Opa en oma

29-11-2020 12:17 112 berichten
Ik las dit weekend een vraag van een oma in spe.

De aanstaande ouders hadden aan haar gevraagd hoe ze graag genoemd wilde worden door aanstaand kleinkind. Zij wilde graag mammi genoemd gaan worden. Hier gingen de ouders niet mee akkoord, waarna oma graag mutti genoemd wilde gaan worden. Ook dit kreeg geen goedkeuring van de ouders. De andere opa en oma wilden graan mammiloe en pappiloe genoemd gaan worden, dit was wel oke...

Aanstaande oma was hier verbolgen over.

Ik heb dit met enorme verbazing gelezen. Is dit iets nieuws, dat opa en oma een (belachelijke) naam krijgen? Mammiloe?! Mutti?! En dat dit van te voren met grootouders wordt vastgelegd? En dat die dan eventueel beledigd zijn als ze niet hun zelf gekozen naampje krijgen?
De post werd vrij snel hierna verwijderd, dus ik heb het niet aan de dame in kwestie kunnen vragen.

Hoe zit dit bij jullie?
Ik ken het niet anders dan:
- opa en oma Zwolle en opa en oma Amsterdam
- opa en oma De Vries en opa en oma Groenhoven
- opa Kees en oma Tiny (bij gescheiden opa en oma en “nieuwe” aanhang)
- oma hond en opa neus
Voorbeelden fictieve namen en plaatsen...

Hoe zit dit bij jullie? Kenden jullie bovenstaand fenomeen en zo ja: wat is je overweging om het zo te doen?

Disclaimer: uiteraard moet iedereen doen wat hem of haar goeddunkt, ik kende alleen dit niet en was verbaasd dat er zoveel emotionele lading aan gegeven werd.
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
29-11-2020 12:33
Misschien zijn die aanstaande grootouders cliniclowns.
Dat zou een hoop verklaren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tijgerprintje2 schreef:
29-11-2020 12:41
Wat een onzin zeg. Mijn opa noemde ik altijd gewoon opa en oma, en als het niet duidelijk was om wel kant het ging met de voornamen erbij.
Maar hoe noemen de ouders zichzelf dan? Is mama en papa dan wel goed genoeg?
Barbapapa en barbamama?
Ik heb serieus nooit geweten dat sommige grootouders dus ook anders genoemd worden dan opa en oma totdat mijn zoon werd geboren.
Die van mij zegt gewoon opa en oma en als het niet duidelijk is om welke het gaat, dan zetten we de achternaam erachter.
Bij ons was het vroeger altijd 'opa en oma achternaam'. En nu nog steeds trouwens, bij degene die nog in leven zijn. Waarom zou je in hemelsnaam aan je ouders vragen hoe ze genoemd willen worden door hun kleinkind? Wat maakt dat nou weer uit? Ik vind het raar.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Zelf zeiden wij vroeger opa en oma met de achternaam. Mijn kinderen zeggen opa en oma met de voornaam, dat was voor ons vroeger ondenkbaar, maar tijden veranderen.
Oudste dochter noemde, toen ze leerde praten, opa een tijd Bapa, maar dat is toch verdwenen, omdat wij zelf opa zeiden.
Ik vind Omi en Opi al gruwelijk laat staan de rest . Wat is er mis met opa en oma .
Hecamel schreef:
29-11-2020 12:27
Wat ik vooral raar vind is dat je dus aan je ouders vraagt hoe ze genoemd willen worden en het er dan niet mee eens bent. Vraag het dan niet.

Overigens ontstaan die namen gewoon vanzelf.

Hier is het gewoon opa voornaam en oma voornaam.

Nou kan ik met dat wel voorstellen, mijn moeder wilde niet oma-achternaam heten omdat ze mijn vaders naam voert en dus de daardoor dezelfde naam zou krijgen als haar schoonmoeder.

Als wij over de oma's/opa/'s praten, hebben we het over oma-voornaam/opa-voornaam. De aanspreektitel voor de oma's en opa's is gewoon oma of opa.
Andersom schreef:
29-11-2020 12:48
Nou kan ik met dat wel voorstellen, mijn moeder wilde niet oma-achternaam heten omdat ze mijn vaders naam voert en dus de daardoor dezelfde naam zou krijgen als haar schoonmoeder.

Als wij over de oma's/opa/'s praten, hebben we het over oma-voornaam/opa-voornaam. De aanspreektitel voor de oma's en opa's is gewoon oma of opa.
En dat is erg want?
Wij hebben opa en oma met voornamen. Soms een bijnaam.

Maar dat is zo gegroeid, niets gevraagd.
Ik heb dit echt nog nooit gehoord. Wat een gedoe. Vroeger bij ons thuis inderdaad opa en oma [woonplaats], bij de buren hadden beide grootouders een hond en dus was het zeg maar opa en oma Max en opa en oma Fikkie. Met mijn eigen kinderen hebben we het nu over opa Henk en oma Tineke. Dit alles alleen als het nodig is om onderscheid te maken. Aanspreektitel was, is en blijft gewoon oma / opa.

(En inderdaad, áls je dan vraagt hoe ze genoemd willen worden, wijs die naam dan niet tot twee keer toe af...)
Bij ons gezin: opa en oma voornaam.

Bij mijn broertjes gezin: opa en oma woonplaats.

Mijn oma van moederskant noemde ik oma voornaam. Opa herinner ik me niet, ik was vier toen hij overleed.

Mijn opa en oma van vaderskant noemde ik opa en oma woonplaats.

Volgens mij "groeien" namen in de loop van de tijd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik ken het ook alleen als oma en opa “naam hond” of oma “met de krullen”. Ik vind pappiloe infantiel klinken. En is het dan het idee dat die kleinkinderen dat nog steeds zeggen als je al 18 zijn.
Laat kinderen zelf iets kiezen. Erger dan dit kan bijna niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
opa kip
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik had geen andere namen voor mijn opa en oma’s ( 1 opa was voor mijn geboorte al overleden). Het waren gewoon oma en opa en oma en ome Piet ( zij en haar broer zijn op een gegeven moment in een huis gaan wonen).
Toen mijn moeder hertrouwde kreeg ik er een opa en oma bij en die werden opa en oma achternaam, voor mijn halfbroer waren zij gewoon alleen opa en oma.
Ik herken die andere namen ook helemaal niet bij de kinderen van vrienden. Opa en oma al dan niet met voornaam of achternaam. Niet die rare verzinsels in elk geval.
Ik zie wel een gat in markt hoor. Grootouders namen reveal party. Met cadeaus natuurlijk.
Lopervanhiernaardaar schreef:
29-11-2020 13:03
opa kip
Zijn wij familie? Ik had ook een opa kip.
Het zou niet eens in me opkomen om mijn ouders te vragen of ze anders dan 'opa en oma' genoemd willen worden, wat een raar gedoe inderdaad :-?

Aan de andere kant, als hier een grootouder aan zou komen met 'ik wil mama genoemd worden maar dan in een andere taal' zou dat ook een nope zijn. Mocht ik kinderen krijgen, dan ben ik de mama, en mijn man de papa, niet iemand anders.
hannaa46 schreef:
29-11-2020 12:33
Misschien zijn die aanstaande grootouders cliniclowns.
:HA:

Als ik in bijzijn van mn ouders tegen de kinderen zeg: geef het boekje maar aan pappiloe/mammiloe... dan gaan ze twijfelen aan mijn mentale gesteldheid hoor
Luci_Mster2 schreef:
29-11-2020 12:53
En dat is erg want?
Oma met die achternaam was een zeurpiet, waardoor er aan de titel oma Achternaam wat negatieve associaties kleven?
Zo was het bij ons in elk geval.
Alleen kalmte kan ons redden.
Vreemd dat je als aanstaande ouders zó 'in control' wil zijn dat je tijdens je zwangerschap al dit soort dingen aan je ouders gaat vragen. Tenslotte zal het nog even duren voordat het kind is geboren en voordat het kind kan praten.

Als je niets vraagt, heb je als ouders zelf in de hand hoe je over oma spreekt. En dan zie je in de loop der tijd wel hoe zich een eventuele nadere aanduiding/onderscheid tussen oma's van beide kanten zal ontwikkelen.

Bovendien, wanneer de ouders tegen een kind gewoon stug over oma blijven praten, dan zal oma het kind over een paar jaar steeds moeten corrigeren "néé, het is omaloe"... en dat kan dan alleen tijdens contactmomenten met oma, dus dat zal snel verdwijnen.
Eigenlijk dus een non-issue?
Boddieloosjon schreef:
29-11-2020 13:08
Zijn wij familie? Ik had ook een opa kip.
Afbeelding
Er zullen vast wel meer opa's en oma's Kip zijn :proud:
Apart...

Hier is het gewoon opa en oma.

En de overleden oma (die ze nooit hebben gekend) heet oma voornaam
andere opa is niet in beeld
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Ik ken alleen de termen "Omi" en "Oma".
Mijn tante werd door haar kleinkinderen "Omi" genoemd en oma werd gewoon ook oma genoemd door haar achterkleinkinderen. Om verwarring te voorkomen.
Alles is hier oma voornaam en opa voornaam. Het zijn niet mijn biologische kinderen maar mijn moeder is ook oma voornaam. Mijn moeder noemt zichzelf gekscherend stoma: stiefoma. 😂

Wij hadden vroeger de grote oma en de kleine oma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven