Vriend loog over zijn opleiding

donderdag 5 november 2020 om 20:39
Mijn vriend en ik zijn al lang samen en zijn onlangs, na een paar jaar samengewoond te hebben, verhuisd naar ons eerste koophuis. Sinds gisteren weet ik dat mijn vriend anderhalf jaar lang verzwegen heeft dat hij zijn online opleiding niet heeft afgerond en daarom ook een studieschuld van een paar duizend euro heeft. Hij heeft me dit verteld nadat hij brieven ontving van DUO over het terugbetalen van deze schuld.
Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.
Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
Hij heeft mij hiermee enorm gekwetst. Dit komt vooral omdat ik nooit had verwacht dat hij zo tegen mij kon liegen. Alles in onze relatie zat helemaal goed en we zijn elkaars beste vrienden. Dat hij zijn studieschuld verzwegen heeft, vind ik minder erg dan het feit dat hij verzweeg dat hij zijn thuisopleiding niet had afgerond. Hij heeft nu alleen een middelbare schooldiploma (en een aantal certificaten), wat ik zonde vind omdat hij zo intelligent is. Juist daarom heb ik hem een aantal jaren geleden aangespoord een opleiding te doen. Ik heb hem hierin gesteund, maar merkte wel dat hij de druk die ik er bij hem op legde niet prettig vond. Hierdoor heb ik hem later met rust gelaten voor wat betreft zijn studie. Toen hij deze studie zogenaamd had afgerond, hebben we dit gevierd met een stedentrip.
Het beangstigt me dat iemand die ik altijd zo vertrouwde zo tegen mij gelogen heeft. Ik weet even niet wat ik hiermee aan moet. Ik heb ook niemand om dit mee te bespreken, omdat ik nog de enige ben die dit weet. Omdat ik benieuwd ben naar hoe anderen hierover denken, gooi ik dit verhaal op dit forum. Ik hoor graag of jullie advies voor me hebben. Alvast bedankt voor jullie input.
vrijdag 6 november 2020 om 14:31
Bizar.vivautrecht85 schreef: ↑06-11-2020 14:29Ik had lang geleden een partner die een tijdlang heeft gedaan alsof hij een baan had, terwijl dat niet zo was. Compleet met de hele dag van huis zijn en weggaan in pak. ( We woonden overigens niet samen, maar hij deed dit om zijn eigen verhaal zoveel mogelijk kracht bij te zetten, ook naar zijn huisgenoten).
Ik heb dat hier ook wel eens gedeeld en kreeg toen allemaal verwijten dat het vast aan mij lag en ik teveel pushte.
Wees maar blij dat je van dat sujet af bent. En het lag niet aan jou.

Am Yisrael Chai!
vrijdag 6 november 2020 om 14:48
Ach daar frauderen mensen ook mee. Een nicht van mij heeft als bewijs ingeleverd dat ze een contract had van 40 uur per maand met ditto salaris. Terwijl ze een oproepkracht is en die 40 uur per week echt niet werkte. Toen ik vroeg waarom zei ze "ja ach anders krijg ik de hypotheek niet rond en mijn vriend verdiend toch genoeg" ...
vrijdag 6 november 2020 om 14:51
Ja maar dat begrijp ik ook heel goed, dat jij er daarom op die manier naar kijkt. De crux voor mij is het woord "altijd". Sommige mensen zijn vreselijke leugenaars en andere hebben wel een reden die een heel ander licht op de zaak werpt. Misschien zijn er veel meer vreselijke leugenaars dan mensen bij wie er een (zoals jij dat noemt) zielig verhaal achter zit. Maar dat maakt niet uit. Feit is dat wij het van hem niet weten.fashionvictim schreef: ↑06-11-2020 14:22Ik denk dat mijn ex ook over zijn opleiding liegt / heeft gelogen. In zijn geval komt dat echt niet voort uit schaamte, er is ook helemaal niemand en al helemaal ik niet, die überhaupt ooit geïnteresseerd is geweest in zijn opleiding, toen ik hem leerde kennen waren we allebei al zo oud dat het echt geen hol uitmaakt wat je in een ver verleden ooit gestudeerd hebt.
In zijn geval kwamen dergelijke leugens volledig uit zichzelf en niet uitgelokt ofzo, ikzelf heb de theorie dat hij al zo lang en over zoveel dingen liegt dat het inmiddels een soort stoornis is. Wij hebben thuis de uitdrukking dat sommige mensen al liegen als ze ademhalen en mijn ex is daar een voorbeeld van.
Er zit niet altijd een zielig verhaal achter leugenaars, sterker, ik ben inmiddels van mening dat er maar 1 kant in het verhaal zielig is en dat zijn de mensen die slachtoffer worden van zulke leugenaars.
Daarom zou ik, als ik van mijn eigen partner ineens een vervalst diploma zou ontdekken, eerder een relatietherapeut erbij willen betrekken dan allerlei onbekenden op een forum. Want dat het vreemd is en geen klein leugentje om bestwil, dat is wat mij betreft ook een feit.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
vrijdag 6 november 2020 om 14:55
Dat vind ik niet. Gezamenlijk kun je op veel manieren vormgeven. Ik wist echt niet of mijn partner nog iets aan het aflossen was ofzo, ik keek niet op zijn bankafschriften of andere post. Doen veel mensen niet, elkaars post lezen. En een brief van een afbetaling of opleiding krijgen is helemaal niet raar of iets wat je moet verbergen.fashionvictim schreef: ↑06-11-2020 14:14Om als je samenwoont en een gezamenlijke financiële huishouding voert een schuld te verbergen moet je dus al actief instellen dat je partner nooit post van betreffende instantie onder ogen krijgt, actief ervoor zorgen dat je partner geen inzage heeft in je privé uitgaven, actief bedenken hoe je de uitgaven aan die schuld verklaart of actief een deel van je inkomen verzwijgen, noem maar op.
Je moet best veel handelingen verrichten anders dan "verzwijgen dat het bestaat".
Het is net als met vreemdgaan, mensen nemen aan dat als je dat ooit in een relatie hebt gedaan, je dat altijd wel zal doen. Terwijl het voor mij en veel mensen om mij heen iets was wat alleen binnen een bepaalde relatie is voorgekomen, en niet opeens een soort dwangmatige karaktertrek. Er zijn vast mensen bij wie het dat wel is, maar dat zijn er een héél stuk minder.
Dus het kan goed dat deze man verder niet liegt, of, en dat zou mij als partner interesseren, bij een ander niet, maar bij TO wel. Niet dat het dan de fout is van TO, helemaal niet. Het is dan alleen niet zo'n goede match en de vriend van TO had dat moeten beseffen toen hij begon met liegen en het uit moeten maken.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
vrijdag 6 november 2020 om 17:12
Ik sta er dubbel in. Ik geloof dat TO haar vriend te hard heeft gepusht, ik geloof dat dit met goede intenties was maar ik ben het ook met sommige forummers eens dat zijn gedrag erg laf was. Hij heeft het enkel opgebiecht omdat hij aan zijn schulden werd herinnerd.
Misschien was dit zijn manier om de kosten van de opleiding te delen? Wellicht hebben jullie een gemeenschappelijke rekening. Maar een ideetje ...
Misschien was dit zijn manier om de kosten van de opleiding te delen? Wellicht hebben jullie een gemeenschappelijke rekening. Maar een ideetje ...
Veritas vos liberabit
vrijdag 6 november 2020 om 17:13
+1rumforviva schreef: ↑06-11-2020 14:10Ik zeg eerlijk (pun intended) dat ik makkelijk lieg en daar ook geen morele bezwaren tegen heb als de situatie zich voordoet. Ook bij sollicitaties etc. heb ik daar geen problemen mee. Liegen is heel eenvoudig voor mij.
Binnen een relatie is natuurlijk wel wat anders, maar dat mensen goed kunnen liegen wist ik al.
Veritas vos liberabit
vrijdag 6 november 2020 om 17:15
Ja, vind ik ook. Een diploma hebben wordt vaak overschat. Relevante ervaring en/of jezelf kunnen verkopen is zoveel belangrijker tijdens een sollicitatiegesprek!Gebruna schreef: ↑06-11-2020 14:18Bewust vervalsen was zeker dom en niet goed te praten.
Maar door opmerkingen zoals "te slim om zonder diploma door het leven te gaan", blijft bij mij toch het gevoel hangen dat hij zich enorm in een hoek gedreven moet hebben gevoeld. Zéker wanneer hij gewoon een prima, betrouwbaar mens is en er verder niets aan de hand is (geweest).
Eerlijk gezegd vind ik het zelfs een beetje eng dat er mensen zijn die zoveel waarde hechten aan een diploma als 'bewijs'.
Voor wat? Je kan toch zelf oordelen, zoals zijn werkgever ook heeft gedaan?
Blijkbaar komt hij riant 'door de keuring', maar oh, oh, toch is zijn leven eigenlijk verpest "want hij moet zonder diploma door het leven"?
En om nou hier meteen allemaal doemscenario's te gaan benoemen van 'wat als hij zijn baan kwijt zou raken'. Nou en? Dan heeft hij toch werkervaring; dat vinden werkgevers (in het bedrijfsleven dan; bij de overheid denkt men daar geloof ik anders over) toch echt vaak veel interessanter dan 'een papiertje'. Alleen dat papiertje zegt niets over alle ander kwaliteiten die iemand heeft, en zeker niet of je een goede werknemer bent. Maar als je vriend een 'slimme doener' is, dan komt hij waarschijnlijk ook in de toekomst echt niet zo snel bij de overheid uit als werkgever. Dus daar zou ik mij geen zorgen om maken.
En hij gaat trouwens niet "zonder diploma door het leven"; hij heeft toch zijn diploma van de middelbare school behaald? De rest van wie hij is en wat hij kan heeft hij op een andere manier geleerd en zich eigen gemaakt. Prima toch?
Het kan ook zijn dat hij het eigenlijk, heel nuchter gezien, nogal een afknapper vindt dat TO zo veel waarde hecht aan wat de buitenwereld er van vindt dat hij niet het papiertje heeft waarvan TO vindt dat hij dat toch echt moet hebben om zijn slimheid (aan wie?) te bewijzen.
En dat zeg ik als academicus met een vriend die wel vele opleidingen heeft gedaan maar geen heeft afgerond wegens te weinig studiepunten

O ja, voor mij is hij perfect.
Veritas vos liberabit