Vriendin support me niet

29-11-2020 19:14 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames, ik zou graag eens iets tegen jullie aanhouden. Het gaat om het gedrag van een heel oude (lees lange vriendschap) vriendin van me. Wij zijn beiden al jaren onderneemster zij het in heel verschillende branches. Mijn vriendin is van nature best gesloten, maar als onderneemster kan zij wel heel sociaal zijn met haar klanten en netwerk. Dat moet natuurlijk ook wel. Ik probeer haar dan ook altijd te promoten door mensen naar haar shop te verwijzen, en zelf koop ik ook regelmatig iets in haar winkel. Als onderneemster vind ik dat je elkaar een beetje moet supporten.
Wat mij steekt is dat zij dat totaal niet terug geeft. Zij heeft nog nooit iets van mij gekocht, iemand naar mij doorverwezen, of zelfs maar een suggestie gedaan dat ik eens met die of die zou kunnen praten, om mijn netwerk uit te breiden. Is het raar dat ik dit vreemd vind? Hoe zouden jullie dat vinden?
Wat leuk dat je haar steunt. Het klinkt als "voor wat hoort wat", maar in een vriendschap ga je toch niet alles tegen elkaar afwegen? Misschien spreken jouw producten haar helemaal niet zo aan en dat moet je niet persoonlijk opvatten.
Ik zou zaken en vriendschap gescheiden houden.

Ik vind iemand in mijn omgeving ook geen zakelijk talent maar wel een vriendin. Dat kan.

Je ONTmoet iemand. ik zou het moeten even weg laten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou daar dan mee ophouden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zeker niet, ik zou me niet echt gesteund voelen door hem/haar. Ik vraag me alleen wel af of ze dit bewust doet. Heb je al eens (subtiel) gepeild of ze wel doorheeft wat jij voor haar doet en dat je het zou waarderen als je daar iets voor terug zou krijgen?
Ik snap wel dat het steekt. In vriendschappen moet je dit soort dingen denk ik wel kunnen bespreken.

Aan de andere kant weet ik niet of je het moet verwachten. Ken ook ondernemers die juist liever geen vrienden als klanten hebben. Want dan heb je nooit weekend en ben je altijd bereikbaar voor je vrienden.

Ik zou het dus scheiden van je vriendschap. En gewoon successen met elkaar vieren.
trien30 wijzigde dit bericht op 29-11-2020 19:23
28.38% gewijzigd
Doe eens gek en vraag het haar, mogelijk verrast ze je nog.
Misschien dat je van het begin af aan moeten vragen of ze het zou waarderen als jullie elkaar zouden promoten.
FransjeG schreef:
29-11-2020 19:18
Wat leuk dat je haar steunt. Het klinkt als "voor wat hoort wat", maar in een vriendschap ga je toch niet alles tegen elkaar afwegen? Misschien spreken jouw producten haar helemaal niet zo aan en dat moet je niet persoonlijk opvatten.
Precies. Die 'voor wat, hoort wat' mentaliteit brengt teleurstelling. Jij vindt dat je elkaar ook zakelijk steunt in een vriendschap. Jouw vriendin denkt daar anders over.
Jij hebt wellicht wat aan haar producten. Zij misschien niet. Maar werk staat toch los van vriendschap?

Jij hoeft helemaal niks met haar producten, alleen als je dit zelf wilt.
Zou wat zijn zeg, als ik van al m'n vrienden die een eigen bedrijfje hebben steeds producten moet gaan kopen.
Ligt er ook aan wat voor producten je verkoopt.

Als je bijvoorbeeld makelaar bent: ik koop niet dagelijks een huis.
Ben je bakker: ja, dan zou ik mijn brood regelmatig bij jou kopen.
Ik krijg altijd een beetje jeuk van mensen die zelf bepaalde dingen doen en dan verwachten dat anderen dat ook (zo) doen.
Qiyara schreef:
29-11-2020 19:26
Precies. Die 'voor wat, hoort wat' mentaliteit brengt teleurstelling. Jij vindt dat je elkaar ook zakelijk steunt in een vriendschap. Jouw vriendin denkt daar anders over.
Jij hebt wellicht wat aan haar producten. Zij misschien niet. Maar werk staat toch los van vriendschap?

Jij hoeft helemaal niks met haar producten, alleen als je dit zelf wilt.
Zou wat zijn zeg, als ik van al m'n vrienden die een eigen bedrijfje hebben steeds producten moet gaan kopen.
Eens.
Luci_Mster2 schreef:
29-11-2020 19:32
Ik krijg altijd een beetje jeuk van mensen die zelf bepaalde dingen doen en dan verwachten dat anderen dat ook (zo) doen.
Eens. Leuke vriendin ben je.
Luci_Mster2 schreef:
29-11-2020 19:32
Of mensen die een bedrijf beginnen om te verkopen aan familie en vrienden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het geeft bij na altijd stress als je zaken en privé met elkaar mengt, hoewel sommigen daar geen probleem mee hebben. Die kunnen extra reclame best waarderen en geven jou dan een aardigheidje daarvoor af en toe.
FransjeG schreef:
29-11-2020 19:26
Ligt er ook aan wat voor producten je verkoopt.

Als je bijvoorbeeld makelaar bent: ik koop niet dagelijks een huis.
Ben je bakker: ja, dan zou ik mijn brood regelmatig bij jou kopen.

Ja? Echt?
Ik zou mij hier helemaal niet toe verplicht willen voelen.
Werk en vriendschap moet je gescheiden houden
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
29-11-2020 19:48
Ja? Echt?
Ik zou mij hier helemaal niet toe verplicht willen voelen.
Werk en vriendschap moet je gescheiden houden
Ik koop voor mijn werk geen brood hoor.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-11-2020 08:02
Reden: Schelden en ongepast
84.62% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
29-11-2020 19:56
[...]
Wie?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-11-2020 08:02
Reden: quote verwijderd
6.08% gewijzigd
Persoonlijk verwijs ik nooit mensen door naar bedrijven van vrienden. Komt alleen maar gedoe van. Ofwel, de vriend(in) levert diensten niet optimaal, ofwel de doorverwezen persoon blijkt een klant from hell. Nee, dat mag ieder lekker zelf regelen.

En dan heb ik nog vrienden waarvan ik hun bedrijf eigenlijk niet zo goed vind*. Dat zou ik nooit tegen ze zeggen, maar daar bemoei ik me dan ook verder niet mee.

Maar goed, jij zit dat ongevraagd allemaal wel te doen, maar wie weet zit vriendin daar niet op te wachten, of kan ze prima zonder. Doe dat gewoon niet meer en houd het bij de vriendschap.

* zoals een kennis met een restaurant dat ik echt niks vind, een aannemer die ik niet netjes vind werken en die niet punctueel is, een communicatie-adviseur die ik gewoon niet echt goed vind. Hele leuke vrienden verder, maar ik koppel ze niet aan mijn netwerk.
Ik snap helemaal dat jullie zeggen dat je zoiets moet doen zonder er iets voor terug te willen. Ik support haar al behoorlijk lang..we kennen elkaar al meer dan 20 jaar. Misschien is het inderdaad wel zo dat zij er niet op zit te wachten. Maar ze lijkt er erg blij mee. Ik ben voorzichtig dat te bespreken..het klinkt snel als kritiek.
Ik lees in sommige reacties dat vriendschap en zaken ook wel gescheiden moeten blijven. Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand een bepaalde ervaring opdoet en dan bij jou weer komt klagen of roddelen. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt en dat is niet leuk. Wat me laatst opviel was dat een vaste medewerkster van haar die ik ook regelmatig in haar winkel ontmoet, totaal geen idee had van wat voor werk ik deed. Daar was nog nooit over gesproken. Mijn vriendin zei toen als geintje; je weet in elk geval dat we niet over je roddelen.
lisa00 wijzigde dit bericht op 29-11-2020 20:18
0.92% gewijzigd
Misschien staat ze er totaal niet bij stil, misschien spreken jouw producten haar niet aan.
Waarom zou haar vaste medewerker überhaupt moeten weten wie jij bent?!?!
@FransjeG. Omdat ik haar tegenkom op verjaardagen en in de winkel. Ze weet dus wie ik ben van persoonlijke ontmoetingen.
@rumforviva. ja wie weet pas ik ook in zo'n rijtje van vrienden die je niet aan je netwerk koppelt. Ik heb zelf ook vrienden-ondernemers die ik niet zal aanbevelen aan anderen. Om allerlei redenen. Als persoon mag ik ze nog steeds graag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven