Vriend loog over zijn opleiding

donderdag 5 november 2020 om 20:39
Mijn vriend en ik zijn al lang samen en zijn onlangs, na een paar jaar samengewoond te hebben, verhuisd naar ons eerste koophuis. Sinds gisteren weet ik dat mijn vriend anderhalf jaar lang verzwegen heeft dat hij zijn online opleiding niet heeft afgerond en daarom ook een studieschuld van een paar duizend euro heeft. Hij heeft me dit verteld nadat hij brieven ontving van DUO over het terugbetalen van deze schuld.
Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.
Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.
Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
vrijdag 6 november 2020 om 11:45
Deze post zie ik nu pas.Stickbread schreef: ↑06-11-2020 11:12Op het "certificaat" staat letterlijk: "diploma" en: "vriend heeft deze opleiding succes heeft afgerond". Hij heeft dus blijkbaar iets in elkaar geflanst met Paint ofzo.
Zelf iets in elkaar zetten is inderdaad willens en wetens misleiden.

vrijdag 6 november 2020 om 11:49
Joh, die vriend heeft het later niet meer durven te vertellen dat hij over zijn diploma heeft gelogen. Dat is klote natuurlijk en al helemaal dat er een schuld is maar TO en vriend zijn al zolang samen en de band is, zo te lezen, hecht genoeg dat ze het aangingen om samen een huis te gaan kopen. Ik zie dit niet zozeer als een rode vlag zoals hij in de relatie staat omdat ik denk dat hij ondertussen ook wel de oren van zijn hoofd schaamt. Hij had ook niet kunnen bedenken dat het op die manier zo zou uitkomen en misschien ook wel en heeft hij het verdrongen.
Hij is toch goed in zijn werk en heeft een goede stabiele baan? Alleen dat 'goudmerkje' mist, tijd om dit goed uit te praten.
Hij is toch goed in zijn werk en heeft een goede stabiele baan? Alleen dat 'goudmerkje' mist, tijd om dit goed uit te praten.

vrijdag 6 november 2020 om 11:57
Onze relatie is verder heel goed. Dit is de eerste keer dat hij iets flikt en de achterliggende reden is inderdaad schaamte geweest. Ik zie ook in dat ik hierin ook een aandeel heb gehad doordat ik hem het gevoel gegeven heb dat hij te slim is om zonder diploma door het leven te gaan. Uiteraard praat dit het liegen niet goed, maar ik geloof hem wel wanneer hij zegt dat hij dit nooit meer zal doen. En daarom denk ik dat het ook wel weer goed komt.*2020* schreef: ↑06-11-2020 11:41To je moet met jezelf in overleg gaan wat belangrijk is.
Je partner die liegt over het niet afmaken van een opleiding maar nu wel studieschuld ( ook al is het klein)
Of dat er altijd een kans is dat je partner liegt en dat je behoefte hebt om het te controleren.
Er is nu een enorme vertrouwensbreuk in jullie relatie.
Daarom vraag ik mij echt af hoe jullie relatie verder is.
vrijdag 6 november 2020 om 11:58
Ik heb nog nooit een diploma vervalst. Is dat raar?

vrijdag 6 november 2020 om 12:08
Ja, je hebt iets gemist heeft die wel. En zelfs al had die het niet, hij heeft er wel over gelogen. Hij is het zelfs gaan vieren.

vrijdag 6 november 2020 om 12:10
Word niet boos op hem. Dit komt vaker voor dan je denkt, het zogeheten 'pretend student'. Blijkbaar schaamde hij zich dat hij het niet had afgemaakt en verzweeg het daarom. Laat hem weten dat hij zich niet hoeft te schamen en dat hij het heus wel kon vertellen aan jou. Dan hem helpen op zoek naar een studie die wel of beter bij hem past.
vrijdag 6 november 2020 om 12:11
Hij ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 6 november 2020 om 12:26
vrijdag 6 november 2020 om 12:32
Dit zou leuk zijn als hij een kind van zeven was, maar zo wil je als volwassene toch niet in een relatie staan? Wordt niet boos - als je partner je gewoon voorgelogen heeft, en zelfs een diploma heeft vervalst. Als je hier al niet boos over wordt, wanneer dan wel? En natuurlijk moet hij zich schamen!Muurbloempje115 schreef: ↑06-11-2020 12:10Word niet boos op hem. Dit komt vaker voor dan je denkt, het zogeheten 'pretend student'. Blijkbaar schaamde hij zich dat hij het niet had afgemaakt en verzweeg het daarom. Laat hem weten dat hij zich niet hoeft te schamen en dat hij het heus wel kon vertellen aan jou. Dan hem helpen op zoek naar een studie die wel of beter bij hem past.
Hij heeft de boel gewoon bij elkaar zitten liegen. Dat anderen dat ook doen, verandert daar niets aan. Er is in Nederland ook meer dan één inbreker actief (en hé, daar is ook een woord voor!)
Dat die opleiding niet lukte, daar zou hij zich niet voor moeten schamen. Dat hij erover gelogen heeft, is beslist wel iets waar hij zich over moet schamen.
vrijdag 6 november 2020 om 12:33
Tegen een werkgever of vreemde, maar tegen je eigen partner? En daarbovenop nog met een staartje eraan=studieschuld....Muurbloempje115 schreef: ↑06-11-2020 12:10Word niet boos op hem. Dit komt vaker voor dan je denkt, het zogeheten 'pretend student'. Blijkbaar schaamde hij zich dat hij het niet had afgemaakt en verzweeg het daarom. Laat hem weten dat hij zich niet hoeft te schamen en dat hij het heus wel kon vertellen aan jou. Dan hem helpen op zoek naar een studie die wel of beter bij hem past.
vrijdag 6 november 2020 om 12:35
Heb je je nou echt laten aanpraten dat het (deels) jouw schuld is dat hij liegt?Stickbread schreef: ↑06-11-2020 11:57Onze relatie is verder heel goed. Dit is de eerste keer dat hij iets flikt en de achterliggende reden is inderdaad schaamte geweest. Ik zie ook in dat ik hierin ook een aandeel heb gehad doordat ik hem het gevoel gegeven heb dat hij te slim is om zonder diploma door het leven te gaan. Uiteraard praat dit het liegen niet goed, maar ik geloof hem wel wanneer hij zegt dat hij dit nooit meer zal doen. En daarom denk ik dat het ook wel weer goed komt.

vrijdag 6 november 2020 om 12:36
Hij wel. Met paint, denkt TO. Maar Photoshop kan ook natuurlijk.
vrijdag 6 november 2020 om 12:38
vrijdag 6 november 2020 om 12:44
Iemand die niet duidelijk is geweest over zijn studie ( a la 'ja ik heb gestudeerd' zonder erbij te vertellen dat hij die studie nooit afgemaakt heeft) zou ik kunnen hebben. Vind ik raar dat je dat er niet bijzegt, maar oké.
Iemand die glashard liegt dat hij die studie wel afgemaakt heeft en zelfs een 'diploma' laat zien en met een tripje viert dat hij geslaagd is, daarbij zou ik ook ernstig gaan twijfelen aan mijn relatie en zijn eerlijkheid. Ongeacht hoe veel TO hem eventueel gepusht zou hebben of het feit dat het vaker voorkomt.
Iemand die glashard liegt dat hij die studie wel afgemaakt heeft en zelfs een 'diploma' laat zien en met een tripje viert dat hij geslaagd is, daarbij zou ik ook ernstig gaan twijfelen aan mijn relatie en zijn eerlijkheid. Ongeacht hoe veel TO hem eventueel gepusht zou hebben of het feit dat het vaker voorkomt.
vrijdag 6 november 2020 om 12:47

vrijdag 6 november 2020 om 13:13
Dit!lolapaloeza schreef: ↑06-11-2020 11:14
Waarom heeft TO een vriend die ze niet goed genoeg vindt, en haar vriend een vriendin waar tegen hij niet eerlijk zichzelf kan zijn? Dan zit er in de kern toch iets niet goed? Dan kun je het reuze gezellig hebben samen en vast een prachtig plaatje vormen, maar hoe leuk vind je elkaar dan écht.
Het feit dat mijn wederhelft niet genoeg vertrouwen in mijn liefde heeft om eerlijk aan te geven dat die opleiding niet zijn ding is zou bij mij tot de conclusie leiden dat we geen match zijn.
Ik wil geen relatie hebben met iemand die bang is mij de waarheid te zeggen.
vrijdag 6 november 2020 om 13:16
Kijk dit is beter uitgesproken geef hem de adem en laat hem doen wat hij fijn vindt en doe jij wat jij fijn vind.Stickbread schreef: ↑06-11-2020 11:57Onze relatie is verder heel goed. Dit is de eerste keer dat hij iets flikt en de achterliggende reden is inderdaad schaamte geweest. Ik zie ook in dat ik hierin ook een aandeel heb gehad doordat ik hem het gevoel gegeven heb dat hij te slim is om zonder diploma door het leven te gaan. Uiteraard praat dit het liegen niet goed, maar ik geloof hem wel wanneer hij zegt dat hij dit nooit meer zal doen. En daarom denk ik dat het ook wel weer goed komt.

vrijdag 6 november 2020 om 13:26
Het ligt vaak veel complexer dan wij denken. Er zijn mensen die in dezelfde situatie zitten en uiteindelijk zelfmoord plegen (bijvoorbeeld Dianne Tonies). Het is juist heel goed dat hij het uiteindelijk wél heeft verteld. Wat als hij door de schaamte van het liegen er nu nog steeds mee had rondgelopen? Dan had het ook heel verkeerd af kunnen lopen.Eze schreef: ↑06-11-2020 12:32Dit zou leuk zijn als hij een kind van zeven was, maar zo wil je als volwassene toch niet in een relatie staan? Wordt niet boos - als je partner je gewoon voorgelogen heeft, en zelfs een diploma heeft vervalst. Als je hier al niet boos over wordt, wanneer dan wel? En natuurlijk moet hij zich schamen!
Hij heeft de boel gewoon bij elkaar zitten liegen. Dat anderen dat ook doen, verandert daar niets aan. Er is in Nederland ook meer dan één inbreker actief (en hé, daar is ook een woord voor!)
Dat die opleiding niet lukte, daar zou hij zich niet voor moeten schamen. Dat hij erover gelogen heeft, is beslist wel iets waar hij zich over moet schamen.
vrijdag 6 november 2020 om 13:34
Natuurlijk is dit ook voor hem niet leuk. Hij zal heus niet voor de gezelligheid hebben gelogen. Maar door te liegen slaat hij wel een aardige deuk in de vertrouwensbasis onder hun relatie. Zij is niet zijn moeder, niet zijn therapeut, maar zijn gelijkwaardige partner. In jouw benadering blijft er van die gelijkwaardigheid weinig over.Muurbloempje115 schreef: ↑06-11-2020 13:26Het ligt vaak veel complexer dan wij denken. Er zijn mensen die in dezelfde situatie zitten en uiteindelijk zelfmoord plegen (bijvoorbeeld Dianne Tonies). Het is juist heel goed dat hij het uiteindelijk wél heeft verteld. Wat als hij door de schaamte van het liegen er nu nog steeds mee had rondgelopen? Dan had het ook heel verkeerd af kunnen lopen.
vrijdag 6 november 2020 om 13:37
Mee eens.Muurbloempje115 schreef: ↑06-11-2020 13:26Het ligt vaak veel complexer dan wij denken. Er zijn mensen die in dezelfde situatie zitten en uiteindelijk zelfmoord plegen (bijvoorbeeld Dianne Tonies). Het is juist heel goed dat hij het uiteindelijk wél heeft verteld. Wat als hij door de schaamte van het liegen er nu nog steeds mee had rondgelopen? Dan had het ook heel verkeerd af kunnen lopen.
TO, ik zou trouwens serieus overwegen om in relatietherapie te gaan als op een dag zo'n grote leugen van mijn partner uit zou komen. Niet omdat ik zomaar aan zou nemen dat het mijn schuld zou zijn, maar omdat ik bang zou zijn dat zoiets groots hoe dan ook anders toch tussen ons in zou blijven staan.
En ik denk dat als een leugen zo groot wordt, er bijna altijd iets anders aan de hand is. Dat kan van alles zijn: de term narcist is hier al een keer gevallen, of een heel andere stoornis of problematiek, hij kan bijvoorbeeld ook een trauma hebben wat te groot voor hem is om onder woorden te kunnen brengen en wat op de een of andere manier gelinkt is aan (of getriggerd wordt door) die opleiding, of er is iets tussen jullie wat maakt dat jullie hier niet eerder open over hebben kunnen communiceren, noem maar op. We weten het niet, dus alles kan. Ook daarom zou ik zelf geloof ik graag een goede relatietherapeut bij de gesprekken hierover willen betrekken.
dana wijzigde dit bericht op 06-11-2020 13:43
3.30% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

vrijdag 6 november 2020 om 13:44
Mooi post.Eze schreef: ↑06-11-2020 13:34Natuurlijk is dit ook voor hem niet leuk. Hij zal heus niet voor de gezelligheid hebben gelogen. Maar door te liegen slaat hij wel een aardige deuk in de vertrouwensbasis onder hun relatie. Zij is niet zijn moeder, niet zijn therapeut, maar zijn gelijkwaardige partner. In jouw benadering blijft er van die gelijkwaardigheid weinig over.
vrijdag 6 november 2020 om 13:45
Wie zegt dat hij bang is? Mensen kunnen je ook heel goed voorliegen zonder dat ze bang voor je zijn, maar gewoon omdat ze leugenaars zijn. Of omdat het kan.forumfossiel schreef: ↑06-11-2020 13:13Dit!
Het feit dat mijn wederhelft niet genoeg vertrouwen in mijn liefde heeft om eerlijk aan te geven dat die opleiding niet zijn ding is zou bij mij tot de conclusie leiden dat we geen match zijn.
Ik wil geen relatie hebben met iemand die bang is mij de waarheid te zeggen.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 06-11-2020 13:47
1.79% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
vrijdag 6 november 2020 om 13:46
TO, je vind je vriend toch slim? Wat voegt wel wel of geen diploma hebben daar nu aan toe of wat doet het er aan af?
Kennelijk heeft je vriend de conclusie getrokken dat hij minder is voor jou zonder diploma en heeft hij er daarom over gejokt. En nu voelt hij zich daar weer lullig over.
Houd van hem zoals hij is (zonder diploma), of zoek een ander die wel in jouw plaatje past.
Kennelijk heeft je vriend de conclusie getrokken dat hij minder is voor jou zonder diploma en heeft hij er daarom over gejokt. En nu voelt hij zich daar weer lullig over.
Houd van hem zoals hij is (zonder diploma), of zoek een ander die wel in jouw plaatje past.
Love is the meaning of life