Opa en oma

29-11-2020 12:17 112 berichten
Ik las dit weekend een vraag van een oma in spe.

De aanstaande ouders hadden aan haar gevraagd hoe ze graag genoemd wilde worden door aanstaand kleinkind. Zij wilde graag mammi genoemd gaan worden. Hier gingen de ouders niet mee akkoord, waarna oma graag mutti genoemd wilde gaan worden. Ook dit kreeg geen goedkeuring van de ouders. De andere opa en oma wilden graan mammiloe en pappiloe genoemd gaan worden, dit was wel oke...

Aanstaande oma was hier verbolgen over.

Ik heb dit met enorme verbazing gelezen. Is dit iets nieuws, dat opa en oma een (belachelijke) naam krijgen? Mammiloe?! Mutti?! En dat dit van te voren met grootouders wordt vastgelegd? En dat die dan eventueel beledigd zijn als ze niet hun zelf gekozen naampje krijgen?
De post werd vrij snel hierna verwijderd, dus ik heb het niet aan de dame in kwestie kunnen vragen.

Hoe zit dit bij jullie?
Ik ken het niet anders dan:
- opa en oma Zwolle en opa en oma Amsterdam
- opa en oma De Vries en opa en oma Groenhoven
- opa Kees en oma Tiny (bij gescheiden opa en oma en “nieuwe” aanhang)
- oma hond en opa neus
Voorbeelden fictieve namen en plaatsen...

Hoe zit dit bij jullie? Kenden jullie bovenstaand fenomeen en zo ja: wat is je overweging om het zo te doen?

Disclaimer: uiteraard moet iedereen doen wat hem of haar goeddunkt, ik kende alleen dit niet en was verbaasd dat er zoveel emotionele lading aan gegeven werd.
Alle reacties Link kopieren
Wij worden oma Bethie en opa Henry genoemd, de andere opa en oma ook met oma/opa en de voornaam.
Toen mijn schoonmoeder nog leefde was dat "ouwe oma". Had ze zelf zo bedacht.
Hier opa en oma bijnaam en oma bijnaam. Laatstgenoemde oma heeft na het overlijden van haar man (opa bijnaam dus) een nieuwe vriend gekregen. Die wordt bij de voornaam genoemd.
Mijn jongste noemde mijn moeder altijd omi en ze noemt mij mammi. Zelf verzonnen.
Wij wonen echt een steenworp van de Belgische grens, maar ik ken dit fenomeen alleen van tv.

Alle opa's en oma's wonen in dezelfde stad, maar hier is het opa en oma van de grote flat, opa en oma van de kleine flat en oma *straatnaam. Niet zo bedacht, dat hebben de kinderen er zelf van gemaakt.
To, ik weet waar je dat gelezen hebt. Die discussie op Facebook was hilarisch ;-D
Hier gewoon opa’s en oma’s en een beppe.

Overoma was wel even een dingetje. Wij hadden iets bedacht, maar dat was haar niet naar het zin. Ze kwam tussen neus en lippen met iets wat ze ook wel heel erg leuk vond. Dat vonden wij ook leuker dan wat we bedacht hadden, dus ze kreeg die titel en ze is er supertrots op. :heart:

Voor overopa hebben de kinderen later zelf wat bedacht. Die titel heeft hij met trots gedragen. :love:
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
PhiIae schreef:
29-11-2020 15:27
To, ik weet waar je dat gelezen hebt. Die discussie op Facebook was hilarisch ;-D
Ik kan de post niet meer terugvinden en heb maar een paar reacties gelezen. Weet jij toevallig hoe het verder ging?
Onze zoon kan nog niet praten, maar we benoemen onze ouders als Opa en oma Woonplaats.
Als het om de individuele grootouder gaat, zeggen we Opa voornaam

We hebben getwijfeld over Opa en oma Achternaam, maar wij associeerden dat met onze eigen grootouders van wie er nog een leeft. (Mijn moeder vond dat ook erg oud klinken, dus die was blij met ons alternatief)

Nu zegt mijn schoonmoeder wel eens tegen kind "opa bril", want kind moet soms wennen bij opa en schoonmoeder is ervan overtuigd dat dit door zijn bril komt (vind ik onzin, kind ziet mij ook regelmatig met bril, maar dat onthoud schoonmoeder niet) Ik denk gewoon dat kind die grote man met zware stem wat spannend vindt, en ik vind "opa bril" ook stom klinken, dus wij blijven hem stug Opa Jan noemen
FoxtrotAlpha schreef:
29-11-2020 15:32
Ik kan de post niet meer terugvinden en heb maar een paar reacties gelezen. Weet jij toevallig hoe het verder ging?
Het eindigde vergelijkbaar met dit topic.
De reacties waren dat de betreffende schrijfster niet de moeder van het kind is en daarom niet zo moest moeilijk moest doen. Het kind zelf kiest hoe hij/zij haar zou noemen. Daarna concludeerde de schrijfster dat zij waarschijnlijk het kleinkind niet vaak zou zien vanwege woonachtig in buitenland en vrij snel daarna werd de post verwijderd.
PhiIae schreef:
29-11-2020 15:36
Het eindigde vergelijkbaar met dit topic.
De reacties waren dat de betreffende schrijfster niet de moeder van het kind is en daarom niet zo moest moeilijk moest doen. Het kind zelf kiest hoe hij/zij haar zou noemen. Daarna concludeerde de schrijfster dat zij waarschijnlijk het kleinkind niet vaak zou zien vanwege woonachtig in buitenland en vrij snel daarna werd de post verwijderd.
En werd er nog ingegaan op dat (in mijn ogen achterlijk en infantiele) mammieloe en pappieloe?
FoxtrotAlpha schreef:
29-11-2020 15:38
En werd er nog ingegaan op dat (in mijn ogen achterlijk en infantiele) mammieloe en pappieloe?
Ja. Die vielen ook onder dat ze niet de moeder van het kind is, maar de oma en dat mammieloe daarom zeer ongepast is en dat schoondochter gelijk heeft dat ze daar niet mee instemde.
Ik word door al mijn kleinkinderen gewoon 'oma' genoemd en mijn man 'opa'.
Behalve het kleinkind waar hij dooppeter van is; die noemt man 'peter'.
De 2 andere grootouders worden 'omi' en 'opi' genoemd.
Zelf noemde ik mijn grootouders 'mémé, bobonne, parrain en bompa.
(Belgie hier)
Mijn zoon noemde mijn ouders gewoon opa en oma, toen we nog contact hadden.
En de ouders van zijn vader babaanne en dede, Turks voor opa en oma.
Helikopterouder zijn voor je kind geboren wordt. Best knap.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Jeetje. Wat een gedoe.. hier gewoon opa en oma en als het niet duidelijk is over wie het ging dan plaatsnaam erbij.
Boddieloosjon schreef:
29-11-2020 13:08
Zijn wij familie? Ik had ook een opa kip.
Dan zou ik jou opa moeten zijn
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Is dit in België? In België hoor je dat wel vaker inderdaad.

Ook dat oma daar Moeke wordt genoemd of opa noemen ze Vake.
Of nog andere vormen van opa en oma. Het is daar meer gebruikelijk dan in Nederland.
Ook Mémé en Bobonne komen daar voor.
Annapicobella schreef:
29-11-2020 12:40
Zeik-oma, dat lijkt me wel een passende titel voor dit soort Oma's.

Je bent gewoon Oma, wees er blij mee en als het kind groter wordt dan komt die naam vanzelf wel. Niet omdat jij, de uberOma, dat bedacht hebt. En dan mag je blij zijn dat kind je inderdaad geen zeik-oma gaat noemen. Op je hippe sneakers en felrode hoekige bril.
😂
Waarom moeten die mensen sowieso een extra naam hebben? Ze hebben toch al een naam?

Ik ben geen oma, maar wel tante.

Niemand noemt mij zo, maar gewoon zoals ik heet.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wat errug dit. 🤣
Annapicobella schreef:
29-11-2020 12:40
Zeik-oma, dat lijkt me wel een passende titel voor dit soort Oma's.

Je bent gewoon Oma, wees er blij mee en als het kind groter wordt dan komt die naam vanzelf wel. Niet omdat jij, de uberOma, dat bedacht hebt. En dan mag je blij zijn dat kind je inderdaad geen zeik-oma gaat noemen. Op je hippe sneakers en felrode hoekige bril.

🤣🤣🤣 en het paarse bikerjack.
Hahaha, ik weet niet wat ik lees :rofl: en verbolgen zijn ook nog.

Hier is er nog maar 1 Opa en 1 Oma, dus die heten gewoon zo, zonder bijnamen.

Mijn schoonvader had een naam die begin met een A, dus dat werd een soort koosnaam, wat hij zelf bedacht had, maar wij vonden dat wel leuk (iets als OpArie, maar dan anders).

Ik vind Mammi, Mutti , Mammiloe en Pappiloe echt achterlijk hoor, sorry :rofl:
Stressed is just desserts spelled backwards
LAgirl82 schreef:
29-11-2020 16:58
Is dit in België? In België hoor je dat wel vaker inderdaad.

Ook dat oma daar Moeke wordt genoemd of opa noemen ze Vake.
Of nog andere vormen van opa en oma. Het is daar meer gebruikelijk dan in Nederland.
Ook Mémé en Bobonne komen daar voor.
Klopt. Ook bompa, parain en maraine.
Pee en mee heel lang geleden (peetje/meetje)
Maar nu hoor je meestal oma/opa.

Hier oma strand en oma teckel... ;-D
not all who wander are lost
Aardbei-banaan schreef:
29-11-2020 12:24
Wat raar dat ze 'mogen kiezen' hoe ze genoemd worden door kleinkind. Hier is het opa & oma naam hond X en opa & oma naam hond Y.
En als zoon bij betreffende opa & oma is spreekt hij ze gewoon aan als opa of oma.
Dat is leuk :)
Opa en oma, bij onduidelijkheid aangevuld met achternaam. Aan beide kanten. Mijn schoonmoeder doet nog wel eens een poging om daar opa hobby of opa huisdier van te maken, en voor het gemak noemt ze mijn ouders dan opa en oma plaatsnaam, maar ik vind dat echt infantiel gedoe. Alsof mijn kinderen geen normale namen kunnen onthouden ofzo.
ldp schreef:
29-11-2020 18:13
Opa en oma, bij onduidelijkheid aangevuld met achternaam. Aan beide kanten. Mijn schoonmoeder doet nog wel eens een poging om daar opa hobby of opa huisdier van te maken, en voor het gemak noemt ze mijn ouders dan opa en oma plaatsnaam, maar ik vind dat echt infantiel gedoe. Alsof mijn kinderen geen normale namen kunnen onthouden ofzo.
Ik heb me echt gestoord toen mijn zus onze oma voor haar kinderen Oma Stok ging noemen.
Omdat ze slecht ter been was :| . Ik heb dat met mijn oudste nooit gedaan, zij heette ook gewoon Oma voor hem.
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven