Vriend loog over zijn opleiding

05-11-2020 20:39 234 berichten
Mijn vriend en ik zijn al lang samen en zijn onlangs, na een paar jaar samengewoond te hebben, verhuisd naar ons eerste koophuis. Sinds gisteren weet ik dat mijn vriend anderhalf jaar lang verzwegen heeft dat hij zijn online opleiding niet heeft afgerond en daarom ook een studieschuld van een paar duizend euro heeft. Hij heeft me dit verteld nadat hij brieven ontving van DUO over het terugbetalen van deze schuld.

Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.

Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt af of de mensen hier die zo laconiek reageren of zelf zulke onbetrouwbare types zijn, of gewoon niet beseffen hoeveel moeite het kost om dit soort grote leugens in stand te houden.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
06-11-2020 13:48
Ik vraag me echt af of de mensen hier die zo laconiek reageren of zelf zulke onbetrouwbare types zijn, of gewoon niet beseffen hoeveel moeite het kost om dit soort grote leugens in stand te houden.

Neem een xanax
Er zijn ook mensen die jarenlang nooit over een traumatische periode praten. Zoveel moeite kost dat niet, hoor. Sterker nog, vaak blijkt achteraf dat als ze al eens probeerden er iets over te zeggen dan werd dat niet opgepikt. De meeste mensen zitten zo vast in hun eigen snelle oordelen dat ze een stuk minder goed luisteren dan ze zelf denken. Heel begrijpelijk, trouwens.
dana wijzigde dit bericht op 06-11-2020 15:02
24.03% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
fashionvictim schreef:
Nee, ik heb de waarheid hoog in het vaandel en vind het verschrikkelijk als er tegen me gelogen wordt of is maar ik weet wel dat katten in het nauw rare sprongen maken. Die knul kan bijvoorbeeld last hebben gehad van faalangst en door het liegen 't er alleen maar erger hebben gemaakt. Nu had ik wel erover heen gelezen dat hij zelfs een examenfeest heeft gehouden (?) dat maakt het wel erg apart, daar krijg ik een 'catch me if you can" vibe bij :|
Eze schreef:
06-11-2020 13:34
Natuurlijk is dit ook voor hem niet leuk. Hij zal heus niet voor de gezelligheid hebben gelogen. Maar door te liegen slaat hij wel een aardige deuk in de vertrouwensbasis onder hun relatie. Zij is niet zijn moeder, niet zijn therapeut, maar zijn gelijkwaardige partner. In jouw benadering blijft er van die gelijkwaardigheid weinig over.
Gelijkwaardige partner dat klopt als man vrouw zijnde maar eigenlijk niet. Iemand die universiteitsstudie ( en hier 2 studies) heeft gedaan tegenover iemand met alleen een middelbare school gaat vaak veel botsingen geven.
Al in denkniveau-- gespreksniveau kan het heel veel uitmaken.
Je vriendenkring bouw je ook op naar hoe je gesprekken kan voeren etc.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 06-11-2020 13:57
4.85% gewijzigd
*2020* schreef:
06-11-2020 13:54
Gelijkwaardige partner dat klopt als man vrouw zijnde maar eigenlijk niet. Iemand die universiteitsstudie ( en hier 2 studies) heeft gedaan tegenover iemand met alleen een middelbare school gaat vaak veel botsingen geven.
Al in denkniveau-- gespreksniveau kan het heel veel uitmaken.
Dat hoeft niet, hoor. Ik las pas nog ergens dat Harry Mulisch niet eens zijn middelbare school had afgemaakt. Toch was zijn kennis en algemene ontwikkeling een stuk groter dan van menig professor.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik ben er niet laconiek over, maar ik denk wel dat ze het op een bepaald moment achter zich moet laten als ze de relatie nog in stand wil houden. Als hij zich al te veel schaamde om gewoon eerlijk te zeggen dat hij was gestopt met die studie dan kan je wel nagaan hoe hij zich nu schaamt, als hij daar nog weken of maanden mee geconfronteerd wordt dan denk ik dat het voor hem bijna onhoudbaar wordt. Zoals ik het lees wil ze wel met hem verder en ik denk niet dat dat gaat lukken als hij het gevoel heeft dat hij nog maanden door het stof aan het kruipen is.

En ook al was het uiteindelijk zijn eigen keus om te liegen en is het niet haar schuld dat hij dat heeft gedaan, dan nog denk ik wel dat het goed is om dit te zien als een teken dat hij zich erg onder druk gezet heeft gevoeld.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dana schreef:
06-11-2020 13:56
Dat hoeft niet, hoor. Ik las pas nog ergens dat Harry Mulisch niet eens zijn middelbare school had afgemaakt. Toch was zijn kennis en algemene ontwikkeling een stuk groter dan van menig professor.
Dat komt omdat een professor zich in een categorie of opleiding verdiept.
Juist door al die keiharde oordelen die oa in dit topic weer veelvuldig worden uitgesproken over mensen zonder diploma kan ik ergens wel begrijpen dat mensen over dat onderwerp gaan liegen. Zoals ik het ook kan begrijpen als iemand haar of zijn naam verandert om van de vooroordelen af te zijn die een 'tokkienaam' (nare term) - of zelfs een buitenlandse naam - altijd maar weer oproept. Ik keur het niet goed, het liegen niet en het verloochenen van je afkomst door je naam te veranderen ook niet. Maar ik kan ook niet zeggen dat ik me er niets bij voor kan stellen, hoor.
*2020* schreef:
06-11-2020 13:58
Dat komt omdat een professor zich in een categorie of opleiding verdiept.
Ook Harry Mulisch heeft zich verdiept in (meerdere) 'categorieën' en er zijn echt professoren die ondanks dat verdiepen in 'een categorie of opleiding' toch een heel brede kennis en algemene ontwikkeling hebben dan andere.
Dana schreef:
06-11-2020 14:03
;-D Nee mansplainer,
Pardon?
*2020* schreef:
06-11-2020 14:05
Pardon?
Dat had ik al weggehaald omdat ik al vermoedde dat de knipoog niet over zou komen en het dan weer veel onaardiger zou lijken dan ik het bedoelde.

Was gewoon een grapje, omdat het zo klonk van: meisje, weet je wel dat een professor zich maar in 1 richting hoeft te verdiepen om professor te worden?

Maar natuurlijk niet serieus bedoeld, vandaar de knipoog.
fashionvictim schreef:
06-11-2020 10:47
Naast dat ik best wel verbaasd ben over hoe TO de schuld krijgt van de onbetrouwbaarheid van haar partner, ben ik ook best verbaasd over hoe normaal zoveel mensen het vinden om zo in mijn ogen extreem en buitensporig te liegen.

Dat vind ik wel een eyeopener en geen leuke.
Ik zeg eerlijk (pun intended) dat ik makkelijk lieg en daar ook geen morele bezwaren tegen heb als de situatie zich voordoet. Ook bij sollicitaties etc. heb ik daar geen problemen mee. Liegen is heel eenvoudig voor mij.

Binnen een relatie is natuurlijk wel wat anders, maar dat mensen goed kunnen liegen wist ik al.
Dana schreef:
06-11-2020 13:53
Zoveel moeite kostte dat niet, hoor.
Om als je samenwoont en een gezamenlijke financiële huishouding voert een schuld te verbergen moet je dus al actief instellen dat je partner nooit post van betreffende instantie onder ogen krijgt, actief ervoor zorgen dat je partner geen inzage heeft in je privé uitgaven, actief bedenken hoe je de uitgaven aan die schuld verklaart of actief een deel van je inkomen verzwijgen, noem maar op.

Je moet best veel handelingen verrichten anders dan "verzwijgen dat het bestaat".
Am Yisrael Chai!
Stickbread schreef:
06-11-2020 11:57
Onze relatie is verder heel goed. Dit is de eerste keer dat hij iets flikt en de achterliggende reden is inderdaad schaamte geweest. Ik zie ook in dat ik hierin ook een aandeel heb gehad doordat ik hem het gevoel gegeven heb dat hij te slim is om zonder diploma door het leven te gaan. Uiteraard praat dit het liegen niet goed, maar ik geloof hem wel wanneer hij zegt dat hij dit nooit meer zal doen. En daarom denk ik dat het ook wel weer goed komt.

Bewust vervalsen was zeker dom en niet goed te praten.

Maar door opmerkingen zoals "te slim om zonder diploma door het leven te gaan", blijft bij mij toch het gevoel hangen dat hij zich enorm in een hoek gedreven moet hebben gevoeld. Zéker wanneer hij gewoon een prima, betrouwbaar mens is en er verder niets aan de hand is (geweest).

Eerlijk gezegd vind ik het zelfs een beetje eng dat er mensen zijn die zoveel waarde hechten aan een diploma als 'bewijs'.
Voor wat? Je kan toch zelf oordelen, zoals zijn werkgever ook heeft gedaan?
Blijkbaar komt hij riant 'door de keuring', maar oh, oh, toch is zijn leven eigenlijk verpest "want hij moet zonder diploma door het leven"?

En om nou hier meteen allemaal doemscenario's te gaan benoemen van 'wat als hij zijn baan kwijt zou raken'. Nou en? Dan heeft hij toch werkervaring; dat vinden werkgevers (in het bedrijfsleven dan; bij de overheid denkt men daar geloof ik anders over) toch echt vaak veel interessanter dan 'een papiertje'. Alleen dat papiertje zegt niets over alle ander kwaliteiten die iemand heeft, en zeker niet of je een goede werknemer bent. Maar als je vriend een 'slimme doener' is, dan komt hij waarschijnlijk ook in de toekomst echt niet zo snel bij de overheid uit als werkgever. Dus daar zou ik mij geen zorgen om maken.

En hij gaat trouwens niet "zonder diploma door het leven"; hij heeft toch zijn diploma van de middelbare school behaald? De rest van wie hij is en wat hij kan heeft hij op een andere manier geleerd en zich eigen gemaakt. Prima toch?

Het kan ook zijn dat hij het eigenlijk, heel nuchter gezien, nogal een afknapper vindt dat TO zo veel waarde hecht aan wat de buitenwereld er van vindt dat hij niet het papiertje heeft waarvan TO vindt dat hij dat toch echt moet hebben om zijn slimheid (aan wie?) te bewijzen.
fashionvictim schreef:
06-11-2020 14:14
Om als je samenwoont en een gezamenlijke financiële huishouding voert een schuld te verbergen moet je dus al actief instellen dat je partner nooit post van betreffende instantie onder ogen krijgt, actief ervoor zorgen dat je partner geen inzage heeft in je privé uitgaven, actief bedenken hoe je de uitgaven aan die schuld verklaart of actief een deel van je inkomen verzwijgen, noem maar op.

Je moet best veel handelingen verrichten anders dan "verzwijgen dat het bestaat".
Ja, daar heb je wel gelijk in, daar had ik niet bij stilgestaan, die (praktische) gevolgen voor de gezamenlijke financiële huishouding.
dana wijzigde dit bericht op 06-11-2020 14:21
0.95% gewijzigd
Dana schreef:
06-11-2020 14:00
Juist door al die keiharde oordelen die oa in dit topic weer veelvuldig worden uitgesproken over mensen zonder diploma kan ik ergens wel begrijpen dat mensen over dat onderwerp gaan liegen. Zoals ik het ook kan begrijpen als iemand haar of zijn naam verandert om van de vooroordelen af te zijn die een 'tokkienaam' (nare term) - of zelfs een buitenlandse naam - altijd maar weer oproept. Ik keur het niet goed, het liegen niet en het verloochenen van je afkomst door je naam te veranderen ook niet. Maar ik kan ook niet zeggen dat ik me er niets bij voor kan stellen, hoor.
Tegen hun eigen partner? Dat je tegen relatieve vreemden zegt dat je een opleiding hebt gevolgd en even niet meldt dat je hem niet hebt afgemaakt, kan ik ergens nog wel snappen (al vindt ik het ook terecht dat een werkgever je ontslaat als je echt met een vervalst diploma of certificaat aan komt zetten!), maar als je over zoiets tegen je partner liegt, is er volgens mij wel een probleem in je relatie.
Stickbread schreef:
05-11-2020 21:27
Hij is ontzettend goed in zijn werk en zijn ambitie ligt ook daar. Hij is hierin gerold via een stage en mocht daar blijven, ondanks dat hij niet de juiste papieren heeft voor de functie die hij heeft.
:O Misschien is dat ook wel niet waar. Misschien zwerft hij elke dag met zijn lunchpakketje en aktentas door de stad, omdat de bibliotheek nu gesloten is, tot het weer tijd is om naar huis te gaan.
Dana schreef:
06-11-2020 14:00
Ik denk dat mijn ex ook over zijn opleiding liegt / heeft gelogen. In zijn geval komt dat echt niet voort uit schaamte, er is ook helemaal niemand en al helemaal ik niet, die überhaupt ooit geïnteresseerd is geweest in zijn opleiding, toen ik hem leerde kennen waren we allebei al zo oud dat het echt geen hol uitmaakt wat je in een ver verleden ooit gestudeerd hebt.

In zijn geval kwamen dergelijke leugens volledig uit zichzelf en niet uitgelokt ofzo, ikzelf heb de theorie dat hij al zo lang en over zoveel dingen liegt dat het inmiddels een soort stoornis is. Wij hebben thuis de uitdrukking dat sommige mensen al liegen als ze ademhalen en mijn ex is daar een voorbeeld van.

Er zit niet altijd een zielig verhaal achter leugenaars, sterker, ik ben inmiddels van mening dat er maar 1 kant in het verhaal zielig is en dat zijn de mensen die slachtoffer worden van zulke leugenaars.
Am Yisrael Chai!
Gebruna schreef:
06-11-2020 14:18
Bewust vervalsen was zeker dom en niet goed te praten.

Maar door opmerkingen zoals "te slim om zonder diploma door het leven te gaan", blijft bij mij toch het gevoel hangen dat hij zich enorm in een hoek gedreven moet hebben gevoeld. Zéker wanneer hij gewoon een prima, betrouwbaar mens is en er verder niets aan de hand is (geweest).

Eerlijk gezegd vind ik het zelfs een beetje eng dat er mensen zijn die zoveel waarde hechten aan een diploma als 'bewijs'.
Voor wat? Je kan toch zelf oordelen, zoals zijn werkgever ook heeft gedaan?
Blijkbaar komt hij riant 'door de keuring', maar oh, oh, toch is zijn leven eigenlijk verpest "want hij moet zonder diploma door het leven"?

En om nou hier meteen allemaal doemscenario's te gaan benoemen van 'wat als hij zijn baan kwijt zou raken'. Nou en? Dan heeft hij toch werkervaring; dat vinden werkgevers (in het bedrijfsleven dan; bij de overheid denkt men daar geloof ik anders over) toch echt vaak veel interessanter dan 'een papiertje'. Alleen dat papiertje zegt niets over alle ander kwaliteiten die iemand heeft, en zeker niet of je een goede werknemer bent. Maar als je vriend een 'slimme doener' is, dan komt hij waarschijnlijk ook in de toekomst echt niet zo snel bij de overheid uit als werkgever. Dus daar zou ik mij geen zorgen om maken.

En hij gaat trouwens niet "zonder diploma door het leven"; hij heeft toch zijn diploma van de middelbare school behaald? De rest van wie hij is en wat hij kan heeft hij op een andere manier geleerd en zich eigen gemaakt. Prima toch?

Het kan ook zijn dat hij het eigenlijk, heel nuchter gezien, nogal een afknapper vindt dat TO zo veel waarde hecht aan wat de buitenwereld er van vindt dat hij niet het papiertje heeft waarvan TO vindt dat hij dat toch echt moet hebben om zijn slimheid (aan wie?) te bewijzen.
Kun je één voorbeeld van geven van iemand die dat vindt?
Oriander schreef:
06-11-2020 14:21
:O Misschien is dat ook wel niet waar. Misschien zwerft hij elke dag met zijn lunchpakketje en aktentas door de stad, omdat de bibliotheek nu gesloten is, tot het weer tijd is om naar huis te gaan.
Nou ja daar vroeg ik me ook al af. Als je kunt liegen over je opleiding en zelfs je diploma kunt vervalsen, kun je ook wel liegen over een baan. Tricky hoor.
Maris_90 schreef:
06-11-2020 14:23
Nou ja daar vroeg ik me ook al af. Als je kunt liegen over je opleiding en zelfs je diploma kunt vervalsen, kun je ook wel liegen over een baan. Tricky hoor.
Mijn ervaring is dan ook dat het vrijwel altijd ook het geval is dat er een hele beerput aan andere leugens achteraan komt als je 1 leugen van zo'n omvang ontdekt.
Am Yisrael Chai!
Oriander schreef:
06-11-2020 14:21
Daarmee kan hij geen hypotheek betalen.
fashionvictim schreef:
Ik had lang geleden een partner die een tijdlang heeft gedaan alsof hij een baan had, terwijl dat niet zo was. Compleet met de hele dag van huis zijn en weggaan in pak. ( We woonden overigens niet samen, maar hij deed dit om zijn eigen verhaal zoveel mogelijk kracht bij te zetten, ook naar zijn huisgenoten).

Ik heb dat hier ook wel eens gedeeld en kreeg toen allemaal verwijten dat het vast aan mij lag en ik teveel pushte.
Dana schreef:
06-11-2020 14:19
Ja, daar heb je wel gelijk in, daar had ik niet bij stilgestaan, die (praktische) gevolgen voor de gezamenlijke financiële huishouding.

In die gezamenlijke financiële huishouding valt toch ook de studieschuld van TO?
Of niet, als zij hun eigen financiën regelen.

Toen vriend die studie aanvroeg/volgde zal voor TO toch duidelijk zijn geweest dat het niet om een gratis studie ging? Dus ik neem aan dat je dan op zijn minst belangstellend informeert of vriend die opleiding van zijn spaargeld/inkomen betaalt of daar geld voor leent. En in geval van een lening weet je dat je ooit terug zal moeten betalen. Al dan niet vanuit de gezamenlijke huishoudpot. Maar ik neem aan dat je het in dat geval met elkaar bespreekt voordat de uitgave gedaan wordt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven