Vriend loog over zijn opleiding

05-11-2020 20:39 234 berichten
Mijn vriend en ik zijn al lang samen en zijn onlangs, na een paar jaar samengewoond te hebben, verhuisd naar ons eerste koophuis. Sinds gisteren weet ik dat mijn vriend anderhalf jaar lang verzwegen heeft dat hij zijn online opleiding niet heeft afgerond en daarom ook een studieschuld van een paar duizend euro heeft. Hij heeft me dit verteld nadat hij brieven ontving van DUO over het terugbetalen van deze schuld.

Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.

Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
Hecamel schreef:
05-11-2020 23:50
Je zou het ook kunnen zien als een soort van wanhoop of angst om haar kwijt te raken als hij door de boot valt.

Niet alle leugens zijn vanuit een slechte intentie hoor. En hij vervalste geen diploma, hij heeft een certificaat geplastificeerd
Ik zie het zo. Maar dat betekend niet dat ik daar niet op af zou knappen. Kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
05-11-2020 23:50
Je zou het ook kunnen zien als een soort van wanhoop of angst om haar kwijt te raken als hij door de boot valt.

Niet alle leugens zijn vanuit een slechte intentie hoor. En hij vervalste geen diploma, hij heeft een certificaat geplastificeerd
Als iemand vreemd gaat liegt ie diegene ook omdat ie bang is zijn of haar partner kwijt te raken. Ik blijf bij mijn punt. Als iemand het makkelijker vind om te liegen en daar van alles bij te halen zoals een vervalst diploma of een stedentrip om het te vieren dan de waarheid te vertellen dan zit dat er blijkbaar in. Ik hoef geen relatie met iemand die mijn geen moeilijke dingen durft te vertellen. Ik ben niet mijn partner zijn moeder die vraagt of hij wel zijn huiswerk heeft gemaakt. Hij is geen puber maar een volwassen man waar je misschien een gezin mee op wilt bouwen. Dit soort gedrag hoort er voor mij niet bij.
Snoesje666 schreef:
05-11-2020 23:18
Ben je mijn ex-schoonzus en heb je mijn broertje een half jaar geleden gedumpt?

Zo ja, waarom was hij "niet goed genoeg" maar moest hij van jou een eigenlijk te moeilijke opleiding gaan volgen, waardoor hij compleet kapot ging?
Waarom.laat joiw broertje het toe dat een vrouw iets van hem eist waaraan hij niet wil of kan voldoen?
Niemand wil bij zijn partner bekend staan als zonde dat je er niet meer van hebt gemaakt dan alleen een middelbare school diploma. Ik vind het nogal een oordeel. Indien je iemand niet goed genoeg vindt, begin er dan geen relatie mee en koop geen huis. Zoek dat een partner die wel aan je maatstaven voldoet. Een keuze voor een opleiding komt vanuit jezelf, dat je de ander daar in steunt is normaal, maar sturen op verbetering zonder dat het een eigen keuze is geweest impliceert ongelijkwaardigheid. Je bent zijn partner, niet zijn coach of zijn mentor en ook niet zijn hulpverlener.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dana schreef:
06-11-2020 09:07
Sneren en persoonlijk worden? Hoe kom je daar in vredesnaam bij? Ik lach nota bene mezelf uit omdat ik zo'n oud wijf ben dat mijn relatie nog van voor de datingsites is...

En ja, wij staan duidelijk totaal anders in het leven op dat vlak. Voor mij zit aantrekkingskracht namelijk niet in zulke dingen. Daar is niks snerends aan, dat is gewoon een constatering.

Vreemd trouwens dat je alleen op die ene zin ingaat uit mijn bericht. Want die vriend van TO had dus al geen diploma toen ze een relatie kregen (hij was dus al een zwarte-broekendrager). Vandaar dat mijn idee is dat het 'alleen wat hij wil is dus van belang' niet automatisch opgaat.

Ik denk gewoon dat er meer achter kan zitten. Kan, want we weten het niet. Het kan ook nog zijn dat hij om heel andere redenen dan 'een pushende partner hebben' of 'een luie leugenaar zijn' tot deze stap is gekomen. Mensen hebben gewoon zoveel verschillende geschiedenissen en beweegredenen, dat snel oordelen over (een van) beiden de plank makkelijk mis kan slaan.

En dat zeg ik niet eens specifiek tegen jou nu, maar tegen een aantal andere mensen in dit topic die zo hard veroordelend reageren.
Dat geldt ook de andere kant op. Er staan best wat reacties tussen die behoorlijk veroordelend zijn naar TO. Haar vriend heeft haar langdurig voorgelogen. Ook niet door een klein foutje, maar heel bewust - je maakt niet per ongeluk een vervalst certificaat. En dan zijn de reacties waarin het allemaal haar schuld is, niet van de lucht.

Die kerel is een volwassen vent die liegt en een diploma vervalst. Dat heeft hij helemaal zelf gedaan, niet zij. Al zette ze hem onder druk, dan nog had hij ‘nee’ kunnen zeggen. Ze hebben geen ongelijkwaardige relatie waarin zij zijn ouder of werkgever is, die dingen wenst of eist. Ze zijn partners, en haar vertrouwen heeft een flinke deuk gekregen. En dat begrijp ik wel.
Voor hem is het ook rot dat hij in een situatie zit waar hij zich vast beroerd over voelt, maar dat heeft hij wel helemaal zelf gedaan.
Of vriend dit nu heeft gedaan omwille van schaamte, reputatiebehoud, conflictvermijding of gewoon uit pure onbetrouwbaarheid maakt niet zoveel uit: het vertrouwen is geschonden.
Ik zou persoonlijk niet verder kunnen als de balans in de relatie blijkbaar zoek is en de ene dus geen andere mogelijkheid ziet dan te liegen tegen de ander. Want hoe weet je dan later of hij meent wat hij zegt. Of hij je toch niet je zin geeft, puur alleen omdat hij niet tegen je op kan of je niet wil verliezen.
Misschien kunnen jullie beide je rol onderzoeken en kijken of er in die dynamiek nog iets kan veranderen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Dana schreef:
06-11-2020 09:07
Sneren en persoonlijk worden? Hoe kom je daar in vredesnaam bij? Ik lach nota bene mezelf uit omdat ik zo'n oud wijf ben dat mijn relatie nog van voor de datingsites is...

En ja, wij staan duidelijk totaal anders in het leven op dat vlak. Voor mij zit aantrekkingskracht namelijk niet in zulke dingen. Daar is niks snerends aan, dat is gewoon een constatering.

Vreemd trouwens dat je alleen op die ene zin ingaat uit mijn bericht. Want die vriend van TO had dus al geen diploma toen ze een relatie kregen (hij was dus al een zwarte-broekendrager). Vandaar dat mijn idee is dat het 'alleen wat hij wil is dus van belang' niet automatisch opgaat.

Ik denk gewoon dat er meer achter kan zitten. Kan, want we weten het niet. Het kan ook nog zijn dat hij om heel andere redenen dan 'een pushende partner hebben' of 'een luie leugenaar zijn' tot deze stap is gekomen. Mensen hebben gewoon zoveel verschillende geschiedenissen en beweegredenen, dat snel oordelen over (een van) beiden de plank makkelijk mis kan slaan.

En dat zeg ik niet eens specifiek tegen jou nu, maar ook tegen een aantal andere mensen in dit topic die zo hard veroordelend reageren.
Ik heb helemaal niks gezegd over mijn criteria als het op daten aankomt. Dus hoezo "wij staan anders in het leven op dat vlak?" En net ook al dergelijke opmerkingen over bubbels.

ik heb alleen gezegd dat ik me verbaas over de reacties omdat de vriend van TO een dusdanige leugenaar is dat hij zelfs documenten vervalst en fraude pleegt bij zijn hypotheekaanvraag, en dat dat weinig goeds belooft voor de toekomst.

Maar als je het per se persoonlijk wil maken: Mijn belangrijkste criterium bij het daten is dat ik nooit meer een man wil die liegt. Niet over kleine dingen, niet over grote dingen. 1 Leugen en je bent wat mij betreft exit.
Am Yisrael Chai!
Iedereen liegt weleens.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Eze schreef:
06-11-2020 09:20
Dat geldt ook de andere kant op. Er staan best wat reacties tussen die behoorlijk veroordelend zijn naar TO. Haar vriend heeft haar langdurig voorgelogen. Ook niet door een klein foutje, maar heel bewust - je maakt niet per ongeluk een vervalst certificaat. En dan zijn de reacties waarin het allemaal haar schuld is, niet van de lucht.

Die kerel is een volwassen vent die liegt en een diploma vervalst. Dat heeft hij helemaal zelf gedaan, niet zij. Al zette ze hem onder druk, dan nog had hij ‘nee’ kunnen zeggen. Ze hebben geen ongelijkwaardige relatie waarin zij zijn ouder of werkgever is, die dingen wenst of eist. Ze zijn partners, en haar vertrouwen heeft een flinke deuk gekregen. En dat begrijp ik wel.
Voor hem is het ook rot dat hij in een situatie zit waar hij zich vast beroerd over voelt, maar dat heeft hij wel helemaal zelf gedaan.
Ergens tussen mijn post en jouw reactie had ik nog het woordje "ook" aan die zin toegevoegd. ;)

Maar los daarvan, dat is toch precies wat ik zeg? Ik vind het (ver)oordelen te kort door de bocht, of het nou ten koste van hem of van haar gaat. Maar goed, ik post kennelijk niet zo duidelijk vandaag (en vannacht), dat dit punt (waar het mij nota bene nou juist om gaat) nu al een paar keer niet gezien wordt. Kan gebeuren. ;)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Tot en bepaalde hoogte snap ik vriend wel maar het printen van een nepcertificaat en het uitgebreid vieren met een stedentrip gaat me te ver. Dat heeft niets meer te maken met de druk van TO en dat hij haar niet wilde teleurstellen, dat is het gedrag van iemand die denkt dat problemen zich vanzelf oplossen door te blijven zwijgen/liegen. Ik zou dat laatste hem zwaar aanrekenen, wat heb je aan zo iemand als er andere moeilijkheden op zijn/jullie pad komt in de toekomst. Daarnaast hou ik niet van mensen die vinden dat verzwijgen niet hetzelfde is als liegen.
viva-amber schreef:
06-11-2020 09:47
Iedereen liegt weleens.
Ik kan me echt niet herinneren wanneer ik voor het laatst tegen een naaste gelogen heb. Dat moet echt heel erg lang geleden zijn. En liegen in de trant dat ik een heel leven verzin of me compleet anders voordoe dan ik ben heb ik serieus nog nooit in mijn leven gedaan, niet eens voor de grap.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
06-11-2020 09:46
Ik heb helemaal niks gezegd over mijn criteria als het op daten aankomt. Dus hoezo "wij staan anders in het leven op dat vlak?" En net ook al dergelijke opmerkingen over bubbels.

ik heb alleen gezegd dat ik me verbaas over de reacties omdat de vriend van TO een dusdanige leugenaar is dat hij zelfs documenten vervalst en fraude pleegt bij zijn hypotheekaanvraag, en dat dat weinig goeds belooft voor de toekomst.

Maar als je het per se persoonlijk wil maken: Mijn belangrijkste criterium bij het daten is dat ik nooit meer een man wil die liegt. Niet over kleine dingen, niet over grote dingen. 1 Leugen en je bent wat mij betreft exit.
Prima joh, wat jij wil. Ik bedoel het helemaal niet persoonlijk (ik weet heel goed dat voor de meeste mensen internetdaten met alles wat daarbij komt kijken, zoals lijstjes criteria invullen als wat voor opleidingsniveau etc, heel gewoon is terwijl ik me niet kan voorstellen dat dat voor mij zou werken om een partner te vinden) maar als jij daar iets persoonlijks in leest dan kan ik dat blijkbaar toch niet duidelijk maken dus het is wel even goed verder.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Geronimo2 schreef:
06-11-2020 09:52
Tot en bepaalde hoogte snap ik vriend wel maar het printen van een nepcertificaat en het uitgebreid vieren met een stedentrip gaat me te ver. Dat heeft niets meer te maken met de druk van TO en dat hij haar niet wilde teleurstellen, dat is het gedrag van iemand die denkt dat problemen zich vanzelf oplossen door te blijven zwijgen/liegen. Ik zou dat laatste hem zwaar aanrekenen, wat heb je aan zo iemand als er andere moeilijkheden op zijn/jullie pad komt in de toekomst. Daarnaast hou ik niet van mensen die vinden dat verzwijgen niet hetzelfde is als liegen.
Het is zelfs niet eens alleen denken dat problemen zich vanzelf oplossen door te zwijgen of liegen, er zit ook iets enorm narcistisch in, vind ik. Iemand die over zulk soort dingen liegt vindt kennelijk dat regels en afspraken voor hem niet gelden, dat zelfs de waarheid niet voor hem geldt en dat elk middel geoorloofd is om je zin te krijgen. Wat mij betreft is het echt dé belangrijkste graadmeter van of je fundamenteel deugt of niet.
Am Yisrael Chai!
De leugen die vriend neer heeft gelegd gaat bizar ver.
Hij had een grote jongen moeten zijn en tegen je moeten zeggen dat hij geen opleiding wilde doen. Dat hij zichzelf goed genoeg vindt zoals hij is.
Jij vond hem al die jaren zonder papiertje ook prima, dus wat maakt het verschil dat je hem moet pushen tot studeren?
fashionvictim schreef:
06-11-2020 09:58
Het is zelfs niet eens alleen denken dat problemen zich vanzelf oplossen door te zwijgen of liegen, er zit ook iets enorm narcistisch in, vind ik. Iemand die over zulk soort dingen liegt vindt kennelijk dat regels en afspraken voor hem niet gelden, dat zelfs de waarheid niet voor hem geldt en dat elk middel geoorloofd is om je zin te krijgen. Wat mij betreft is het echt dé belangrijkste graadmeter van of je fundamenteel deugt of niet.
Welke regels heb je het over? Hij heeft niet op z’n sollicitatie gelogen hoor.
Dit doet me denken aan een vriendin van me. Zij heeft een universitair diploma, haar partner mbo. Haar partner is goed in wat hij doet, heeft een uitstekende baan en kan daar de rest van zijn arbeidsleven blijven en zich verder ontwikkelen.
Vriendin wilde echter dat hij een hbo studie ging doen om hogerop te komen. Daar is hij wel aan begonnen, maar heeft het niet afgemaakt omdat dat gewoon niet bij hem paste.

Het ging daar niet met leugens en bedrog gepaard, maar wel met het pushen om een hogere opleiding te gaan doen.

Wat me opvalt in het verhaal van TO is dat ze benadrukt dat partner zo slim is, hij dat moet kunnen etc. Maar je kunt nog zo slim zijn, er is meer voor nodig om een opleiding te doen. Alleen IQ is niet genoeg.
Gun je partner om iets te doen wat hij leuk vindt.
Intelligentie alleen is niet genoeg om een volledige opleiding af te ronden. Maar goed ik vind zijn leugens wel ver gaan. Vooral dat stedentrip vieren en uitprinten van certificaat, dat gaat wel wat verder.

Ik begrijp hem ergens ook wel. Ik heb mijn hele schoolleven gehoord, je kunt het wel je moet alleen wat harder je best doen. Maar ik kon het niet, anders had ik het wel gedaan. Ik had achteraf gezien zware concentratieproblemen, totaal geen stimulatie vanuit huis. Ik was intelligent genoeg, dat hoorde ik ook regelmatig. Maar het leren, de toetsen maken, de projecten goed afronden. Nee dat lukte me allemaal niet zonder ADD medicatie. Maar goed tegen de tijd dat ik wist dat medicatie een uitkomst was, had ik al tig keer gefaald. Dat doet flink wat met je zelfvertrouwen kan ik zeggen. Maar goed je laten overhalen, erover liegen, iets gebaseerd op een leugen vieren. Dat zijn allemaal keuzes, die niet eerlijk zijn tegenover je partner. En daar mag je wel flink boos over zijn.
rumforviva schreef:
06-11-2020 10:15
Welke regels heb je het over? Hij heeft niet op z’n sollicitatie gelogen hoor.
Wel bij zijn hypotheekaanvraag.

Maar ik bedoelde de (ongeschreven) regel dat je eerlijk bent tegen je partner.
Am Yisrael Chai!
d-purevision schreef:
05-11-2020 23:07
Mijn vriend heeft een paar maanden geleden - met ontzettend veel moeite - eindelijk zijn HBO diploma behaald. Hij heeft hier 5 jaar langer over gedaan dan ik - rekening houdend met ons verschil in leeftijd. Ik zal je vertellen hoe dat komt.

Het komt in elk geval niet door een minder goed stel hersens. Ik vind mijn vriend ook intelligent. Het komt door zijn moeder. Haar zoon moest en zou naar een middelbare VWO-school gaan. Hij is twee keer blijven zitten. Vervolgens moest en zou haar zoon naar de universiteit gaan, want 'Met een VWO-diploma ga je toch zeker geen HBO-opleiding doen?'. Haar zoon deed braaf wat er van het werd verwacht. Resultaat: Hij presteerde te slecht om te mogen doorstromen naar het tweede jaar. De reactie van zijn moeder: 'Probeer het gewoon nog een keer'. Hij nam een tussenjaar, en in dat jaar heeft hij mij leren kennen. Ik heb hem toen de suggestie gedaan om voor een HBO-opleiding te kiezen.

En ik zal je zeggen: Die opleiding heeft hem 2,5 jaar langer de tijd gekost. Dat ging dus ook niet geheel moeiteloos. Ik heb hem daar echt bij moeten helpen. Zijn motivatie om door te gaan, was: Hij had nu eenmaal dat HBO-diploma nodig voor de carrière die hij voor zichzelf voor ogen heeft.
Ik zie hier 1 rode lijn, wederom krijgt een vrouw de schuld van het niet slagen van een man en wederom een vrouw moet er voor zorgen dat hij weer op zijn pootjes terecht komt. Mannen zijn geen kleuters! Dat je daar als jongen nog in meegaat kan ik mij voorstellen, maar een volwassen kerel moet toch echt op een bepaald moment de eigen touwtjes in hand nemen en dus niet een beetje gaan wachten op een vrouw die zegt wat hij moet doen. Je kunt niet blijven wijzen naar je ouders als je een bepaalde leeftijd gepasseerd bent.

En zo ver gaan met liegen om de confrontatie uit de weg te gaan vind ik zeer onvolwassen en best wel laf. Ook als mocht de vrouw in kwestie nogal drammen, het is aan hem om zijn grenzen te stellen. Ik zou hier erg op afknappen. Zeer onbetrouwbaar en nogal slap.
En er is ook niets mis met niet speciaal slim te zijn en geen opleiding te hebben.
fashionvictim schreef:
06-11-2020 10:22
Wel bij zijn hypotheekaanvraag.

Maar ik bedoelde de (ongeschreven) regel dat je eerlijk bent tegen je partner.
Eens.

Maar zelfs als je enig begrip hebt over het waarom betekend het niet dat jij als partner daar zin in hebt. Om een relatie te hebben met iemand die zo in het leven staat of zo omgaat met dingen.

Vraag me wel af waar TO gebleven is.
Whateffa schreef:
06-11-2020 10:23
Ik zie hier 1 rode lijn, wederom krijgt een vrouw de schuld van het niet slagen van een man en wederom een vrouw moet er voor zorgen dat hij weer op zijn pootjes terecht komt. Mannen zijn geen kleuters! Dat je daar als jongen nog in meegaat kan ik mij voorstellen, maar een volwassen kerel moet toch echt op een bepaald moment de eigen touwtjes in hand nemen en dus niet een beetje gaan wachten op een vrouw die zegt wat hij moet doen. Je kunt niet blijven wijzen naar je ouders als je een bepaalde leeftijd gepasseerd bent.

En zo ver gaan met liegen om de confrontatie uit de weg te gaan vind ik zeer onvolwassen en best wel laf. Ook als mocht de vrouw in kwestie nogal drammen, het is aan hem om zijn grenzen te stellen. Ik zou hier erg op afknappen. Zeer onbetrouwbaar en nogal slap.
Yup.
Lillybit schreef:
06-11-2020 09:59
De leugen die vriend neer heeft gelegd gaat bizar ver.
Hij had een grote jongen moeten zijn en tegen je moeten zeggen dat hij geen opleiding wilde doen. Dat hij zichzelf goed genoeg vindt zoals hij is.
Jij vond hem al die jaren zonder papiertje ook prima, dus wat maakt het verschil dat je hem moet pushen tot studeren?
Ik had ook een andere post kunnen quoten, want er zijn er heel veel waar ongeveer zoiets in staat; niet persoonlijk naar jou dus.
Waarom zou het doen van die opleiding alleen maar zijn voor haar? Hij werkt nu zonder formele kwalificaties. Mocht bijvoorbeeld zijn werkgever ooit failliet gaan, worden overgenomen of iets heel anders gaan doen, waardoor hij moet gaan solliciteren, dan is het in zijn belang om meer te hebben dan alleen praktijkervaring.
viva-amber schreef:
06-11-2020 09:47
Iedereen liegt weleens.
Ja.

En soms ook, omdat de ander een zware druk oplegt zodat je bijna gedwongen wordt om te liegen.

Aan de andere kant: als je zo liegt dat je zelfs een nepdiploma erbij moet halen, hoeveel lijken heb je dan nog meer in je kast liggen?

Ik vind het een lastig iets. Aan de ene kant een partner die opleiding heel belangrijk vindt en daarmee vriend onder druk zet.
Aan de andere kant een vriend die best ver gaat met liegen i.p.v. eerlijk zeggen: "Ik trek die studie niet meer."

Ik vermoed dat het probleem bij beiden ligt.
quattro-stagioni schreef:
06-11-2020 10:39
Ja.

En soms ook, omdat de ander een zware druk oplegt zodat je bijna gedwongen wordt om te liegen.

Aan de andere kant: als je zo liegt dat je zelfs een nepdiploma erbij moet halen, hoeveel lijken heb je dan nog meer in je kast liggen?

Ik vind het een lastig iets. Aan de ene kant een partner die opleiding heel belangrijk vindt en daarmee vriend onder druk zet.
Aan de andere kant een vriend die best ver gaat met liegen i.p.v. eerlijk zeggen: "Ik trek die studie niet meer."

Ik vermoed dat het probleem bij beiden ligt.
Bijna gedwongen? Hoe zie je dat voor je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven