Artrose nek
dinsdag 10 november 2020 om 11:15
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen m.b.t. nekartrose.
Ik heb al jaren last van mijn schouder-, nek-, rug- en borstkasspieren. Vele malen voor bij de huisarts geweest en deze geeft aan dat het o.a. syndroom van Tietze is en 'gewoon' geïrriteerde en gespannen spieren.
Het laatste jaar staat nekpijn op de voorgrond. Er zit een zeer pijnlijke plek bij de nekwervels (onderaan bij de overgang naar de rug) en ik heb het idee dat daardoor de rest van de spieren 'in de knoop' raakt. Ik heb jaren fysiotherapie, manuele therapie gehad en nu heb ik al 1,5 jaar oefentherapie (Mensendieck/Cesar). Dit heeft allemaal kortdurend effect, ondanks dat ik spierversterkende oefeningen doe, en de therapeute elke 2 weken mijn spieren helemaal losmaakt. Uiteraard let ik ook op een goede zithouding, werkhouding etc. Helaas zonder veel effect, bijna elke dag doet mijn nek 's avonds zo'n pijn dat ik mijn hoofd niet meer overeind kan houden. Het is erger als ik het meer belast heb. 's Ochtends heb ik last van stijfheid, ik merk duidelijk dat ik mijn hoofd minder ver kan draaien. Ook bijna dagelijks hoofdpijn en kraken als ik mijn hoofd naar links draai (altijd, niet af en toe).
Ik ben opnieuw bij de huisarts geweest en ik moest bloed laten prikken en foto's laten maken. Dit is al vaker gedaan en daar kwam niets bijzonders uit, nu ook weer niet.
Ik ben geen dokter en wil mezelf geen label op plakken maar ik wil wel graag de oorzaak weten van mijn klachten. Ik herken me qua klachten heel erg in de symptomen van nekartrose en ik heb begrepen dat dit niet altijd te zien is op röntgenfoto's. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringsverhalen...
Ik heb al jaren last van mijn schouder-, nek-, rug- en borstkasspieren. Vele malen voor bij de huisarts geweest en deze geeft aan dat het o.a. syndroom van Tietze is en 'gewoon' geïrriteerde en gespannen spieren.
Het laatste jaar staat nekpijn op de voorgrond. Er zit een zeer pijnlijke plek bij de nekwervels (onderaan bij de overgang naar de rug) en ik heb het idee dat daardoor de rest van de spieren 'in de knoop' raakt. Ik heb jaren fysiotherapie, manuele therapie gehad en nu heb ik al 1,5 jaar oefentherapie (Mensendieck/Cesar). Dit heeft allemaal kortdurend effect, ondanks dat ik spierversterkende oefeningen doe, en de therapeute elke 2 weken mijn spieren helemaal losmaakt. Uiteraard let ik ook op een goede zithouding, werkhouding etc. Helaas zonder veel effect, bijna elke dag doet mijn nek 's avonds zo'n pijn dat ik mijn hoofd niet meer overeind kan houden. Het is erger als ik het meer belast heb. 's Ochtends heb ik last van stijfheid, ik merk duidelijk dat ik mijn hoofd minder ver kan draaien. Ook bijna dagelijks hoofdpijn en kraken als ik mijn hoofd naar links draai (altijd, niet af en toe).
Ik ben opnieuw bij de huisarts geweest en ik moest bloed laten prikken en foto's laten maken. Dit is al vaker gedaan en daar kwam niets bijzonders uit, nu ook weer niet.
Ik ben geen dokter en wil mezelf geen label op plakken maar ik wil wel graag de oorzaak weten van mijn klachten. Ik herken me qua klachten heel erg in de symptomen van nekartrose en ik heb begrepen dat dit niet altijd te zien is op röntgenfoto's. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringsverhalen...
minniep wijzigde dit bericht op 10-11-2020 11:16
Reden: Iets vergeten
Reden: Iets vergeten
2.16% gewijzigd

dinsdag 10 november 2020 om 11:55
Daar twijfel ik inderdaad ook nog over, zou ook nog zo kunnen zijn natuurlijk... Ik zal het aankaarten bij de huisarts

dinsdag 10 november 2020 om 11:57
Heb ik zeker naar gekeken! Heb al jaren (wel tussendoor vervangen) zo'n speciaal traagschuim nekkussen, gewone kussens zijn een drama

dinsdag 10 november 2020 om 12:08
artrose is een normaal verouderingsproces. En aan een röntgenfoto kan ik niet zien hoeveel pijn en last iemand heeft. Iemand met veel artrose/degeneratieve veranderingen in een gewricht is niet altijd de persoon met de meeste klachten.
Heel vaak ligt de oorzaak van de klachten in het niet goed functioneren. En functie is niet te zien op een röntgenfoto of MRI/CT scan. Dat zijn namelijk statische beelden.
Ik verdien mijn geld met het behandelen van rug en nekklachten. En bijna alle patiënten krijgen vermindering van de klachten. Dat is niet alleen de verdienste van mijn behandeling maar ook wat de patiënt er zelf aan doet. Trainen, sporten, goed slapen, houding, etc etc
Artsen weten vaak ook niet wat ze met functionele klachten moeten doen. Je kunt dit niet opereren, prikken, snijden etc. En omdat ze er zelf niets aan kunnen doen wordt de oorzaak terug gegeven aan de patiënt; leeftijd, overgewicht, hormonen, slijtage etc. Allemaal zaken waar een arts niets mee kan.
Heel vaak ligt de oorzaak van de klachten in het niet goed functioneren. En functie is niet te zien op een röntgenfoto of MRI/CT scan. Dat zijn namelijk statische beelden.
Ik verdien mijn geld met het behandelen van rug en nekklachten. En bijna alle patiënten krijgen vermindering van de klachten. Dat is niet alleen de verdienste van mijn behandeling maar ook wat de patiënt er zelf aan doet. Trainen, sporten, goed slapen, houding, etc etc
Artsen weten vaak ook niet wat ze met functionele klachten moeten doen. Je kunt dit niet opereren, prikken, snijden etc. En omdat ze er zelf niets aan kunnen doen wordt de oorzaak terug gegeven aan de patiënt; leeftijd, overgewicht, hormonen, slijtage etc. Allemaal zaken waar een arts niets mee kan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

dinsdag 10 november 2020 om 12:25
Het duurde bij mij echt wel langer dan twee maanden, ik heb er een behoorlijke tijd mee rondgelopen. Uiteindelijk is het inderdaad wel vanzelf overgegaan en later helaas weer teruggekomen.MinnieP schreef: ↑10-11-2020 11:55Daar twijfel ik inderdaad ook nog over, zou ook nog zo kunnen zijn natuurlijk... Ik zal het aankaarten bij de huisartsDankje! Ik lees wel dat een nekhernia in veel gevallen binnen 2 maanden vanzelf overgaat, maar ik heb de klachten al heel wat langer. Wat is er bij jou aan gedaan?
Ze doen er niks aan, de hernia is te klein voor een operatie of behandeling.
dinsdag 10 november 2020 om 14:16
Naar mijn weten niet, het kan ook bij relatief jonge mensen voorkomen. Artrose is in ieder geval geen 'gewone slijtage. Wat betreft de röntgenfoto's, helemaal waar, blijkt inderdaad dat die niet zaligmakend zijn in mijn geval. Het wel/niet functioneren van gewrichten ben ik ook mee eens, daarom heb ik ook oefentherapie om naar mij doen en laten te kijken.
dinsdag 10 november 2020 om 14:17
Ok, dus toch ook langduriger klachten. Ik hou het in m'n achterhoofd voor de vervolgafspraak bij de huisarts.
dinsdag 10 november 2020 om 14:21
Dat kan natuurlijk ook, alleen denk ik dat dat bij mij niet de oorzaak is. Ben nog nooit van m'n leven lenig/flexibel geweest

dinsdag 10 november 2020 om 15:42
Dat heb je dan mis. art betekent gewricht ose betekent aandoening. De veranderingen in de gewrichten beginnen eigenlijk al op het moment dat je geboren wordt. Vandaar dat jonge mensen "ook last van artrose" kunnen krijgen.MinnieP schreef: ↑10-11-2020 14:16Naar mijn weten niet, het kan ook bij relatief jonge mensen voorkomen. Artrose is in ieder geval geen 'gewone slijtage. Wat betreft de röntgenfoto's, helemaal waar, blijkt inderdaad dat die niet zaligmakend zijn in mijn geval. Het wel/niet functioneren van gewrichten ben ik ook mee eens, daarom heb ik ook oefentherapie om naar mij doen en laten te kijken.
artrose wordt in de volksmond gewone slijtage genoemd. Het is gewoon een duur woord waarmee hetzelfde wordt bedoelt. Je kunt het ook degeneratieve veranderingen noemen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
dinsdag 10 november 2020 om 15:46
Wellicht kan je huisarts je verwijzen naar de pijnpoli.
Daar krijg je vaak gedegen onderzoek (mri oid) en kunnen ze je vaak echt goed helpen.
Bij mij (vergelijkbare klachten, maar wellicht een andere oorzaak dat weet ik niet bij jou) heeft een zenuwwortelblokkade enorm geholpen!
Daar krijg je vaak gedegen onderzoek (mri oid) en kunnen ze je vaak echt goed helpen.
Bij mij (vergelijkbare klachten, maar wellicht een andere oorzaak dat weet ik niet bij jou) heeft een zenuwwortelblokkade enorm geholpen!
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
dinsdag 10 november 2020 om 15:50
dinsdag 10 november 2020 om 16:33
Ik ben ook totaal niet lenig. Maar wel flexibel. Ik wist ook niet dat ik dat had tot mijn fysio er rond mijn 30ste over begon.
Met flexibel wordt dus bedoeld dat je gewrichten bijvoorbeeld verder kunnen overstrekking dan bij anderen, je duim tegen je pols kan doen. (Ik dacht dus dat iedereen dat kon).
Misschien herken je hier wat in
https://reumanederland.nl/reuma/vormen- ... obiliteit/
dinsdag 10 november 2020 om 18:01
Oh dat is toch wel bijzonder dan inderdaad. Ik ken de term hypermobiliteit inderdaad, ik ben alleen niet bekend met het ver kunnen overtrekken van mijn gewrichten, bijvoorbeeld die duim tegen de pols. Maar ik zal het eens aan mijn therapeut vragen. Dankje!Hecamel schreef: ↑10-11-2020 16:33Ik ben ook totaal niet lenig. Maar wel flexibel. Ik wist ook niet dat ik dat had tot mijn fysio er rond mijn 30ste over begon.
Met flexibel wordt dus bedoeld dat je gewrichten bijvoorbeeld verder kunnen overstrekking dan bij anderen, je duim tegen je pols kan doen. (Ik dacht dus dat iedereen dat kon).
Misschien herken je hier wat in
https://reumanederland.nl/reuma/vormen- ... obiliteit/
dinsdag 10 november 2020 om 18:03
Met die gedachte heb ik ook al gespeeld. Als er niets bijzonders wordt gevonden ga ik daar zeker naar vragen, want op mijn leeftijd elke dag zoveel pijn hebben vind ik geen kwaliteit van leven.cowandchicken schreef: ↑10-11-2020 15:46Wellicht kan je huisarts je verwijzen naar de pijnpoli.
dinsdag 10 november 2020 om 18:05
Klopt, heb je gelijk in! Maar ik zou zo graag willen weten waarom mijn nek/spieren steeds weer opnieuw van slag raken, heb nu het gevoel dat ik aan symptoombestrijding doe. En mocht het toch artrose of een hernia zijn blijft het inderdaad bij symptoombestrijding, dat klopt.OohBoy schreef: ↑10-11-2020 15:50Je hebt er vrij weinig - zeg maar gerust niets - aan om te weten of het artrose is.
Ik heb het ook in m’n nek (erg ongebruikelijk op mijn leeftijd) maar het is lastig te zeggen of alle pijnklachten nou daardoor te verklaren zijn. Weggaan doen ze met de diagnose in elk geval niet.
dinsdag 10 november 2020 om 18:08
Dat heb ik niet mis, heb zelf ook een medische achtergrond. ReumaNederland zegt ook het volgende;hamerhaai schreef: ↑10-11-2020 15:42Dat heb je dan mis. art betekent gewricht ose betekent aandoening. De veranderingen in de gewrichten beginnen eigenlijk al op het moment dat je geboren wordt. Vandaar dat jonge mensen "ook last van artrose" kunnen krijgen.
artrose wordt in de volksmond gewone slijtage genoemd. Het is gewoon een duur woord waarmee hetzelfde wordt bedoelt. Je kunt het ook degeneratieve veranderingen noemen.
Misverstand 1: Artrose komt alleen bij ouderen voor.
In de volksmond wordt artrose vaak in één adem genoemd met veroudering. Dat is niet helemaal juist: ook jongere mensen kunnen artrose hebben.
Misverstand 2: Artrose is hetzelfde als ‘slijtage’.
Ook dat klopt niet: er spelen allerlei, ook nog onbekende, factoren een rol bij het ontstaan van artrose.
dinsdag 10 november 2020 om 18:14
MinnieP schreef: ↑10-11-2020 18:08Dat heb ik niet mis, heb zelf ook een medische achtergrond. ReumaNederland zegt ook het volgende;
Misverstand 1: Artrose komt alleen bij ouderen voor.
In de volksmond wordt artrose vaak in één adem genoemd met veroudering. Dat is niet helemaal juist: ook jongere mensen kunnen artrose hebben.
Misverstand 2: Artrose is hetzelfde als ‘slijtage’.
Ook dat klopt niet: er spelen allerlei, ook nog onbekende, factoren een rol bij het ontstaan van artrose.
Ik denk dat jullie beiden wel gelijk hebben, maar dat het vooral gaat om de mate van slijtage gerelateerd aan de leeftijd/ leefstijl/ genen, en waarom de één daar dan zo zoveel meer/ eerder last van krijgt dan de ander, en dáár zal nog veel onbekend over zijn.

dinsdag 10 november 2020 om 18:18
Ik heb al jaren last van nek en schouders, ook fysio voor gehad en dat hielp kortdurend.
Nu heb ik quasha therapie bij een Chinese dame dat bevalt erg goed, de pijn is minder en alles is veel soepeler. Ik heb dan wel geen artrose maar misschien kan dat iets voor je betekenen.
Mijn man heeft artrose in zijn knieën en die heeft ook veel baat bij quasha over gaan zal het helaas niet maar hij voelt zich stukken beter daardoor.
Nu heb ik quasha therapie bij een Chinese dame dat bevalt erg goed, de pijn is minder en alles is veel soepeler. Ik heb dan wel geen artrose maar misschien kan dat iets voor je betekenen.
Mijn man heeft artrose in zijn knieën en die heeft ook veel baat bij quasha over gaan zal het helaas niet maar hij voelt zich stukken beter daardoor.
dinsdag 10 november 2020 om 19:06
Herken je de klachten die ik beschrijf?OohBoy schreef: ↑10-11-2020 15:50Je hebt er vrij weinig - zeg maar gerust niets - aan om te weten of het artrose is.
Ik heb het ook in m’n nek (erg ongebruikelijk op mijn leeftijd) maar het is lastig te zeggen of alle pijnklachten nou daardoor te verklaren zijn. Weggaan doen ze met de diagnose in elk geval niet.
dinsdag 10 november 2020 om 19:09
Interessant! Dankje!Nepalese33 schreef: ↑10-11-2020 18:18Ik heb al jaren last van nek en schouders, ook fysio voor gehad en dat hielp kortdurend.
dinsdag 10 november 2020 om 19:18
Ja zeker. Maar moet er wel bij zeggen dat ik sowieso veel pijnklachten heb aan spieren en gewrichten. Er is nu door de revalidatie-arts het stickertje ‘chronisch pijnsyndroom’ opgeplakt, maar feitelijk zegt dat alleen maar dat andere aandoeningen uitgesloten zijn (buiten die artrose dan).
Het is eigenlijk wat Hamerhaai zegt, er wordt niet echt iets overduidelijk verklarends gevonden dus wordt het teruggegooid op stress, spanning (wat ik inderdaad ook wel heb), houding, beweging. Algemene dingen die lastig concreet en blijvend aan te pakken zijn. En dus is het pappen en nathouden.