Opa en oma

zondag 29 november 2020 om 12:17
Ik las dit weekend een vraag van een oma in spe.
De aanstaande ouders hadden aan haar gevraagd hoe ze graag genoemd wilde worden door aanstaand kleinkind. Zij wilde graag mammi genoemd gaan worden. Hier gingen de ouders niet mee akkoord, waarna oma graag mutti genoemd wilde gaan worden. Ook dit kreeg geen goedkeuring van de ouders. De andere opa en oma wilden graan mammiloe en pappiloe genoemd gaan worden, dit was wel oke...
Aanstaande oma was hier verbolgen over.
Ik heb dit met enorme verbazing gelezen. Is dit iets nieuws, dat opa en oma een (belachelijke) naam krijgen? Mammiloe?! Mutti?! En dat dit van te voren met grootouders wordt vastgelegd? En dat die dan eventueel beledigd zijn als ze niet hun zelf gekozen naampje krijgen?
De post werd vrij snel hierna verwijderd, dus ik heb het niet aan de dame in kwestie kunnen vragen.
Hoe zit dit bij jullie?
Ik ken het niet anders dan:
- opa en oma Zwolle en opa en oma Amsterdam
- opa en oma De Vries en opa en oma Groenhoven
- opa Kees en oma Tiny (bij gescheiden opa en oma en “nieuwe” aanhang)
- oma hond en opa neus
Voorbeelden fictieve namen en plaatsen...
Hoe zit dit bij jullie? Kenden jullie bovenstaand fenomeen en zo ja: wat is je overweging om het zo te doen?
Disclaimer: uiteraard moet iedereen doen wat hem of haar goeddunkt, ik kende alleen dit niet en was verbaasd dat er zoveel emotionele lading aan gegeven werd.
De aanstaande ouders hadden aan haar gevraagd hoe ze graag genoemd wilde worden door aanstaand kleinkind. Zij wilde graag mammi genoemd gaan worden. Hier gingen de ouders niet mee akkoord, waarna oma graag mutti genoemd wilde gaan worden. Ook dit kreeg geen goedkeuring van de ouders. De andere opa en oma wilden graan mammiloe en pappiloe genoemd gaan worden, dit was wel oke...
Aanstaande oma was hier verbolgen over.
Ik heb dit met enorme verbazing gelezen. Is dit iets nieuws, dat opa en oma een (belachelijke) naam krijgen? Mammiloe?! Mutti?! En dat dit van te voren met grootouders wordt vastgelegd? En dat die dan eventueel beledigd zijn als ze niet hun zelf gekozen naampje krijgen?
De post werd vrij snel hierna verwijderd, dus ik heb het niet aan de dame in kwestie kunnen vragen.
Hoe zit dit bij jullie?
Ik ken het niet anders dan:
- opa en oma Zwolle en opa en oma Amsterdam
- opa en oma De Vries en opa en oma Groenhoven
- opa Kees en oma Tiny (bij gescheiden opa en oma en “nieuwe” aanhang)
- oma hond en opa neus
Voorbeelden fictieve namen en plaatsen...
Hoe zit dit bij jullie? Kenden jullie bovenstaand fenomeen en zo ja: wat is je overweging om het zo te doen?
Disclaimer: uiteraard moet iedereen doen wat hem of haar goeddunkt, ik kende alleen dit niet en was verbaasd dat er zoveel emotionele lading aan gegeven werd.
zondag 29 november 2020 om 13:24
Blijkbaar is het in het buitenland een ding, maar vind het zelf echt raar. Ik kwam deze sketch laatst tegen erover: https://www.facebook.com/watch/?v=1950022548661090

zondag 29 november 2020 om 13:31

zondag 29 november 2020 om 13:36
Vroeger was het hier gewoon opa en oma * achternaam. Maar aanspreektitel was gewoon oma en opa.
Mijn ouders waren altijd opa en oma. De andere opa’s en oma’s kregen hun voornaam erbij. Toen mijn moeder overleed werd het toch opa *voornaam omdat ze anders niet goed wisten welke alleenstaande opa we bedoelden.
Ik vind vooraf bepalen welke aanspreektitel je als opa en oma moet krijgen echt zot.
Mijn vader noemt zich wel eens gekscherend Opi
. Omdat het zo erg is.
De moeder van een vriendin van mij wordt wel nonna genoemd omdat zij de helft van het jaar in Italië zitten.
Mijn ouders waren altijd opa en oma. De andere opa’s en oma’s kregen hun voornaam erbij. Toen mijn moeder overleed werd het toch opa *voornaam omdat ze anders niet goed wisten welke alleenstaande opa we bedoelden.
Ik vind vooraf bepalen welke aanspreektitel je als opa en oma moet krijgen echt zot.
Mijn vader noemt zich wel eens gekscherend Opi
De moeder van een vriendin van mij wordt wel nonna genoemd omdat zij de helft van het jaar in Italië zitten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

zondag 29 november 2020 om 13:42
Wat een onzin. Stomme namen, maar dat kun je sowieso niet afdwingen. Mijn zoon noemt mijn ouders ‘grandma’ en ‘grandpa’ (ik voed hem Engelstalig op), dat is wel handig. Want het is altijd duidelijk welke opa of oma hij bedoelt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
zondag 29 november 2020 om 13:43
Mijn god, lekkere redenering zo. Hadden die ouders nog mazzel dat het niet 'opa en oma Koe' moest worden.hondenmens schreef: ↑29-11-2020 13:28Een oud-schoolgenote wilde dat haar kinderen een "opa en oma Kip" hadden. Dus haar ouders gingen om die reden een kippenhok en kippen aanschaffen.
![]()
zondag 29 november 2020 om 13:48
Stoma

Mijn achternicht zei altijd “grote” oma en “kleine” oma
Relax we're all crazy, it's not a competition

zondag 29 november 2020 om 14:25
zondag 29 november 2020 om 14:28
Ik woon in Australië met Australische man en zoon.
Mijn ouders zijn zijn oma en opa en mijn oma noemt hij omi.
Mijn mans ouders zijn nanny and granddad en mijn man's oma noemt mijn zoontje nanna.
(Opa wordt overigens meestal Poppy genoemd in Australië maar dat wou ik echt niet omdat mijn nichtje Poppy (in Nederland) heet)
Mijn ouders zijn zijn oma en opa en mijn oma noemt hij omi.
Mijn mans ouders zijn nanny and granddad en mijn man's oma noemt mijn zoontje nanna.
(Opa wordt overigens meestal Poppy genoemd in Australië maar dat wou ik echt niet omdat mijn nichtje Poppy (in Nederland) heet)
zondag 29 november 2020 om 14:50
Op zich mee eens, maar mutti en mammi zijn eigenlijk andere namen voor mama ipv oma, dus dit zou ik ook 10x niks vinden hoor.
Maar volgens mij is dit in Vlaanderen wel heel gebruikelijk. Ik heb dit soort discussies daar vaker gehoord. En dan vooral dat beide oma's eigenlijk dezelfde naam wilden ofzo en zich te jong voelen om bomma (of oma) genoemd te worden... Ik ken kinderen met een Moeke en Vake, opa en oma en een omie en opa. Lijkt er dus op dat de opa's minder moeilijk doen dan de oma's.

zondag 29 november 2020 om 14:59
Vreemd. Hier worden de grootouders aangesproken met opa/oma plus voornaam.
En vroeger sprak ik zelf over mijn ene opa en oma met hun plaatsnaam erachter en de andere opa met de (verbastering van de) naam van het het hondje.
Zoiets moet geleidelijk en spontaan ontstaan. Wij hadden ook bedacht dat wij mama+voornaam waren, maar tegenwoordig wordt het hele mama en een groot deel van de voornaam weggelaten en hebben de kinderen helemaal zelf bedacht hoe ze ons noemen/aanspreken en ik vind het veel leuker dan wat ik zelf bedacht zou hebben.
En vroeger sprak ik zelf over mijn ene opa en oma met hun plaatsnaam erachter en de andere opa met de (verbastering van de) naam van het het hondje.
Zoiets moet geleidelijk en spontaan ontstaan. Wij hadden ook bedacht dat wij mama+voornaam waren, maar tegenwoordig wordt het hele mama en een groot deel van de voornaam weggelaten en hebben de kinderen helemaal zelf bedacht hoe ze ons noemen/aanspreken en ik vind het veel leuker dan wat ik zelf bedacht zou hebben.

zondag 29 november 2020 om 15:03
Is dit iets buitenlands?FoxtrotAlpha schreef: ↑29-11-2020 12:28In een facebookgroep had een aanstaande oma iets gepost. Namelijk dat ze gedoe had met de ouders over hoe het aanstaande kleinkind haar zou gaan noemen. Zij had aan de ouders gezegd dat ze mutti of mammi genoemd wilde worden door kleinkind. Ouders wilden dat niet.
Opa en oma aan andere kant zouden mammiloe en pappieloe genoemd gaan worden.
En dit hele fenomeen (van te voren afspreken hoe opa en oma genoemd gaan worden en andere namen bedenken) kende ik niet. Dus ik vroeg me af wie dit wel kent/ook zo doet/heeft gedaan.
zondag 29 november 2020 om 15:09
zondag 29 november 2020 om 15:18
Ik herken het wel, grootouders die een speciale titel willen. Wij zijn van Vlaanderen. Heel vaak lijkt het te zijn omdat ze zich nog niet oud genoeg voelen om een oma, opa, bompa, meme... te zijn.
Mijn ouders noemen we gewoon oma en opa en mijn schoonouders noemen we meme en pepe. De partners van mijn schoonouders noemen we bij hun naam.
Mijn schoonmoeder wil wel graag een speciale aanspreking, maar ze weet nog niet wat. Wij houden het bij meme. Die speciale namen die ze af en toe uitprobeert kan ik niet onthouden.
Dochter leert nog maar net praten, dus het doet er nog niet echt toe.
Mijn ouders noemen we gewoon oma en opa en mijn schoonouders noemen we meme en pepe. De partners van mijn schoonouders noemen we bij hun naam.
Mijn schoonmoeder wil wel graag een speciale aanspreking, maar ze weet nog niet wat. Wij houden het bij meme. Die speciale namen die ze af en toe uitprobeert kan ik niet onthouden.
Dochter leert nog maar net praten, dus het doet er nog niet echt toe.