Onregelmatige cyclus

woensdag 11 november 2020 om 09:55
Sinds een tijdje ben ik mijn cyclus aan het bijhouden ivm actieve kinderwens. Ik ben sinds 2 jaar gestopt met de pil. Nu wist ik al dat ik niet super regelmatig ongesteld werd, maar het hield me nog niet zo bezig. Alleen nu wel.... ik word alweer 3 maanden niet ongesteld. En ik ben niet zwanger. Ik begin me dan ook zorgen te maken. Zal het PCOS zijn? Het houdt me bezig en maakt me onzeker.
Mijn vraag is vooral; wie is er bekend met een onregelmatige cyclus? Kan het wel eens voorkomen? Moet ik even afwachten of kan ik beter meteen een afspraak met de huisarts maken? Ennnn wie heeft ondanks Onregelmatige cyclus/PCOS kinderen kunnen krijgen zonder hulp vanuit ziekenhuis (hormonen etc.)?
Mijn vraag is vooral; wie is er bekend met een onregelmatige cyclus? Kan het wel eens voorkomen? Moet ik even afwachten of kan ik beter meteen een afspraak met de huisarts maken? Ennnn wie heeft ondanks Onregelmatige cyclus/PCOS kinderen kunnen krijgen zonder hulp vanuit ziekenhuis (hormonen etc.)?
woensdag 11 november 2020 om 10:02
Tot 35 jaar is het advies om 1 jaar actief te proberen voordat je naar de huisarts stapt. Uit je OP kan ik niet halen hoe lang jullie het al proberen. Als dit al 2 jaar is, heb je voldoende grond om naar de huisarts te gaan en een verwijzing te halen voor een fertiliteitskliniek.
Een onregelmatige cyclus on sich hoeft geen enkele belemmering te zijn. Het is echter veel te vroeg om daar daadwerkelijk conclusies uit te trekken. De reden van onregelmatigheid is namelijk (nog) onbekend. Ook weet je niks over de kwaliteit van het zaad van je partner, je 'voorraad' eitjes, de kwaliteit daarvan, je hormoonspiegel je bloedwaarden, etc. Die zulle tzt, als dat ooit nodig blijkt, worden onderzocht.
Zwanger worden is spannend en onzeker. Probeer het stapje voor stapje te doen. Niemand heeft garanties. Nu al bezig zijn met wat er mogelijk ooit gaat komen zorgt voor onnodige stress en bezorgdheid. Dat helpt niet mee.
Een onregelmatige cyclus on sich hoeft geen enkele belemmering te zijn. Het is echter veel te vroeg om daar daadwerkelijk conclusies uit te trekken. De reden van onregelmatigheid is namelijk (nog) onbekend. Ook weet je niks over de kwaliteit van het zaad van je partner, je 'voorraad' eitjes, de kwaliteit daarvan, je hormoonspiegel je bloedwaarden, etc. Die zulle tzt, als dat ooit nodig blijkt, worden onderzocht.
Zwanger worden is spannend en onzeker. Probeer het stapje voor stapje te doen. Niemand heeft garanties. Nu al bezig zijn met wat er mogelijk ooit gaat komen zorgt voor onnodige stress en bezorgdheid. Dat helpt niet mee.

woensdag 11 november 2020 om 10:09
Wij zijn pas 6 maanden bezig. Waarvan dus 3 zonder ongesteldheid. Ik vind het nu vooral lang dat ik geen menstruatie heb gehad waarover ik me nu zorgen maak. Maar wellicht is dat zorgen hebben ook wel het probleem. Ik vind het fijn om verhalen van andere te lezen. Want als ik internet moet geloven zou een cyclus van langer dan 35 dagen een teken kunnen zijn dat je geen eisprong hebt.
woensdag 11 november 2020 om 10:11
iwish2 schreef: ↑11-11-2020 10:09Wij zijn pas 6 maanden bezig. Waarvan dus 3 zonder ongesteldheid. Ik vind het nu vooral lang dat ik geen menstruatie heb gehad waarover ik me nu zorgen maak. Maar wellicht is dat zorgen hebben ook wel het probleem. Ik vind het fijn om verhalen van andere te lezen. Want als ik internet moet geloven zou een cyclus van langer dan 35 dagen een teken kunnen zijn dat je geen eisprong hebt.
Tip 1: lees niet meer op internet naar mogelijke oorzaken van wat het allemaal zou kunnen zijn. Je maakt jezelf er alleen maar gek mee.
Verder: 6 maanden is nog kort. Je lichaam is geen atoomklok. als je 35+ bent kan je besluiten nu naar de huisarts te gaan. In andere gevallen: Probeer te ontspannen en vooral te genieten van seks. Doe leuke dingen. als je over 6 maanden nog niet zwanger bent geworden kan je altijd nog naar de huisarts en vervolgstappen ondernemen.
woensdag 11 november 2020 om 10:19
Het kan wel slim zijn om naar de huisarts te gaan als je menstruatie langer uitblijft. Ik was altijd regelmatig en toen ineens niet en heb gewoon met de huisarts overlegd. Je hoeft echt niet gelijk een heel traject in maar een check van bloedwaardes o.i.d. kan wel al gerust stellen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

woensdag 11 november 2020 om 10:22
Ik zou wel eens overleggen met de huisarts al, niet omdat ik denk dat het per se ernstig is, maar vooral omdat het vervelend is als je al drie maanden op je menstruatie wacht. Evt. zou je als het lang duurt iets kunnen gebruiken om je menstruatie op gang te helpen en aan een nieuwe cyclus te beginnen. Je zou ook kunnen gaan temperaturen om te kijken of en wanneer je een eisprong hebt, dat kan fijn zijn, dan weet je wanneer je ongeveer ongesteld zou moeten worden.
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 11-11-2020 10:34
1.63% gewijzigd

woensdag 11 november 2020 om 10:40
Hormonen zoals Progynova. Die moet je voorgeschreven krijgen en hebben bij veel vrouwen bijwerkingen zoals somberheid etc. Ik heb ze voorgeschreven gekregen maar om die reden nooit opgehaald of genomen.
(zwanger geworden na een fertiliteitstraject)

woensdag 11 november 2020 om 10:40
Je kunt op recept medicatie krijgen, ik weet zo even niet hoe het heet. Iemand uit m’n omgeving kreeg het wel eens.

woensdag 11 november 2020 om 10:49
Ik heb door een medische oorzaak een onregelmatige cyclus die met behulp van medicatie enigszins regelmatig is, maar heb alsnog lang niet zovaak een eisprong als gemiddeld. Wanneer we willen beginnen heb ik eerst een afspraak bij mijn arts en zal ik waarschijnlijk clomid oid moeten slikken.
Een kennis van mij, zonder medische achtergrond, is na 6 maanden proberen ook naar het ziekenhuis gestuurd. Ze was in die tijd slechts één keer ongesteld geworden.
@Drominique, ik begrijp je punt maar het is ook wat te simpel. Je kunt prima 2 jaar om de dag seksen, maar als je zelden een eisprong hebt of je eitjes niet rijpen, dan heeft dat seksen niet zoveel nut (naast dat het natuurlijk wel gewoon fijn/leuk/lekker kan zijn). Vaak, niet altijd, ligt er iets medisch ten grondslag aan zeer onregelmatige cyclussen.
Een kennis van mij, zonder medische achtergrond, is na 6 maanden proberen ook naar het ziekenhuis gestuurd. Ze was in die tijd slechts één keer ongesteld geworden.
@Drominique, ik begrijp je punt maar het is ook wat te simpel. Je kunt prima 2 jaar om de dag seksen, maar als je zelden een eisprong hebt of je eitjes niet rijpen, dan heeft dat seksen niet zoveel nut (naast dat het natuurlijk wel gewoon fijn/leuk/lekker kan zijn). Vaak, niet altijd, ligt er iets medisch ten grondslag aan zeer onregelmatige cyclussen.
anoniem_636eb44e639c8 wijzigde dit bericht op 11-11-2020 10:52
24.22% gewijzigd

woensdag 11 november 2020 om 10:54
Je moet er maar zin in hebben 4,5 jaar lang op je eten letten en bepaalde activiteiten laten.drominique schreef: ↑11-11-2020 10:40Kleine tip:
Je wordt niet zwanger van medicatie of temperaturen maar van seks.
Wij hebben het 4,5 jaar lang om de dag gedaan met uitzondering van de dagen die ik ongesteld was (en dat waren er niet veel)

woensdag 11 november 2020 om 11:02
Ik overweeg om toch een afspraak met de huisarts te maken. Wellicht kan zij er wat zinnigs over zeggen/mijn zorgen wegnemen. Al dan niet, zodat ze er vanaf weet. Dat, mocht ik over half jaar terug komen ze weet dat dit al speelt.
Hormonen blijf ik voorlopig liever van af. Ik vind het wel mooi en fijn om te lezen dat het een optie is en het veel vrouwen goed heeft geholpen.
Hormonen blijf ik voorlopig liever van af. Ik vind het wel mooi en fijn om te lezen dat het een optie is en het veel vrouwen goed heeft geholpen.
woensdag 11 november 2020 om 11:08
Ik denk dat jij als geen ander weet dat een medisch traject ook niet zaligmakend is.
En zin in? Nee. Maar doel is wel bereikt.
En to hoeft dat geen jaren te doen hè?
Maar aangezien ze vraagt naar ZONDER medisch traject zou ze deze methode gerust een jaar de kans kunnen geven. Zouden meer mensen moeten doen ipv naar het ziekenhuis te rennen.
woensdag 11 november 2020 om 11:13
drominique schreef: ↑11-11-2020 10:40Kleine tip:
Wij hebben het 4,5 jaar lang om de dag gedaan met uitzondering van de dagen die ik ongesteld was (en dat waren er niet veel)
Dan moet je wel een eisprong hebben, anders word je alsnog niet zwanger van seks

Ik had Pcos, ook maandenlang niet ongesteld, vastgesteld door gynaecoloog, ik kreeg clomid tabletten en was eerste ronde daarmee zwanger. Bij 2e kind had ik een veel regelmatiger cyclus. Ik zou gewoon even naar de huisarts gaan
woensdag 11 november 2020 om 11:18
Hee Pergamon

@TO, ik snap je frustratie. Zelf ook een lange en onregelmatige cyclus (door PCOS). Ik moest toch eerst een jaar zelf proberen, voordat ik hulp van het ziekenhuis kreeg. Frustrerend, maar ook wel logisch want het is niet gezegd dat je niet zwanger kunt worden met een lange cyclus (tenzij er nog iets anders mis is of je helemaal geen eisprong hebt natuurlijk). Je zou kunnen gaan temperaturen om je cyclus in kaart te brengen. En ovulatietesten zouden kunnen helpen om ervoor te zorgen dat je in ieder geval op het juiste moment seks hebt. Helemaal als je maar één keer in de zoveel tijd een eisprong hebt. Eventuele temperatuurkaartjes zouden ook nuttig kunnen zijn om mee te nemen als je wel de stap naar de huisarts gaat nemen. Succes!
daisyliz wijzigde dit bericht op 11-11-2020 11:22
10.47% gewijzigd

woensdag 11 november 2020 om 11:23
Ik was blij met de medische hulp, zonder IVF had ik geen kind en geen relatie gehad. En ik heb nu de keuze: we mogen meteen IVF als onze cryo's niet lukken en dat doe ik meteen. 12 dagen spuiten en punctie wegen niet op tegen langer proberen. Dus een medisch traject vond zeker zaligmakend.drominique schreef: ↑11-11-2020 11:08Ik denk dat jij als geen ander weet dat een medisch traject ook niet zaligmakend is.
En zin in? Nee. Maar doel is wel bereikt.
En to hoeft dat geen jaren te doen hè?
Maar aangezien ze vraagt naar ZONDER medisch traject zou ze deze methode gerust een jaar de kans kunnen geven. Zouden meer mensen moeten doen ipv naar het ziekenhuis te rennen.
4,5 jaar ellende moet er niet aandenken. Maar goed dat is mijn situatie

woensdag 11 november 2020 om 11:30
Niet helemaal eens, ik ben 38 weken zwanger maar daar is geen seks aan te pas gekomen..drominique schreef: ↑11-11-2020 10:40Kleine tip:
TO, ik ben met een extreem onregelmatige cyclus eerder dan na 1 jaar naar de huisarts gegaan, maar dan spreken we wel over meer dan een half jaar helemaal niets.. ik ben het ermee eens dat je in hoofdzaak zwanger worden tijd moet geven, maar er zijn wel een paar basis dingen nodig om dat "gewoon" thuis in bed te kunnen realiseren..