij heeft nu gewoon iets kapot gemaakt dat moeilijk te herstellen is.

Maar ik ben niet verbaasd dat hij zo goed kan liegen. Alle mensen kunnen goed liegen afhankelijk van de situatie.
Stickbread schreef:
05-11-2020 20:59
We hebben het hier inderdaad over gehad en je slaat precies de spijker op zijn kop. Hij schaamt zich tegenover mij. Het speelt voor hem ook mee dat ik twee universitaire diploma’s heb en tijdens een groot deel van onze relatie hard heb gestudeerd.

Ben je mijn ex-schoonzus en heb je mijn broertje een half jaar geleden gedumpt?

Zo ja, waarom was hij "niet goed genoeg" maar moest hij van jou een eigenlijk te moeilijke opleiding gaan volgen, waardoor hij compleet kapot ging?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Pindakaasjes schreef:
05-11-2020 21:34
Niet groter maken dan het is.
Je vindt dit een kleinigheidje?

TO, ik snap wel dat dit je vertrouwen in de relatie ondermijnt. Begrijpt hij dat ook?
Waarom ben je nieuwsgierig hoe wij er over denken? Wij hoeven niet met hem te leven. Ik hoop dat je je niet te veel door de meningen hier laat leiden.

Ik zou het een enorme domper vinden en misschien dat het ook wel mijn vertrouwen in hem zou schaden.
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het hier al genoemd maar dit heeft een naam namelijk 'pretend student'.
https://www.solutalks.nl/2020/10/05/de-pretend-student/
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik snap niet zo goed wat het feit dat er zelfs een naam voor is dit bedrog zou moeten goedpraten. Ik bedoel, je zegt toch ook niet: "oh hij liegt over met wie hij seks heeft gehad? Ja daar is zelfs een naam voor: vreemdganger" alsof dat het ineens minder erg zou maken.
Of je het nu pretend student of onbetrouwbare-eikel-die-een-diploma-vervalst-omdat-ie-een-slappe-leugenaar-is noemt, het vergrijp blijft hetzelfde.
Am Yisrael Chai!
Stickbread schreef:
05-11-2020 21:04
Ik ben eigenlijk niet boos op hem, maar vooral bang omdat hij dus blijkbaar in staat is zo tegen me te liegen.

Vanuit zijn ouderlijk huis is er juist nooit druk gelegd op hem voor wat betreft zijn studie. Die druk kwam vooral vanuit mij. En daar voel ik me nu ook wel lullig om, ik wil hem namelijk helemaal niet het gevoel geven dat hij een sukkel is. Ik vind het gewoon zonde omdat hij zo slim is.
Hij is er niet zo goed in om het te verbergen. Want als hij dat wel was was je er niet achter gekomen.

Ik heb ook ooit eens verzwegen voor mijn man dat ik een lening had. Daar kwam hij achter toen we de hypotheek moesten oversluiten. de hoogte ervan. Had wel verteld dat ik een lening had. Maar niet hoe hoog.

Ik heb verder echt nooit ergens over gelogen. Maar schaamde me zo dat ik niet met geld om kon gaan en hij juist heel goed. Wilde niet dat hij mij daardoor als minder zag.

Snap je vriend wel dus. Maar als het mij zou gebeuren zou ik ook niet happy zijn. Zou voor mij overigens geen dealbreaker zijn.
fashionvictim schreef:
05-11-2020 23:44
Ik snap niet zo goed wat het feit dat er zelfs een naam voor is dit bedrog zou moeten goedpraten. Ik bedoel, je zegt toch ook niet: "oh hij liegt over met wie hij seks heeft gehad? Ja daar is zelfs een naam voor: vreemdganger" alsof dat het ineens minder erg zou maken.
Of je het nu pretend student of onbetrouwbare-eikel-die-een-diploma-vervalst-omdat-ie-een-slappe-leugenaar-is noemt, het vergrijp blijft hetzelfde.
Je zou het ook kunnen zien als een soort van wanhoop of angst om haar kwijt te raken als hij door de boot valt.

Niet alle leugens zijn vanuit een slechte intentie hoor. En hij vervalste geen diploma, hij heeft een certificaat geplastificeerd
Volgens mij was er in een ander topic al eens iemand die schreef: ja hoor, nu is iedereen ineens vol begrip over dat arme meisje en waarom heeft ze het niet opgebiecht, maar als ze dat had gedaan en iemand uit haar omgeving had hier een topic geopend had ik de reacties weleens willen zien....

In dit topic, om precies te zijn: werk-studie/pretend-student/list_messages/467261

En inderdaad, wat oordelen velen hier ook weer keihard. Terwijl we helemaal niet weten wat er misschien achter zit bij die man van TO, waarom hij het niet afmaakte en waarom hij het niet durfde te vertellen.

Dus ja, ik zit in het kamp: begrijpelijk dat dit voor jou uiterst rottig is TO, maar wat moet hij het waarschijnlijk ook moeilijk hebben gehad met deze situatie. Ga vooral goed met elkaar in gesprek en probeer niet meteen een oordeel klaar te hebben. Wie weet wat voor drama hierachter schuilgaat, mocht dat het geval zijn dan kom je er zeker niet achter als je al op voorhand ervan uitgaat dat jij degene bent die het het zwaarst heeft in deze situatie. Sterkte.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Natuurlijk is het niet normaal, het lijkt me een heel verontrustend teken. Het gaat duidelijk niet zo goed met hem. Dat is niet TO haar schuld maar het is wel haar vriend van wie ze houdt. Ik zou niet boos worden maar naar hem luisteren en hem aansporen hulp te zoeken.

Je kunt ook meteen ‘slap!’ roepen, niet luisteren en hem dumpen natuurlijk.
Het ligt er toch helemaal aan hoe het in de aanloop naar die opleiding is gegaan? Alleen TO kan dat -achteraf- terug proberen te halen.

Misschien heeft hij één keer aarzelend gezegd dat hij 'er eens naar zou gaan kijken' en heeft TO, in een poging hem te stimuleren zoals zij dat ziet, toen direct aan iedereen die het horen wilde verteld dat vriend ging studeren.
Vriend is tenslotte dan toch maar, tegen heug en meug, gestart met die opleiding maar toen hij er echt 'klaar' mee was, een certificaat als afsluiting gezien.... Vrolijk weekendje er achteraan om te vieren dat hij van dat juk was verlost en TO was kennelijk tevreden,...iedereen blij.
Als TO toen over dat 'certificaat' was gevallen en had geëist dat hij verder was gegaan met de studie, dan was op dat moment -van zijn kant- misschien de bom gebarsten?

Letterlijk een leugentje om bestwil (namelijk de wil van TO).

Dan kun je het wel meteen helemaal dóór gaan trekken zo van "eenmaal 'gelogen' altijd een leugenaar", maar alleen TO kan inschatten hoe e.e.a. is verlopen en hoe betrouwbaar zij haar vriend verder inschat,
Dana schreef:
05-11-2020 23:55
Volgens mij was er in een ander topic al eens iemand die schreef: ja hoor, nu is iedereen ineens vol begrip over dat arme meisje en waarom heeft ze het niet opgebiecht, maar als ze dat had gedaan en iemand uit haar omgeving had hier een topic geopend had ik de reacties weleens willen zien....

In dit topic, om precies te zijn: werk-studie/pretend-student/list_messages/467261

En inderdaad, wat oordelen velen hier ook weer keihard. Terwijl we helemaal niet weten wat er misschien achter zit bij die man van TO, waarom hij het niet afmaakte en waarom hij het niet durfde te vertellen.

Dus ja, ik zit in het kamp: begrijpelijk dat dit voor jou uiterst rottig is TO, maar wat moet hij het waarschijnlijk ook moeilijk hebben gehad met deze situatie. Ga vooral goed met elkaar in gesprek en probeer niet meteen een oordeel klaar te hebben. Wie weet wat voor drama hierachter schuilgaat, mocht dat het geval zijn dan kom je er zeker niet achter als je al op voorhand ervan uitgaat dat jij degene bent die het het zwaarst heeft in deze situatie. Sterkte.
Het gaat er toch niet om wie het het zwaarst heeft? Het gaat er in mijn ogen om dat een ander voor je bepaalt dat jouw normen, waarden en wensen er niet toe doen en dat je niet zelf mag bepalen wat je zoekt in een partner of in een relatie. Maar dat die ander besluit dat hij jou wil, en al moet ie daarvoor een volledig fictief personage verzinnen om jou te krijgen, dat hij dat volkomen geoorloofd vindt. Wat boeit het dat jij misschien geen relatie met hem zou willen als je de waarheid wist, alleen wat hij wil is van belang.
Am Yisrael Chai!
In dat topic over dat meisje kwam het er op een gegeven moment ook op neer dat zowat iedereen een ' pretend student' kon worden, zo normaal was het eigenlijk. Want als je liegt over 1 cijfer, ben je toch al in sneltreinvaart bij het liegen over een studie en een leven daaromheen. Bullshit natuurlijk.

Ik zou hem niet meer kunnen vertrouwen. En mijn respect kwijt zijn. Beetje vent staat gewoon achter zijn daden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven