Opa en oma

zondag 29 november 2020 om 12:17
Ik las dit weekend een vraag van een oma in spe.
De aanstaande ouders hadden aan haar gevraagd hoe ze graag genoemd wilde worden door aanstaand kleinkind. Zij wilde graag mammi genoemd gaan worden. Hier gingen de ouders niet mee akkoord, waarna oma graag mutti genoemd wilde gaan worden. Ook dit kreeg geen goedkeuring van de ouders. De andere opa en oma wilden graan mammiloe en pappiloe genoemd gaan worden, dit was wel oke...
Aanstaande oma was hier verbolgen over.
Ik heb dit met enorme verbazing gelezen. Is dit iets nieuws, dat opa en oma een (belachelijke) naam krijgen? Mammiloe?! Mutti?! En dat dit van te voren met grootouders wordt vastgelegd? En dat die dan eventueel beledigd zijn als ze niet hun zelf gekozen naampje krijgen?
De post werd vrij snel hierna verwijderd, dus ik heb het niet aan de dame in kwestie kunnen vragen.
Hoe zit dit bij jullie?
Ik ken het niet anders dan:
- opa en oma Zwolle en opa en oma Amsterdam
- opa en oma De Vries en opa en oma Groenhoven
- opa Kees en oma Tiny (bij gescheiden opa en oma en “nieuwe” aanhang)
- oma hond en opa neus
Voorbeelden fictieve namen en plaatsen...
Hoe zit dit bij jullie? Kenden jullie bovenstaand fenomeen en zo ja: wat is je overweging om het zo te doen?
Disclaimer: uiteraard moet iedereen doen wat hem of haar goeddunkt, ik kende alleen dit niet en was verbaasd dat er zoveel emotionele lading aan gegeven werd.
De aanstaande ouders hadden aan haar gevraagd hoe ze graag genoemd wilde worden door aanstaand kleinkind. Zij wilde graag mammi genoemd gaan worden. Hier gingen de ouders niet mee akkoord, waarna oma graag mutti genoemd wilde gaan worden. Ook dit kreeg geen goedkeuring van de ouders. De andere opa en oma wilden graan mammiloe en pappiloe genoemd gaan worden, dit was wel oke...
Aanstaande oma was hier verbolgen over.
Ik heb dit met enorme verbazing gelezen. Is dit iets nieuws, dat opa en oma een (belachelijke) naam krijgen? Mammiloe?! Mutti?! En dat dit van te voren met grootouders wordt vastgelegd? En dat die dan eventueel beledigd zijn als ze niet hun zelf gekozen naampje krijgen?
De post werd vrij snel hierna verwijderd, dus ik heb het niet aan de dame in kwestie kunnen vragen.
Hoe zit dit bij jullie?
Ik ken het niet anders dan:
- opa en oma Zwolle en opa en oma Amsterdam
- opa en oma De Vries en opa en oma Groenhoven
- opa Kees en oma Tiny (bij gescheiden opa en oma en “nieuwe” aanhang)
- oma hond en opa neus
Voorbeelden fictieve namen en plaatsen...
Hoe zit dit bij jullie? Kenden jullie bovenstaand fenomeen en zo ja: wat is je overweging om het zo te doen?
Disclaimer: uiteraard moet iedereen doen wat hem of haar goeddunkt, ik kende alleen dit niet en was verbaasd dat er zoveel emotionele lading aan gegeven werd.

zondag 29 november 2020 om 12:42
Barbapapa en barbamama?Tijgerprintje2 schreef: ↑29-11-2020 12:41Wat een onzin zeg. Mijn opa noemde ik altijd gewoon opa en oma, en als het niet duidelijk was om wel kant het ging met de voornamen erbij.
Maar hoe noemen de ouders zichzelf dan? Is mama en papa dan wel goed genoeg?
zondag 29 november 2020 om 12:42
zondag 29 november 2020 om 12:43
zondag 29 november 2020 om 12:44

zondag 29 november 2020 om 12:48
Nou kan ik met dat wel voorstellen, mijn moeder wilde niet oma-achternaam heten omdat ze mijn vaders naam voert en dus de daardoor dezelfde naam zou krijgen als haar schoonmoeder.
Als wij over de oma's/opa/'s praten, hebben we het over oma-voornaam/opa-voornaam. De aanspreektitel voor de oma's en opa's is gewoon oma of opa.

zondag 29 november 2020 om 12:53
En dat is erg want?Andersom schreef: ↑29-11-2020 12:48Nou kan ik met dat wel voorstellen, mijn moeder wilde niet oma-achternaam heten omdat ze mijn vaders naam voert en dus de daardoor dezelfde naam zou krijgen als haar schoonmoeder.
Als wij over de oma's/opa/'s praten, hebben we het over oma-voornaam/opa-voornaam. De aanspreektitel voor de oma's en opa's is gewoon oma of opa.

zondag 29 november 2020 om 12:55
Ik heb dit echt nog nooit gehoord. Wat een gedoe. Vroeger bij ons thuis inderdaad opa en oma [woonplaats], bij de buren hadden beide grootouders een hond en dus was het zeg maar opa en oma Max en opa en oma Fikkie. Met mijn eigen kinderen hebben we het nu over opa Henk en oma Tineke. Dit alles alleen als het nodig is om onderscheid te maken. Aanspreektitel was, is en blijft gewoon oma / opa.
(En inderdaad, áls je dan vraagt hoe ze genoemd willen worden, wijs die naam dan niet tot twee keer toe af...)
(En inderdaad, áls je dan vraagt hoe ze genoemd willen worden, wijs die naam dan niet tot twee keer toe af...)
zondag 29 november 2020 om 12:55
Bij ons gezin: opa en oma voornaam.
Bij mijn broertjes gezin: opa en oma woonplaats.
Mijn oma van moederskant noemde ik oma voornaam. Opa herinner ik me niet, ik was vier toen hij overleed.
Mijn opa en oma van vaderskant noemde ik opa en oma woonplaats.
Volgens mij "groeien" namen in de loop van de tijd.
Bij mijn broertjes gezin: opa en oma woonplaats.
Mijn oma van moederskant noemde ik oma voornaam. Opa herinner ik me niet, ik was vier toen hij overleed.
Mijn opa en oma van vaderskant noemde ik opa en oma woonplaats.
Volgens mij "groeien" namen in de loop van de tijd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
zondag 29 november 2020 om 13:05
Ik had geen andere namen voor mijn opa en oma’s ( 1 opa was voor mijn geboorte al overleden). Het waren gewoon oma en opa en oma en ome Piet ( zij en haar broer zijn op een gegeven moment in een huis gaan wonen).
Toen mijn moeder hertrouwde kreeg ik er een opa en oma bij en die werden opa en oma achternaam, voor mijn halfbroer waren zij gewoon alleen opa en oma.
Ik herken die andere namen ook helemaal niet bij de kinderen van vrienden. Opa en oma al dan niet met voornaam of achternaam. Niet die rare verzinsels in elk geval.
Toen mijn moeder hertrouwde kreeg ik er een opa en oma bij en die werden opa en oma achternaam, voor mijn halfbroer waren zij gewoon alleen opa en oma.
Ik herken die andere namen ook helemaal niet bij de kinderen van vrienden. Opa en oma al dan niet met voornaam of achternaam. Niet die rare verzinsels in elk geval.

zondag 29 november 2020 om 13:08
Zijn wij familie? Ik had ook een opa kip.

zondag 29 november 2020 om 13:09
Het zou niet eens in me opkomen om mijn ouders te vragen of ze anders dan 'opa en oma' genoemd willen worden, wat een raar gedoe inderdaad
Aan de andere kant, als hier een grootouder aan zou komen met 'ik wil mama genoemd worden maar dan in een andere taal' zou dat ook een nope zijn. Mocht ik kinderen krijgen, dan ben ik de mama, en mijn man de papa, niet iemand anders.

Aan de andere kant, als hier een grootouder aan zou komen met 'ik wil mama genoemd worden maar dan in een andere taal' zou dat ook een nope zijn. Mocht ik kinderen krijgen, dan ben ik de mama, en mijn man de papa, niet iemand anders.
zondag 29 november 2020 om 13:10
zondag 29 november 2020 om 13:10
Oma met die achternaam was een zeurpiet, waardoor er aan de titel oma Achternaam wat negatieve associaties kleven?
Zo was het bij ons in elk geval.
Alleen kalmte kan ons redden.
zondag 29 november 2020 om 13:11
Vreemd dat je als aanstaande ouders zó 'in control' wil zijn dat je tijdens je zwangerschap al dit soort dingen aan je ouders gaat vragen. Tenslotte zal het nog even duren voordat het kind is geboren en voordat het kind kan praten.
Als je niets vraagt, heb je als ouders zelf in de hand hoe je over oma spreekt. En dan zie je in de loop der tijd wel hoe zich een eventuele nadere aanduiding/onderscheid tussen oma's van beide kanten zal ontwikkelen.
Bovendien, wanneer de ouders tegen een kind gewoon stug over oma blijven praten, dan zal oma het kind over een paar jaar steeds moeten corrigeren "néé, het is omaloe"... en dat kan dan alleen tijdens contactmomenten met oma, dus dat zal snel verdwijnen.
Eigenlijk dus een non-issue?
Als je niets vraagt, heb je als ouders zelf in de hand hoe je over oma spreekt. En dan zie je in de loop der tijd wel hoe zich een eventuele nadere aanduiding/onderscheid tussen oma's van beide kanten zal ontwikkelen.
Bovendien, wanneer de ouders tegen een kind gewoon stug over oma blijven praten, dan zal oma het kind over een paar jaar steeds moeten corrigeren "néé, het is omaloe"... en dat kan dan alleen tijdens contactmomenten met oma, dus dat zal snel verdwijnen.
Eigenlijk dus een non-issue?

zondag 29 november 2020 om 13:12

Er zullen vast wel meer opa's en oma's Kip zijn