Een goede vriendin steunen bij IVF traject - Overige embryos
donderdag 19 november 2020 om 15:24
Een goede vriendin van mij gaat als het goed is binnenkort beginnen met een IVF traject. Ik wil haar graag steunen maar omdat ik er zelf niet in zit vind ik dit lastig. Ik heb de brochures gelezen dus ik heb gelukkig wel een idee van wat haar te wachten staat. Ze vertelde mij ook dat ze voordat ze begint met het traject al kan/moet kiezen wat ze met eventueel overgebleven embryo's gaan doen. Als invriezen niet lukt dat ze of vernietigd moeten worden of gebruikt mogen worden voor wetenschap. Klopt dat? Zo ja, waar hebben jullie toen voor gekozen en waarom?
Ze wil dit graag met mij bespreken, mijn mening zou zijn zonde om te vernietigen als de wetenschap er nog wat mee kan. Ik doe momenteel een master in een wetenschappelijke richting dus ik denk dat ik niet objectief ben en bang dat ik dan aan andere inzichten voorbij ga... Waar hebben jullie voor gekozen (als jullie dat willen delen)?
Misschien kan ik het aan haar laten lezen als ze daar behoefte aan heeft (ze is overigens best nuchter onder hoor). Ik snap dat dit een heel gevoelig onderwerp is dus het spijt me als deze vraag aan jullie ongepast is, dan hoef je natuurlijk ook niet te antwoorden. Ik wil er graag voor haar zijn! Hebben jullie nog andere tips hoe ik haar het beste kan steunen? Of hoe om te gaan als ze met bepaalde (wetenschappelijke) vragen bij mij komt?
Ze wil dit graag met mij bespreken, mijn mening zou zijn zonde om te vernietigen als de wetenschap er nog wat mee kan. Ik doe momenteel een master in een wetenschappelijke richting dus ik denk dat ik niet objectief ben en bang dat ik dan aan andere inzichten voorbij ga... Waar hebben jullie voor gekozen (als jullie dat willen delen)?
Misschien kan ik het aan haar laten lezen als ze daar behoefte aan heeft (ze is overigens best nuchter onder hoor). Ik snap dat dit een heel gevoelig onderwerp is dus het spijt me als deze vraag aan jullie ongepast is, dan hoef je natuurlijk ook niet te antwoorden. Ik wil er graag voor haar zijn! Hebben jullie nog andere tips hoe ik haar het beste kan steunen? Of hoe om te gaan als ze met bepaalde (wetenschappelijke) vragen bij mij komt?
donderdag 19 november 2020 om 15:34
Ik denk dat je har in ieder geval helpt door het niet zoooo zwaar te maken als in je OP... IVF is een pittig traject, maar je doet alsof er iemand op z'n sterfbed ligt..
Help haar door te luisteren wanneer ze wil klagen en rekening te houden met haar eventuele teleurstellingen onderweg.
Ik heb gekozen voor doneren aan de wetenschap, (Is een master trouwens niet altijd wetenschappelijk?) omdat ik hoop dat anderen daar in de toekomst profijt van hebben. Zij vindt dat misschien geen fijn idee, haar keuze om te maken.
Help haar door te luisteren wanneer ze wil klagen en rekening te houden met haar eventuele teleurstellingen onderweg.
Ik heb gekozen voor doneren aan de wetenschap, (Is een master trouwens niet altijd wetenschappelijk?) omdat ik hoop dat anderen daar in de toekomst profijt van hebben. Zij vindt dat misschien geen fijn idee, haar keuze om te maken.

donderdag 19 november 2020 om 15:39
Ze hoeft dit niet nu al te kiezen. Bij ons was het zo dat pas toen ik zwanger bleek en het ivf traject dus stopgezet kon worden we konden aangeven wat we met de embryo’s wilde doen
We hebben toen gekozen voor bewaren. Het traject was te vers om die keuze toen al te maken. We hebben pas na heel veel jaren toen duidelijk bleek dat ons gezin compleet was ervoor gekozen om de embryo’s te doneren.
Ik zou dus antwoorden: wacht. Neem die beslissing niet nu al. Kijk hoe je er straks in staat.
En verder als vriendin. Wees er gewoon voor haar. Het is een zware tijd
We hebben toen gekozen voor bewaren. Het traject was te vers om die keuze toen al te maken. We hebben pas na heel veel jaren toen duidelijk bleek dat ons gezin compleet was ervoor gekozen om de embryo’s te doneren.
Ik zou dus antwoorden: wacht. Neem die beslissing niet nu al. Kijk hoe je er straks in staat.
En verder als vriendin. Wees er gewoon voor haar. Het is een zware tijd
donderdag 19 november 2020 om 15:40
Hier een ex IVF-er bij wie het traject uiteindelijk zijn vruchten (no pun intended
) heeft afgeworpen. Lichamelijk vond ik het wel te doen, mentaal vond ik het ontzettend zwaar. De angst om nooit moeder te worden, het verleggen van grenzen, het verdriet als het weer niet gelukt was, of uitmondde in een vroege miskraam... Het traject heeft mij gevormd als mens. Ik vond het fijn wanneer mensen oprecht belangstelling in mij hadden en vroegen hoe het met mij ging, zonder advies te willen geven. En op voorhand zeggen waar je vriendin behoefte aan heeft is lastig. Misschien is zij straks een geluksnummer bij wie het meteen raak is. Dan is je gevoel van IVF ook wel anders dan wanneer je diverse teleurstellingen op je pad krijgt en het vertrouwen in een succesvolle zwangerschap steeds verder afbrokkelt. Zoals Marende dat hier ook opmerkt: luisteren wanneer die behoefte er is en rekening houden met eventuele teleurstellingen.
Wij hebben overigens een cryo gedoneerd aan de wetenschap: een 2CC blasto. Niet omdat ons gezin compleet was, maar omdat ik er genoeg van had en er geen vertrouwen meer in had dat dit nog succesvol zou zijn (in ons geval waren er 8 embryos nodig om uiteindelijk een kind te mogen verwelkomen).

Wij hebben overigens een cryo gedoneerd aan de wetenschap: een 2CC blasto. Niet omdat ons gezin compleet was, maar omdat ik er genoeg van had en er geen vertrouwen meer in had dat dit nog succesvol zou zijn (in ons geval waren er 8 embryos nodig om uiteindelijk een kind te mogen verwelkomen).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

donderdag 19 november 2020 om 15:44
Solilly maakt moedermelksieraden, maar ze kan ook cryo's in sieraden verwerken. Dan heb je jouw cryo altijd bij je zonder dat deze vernietigd wordt.
www.solilly.nl
www.solilly.nl
donderdag 19 november 2020 om 15:47
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat het wat zwaarder over komt dan ik het bedoel overigens. Ik zal er zeker proberen voor haar te zijn ook door vooral te luisteren, het is zo dat ze mij vroeg om mijn mening dus daarom wil ik die ook geven maar inderdaad wil ik dat ze ook haar eigen mening daarover kan vormen en niet blind op mij vertrouwd.
donderdag 19 november 2020 om 15:48
Wat mooi zeg! Ik wist niet van het bestaan af, bedankt voor je reactie.leolux schreef: ↑19-11-2020 15:44Solilly maakt moedermelksieraden, maar ze kan ook cryo's in sieraden verwerken. Dan heb je jouw cryo altijd bij je zonder dat deze vernietigd wordt.
www.solilly.nl
donderdag 19 november 2020 om 15:50
Ze heeft gelukkig een heel lieve vriend maar eentje die wil wat zij wil en waar zij gelukkig van wordt, en er dus zelf niet echt een mening over heeft.Pinda-Kaas schreef: ↑19-11-2020 15:45Is er bij haar een partner betrokken? Dan is het ook vooral belangrijk dat zo'n beslissing voor beiden goed voelt.
Ze heeft wel vaker behoefte aan een gesprek met vriendinnen ipv haar vriend als het om beslissingen maken gaat. Maar fijn te horen dat het dus nog niet hoeft.

donderdag 19 november 2020 om 15:54
Schaapje11 schreef: ↑19-11-2020 15:50Ze heeft gelukkig een heel lieve vriend maar eentje die wil wat zij wil en waar zij gelukkig van wordt, en er dus zelf niet echt een mening over heeft.
Ze heeft wel vaker behoefte aan een gesprek met vriendinnen ipv haar vriend als het om beslissingen maken gaat. Maar fijn te horen dat het dus nog niet hoeft.
Deze beslissing kan ze niet met vriendinnen maken. Die moet ze toch echt maken met haar vriend. En daar moet ze mee praten.
donderdag 19 november 2020 om 15:56
Ik ga mij niet mengen in eventuele relatie-issues. Ze bespreken dit vast wel neem ik aan, maar als mijn vriendin aan mij een mening/motivatie vraagt wil ik niet weigeren dit te doen. Ik zal en kan natuurlijk wel voorzichtig bij haar aangeven dat mijn mening niet echt telt en ze dit beter met haar vriend kan bespreken.
donderdag 19 november 2020 om 16:14
Haar steunen hoeft niet te zijn door alle ins- en outs te weten van het traject. Daarmee bedoel ik: je hoeft haar niet te helpen een keuze te maken bij dit soort zaken. Dat is aan haar en haar man. Eventueel kunnen zij gebruik maken van een medisch maatschappeijk werker als zij er samen niet uitkomen. Daar kan je ook gerust naar verwijzen. Uit dergelijke keuzes moet je echt ver blijven. Wat je wel kan doen: Extra lief voor haar zijn in de 'wachtweken' na een terugplaatsing (wel of niet zwanger), afleiding bieden in die periode, naar haar luisteren en er voor haar zijn. Dát is fijn.
Weet dat de 'wachtweken' klote zijn. De eerste dagen gaan nog wel, maar hoe dichter bij het 'testen' hoe spannender het wordt. Vooral omdat je heel diep van binnen vaak al wel doorhebt hoe het kwartje valt. Dat laatste is trouwens niet bij iedereen zo, maar in mijn fertiliteitstraject (geen IVF) heb ik dat wel zo ervaren. Ik hoor het ook vaker.
Weet dat de 'wachtweken' klote zijn. De eerste dagen gaan nog wel, maar hoe dichter bij het 'testen' hoe spannender het wordt. Vooral omdat je heel diep van binnen vaak al wel doorhebt hoe het kwartje valt. Dat laatste is trouwens niet bij iedereen zo, maar in mijn fertiliteitstraject (geen IVF) heb ik dat wel zo ervaren. Ik hoor het ook vaker.
donderdag 19 november 2020 om 17:01
Niet helemaal. Als je vier verschillende vriendinnen om hun mening vraagt, krijg je vier gesprekken over voors en tegens. En soms zitten daar dingen tussen waar je zelf nog niet aan had gedacht. Of en wat je ermee doet is dan aan jouzelf natuurlijk, maar het brainstormen kan heel waardevol zijn.
Zie je hier op het forum ook vaak. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar als een reactie je tegen de borst stuit weet je in elk geval al wat je niet wilt.
TO, je denkt dat je misschien door een gekleurde bril kijkt, maar dat is niet erg. Ook jouw mening komt gewoon op haar lijstje van voors en tegens. Het enige is: accepteer wel dat wat jij een positief punt vindt bij haar wellicht op het 'tegenlijstje' komt. Geef dus je mening zonder oordeel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 19 november 2020 om 17:03
Wat mooi dat je haar zo wilt steunen, een echte vriendin! Mijn zus heeft dit traject doorlopen, tweemaal. De 1e x is gelukt. Een zoon, de 2e niet. Een tweede zal er nu ook niet meer komen.
Wat mijn zus heel vervelend vons, waren de goedbedoelde zinnen als " ben er niet zo mee bezig,laat het wat los. Dan zal het vast lukken, je bent er teveel mee bezig" and so on...
Op het 1e gezicht helemaal niet zo gek bedoeld. Maar in praktijk is het onmogelijk er 'niet zo mee bezig te zijn en het los te laten omdat het dan beter zou lukken", omdat het gewoon zooooo intens is en je er elke dag mee bezig moet zijn (medicatie, hormonen spuiten, puncties enzovooooorts...
En dat 'dan lukt het vast beter' is heel heel heel naar als het niet lukt, want heb je dan iets 'fout' gedaan? Had je toch?
Dus wat mij betreft zijn dat foute opmerkingen in dit traject.
Sucves voor je vriendin, ik hoop heel erg dat hun wens in vervulling gaat!
Wat mijn zus heel vervelend vons, waren de goedbedoelde zinnen als " ben er niet zo mee bezig,laat het wat los. Dan zal het vast lukken, je bent er teveel mee bezig" and so on...
Op het 1e gezicht helemaal niet zo gek bedoeld. Maar in praktijk is het onmogelijk er 'niet zo mee bezig te zijn en het los te laten omdat het dan beter zou lukken", omdat het gewoon zooooo intens is en je er elke dag mee bezig moet zijn (medicatie, hormonen spuiten, puncties enzovooooorts...
En dat 'dan lukt het vast beter' is heel heel heel naar als het niet lukt, want heb je dan iets 'fout' gedaan? Had je toch?
Dus wat mij betreft zijn dat foute opmerkingen in dit traject.
Sucves voor je vriendin, ik hoop heel erg dat hun wens in vervulling gaat!
donderdag 19 november 2020 om 17:15
donderdag 19 november 2020 om 17:19
Wat onwijs lief van je!! Wat ik altijd heel fijn vond was als een vriendin me inderdaad succes wenste bij een afspraak en vroeg hoe die was geweest. En ook echt moeite deed om zich te verdiepen in het traject. Een appje 's ochtends voor een afspraak met succes straks is goud waard.
En ik heb zelfs een vriendin die me, als we wéér met een nieuwe poging begonnen, bijvoorbeeld brownies per post stuurde of gewoon een lief kaartje.
Oja, en wat ik heel vervelend vind: als iemand je pijn 'goed praat'. Er gewoon voor iemand zijn en een luisterend oor bieden is vaak al genoeg. Iemand die ik ken en al 8 jaar bezig is, had laatst een mislukte terugplaatsing. Toen zei een vriendin van haar 'nou gelukkig is het gewoon mislukt en geen miskraam ofzo!' Tja. Dat is nou steun van niks
En ik heb zelfs een vriendin die me, als we wéér met een nieuwe poging begonnen, bijvoorbeeld brownies per post stuurde of gewoon een lief kaartje.
Oja, en wat ik heel vervelend vind: als iemand je pijn 'goed praat'. Er gewoon voor iemand zijn en een luisterend oor bieden is vaak al genoeg. Iemand die ik ken en al 8 jaar bezig is, had laatst een mislukte terugplaatsing. Toen zei een vriendin van haar 'nou gelukkig is het gewoon mislukt en geen miskraam ofzo!' Tja. Dat is nou steun van niks

donderdag 19 november 2020 om 17:23
Wat lief dat je hier zo over nadenkt!
Ik zit zelf in het traject. Dus mijn tips uit eigen ervaring:
- geen opmerkingen in de zin van ‘je moet het loslaten/niet zo mee bezig zijn/op vakantie gaan’ of ‘kinderen zijn ook niet alles’.
-accepteer en erken dat het heel zwaar is voor haar. Met name de onzekerheid die met het traject gepaard gaat.
-vraag haar waar ze behoefte aan heeft
-de eerste 2 weken zit ze vol hormonen vanwege het stimuleren en houd er rekening mee dat dit stemmingswisselingen kan geven
-de dag van de punctie is heel spannend: wens haar succes die dag en de dagen erna regelmatig vragen hoe het gaat (die dagen zijn enorm zenuwslopend)
-luister haar verhaal aan en probeer niet te adviseren. Gewoon luisteren is al heel fijn.
-begrijp dat kraamvisites en andere zwangeren pijnlijk zijn voor haar
-praat ook over andere dingen met haar. Afleiding en even lachen is ook fijn.
En wat betreft cryo’s: ze moet eerst afwachten of ze daadwerkelijk cryo’s heeft (dat is namelijk wel mazzel hebben) en dan nog zien of ze over gaan blijven. (Misschien gaat ze zelfs nog voor meerdere kindjes, dan kan je na zwangerschap 1 ook nog nodig hebben) Dus als ik haar was zou ik mij daar nog niet al te druk over maken. Stap voor stap eerst dit maar eens aan gaan.
Hoop je er wat aan hebt! Succes voor jou en haar!
Ik zit zelf in het traject. Dus mijn tips uit eigen ervaring:
- geen opmerkingen in de zin van ‘je moet het loslaten/niet zo mee bezig zijn/op vakantie gaan’ of ‘kinderen zijn ook niet alles’.
-accepteer en erken dat het heel zwaar is voor haar. Met name de onzekerheid die met het traject gepaard gaat.
-vraag haar waar ze behoefte aan heeft
-de eerste 2 weken zit ze vol hormonen vanwege het stimuleren en houd er rekening mee dat dit stemmingswisselingen kan geven
-de dag van de punctie is heel spannend: wens haar succes die dag en de dagen erna regelmatig vragen hoe het gaat (die dagen zijn enorm zenuwslopend)
-luister haar verhaal aan en probeer niet te adviseren. Gewoon luisteren is al heel fijn.
-begrijp dat kraamvisites en andere zwangeren pijnlijk zijn voor haar
-praat ook over andere dingen met haar. Afleiding en even lachen is ook fijn.
En wat betreft cryo’s: ze moet eerst afwachten of ze daadwerkelijk cryo’s heeft (dat is namelijk wel mazzel hebben) en dan nog zien of ze over gaan blijven. (Misschien gaat ze zelfs nog voor meerdere kindjes, dan kan je na zwangerschap 1 ook nog nodig hebben) Dus als ik haar was zou ik mij daar nog niet al te druk over maken. Stap voor stap eerst dit maar eens aan gaan.
Hoop je er wat aan hebt! Succes voor jou en haar!
donderdag 19 november 2020 om 18:05
Whut?leolux schreef: ↑19-11-2020 15:44Solilly maakt moedermelksieraden, maar ze kan ook cryo's in sieraden verwerken. Dan heb je jouw cryo altijd bij je zonder dat deze vernietigd wordt.
www.solilly.nl
donderdag 19 november 2020 om 18:19
Dat lees ik er helemaal niet uit eigenlijk.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
donderdag 19 november 2020 om 18:24
donderdag 19 november 2020 om 19:14
Verrassend... Cryos zijn zo klein dat die met het blote oog niet waarneembaar zijn... Benieuwd hoe ze dat dan denken te doen...leolux schreef: ↑19-11-2020 15:44Solilly maakt moedermelksieraden, maar ze kan ook cryo's in sieraden verwerken. Dan heb je jouw cryo altijd bij je zonder dat deze vernietigd wordt.
www.solilly.nl

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

donderdag 19 november 2020 om 21:34
Het is ook niet de bedoeling dat je ze kan zien. Dat kan inderdaad ook helemaal niet. Dat staat ook in de beschrijving bij het sieraad. Het wordt verwerkt in bijvoorbeeld een mooie hanger.
Dit is een voorbeeld;

'Gewoon' een mooie hanger voor aan een collier. Niemand die weet dat er een cryo in zit.