Vervelend gedrag goede vriend

zaterdag 7 november 2020 om 14:37
Beste forumleden,
In 2020 gebeurt er veel en gezien ik het leuk vind om over de actualiteit te praten doe ik dit ook graag met mijn vrienden. Denk aan onderwerpen als de coronacrisis en de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hoewel ik met mijn meeste vrienden wel wat meningsverschillen heb weet ik dat we voor het grootste deel op één lijn zitten. Helaas geldt dat niet voor een andere goede vriend die ik al jaren ken.
Het is simpelweg niet mogelijk om met deze jongen over een serieus onderwerp te praten. Gaat het over de coronacrisis, dan zijn die anderhalve meter en mondkapjes maar onzin en bangmakerij (verwijzend naar die podcasts van Lange Frans en Jensen). Als ik met een tegenargument kom wordt dit gelijk als propaganda van de NOS en het RIVM weggezet. Ik ben een schaapje dat bang wordt gemaakt.
Hetzelfde gebeurde bij de presidensverkiezingen. Met mijn andere vrienden nam ik in spanning de uitslagen en tussenstanden in Swing States door, maar ook hier kwam deze jongen niet verder dan fraude en Hunter Biden met zijn laptop in Oekraïne.
Daarnaast merk ik dat zijn wereldbeeld behoorlijk simplistisch is. Zo draagt hij mensen met wie hij ooit op de middelbare school ruzie mee heeft gehad zelfs jaren later geen warm hart toe. Ook vindt hij het fantastisch dat hij meer geld verdient dan iemand met wie hij ook een keer een nietszeggende ruzie heeft gehad (ze hebben toevallig hetzelfde beroep). Als ik erover nadenk zit hij best wel vol met haat en bewijsdrang.
Ik vind dit eerlijk gezegd heel tegenvallend. Uiteraard leven we in een vrij land maar ik vind sommige standpunten zo simplistisch en veelzeggend dat dat iets zegt over iemand zijn karakter. Aan de andere kant heb ik wel veel leuke herinneringen met hem en heeft hij mij meer dan geholpen op momenten wanneer ik hem nodig had.
Ik vraag mij af hoe jullie in zo'n situatie zouden handelen. Hem hier een keer op aanspreken? Het wegslikken? Of het gaat zoals het gaat?
In 2020 gebeurt er veel en gezien ik het leuk vind om over de actualiteit te praten doe ik dit ook graag met mijn vrienden. Denk aan onderwerpen als de coronacrisis en de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hoewel ik met mijn meeste vrienden wel wat meningsverschillen heb weet ik dat we voor het grootste deel op één lijn zitten. Helaas geldt dat niet voor een andere goede vriend die ik al jaren ken.
Het is simpelweg niet mogelijk om met deze jongen over een serieus onderwerp te praten. Gaat het over de coronacrisis, dan zijn die anderhalve meter en mondkapjes maar onzin en bangmakerij (verwijzend naar die podcasts van Lange Frans en Jensen). Als ik met een tegenargument kom wordt dit gelijk als propaganda van de NOS en het RIVM weggezet. Ik ben een schaapje dat bang wordt gemaakt.
Hetzelfde gebeurde bij de presidensverkiezingen. Met mijn andere vrienden nam ik in spanning de uitslagen en tussenstanden in Swing States door, maar ook hier kwam deze jongen niet verder dan fraude en Hunter Biden met zijn laptop in Oekraïne.
Daarnaast merk ik dat zijn wereldbeeld behoorlijk simplistisch is. Zo draagt hij mensen met wie hij ooit op de middelbare school ruzie mee heeft gehad zelfs jaren later geen warm hart toe. Ook vindt hij het fantastisch dat hij meer geld verdient dan iemand met wie hij ook een keer een nietszeggende ruzie heeft gehad (ze hebben toevallig hetzelfde beroep). Als ik erover nadenk zit hij best wel vol met haat en bewijsdrang.
Ik vind dit eerlijk gezegd heel tegenvallend. Uiteraard leven we in een vrij land maar ik vind sommige standpunten zo simplistisch en veelzeggend dat dat iets zegt over iemand zijn karakter. Aan de andere kant heb ik wel veel leuke herinneringen met hem en heeft hij mij meer dan geholpen op momenten wanneer ik hem nodig had.
Ik vraag mij af hoe jullie in zo'n situatie zouden handelen. Hem hier een keer op aanspreken? Het wegslikken? Of het gaat zoals het gaat?
anoniem_63693bea882e6 wijzigde dit bericht op 07-11-2020 14:50
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
10.86% gewijzigd
zaterdag 7 november 2020 om 16:25
+1rumforviva schreef: ↑07-11-2020 16:14Nee, verschillen van mening is prima, maar ik trek de grens bij complottheorieën en racisme/discriminatie. Dan laat ik zo’n vriendschap rustig varen. Gelukkig weinig mee te maken gehad, maar heb één kennis die dat soort dingen ooit uitkraamde. Prima, ieder zijn ding, maar dat ga je maar elders verkondigen.
zaterdag 7 november 2020 om 16:26

zaterdag 7 november 2020 om 16:28
Nee dat doe ik niet. Ik vind meningsverschillen prima, maar Lange Frans verkiezen boven diverse wetenschappers vind ik buitengewoon pover en dom.

zaterdag 7 november 2020 om 16:28
Nou, de kennis die ik had bracht elk onderwerp ongevraagd terug naar zijn stokpaardjes, zelfs als je je best doet om ‘t luchtig te houden.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 07-11-2020 16:31
0.00% gewijzigd

zaterdag 7 november 2020 om 16:30
Precies. Ze dringen deze waarheden aan je op in plaats van dat ze toevallig ter sprake komen in een bepaald gesprek.rumforviva schreef: ↑07-11-2020 16:28Nou, de kennis die ik had bracht elk onderwerp ongevraagd terug naar zijn stokpaardjes, zelfs als je je best doet om ‘t luchtig te houden.
En als ze dan doorhebben dat je niet ontvankelijk bent, de welbekende ‘iK StEL allEeN KritISchE VraGeN...
anoniem_63693bea882e6 wijzigde dit bericht op 07-11-2020 16:32
14.03% gewijzigd

zaterdag 7 november 2020 om 16:31
Ik heb op een gegeven moment moeten aangeven dat ik geen zin had om elke keer op eieren te moeten lopen, uit angst dat hij het weer op een controversieel onderwerp bracht. Alle goeds gewenst en niet meer gezien.

zaterdag 7 november 2020 om 16:32
Tja en nu open je een topic om te klagen hier over. Je hebt graag een discussie/ gesprek met je vrienden staat er in de openingspost.
Zoek dan vrienden met de zelfde mening.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 07-11-2020 16:33
0.41% gewijzigd

zaterdag 7 november 2020 om 16:35
Een gesprek of discussie op een bepaald niveau ja. Ik ga ook niet met dat volk dat voor de Tweede Kamer staat te demonstreren discussiëren.
zaterdag 7 november 2020 om 16:46
In dit land hebben we gelukkig vrijheid van meningsuiting. Ik vind het nogal eng en fundamentalistisch overkomen dat jij serieus overweegt om hem aan te spreken op het feit dat hij anders denkt dan jij.
Bedenk ook eens goed aan welke vrienden je meer hebt. Aan mensen die met je mee praten maar er niet zijn als je hem nodig hebt of aan een vriend die je helpt als je hem nodig hebt maar over een aantal onderwerpen anders denkt dan jij.
Bedenk ook eens goed aan welke vrienden je meer hebt. Aan mensen die met je mee praten maar er niet zijn als je hem nodig hebt of aan een vriend die je helpt als je hem nodig hebt maar over een aantal onderwerpen anders denkt dan jij.

zaterdag 7 november 2020 om 16:55
Bij complotdenkers is het meer dan alleen de mening die verschilt. Denk aan het ongevraagd opdringen van de mening en het cynisch reageren op tegenargumenten.sugarmiss schreef: ↑07-11-2020 16:46In dit land hebben we gelukkig vrijheid van meningsuiting. Ik vind het nogal eng en fundamentalistisch overkomen dat jij serieus overweegt om hem aan te spreken op het feit dat hij anders denkt dan jij.
En je mag heus iemand ergens op aanspreken toch? We zijn tegen de 30 en ik wil vrienden hebben met wie ik op een normale manier kan praten. Die FVD schoolpraat heb ik niks aan.

zaterdag 7 november 2020 om 16:57
Uit je OP:
In 2020 gebeurt er veel en gezien ik het leuk vind om over de actualiteit te praten doe ik dit ook graag met mijn vrienden.
Misschien vindt die vriend het helemaal niet leuk om daarover te praten.

zaterdag 7 november 2020 om 16:58
Je weet niets positiefs over je vriend te vertellen.
Wat maakt jullie tot vrienden?
De enige overeenkomst lijkt, dat jij een over het paard getilde trut bent en hij een domme lul.

zaterdag 7 november 2020 om 16:58
zaterdag 7 november 2020 om 16:59

zaterdag 7 november 2020 om 16:59
zaterdag 7 november 2020 om 17:00
'Iedereen heeft zn eigen waarheid' hoor je tegenwoordig vaak. Dat is gewoon onzin, je kunt van mening verschillen, naar aantoonbaar niet waar is gewoon niet waar. Complottheorieën en Lange Frans verkiezen boven wetenschappers vind ik gewoon gevaarlijk. Dat is nogal fundamenteel anders dan bijvoorbeeld links of rechts zijn, gelovig of niet gelovig etc.
Dat gezegd hebbende, door Social media zitten we snel in onze eigen bubbel. Algoritmes laten ons zien wat we wíllen zien, je eigen ideeën worden telkens bevestigd. Dat is een gevaarlijke tendens, omdat je minder geprikkeld wordt door andere meningen.
Ik zou met deze vriend geen echte vriendschap zien zitten, maar hem contact houden als kennis.
Dat gezegd hebbende, door Social media zitten we snel in onze eigen bubbel. Algoritmes laten ons zien wat we wíllen zien, je eigen ideeën worden telkens bevestigd. Dat is een gevaarlijke tendens, omdat je minder geprikkeld wordt door andere meningen.
Ik zou met deze vriend geen echte vriendschap zien zitten, maar hem contact houden als kennis.

zaterdag 7 november 2020 om 17:01
zaterdag 7 november 2020 om 17:05
FlexieBelle schreef: ↑07-11-2020 17:01Nou, dit zegt wel alles over jou en je manier van communiceren als je het niet met iemand eens bent.
En jij gaat iemand aanspreken op diens manier van communiceren omdat je dat geen niveau vindt hebben?
Dit dus.